Τελευταία Νέα
Ηλεκτρισμός

Ο ΑΔΜΗΕ εμμένει στις προδιαγραφές του για τη διασύνδεση, κόντρα στο αίτημα των Ελ. Καλωδίων που μιλούν για αύξηση κόστους 30%

Ο ΑΔΜΗΕ εμμένει στις προδιαγραφές του για τη διασύνδεση, κόντρα στο αίτημα των Ελ. Καλωδίων που μιλούν για αύξηση κόστους 30%

Τόσο ο Διαχειριστής όσο και η εταιρία Αριάδνη θεωρούν ότι η επιλεγείσα λύση για την τάση των 500 kV περιορίζει τους τεχνολογικούς και οικονομικούς κινδύνους

Στην αντίστροφη μέτρηση έχει μπει η προκήρυξη της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, καθώς ο ΑΔΜΗΕ  αναμένεται να δημοσιοποιήσει μέσα στην πρώτες ημέρες του Απριλίου τα τεύχη δημοπράτησης των υποέργων του project.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, η επιλογή των τεχνικών χαρακτηριστικών της διασύνδεσης, όπως η μεταφορική της ισχύς και η τάση, έγινε με γνώμονα τόσο τη μακρόπνοη λειτουργία του έργου, όσο και τη συμβατότητά του με τα δύο υπόλοιπα σκέλη της διασύνδεσης Κρήτη - Κύπρος και Κύπρος - Ισραήλ όταν και - αν αυτά - κατασκευασθούν.
Πιο συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα της πιο πρόσφατης Μελέτης Επάρκειας Ισχύος για την Κρήτη τα επόμενα χρόνια, με δεδομένη την αύξηση των τοπικών φορτίων (που έφτασε τα 720 ΜW στην αιχμή το καλοκαίρι του 2018), κρίθηκε σκόπιμη η αύξηση της μεταφορικής ισχύος της διασύνδεσης από τα 700 MW στα 1.000 ΜW.
Σημαντικό ρόλο στην απόφαση αυτή έπαιξε επίσης το γεγονός ότι το έργο θα πρέπει να διασφαλίζει σε βάθος χρόνου δεκαετιών την αξιοπιστία της τροφοδότησης των φορτίων της Κρήτης με το μικρότερο δυνατό κόστος. 
Επίσης, θα πρέπει να επιτρέπει την ανάπτυξη ΑΠΕ στο νησί και να υποστηρίξει τη σημασία της Κρήτης ως διεθνούς ενεργειακού κόμβου στη ΝΑ Μεσόγειο.
Παράλληλα, η ΡΑΕ ανέθεσε τη διασύνδεση στην «Αριάδνη» (και ενέκρινε το ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ) υπό τον όρο να εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα με τα υπόλοιπα τμήματα του PCI της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Βασική παράμετρος γι’ αυτό είναι η τάση που πρέπει να είναι 500 kV.
Επιπλέον, το επίπεδο τάσης των 500 kV εξασφαλίζει την  επιθυμητή μεταφορά ισχύος με μείωση των απωλειών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που αποτελεί στρατηγικό στόχο των Διαχειριστών Μεταφοράς διεθνώς.
Η τάση των 320 kV έχει μεν χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά ισχύος έως 1.000 ΜW, αλλά για σημαντικά μικρότερες αποστάσεις και για μικρότερα βάθη πόντισης υποβρυχίων καλωδίων, σε σχέση με το έργο της Κρήτης.

