Οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να καταχωρούν οι ίδιοι τα στοιχεία της κατανάλωσης, περιορίζοντας το ενδεχόμενο λαθών και αποφεύγοντας τυχόν αδικαιολόγητη οικονομική επιβάρυνση
Το πρώτο πράγμα που κοιτάμε όταν παίρνουμε στα χέρια μας τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος είναι το ποσό πληρωμής.
Και δικαίως.
Πολλοί, ωστόσο, είναι εκείνοι που παραλείπουν στη συνέχεια να ελέγξουν τις κιλοβατώρες που κατανάλωσαν στη διάρκεια του χρονικού διαστήματος, στο οποίο αναφέρεται ο λογαριασμός.
Όμως, η γνώση της ποσότητας ηλεκτρικού που καταναλώθηκε κάθε άλλο παρά δευτερεύουσα σημασία έχει, καθώς ο αριθμός των κιλοβατώρων παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στην κοστολόγηση αυτού καθ’ αυτού του ρεύματος (η τιμή ανά κιλοβατώρα διαμορφώνεται ανάλογα με το μέγεθος της τετραμηνιαίας κατανάλωσης) όσο και των τρίτων επιπρόσθετων χρεώσεων που επιβαρύνουν τον καταναλωτή.
Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί πως εκείνος που γνωρίζει πόσες κιλοβατώρες δαπάνησε στο σπίτι του, έχει στη συνέχεια καλύτερο έλεγχο της κατανάλωσης και κατ’ επέκταση μπορεί να είναι περισσότερο αποτελεσματικός σε ότι αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Μάλιστα, αν ο καταναλωτής επιλέξει - κοιτώντας σε τακτά διαστήματα τον μετρητή ρεύματος - να ενημερώνει ο ίδιος την εταιρία παροχής ρεύματος για τον αριθμό των κιλοβατώρων που κατανάλωσε το νοικοκυριό του, παράλληλα με την γνώση της κατανάλωσης αποφεύγει και τυχόν λάθη στην καταγραφή των ενδείξεων που συνήθως τον επιβαρύνουν με επιπρόσθετο κόστος αλλά και τον εμπλέκουν σε μια χρονοβόρα διαδικασία για την επιβεβαίωση και διόρθωση του λάθους.
Παρελθόν ο λογαριασμός «έναντι» και τα λάθη στην καταμέτρηση
Την καταγραφή της κατανάλωσης κάνει ανά τετράμηνο μέσω ειδικών συνεργείων η εταιρία διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας – ΔΕΔΔΗΕ.
Επειδή, όμως, εκδίδονται δύο λογαριασμοί στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το πρώτο δίμηνο η ΔΕΔΔΗΕ κάνει μια εκτίμηση της κατανάλωσης και βάση αυτής αποστέλλεται στον χρήστη ο «έναντι» λογαριασμός.
Όταν στο τέλος του τετραμήνου λαμβάνεται από το προσωπικό της εταιρείας η ένδειξη του μετρητή, τότε εκδίδεται ο λεγόμενος «εκκαθαριστικός» λογαριασμός με το συνολικό και τελικό κόστος της κατανάλωσης.
Έτσι είναι σύνηθες το φαινόμενο ο εκκαθαριστικός λογαριασμός να είναι κατά πολύ πιο υψηλός σε σχέση με τον «έναντι», κάτι που ενδέχεται να ανατρέψει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Μερικές φορές, μάλιστα, γίνεται λάθος στην καταγραφή της ένδειξης του μετρητή, κάτι που παραδέχεται και η ίδια η ΔΕΔΔΗΕ, αν και επισημαίνει πως το ποσοστό των λανθασμένων καταγραφών είναι μικρό και το αποδίδει σε μια σειρά ζητημάτων – προβλημάτων που αντικειμενικά υπάρχουν στη διαδικασία της καταμέτρησης.
Σύμφωνα με την εταιρία, η λήψη εκατοντάδων ενδείξεων (πενταψήφιοι ή εξαψήφιοι αριθμοί) κάθε μέρα από κάθε καταμετρητή, σε δύσκολες συνθήκες εξωτερικών χώρων ή ακόμα δυσκολότερες συνθήκες εσωτερικών χώρων (μετρητές σε υπόγεια πολυκατοικιών χωρίς φως κλπ), είναι ανθρωπίνως αδύνατο να εξαλείψει το φαινόμενο των λαθών.
Λάθη που μπορούν να «ταλαιπωρήσουν» τους καταναλωτές, μέχρι αυτά να απαλειφθούν.
Για το λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμο ο καταναλωτής να αξιοποιεί τη δυνατότητα που του παρέχουν πλέον οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας να συμμετέχει ο ίδιος στην καταμέτρηση της κατανάλωσης, καταχωρώντας την ένδειξη του μετρητή ρεύματος στο σύστημα έκδοσης των λογαριασμών.
Με την επιλογή της υπηρεσίας καταχώρισης ενδείξεων, η οποία μπορεί να γίνει είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά μέσω των ιστοσελίδων του ΔΕΔΔΗΕ και των εταιριών παρόχων ρεύματος, ακυρώνεται αυτόματα η διαδικασία εκτίμηση της κατανάλωσης του πρώτου διμήνου και εκδίδονται λογαριασμοί (είτε μηνιαίοι είτε διμηνιαίοι, ανάλογα με την επιθυμία του καθενός) με την πραγματική κατανάλωση.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, πως η εταιρία διαχείρισης του δικτύου διανομής που είναι υπεύθυνη για τις καταμετρήσεις των καταναλώσεων, θα συνεχίσει να ελέγχει τους μετρητές ανά τετράμηνο.
Έτσι, θα διαπιστώνει εάν γίνεται ορθή καταχώρηση της κατανάλωσης εκ μέρους του πελάτη ή αν αντίθετα υπάρχει απόκλιση ανάμεσα στις ενδείξεις του μετρητή και σ’ αυτές που έχει δώσει ο καταναλωτής.
Πως καταγράφουμε και καταχωρούμε τις κιλοβατώρες που καταναλώσαμε
Η διαδικασία για την καταχώρηση από τον ίδιο τον χρήστη της ποσότητας ρεύματος που κατανάλωσε στην κατοικία του είναι πολύ απλή και επομένως είναι δυνατόν να την κάνει ο καθένας.
Εκείνο που θα πρέπει να γνωρίζει είναι ότι την καταχώρηση της ένδειξης του μετρητή οφείλει να την κάνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, για το οποίο ενημερώνεται είτε από τον τελευταίο λογαριασμό που έχει στα χέρια του (στην πίσω σελίδα και κάτω από τον πίνακα με τις ενδείξεις μετρητή αναφέρεται το διάστημα των πέντε ημερών όπου μπορεί να δώσει τη νέα ένδειξη στην αρμόδια υπηρεσία) είτε με σχετικό μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο από την εταιρία – πάροχο ρεύματος.
Επιπλέον, πριν δώσει τηλεφωνικά ή καταχωρήσει ηλεκτρονικά την ένδειξη της κατανάλωσης θα πρέπει να γνωρίζει τον Κωδικό Ηλεκτρονικής Πληρωμής που αναγράφεται στην πρώτη σελίδα του λογαριασμού και ασφαλώς τον ακριβή αριθμό που εμφανίζεται στον μετρητή.
Σε ότι αφορά στην ένδειξη της κατανάλωσης, για να την διαπιστώσει θα πρέπει να ακολουθήσει τρία βασικά βήματα:
· Επιβεβαιώνει πως ο Αριθμός Παροχής που αναγράφεται στο λογαριασμό του είναι ο ίδιος με αυτόν που εμφανίζεται πάνω στο μετρητή (συνήθως σε ένα μεταλλικό ταμπελάκι στο κάτω μέρος).
· Σημειώνει σε χαρτί την ένδειξη, παραλείποντας τα δεκαδικά ψηφία που εμφανίζονται με διαφορετικό χρώμα.
· Σε περίπτωση που υπάρχει μετρητής διπλής εγγραφής (χρήση νυχτερινού ρεύματος), τότε θα πρέπει να σημειώσει και τις δυο ενδείξεις, δηλαδή την ένδειξη με τον γράμμα Κ (για τον υπολογισμό των ημερήσιων καταναλώσεων) και την ένδειξη με το γράμμα Μ (για τον υπολογισμό των νυχτερινών καταναλώσεων).
Για την καταχώρηση, αρκεί να τηλεφωνήσει στους αριθμούς 11500 ή 10410 και να δώσει την σχετική ένδειξη του μετρητή.
Επίσης, μπορεί να το κάνει ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της επιχείρησης που του παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα ή ακόμη και μέσω της ιστοσελίδας της εταιρία διαχείρισης του δικτύου (www.deddie.gr), στην οποία εξάλλου καταλήγουν για επεξεργασία όλες οι καταχωρήσεις κατανάλωσης.
Θα πρέπει να αναφερθεί, τέλος, πως τα επόμενα χρόνια θα αντικατασταθούν σταδιακά οι κλασικοί ηλεκτρομηχανικοί μετρητές (οι οποίοι διαθέτουν έναν περιστρεφόμενο δίσκο που μετακινείται όταν υπάρχει κατανάλωση ρεύματος και έτσι καταγράφει τη συνολική κατανάλωση με αριθμούς) με τους λεγόμενους «έξυπνους» ψηφιακούς μετρητές.
Οι τελευταίοι έχουν τη δυνατότητα τηλεμέτρησης, δηλαδή την καταγραφή της κατανάλωσης δεν θα την κάνει το συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ ή ο καταναλωτής, αλλά ο ίδιος ο μετρητής που θα αποστέλλει τα σχετικά στοιχεία – είτε ασύρματα είτε ενσύρματα – απευθείας στον κεντρικό υπολογιστή της εταιρίας έκδοσης των λογαριασμών.
www.worldenergynews.gr
Και δικαίως.
Πολλοί, ωστόσο, είναι εκείνοι που παραλείπουν στη συνέχεια να ελέγξουν τις κιλοβατώρες που κατανάλωσαν στη διάρκεια του χρονικού διαστήματος, στο οποίο αναφέρεται ο λογαριασμός.
Όμως, η γνώση της ποσότητας ηλεκτρικού που καταναλώθηκε κάθε άλλο παρά δευτερεύουσα σημασία έχει, καθώς ο αριθμός των κιλοβατώρων παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στην κοστολόγηση αυτού καθ’ αυτού του ρεύματος (η τιμή ανά κιλοβατώρα διαμορφώνεται ανάλογα με το μέγεθος της τετραμηνιαίας κατανάλωσης) όσο και των τρίτων επιπρόσθετων χρεώσεων που επιβαρύνουν τον καταναλωτή.
Επιπλέον, έχει διαπιστωθεί πως εκείνος που γνωρίζει πόσες κιλοβατώρες δαπάνησε στο σπίτι του, έχει στη συνέχεια καλύτερο έλεγχο της κατανάλωσης και κατ’ επέκταση μπορεί να είναι περισσότερο αποτελεσματικός σε ότι αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας.
Μάλιστα, αν ο καταναλωτής επιλέξει - κοιτώντας σε τακτά διαστήματα τον μετρητή ρεύματος - να ενημερώνει ο ίδιος την εταιρία παροχής ρεύματος για τον αριθμό των κιλοβατώρων που κατανάλωσε το νοικοκυριό του, παράλληλα με την γνώση της κατανάλωσης αποφεύγει και τυχόν λάθη στην καταγραφή των ενδείξεων που συνήθως τον επιβαρύνουν με επιπρόσθετο κόστος αλλά και τον εμπλέκουν σε μια χρονοβόρα διαδικασία για την επιβεβαίωση και διόρθωση του λάθους.
