Γίνεται λόγος για διπλό καλώδιο στην Κρήτη
Φαίνεται ότι η κυπριακή πλευρά επέλεξε να προχωρήσει μόνη της διαμέσου του EuroAsia Interconnector μετά και την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης και κυρίως του ΥΠΕΝ κ. Γ. Σταθάκη, τις θέσεις της ΡΑΕ για την Αριάδνη αλλά και τις συντονισμένες παρεμβάσεις των Ελλήνων Ευρωβουλευτών υπέρ των ελληνικών συμφερόντων.
Αυτά συμπεραίνει κανείς από ενημερωτικό σημείωμα που ο κ. Γ.Σιάφης απέστειλε στα media που εκπροσωπούν τον ενεργειακό τομέα.
Το πλήρες σημείωμα:
Η Κρήτη θα έχει πλέων δύο ξεχωριστά καλώδια διασύνδεσης σε τρία χρόνια από τώρα, συνδέοντας το ηλεκτρικά απομονωμένο νησί με το υπόλοιπο ελληνικό δίκτυο, αφού ο υπουργός Ενέργειας έκανε επαναστροφή από την προηγούμενη πολιτική στήριξης του Ευρωπαϊκου έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) EuroAsia Interconnector και δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα έχει σύντομα και μια δεύτερη νέα «εθνική» διασύνδεση.
Με τον τρόπο αυτό τερματίζεται οριστικά η τριβή μεταξύ της κυπριακής κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector από τη μία, η οποία σχεδίασε και ανέπτυξε το ευρωπαϊκό έργο PCI, και απο την άλλη το Ελληνικό Υπουργείο Ενέργειας το οποίο στήριζε το έργο από το 2012 μέχρι και πρόσφατα όταν άλλαξε γνώμη, θέλωντας με τον τρόπο αυτό να δώσει το τμήμα Κρήτης-Αττική σε νέο ανάδοχο της επιλογής του ως νέο δεύτερο «εθνικό» έργο.
Η απόφαση για «εθνικό» έργο έρχεται να προστεθεί στο ήδη εγκεκριμένο από την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλώδιο EuroAsia DC υψηλής τάσης 1.000 MW γνωστό ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI 3.10) που συνδέει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Κρήτη και την Αττική, όπου η διασύνδεση της τελευταίας θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022.
Η ονομασία PCI έχει δωθεί στο EuroAsia Interconnector ως μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την «ηλεκτρική λεωφόρο» που θέτει τέλος στην ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, του τελευταίου κράτους μέλους της ΕΕ χωρίς καμία διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Το δεύτερο νέο «εθνικό» καλώδιο, το οποίο ανατέθηκε από την ΡΑΕ απευθείας στον ελεγχόμενο από τους κινέζους εταιρεία μεταφοράς ενέργειας ΑΔΜΗΕ και τη θυγατρική Αριάδνη Interconnector, είναι όμοιο με το EuroAsia Interconnector αλλά δεν είναι ευρωπαϊκό έργο PCI.
Η Αριάδνη θα έχει χωρητικότητα 1.000 MW και θα είναι ένα νέο δεύτερο "εθνικό" έργο, το οποίο όμως αφού δεν είναι PCI στερείται από Ευρωπαϊκά κονδύλια καθιστώντας το έργο ακριβότερο για τον καταναλωτή κατά 350 εκατ. Ευρώ, με την λειτουργία του να είναι προγραματισμένη τουλάχιστον κατά έξι μήνες αργότερα από την EuroAsia Interconnector.
Το νέο "εθνικό" καλώδιο του ΑΔΜΗΕ που θα κατασκευαστεί από την Αριάδνη δεν είναι τεχνικά συμβατό με οποιοδήποτε τμήμα της διασυνοριακής διασύνδεσης PCI 3.10 Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής.
Τα δύο ανεξάρτητα αλλά και παράλληλα έργα διασύνδεσης, θα τερματίσουν την ηλεκτρική απομόνωση της Κρήτης, όπου το δίκτυο βασίζεται σε παλαιούς σταθμούς παραγωγής πετρελαίου ντίζελ που επιβαρύνουν την αυξανόμενη ζήτηση καθώς το ρεκόρ αφίξεων τουριστών ανανεώνεται κάθε χρόνο, με το νησί να “βουλιάζει” τους καλοκαιρινούς μήνες.
Διερωτάται κανείς αν αυτές είναι απλές απόψεις του EuroAsia ή και της κυπριακής κυβέρνησης και πως δημοσιοποιούνται σε μια φάση κατά την οποία οι ισορροπίες στο Αιγαίο είναι τόσο επικίνδυνες.
Y.Γ. Το κείμενο έχει δημοσιευθεί αυτούσιο με όποια ορθογραφικά λάθη ή διατυπώσεις μπορεί να εμπεριέχονται.
www.worldenergynews.gr