Στο πλευρό του Ρυθμιστή τάσσεται το ΥΠΕΝ
Βιασύνη και αμετροέπεια καταλογίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με αφορμή τις πληροφορίες που διέρρευσαν την Παρασκευή (19/4) από κύκλους του Διαχειριστή, περί καθυστερήσεων εκ μέρους της ΡΑΕ που δημιουργούν κινδύνους για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη – Αττική.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η εταιρία ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection είναι έτοιμη ώστε ακόμη και σήμερα Μ. Δευτέρα (22/4), να προχωρήσει στην δημοσίευση των τευχών διακήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή των αναδόχων υλοποίησης του έργου της.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ αυτό δεν μπορεί να γίνει καθώς η ΡΑΕ κωλυσιεργεί στην τροποποίηση προηγούμενων αποφάσεων της που όριζαν ότι το έργο θα υλοποιηθεί ως PCI ενταγμένο στο ευρύτερο σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής και όχι ως εθνικό έργο, όπως προωθείται πλέον μετά την οριστική ρήξη των σχέσεων του ΑΔΜΗΕ με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector.
Η κίνηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ να εγκαλέσει τον Ρυθμιστή για καθυστέρηση, αναφέροντας μάλιστα ότι «η Αριάδνη είναι έτοιμη και περιμένει από τον Ρυθμιστή να πράξει τα δέοντα», έχει προκαλέσει μεγάλη δυσαρέσκεια στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αν όχι ρήξη των στενών μέχρι πρότινος σχέσεων του υπουργού Γιώργου Σταθάκη με τον άλλοτε διευθυντή του γραφείου του και σήμερα διευθύνοντα σύμβουλο του ΑΔΜΗΕ Μάνο Μανουσάκη.
Πηγές του υπουργείου ξεκαθαρίζουν με απόλυτο τρόπο ότι στην προκειμένη περίπτωση η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ τάσσεται στον πλευρό του Ρυθμιστή.
Αποφυγή νέων αντιπαραθέσεων
Η ΡΑΕ καλείται να προχωρήσει σε μια σειρά λεπτών και προσεκτικών χειρισμών, ώστε να διασφαλιστεί η υλοποίηση του έργου και να μην τροφοδοτηθεί νέος κύκλος αντιπαραθέσεων με τον Euroasia Interconnector και κυρίως με Ευρωπαϊκή Επιτροπή που ως γνωστόν στην προηγούμενη φάση της υπόθεσης είχε ταχθεί υπέρ των απόψεων της κυπριακής εταιρίας.
Το πρόβλημα συνδέεται με το γεγονός ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προχωρήσει τον σχεδιασμό του με τη λογική ότι το έργο θα είναι εθνικό, ενώ οι αποφάσεις της ΡΑΕ που καθιστούν τη θυγατρική του Αριάδνη Interconnection ως φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης, αναφέρονται σε PCI (έργο κοινού ενδιαφέροντος).
Έτσι, ενώ ο Euroasia, πατώντας πάνω σε αντίστοιχη θέση της EE κρίνει παράνομες τις αποφάσεις της ΡΑΕ και ζητάει την τροποποίησή τους στην κατεύθυνση της αναγνώρισης του ιδίου ως φορέα υλοποίησης του έργου προσφεύγοντας μάλιστα και στα δικαστήρια, ο ΑΔΜΗΕ από την πλευρά του ζητάει επίσης από τη ΡΑΕ τροποποίηση των αποφάσεών της στην κατεύθυνση της αναγνώρισης του έργου ως εθνικού.
Ο ΑΔΜΗΕ στην διαρροή της περασμένης Παρασκευής επικαλέστηκε δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη στη Βουλή στις αρχές Μαρτίου, περί υλοποίησης του έργου ως εθνικού και με φορέα χρηματοδότησης και υλοποίησης την «Αριάδνη».
Η επίκληση αυτή φαίνεται ότι ενόχλησε ακόμη περισσότερο το υπουργείο, καθώς πέραν των όποιων πολιτικών αποφάσεων έχουν ληφθεί και είναι δεδομένες, ο τελικός λόγος ανήκει στη ΡΑΕ σε ότι αφορά την έκδοση και νομική κατοχύρωση των αποφάσεων της, εις τρόπον ώστε να μην δημιουργούνται νέοι κίνδυνοι για το μέλλον του έργου.
Αντιδράσεις εντός και εκτός συνόρων
Πάντως αυτή η αντιπαράθεση του ΑΔΜΗΕ με τη ΡΑΕ έρχεται σε συνέχεια μιας σειράς συγκρουσιακών κινήσεων της διοίκησης του Διαχειριστή, οι οποίες έχουν προκαλέσει σειρά αντιδράσεων.
Κατ’ αρχήν η αντιπαράθεση με τον Euroasia Interconnector και εν συνεχεία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία τάχθηκε υπέρ της κυπριακής εταιρίας.
Μια υπόθεση που κράτησε σχεδόν ενάμιση χρόνο, χρειάστηκε ο Γιώργος Σταθάκης να την «πάρει επάνω του», δίνοντας το πράσινο φως για να προχωρήσει η διασύνδεση Κρήτης - Αττικής ως εθνικό έργο.
Όμως και ο σχεδιασμός του έργου έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την εγχώρια βιομηχανία καλωδίων, που μιλάει για de facto αποκλεισμό της από την ηλεκτρική διασύνδεση λόγω των τεχνικών προδιαγραφών των διαγωνισμών για τους σταθμούς μετατροπής και τα HVDC (συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης) καλώδια, που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση η Αριάδνη Ιnterconection.
Μάλιστα όπως υποστηρίζει η βιομηχανία, οι προδιαγραφές περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε μόλις δύο υποψήφιους αναδόχους και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για αποκλεισμό των ελληνικών επιχειρήσεων και από τις άλλες διασυνδέσεις των νησιών.
www.worldenergynews.gr