Μετ’ εμποδίων η λειτουργία ευρωπαϊκών διυλιστηρίων λόγω του κλεισίματος του ρωσικού αγωγού
Η ευρωπαϊκή αγορά ντίζελ βρίσκει απροσδόκητη στήριξη από τη διακοπή του κλάδου διύλισης μετά το κλείσιμο του ρωσικού αγωγού Druzhba λόγω μολυσμένου πετρελαίου.
Τα περιθώρια διύλισης ντίζελ LGCc1-LCOc1, ένα μέτρο της κερδοφορίας για την παραγωγή ντίζελ από αργό πετρέλαιο, έφθασαν την Πέμπτη σε υψηλό έξι εβδομάδων περίπου 15 δολ. το βαρέλι και διαπραγματεύθηκαν κοντά στο επίπεδο αυτό και την Παρασκευή 3/5/2019.
Ο αγωγός Druzhba του 1 εκατομμυρίου βαρελιών ημερησίως (bpd) που διέρχεται από τη Ρωσία προς την Ανατολική Ευρώπη μέσω της Λευκορωσίας μολύνθηκε από χημικές ενώσεις και δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε πολλά ευρωπαϊκά διυλιστήρια που στηρίζονται σε αυτό.
«Είναι θέμα πόσα στρατηγικά αποθέματα μπορούν να απελευθερωθούν γιατί κυριολεκτικά ανάμεσα στα γερμανικά, τα πολωνικά και τα ουγγρικά διυλιστήρια, υπάρχουν μάλλον πέντε ή έξι διυλιστήρια τα οποία είναι εντελώς κλειστά και δεν υπάρχει κανένας άλλος τρόπος να τα προμηθεύσουμε εκτός από τον αγωγό" επεσήμανε trader σύμφωνα με το Reuters.
Η Πολωνία, η Ουγγαρία και η Τσεχική Δημοκρατία θέτουν στη διάθεση των εγχώριων διυλιστηρίων περίπου 8 εκατομμύρια βαρέλια αργού από στρατηγικά αποθέματα για να αντιμετωπίσουν τον τερματισμό του ρωσικού αγωγού Druzhba,.
Οι traders ανέφεραν ότι το διυλιστήριο Leuna στη Γερμανία των 200 βαρελιών ημερησίως είχε μειώσει τις διαδρομές λόγω της μόλυνσης κατά περίπου 30%, αλλά τα στοιχεία δεν μπορούσαν να επιβεβαιωθούν αμέσως.
Ο γερμανικός όμιλος MWV ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι το διυλιστήριο της Leuna και της της εταιρείας PCK, Schwedt 240.000 bpd πρόκειται να παραλάβουν αργό πετρέλαιο από δεξαμενόπλοια στη Βαλτική Θάλασσα αλλά δεν έγινε σαφές πώς θα μεταφερθεί το αργό στη συνέχεια στα διυλιστήρια.
"Για τα διυλιστήρια που δεν διαθέτουν υποδομή που θα επέτρεπε γρήγορη πρόσβαση σε άλλο αργό εκτός από το μολυσμένο Ουραλίων, η χρήση αποθεμάτων είναι ουσιαστικά η μόνη βραχυπρόθεσμη λύση", επεσήμανε η συμβουλευτική εταιρεία FGE Energy.
Οι traders τόνισε ότι ο αγώνας στην αγορά ντίζελ ακολουθεί έναν φτωχό Απρίλιο, όπου η ευρωπαϊκή ζήτηση υποχώρησε και τα επίπεδα των αποθεμάτων δεν υποχώρησαν όπως αναμενόταν.
"Θα έλεγα πριν από μία εβδομάδα, ότι, θα ήταν 90%bearish", δήλωσε ένας trader.
Επίσης, στηναύξηση των περιθωρίων συνέβαλε και η πτώση περίπου κατά το ένα τέταρτο των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου από το ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής, Primorsk, που είναι σημαντικός προμηθευτής πετρελαίου ντίζελ στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η μείωση των προγραμματισμένων φορτίων, σε περίπου 0,88 εκατομμύρια τόνους τον Μάιο, ακολούθησε την κατάρρευση του διυλιστηρίου Antipinsky του New Stream.
Το μεσαίου μεγέθους διυλιστήριο σκοπεύει να καταθέσει πτώχευση, σύμφωνα με ρωσική βάση δεδομένων της κυβέρνησης.
Το διυλιστήριο δήλωσε ανωτέρα βία νωρίτερα αυτή την εβδομάδα για φορτία πετρελαίου από το λιμάνι.
Σύμφωνα με τους traders οι εισαγωγές ντίζελ από τις Ηνωμένες Πολιτείες αναμένονται σε περίπου 900.000-950.000 τόνους τον Μάιο, σε σύγκριση με 850.000 τόνους τον Απρίλιο. Οι εισαγωγές ντίζελ από τα ανατολικά αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 εκατομμύρια τόνους το Μάιο.
www.worldenergynews.gr