Παρελθόν ο λογαριασμός «έναντι» και τα λάθη στην καταμέτρηση
Την καταγραφή της κατανάλωσης κάνει ανά τετράμηνο μέσω ειδικών συνεργείων η εταιρία διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας – ΔΕΔΔΗΕ.
Επειδή, όμως, εκδίδονται δύο λογαριασμοί στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το πρώτο δίμηνο η ΔΕΔΔΗΕ κάνει μια εκτίμηση της κατανάλωσης και βάση αυτής αποστέλλεται στον χρήστη ο «έναντι» λογαριασμός.
Όταν στο τέλος του τετραμήνου λαμβάνεται από το προσωπικό της εταιρείας η ένδειξη του μετρητή, τότε εκδίδεται ο λεγόμενος «εκκαθαριστικός» λογαριασμός με το συνολικό και τελικό κόστος της κατανάλωσης.
Έτσι είναι σύνηθες το φαινόμενο ο εκκαθαριστικός λογαριασμός να είναι κατά πολύ πιο υψηλός σε σχέση με τον «έναντι», κάτι που ενδέχεται να ανατρέψει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Μερικές φορές, μάλιστα, γίνεται λάθος στην καταγραφή της ένδειξης του μετρητή, κάτι που παραδέχεται και η ίδια η ΔΕΔΔΗΕ, αν και επισημαίνει πως το ποσοστό των λανθασμένων καταγραφών είναι μικρό και το αποδίδει σε μια σειρά ζητημάτων – προβλημάτων που αντικειμενικά υπάρχουν στη διαδικασία της καταμέτρησης.
Σύμφωνα με την εταιρία, η λήψη εκατοντάδων ενδείξεων (πενταψήφιοι ή εξαψήφιοι αριθμοί) κάθε μέρα από κάθε καταμετρητή, σε δύσκολες συνθήκες εξωτερικών χώρων ή ακόμα δυσκολότερες συνθήκες εσωτερικών χώρων (μετρητές σε υπόγεια πολυκατοικιών χωρίς φως κλπ), είναι ανθρωπίνως αδύνατο να εξαλείψει το φαινόμενο των λαθών.
Λάθη που μπορούν να «ταλαιπωρήσουν» τους καταναλωτές, μέχρι αυτά να απαλειφθούν.
Για το λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμο ο καταναλωτής να αξιοποιεί τη δυνατότητα που του παρέχουν πλέον οι εταιρίες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας να συμμετέχει ο ίδιος στην καταμέτρηση της κατανάλωσης, καταχωρώντας την ένδειξη του μετρητή ρεύματος στο σύστημα έκδοσης των λογαριασμών.
Με την επιλογή της υπηρεσίας καταχώρισης ενδείξεων, η οποία μπορεί να γίνει είτε τηλεφωνικά είτε ηλεκτρονικά μέσω των ιστοσελίδων του ΔΕΔΔΗΕ και των εταιριών παρόχων ρεύματος, ακυρώνεται αυτόματα η διαδικασία εκτίμηση της κατανάλωσης του πρώτου διμήνου και εκδίδονται λογαριασμοί (είτε μηνιαίοι είτε διμηνιαίοι, ανάλογα με την επιθυμία του καθενός) με την πραγματική κατανάλωση.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, πως η εταιρία διαχείρισης του δικτύου διανομής που είναι υπεύθυνη για τις καταμετρήσεις των καταναλώσεων, θα συνεχίσει να ελέγχει τους μετρητές ανά τετράμηνο.
Έτσι, θα διαπιστώνει εάν γίνεται ορθή καταχώρηση της κατανάλωσης εκ μέρους του πελάτη ή αν αντίθετα υπάρχει απόκλιση ανάμεσα στις ενδείξεις του μετρητή και σ’ αυτές που έχει δώσει ο καταναλωτής.
Πως καταγράφουμε και καταχωρούμε τις κιλοβατώρες που καταναλώσαμε
Η διαδικασία για την καταχώρηση από τον ίδιο τον χρήστη της ποσότητας ρεύματος που κατανάλωσε στην κατοικία του είναι πολύ απλή και επομένως είναι δυνατόν να την κάνει ο καθένας.
Εκείνο που θα πρέπει να γνωρίζει είναι ότι την καταχώρηση της ένδειξης του μετρητή οφείλει να την κάνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, για το οποίο ενημερώνεται είτε από τον τελευταίο λογαριασμό που έχει στα χέρια του (στην πίσω σελίδα και κάτω από τον πίνακα με τις ενδείξεις μετρητή αναφέρεται το διάστημα των πέντε ημερών όπου μπορεί να δώσει τη νέα ένδειξη στην αρμόδια υπηρεσία) είτε με σχετικό μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο από την εταιρία – πάροχο ρεύματος.
Επιπλέον, πριν δώσει τηλεφωνικά ή καταχωρήσει ηλεκτρονικά την ένδειξη της κατανάλωσης θα πρέπει να γνωρίζει τον Κωδικό Ηλεκτρονικής Πληρωμής που αναγράφεται στην πρώτη σελίδα του λογαριασμού και ασφαλώς τον ακριβή αριθμό που εμφανίζεται στον μετρητή.
Σε ότι αφορά στην ένδειξη της κατανάλωσης, για να την διαπιστώσει θα πρέπει να ακολουθήσει τρία βασικά βήματα:
· Επιβεβαιώνει πως ο Αριθμός Παροχής που αναγράφεται στο λογαριασμό του είναι ο ίδιος με αυτόν που εμφανίζεται πάνω στο μετρητή (συνήθως σε ένα μεταλλικό ταμπελάκι στο κάτω μέρος).
· Σημειώνει σε χαρτί την ένδειξη, παραλείποντας τα δεκαδικά ψηφία που εμφανίζονται με διαφορετικό χρώμα.
· Σε περίπτωση που υπάρχει μετρητής διπλής εγγραφής (χρήση νυχτερινού ρεύματος), τότε θα πρέπει να σημειώσει και τις δυο ενδείξεις, δηλαδή την ένδειξη με τον γράμμα Κ (για τον υπολογισμό των ημερήσιων καταναλώσεων) και την ένδειξη με το γράμμα Μ (για τον υπολογισμό των νυχτερινών καταναλώσεων).
Για την καταχώρηση, αρκεί να τηλεφωνήσει στους αριθμούς 11500 ή 10410 και να δώσει την σχετική ένδειξη του μετρητή.
Επίσης, μπορεί να το κάνει ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της επιχείρησης που του παρέχει ηλεκτρικό ρεύμα ή ακόμη και μέσω της ιστοσελίδας της εταιρία διαχείρισης του δικτύου (www.deddie.gr), στην οποία εξάλλου καταλήγουν για επεξεργασία όλες οι καταχωρήσεις κατανάλωσης.
Θα πρέπει να αναφερθεί, τέλος, πως τα επόμενα χρόνια θα αντικατασταθούν σταδιακά οι κλασικοί ηλεκτρομηχανικοί μετρητές (οι οποίοι διαθέτουν έναν περιστρεφόμενο δίσκο που μετακινείται όταν υπάρχει κατανάλωση ρεύματος και έτσι καταγράφει τη συνολική κατανάλωση με αριθμούς) με τους λεγόμενους «έξυπνους» ψηφιακούς μετρητές.
Οι τελευταίοι έχουν τη δυνατότητα τηλεμέτρησης, δηλαδή την καταγραφή της κατανάλωσης δεν θα την κάνει το συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ ή ο καταναλωτής, αλλά ο ίδιος ο μετρητής που θα αποστέλλει τα σχετικά στοιχεία – είτε ασύρματα είτε ενσύρματα – απευθείας στον κεντρικό υπολογιστή της εταιρίας έκδοσης των λογαριασμών.
www.worldenergynews.gr