Η Αρχή θεωρεί πως η απόφασή της θα εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχουν νομικά κωλύματα
Εντολή στην «Αριάδνη», τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για τη διασύνδεση Κρήτη - Αττική αναμένεται να δώσει η ΡΑΕ τις επόμενες ημέρες.
Αυτό σημειώνουν υψηλόβαθμα στελέχη της Αρχής, προσθέτοντας ότι η «φόρμουλα» της σχετικής απόφασης θα εξασφαλίζει πως δεν θα υπάρχουν νομικά κωλύματα υπό οποιαδήποτε θεώρηση της διασύνδεσης, είτε ως εθνικού έργου είτε ως τμήματος του PCI.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, βασικό στοιχείο αυτής της «φόρμουλας» είναι πως θα δίνεται επίσης εντολή στην «Αριάδνη» να προχωρήσει τη διεθνή διαδικασία για την απόκτηση μειοψηφικού «πακέτου» μετοχών της «Αριάδνη» από ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Μάλιστα, αυτή η διαδικασία θα μπορεί να διεξαχθεί παράλληλα με τον διαγωνισμό κατασκευής της διασύνδεσης.
Η νομική «θωράκιση» της απόφασης υπό οποιοδήποτε καθεστώς του έργου φαίνεται να οφείλεται στο γεγονός ότι, μέχρι την επικαιροποίηση της λίστας των έργων PCI, το Κρήτη - Αττική παραμένει στον υφιστάμενο κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος, παρά το γεγονός ότι από τα μέσα Απριλίου η ελληνική πλευρά έχει αιτηθεί επίσημα στην Κομισιόν την απόσυρσή του από το project διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Αττικής.
Επομένως, μέχρι την έκδοση της νέας λίστας, κάτι που αναμένεται να γίνει τον προσεχή Οκτώβριο με Νοέμβριο, θα υπήρχε η δυνατότητα νομικής αμφισβήτησης της εντολής της ΡΑΕ στην «Αριάδνη» για την προκήρυξη της υποδομής.
Σε κάθε περίπτωση, από τον ΑΔΜΗΕ έχει γίνει γνωστό εδώ και εβδομάδες πως η θυγατρική του είναι καθ’ όλα έτοιμη για την έναρξη του διαγωνισμού.
Επομένως, από τη στιγμή που θα δώσει το «πράσινο φως» η ΡΑΕ, η «Αριάδνη» αναμένεται να «βγάλει στον αέρα» τα αμέσως επόμενα 24ωρα την προκήρυξη.
Εντός χρονοδιαγράμματος το έργο
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, αν ο διαγωνισμός για την κατασκευή του έργου ξεκινήσει εντός Μαΐου, τότε δεν θα υπάρξει καμία παρέκκλιση από το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης.
Επομένως, η διασύνδεση θα παραμείνει «σε τροχιά» ηλέκτρισης το φθινόπωρο του 2022, όπως είναι προγραμματισμένο.
Την ίδια στιγμή, η Ρυθμιστική Αρχή αναμένεται από το ΕΜΠ τη μελέτη που έχει αναθέσει για το έλλειμμα τροφοδοσίας του νησιού στο διάστημα 2020 - 2022, όταν θα τεθεί σε λειτουργία η «μεγάλη διασύνδεση».
Σύμφωνα πάντως με τους κύκλους της Αρχής, ανεξάρτητα από την ήδη δρομολογημένη μεταφορά στην Κρήτη ηλεκτροπαραγωγικών ζευγών από τη ΔΕΗ, για να διασφαλισθεί η ενεργειακή επάρκεια του νησιού στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εκτιμάται πως θα πρέπει να πρέπει να αυξηθεί το παραγωγικό δυναμικό στο νησί κατά 100 - 150 MW.
Πέρα από την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης, με αυτή την επιπλέον ισχύ, θα επιτευχθεί επίσης έστω και μερική συμμόρφωση με την κοινοτική Οδηγία περί Βιομηχανικών Εκπομπών (IED), θέτοντας σε καθεστώς περιορισμένης λειτουργίας τις τοπικές πετρελαιοπαραγωγικές μονάδες.
Σε αυτό το πλαίσιο και αφότου λάβει τη μελέτη του ΕΜΠ που θα προσδιορίζει με ακρίβεια το έλλειμμα, η Αρχή θα προχωρήσει σε διαγωνισμό για την προσωρινή αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος στο νησί (μέχρι την ολοκλήρωση της διασύνδεσης Κρήτη -Αττική), στο πλαίσιο του οποίου θα προκριθεί εκείνη η λύση που έχει το μικρότερο κόστος και τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική ωφέλεια.
Μία τέτοια λύση, όπως αναφέρουν τα ίδια στελέχη της ΡΑΕ, θα μπορούσε να είναι η πλωτή μονάδα ηλεκτροπαραγωγής που έχει προτείνει η καταριανή PowerGlobe, η οποία ενσωματώνει όλες τις υποδομές ενός τέτοιου εργοστασίου, δηλαδή τον αποθηκευτικό χώρο για το LNG, το σύστημα αεριοποίησης, καθώς και τις ηλεκτρογεννήτριες.
Μία τέτοια μονάδα θα μπορούσε να αγκυροβολήσει ανοικτά του Ατμοηλεκτρικού Σταθμού (ΑΗΣ) της ΔΕΗ στον Αθερινόλακκο Κρήτης, ώστε να αξιοποιεί το δίκτυο του ΑΗΣ για την τροφοδοσία του νησιού με ηλεκτρική ενέργεια.
www.worldenergynews.gr