Αίτημα αλλαγής προδιαγραφών 

Ωστόσο, κατά τη δημόσια διαβούλευση, εγχώριες βιομηχανίες ζήτησαν από τον ΑΔΜΗΕ να αλλάξει στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου την τάση στα 320 kV ή να τη συμπεριλάβει (μαζί με τα συστήματα 500 KV) στις τεχνολογίες που θα έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στο έργο.
Σύμφωνα με τα Ελληνικά Καλώδια του Ομίλου Cenergy, ο αποκλεισμός των συστημάτων 320 kV ουσιαστικά περιορίζει τους δυνάμει συμμετέχοντες σε δύο με τρεις κατασκευαστές υποβρύχιων καλωδίων, μειώνοντας τον ανταγωνισμό.
Παράλληλα, όπως υποστηρίζουν, η τεχνολογία των 320 kV αποτελεί σήμερα διεθνώς την πλέον ώριμη και εμπορικά δοκιμασμένη λύση για συστήματα μεταφοράς ισχύος μέχρι 1.000 MW.
Επίσης, το κόστος της είναι μικρότερο σε σχέση με την προτεινόμενη τεχνολογία για την οποία η δαπάνη – σύμφωνα πάντα με τις εγχώριες βιομηχανίες – εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερη κατά 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα λοιπόν με αυτήν την πλευρά, ως λύση θα μπορούσε να επιλεγεί η χρήση καλωδίου 320 KV και την τεχνολογία XLPE, ενώ ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι προχωρά στη λύση των καλωδίων με τάση 500 KV, που χρησιμοποιούν την παλαιά τεχνολογία μόνωσης με πιεσμένο χαρτί (MIND).
Η επιχειρηματλογία υποστηρίζει ότι επειδή  τα νέα μεγάλα υποβρύχια έργα χρησιμοποιούν την τεχνολογία XLPE, οι εταιρείες δεν επενδύουν στην παλιά τεχνολογία και μόνο δύο κατασκευαστές διεθνώς παρέχουν τα καλώδια που ζητεί ο ΑΔΜΗΕ. 
Επειδή δε ο διαγωνισμός χωρίζεται σε 2 lots, πρακτικά ο ανταγωνισμός στον διαγωνισμό θα είναι μηδενικός.

Στην επιλογή του εμμένει ο ΑΔΜΗΕ

Από την άλλη πλευρά, η ΑΡΙΑΔΝΗ και ο ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν πως η τάση των 500 kV είναι η πιο σύγχρονη και δοκιμασμένη λύση.
Επομένως, σταθμίζοντας και τις παραμέτρους που προαναφέρθηκαν, εκτιμούν ότι περιορίζει τους τεχνολογικούς και οικονομικούς κινδύνους.
Παράλληλα, τυχόν αλλαγές στην παρούσα φάση στις βασικές τεχνικές παραμέτρους του έργου θα οδηγούσαν αναπόφευκτα σε καθυστέρηση στην προκήρυξη των διαγωνισμών και σε μη τήρηση του «σφιχτού» δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος που προβλέπει ηλέκτριση του έργου στο τέταρτο τρίμηνο του 2022.
Αυτό θα συνεπαγόταν επιπλέον κόστος, το οποίο επίσης μπορεί να προέλεθει από την ανάγκη επεκτασιμότητας των σταθμών λόγω υψηλών φορτίων που μπορεί να  επιβαρύνει με 150-200 εκατ ευρώ το σύστημα.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η επιλογή της προαναφερθείσας λύσης για τη διασύνδεση Κρήτη – Αττική δεν δημιουργεί προηγούμενο για τις υπόλοιπες μεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις συνεχούς ρεύματος που σχεδιάζει ο Διαχειριστής (Δωδεκάνησα, νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου).
Τα επίπεδα τάσης της κάθε διασύνδεσης και ο τύπος της μόνωσης θα επιλεγούν ad hoc, ανάλογα με τις ιδιαίτερες απαιτήσεις κάθε έργου.

Επιβάρυνση στους καταναλωτές υπό την παραδοχή της αύξησης κόστους

Με την παραδοχή πάντως κόστους κατά 300 εκατ. ευρώ υψηλότερου τότε οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν μέσω των τελών δικτύου.
Τα Ελληνικά Καλώδια επιφυλάσσονται για νομικές προσφυγές.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης