Δεν αποκλείεται η κυπριακή πλευρά να προσφύγει στον ACER μετά την αυτονόμηση του έργου από το PCI
Στην απόσυρση των όρων και των προϋποθέσεων, με τους οποίους όρισε τον Σεπτέμβριο φορέα προώθησης της διασύνδεσης Κρήτη - Αττική την κατά 100% θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», προχώρησε η ΡΑΕ με απόφαση που έλαβε στις 28 Ιανουαρίου και η οποία δημοσιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Διαύγεια.
Οι όροι και οι προϋποθέσεις που απαλείφονται αφορούν την εμπλοκή της Eusoasia Interconnector στο έργο, καθώς και τον «οδικό χάρτη» για την υλοποίησή του που περιελάβανε η απόφαση του Σεπτεμβρίου.
Η απόφαση έρχεται σε συνέχεια των κινήσεων στις οποίες έχει προβεί η Ρυθμιστική Αρχή από τον Σεπτέμβριο και είναι βέβαιο πως βρίσκει αντίθετη την Κομισιόν, η οποία παραμένει αταλάντευτη στη θέση ότι αρμόδιος φορέας υλοποίησης του Κρήτη-Αττική είναι η Eusoasia Interconnector, όπως και των υπόλοιπων τμημάτων του έργου διασύνδεσης των τριών χωρών.
Επομένως, με βάση τις Βρυξέλλες, ο ορισμός νέου project promoter για το ελληνικό σκέλος θα μπορούσε να γίνει μόνο με τη συναίνεση της Eusoasia, κάτι που προφανώς δεν συνέβη.
Πάντως, παρά την απόσυρση των προγενέστερων προϋποθέσεων, η ΡΑΕ συνεχίζει να αντιμετωπίζει το Κρήτη - Αττική ως σκέλος του PCI, προβαίνοντας όπως υποστηρίζει στην προσαρμογή του χρονοδιαγράμματος του ελληνικού σκέλους λόγω της σημαντικής καθυστέρησης του έργου, η οποία πλέον υπερβαίνει τη διετία.
Σε αυτό το πλαίσιο, αιτιολογεί την αλλαγή project promoter με βάση «τους επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, για την αδιάλειπτη και ασφαλή ηλεκτροδότηση της Κρήτης και την ισότιμη πρόσβαση των καταναλωτών της Κρήτης στο αγαθό της ηλεκτρικής ενέργειας.
Αντιδράσεις από την κυπριακή πλευρά
Σε κάθε περίπτωση, η ανωτέρω αναφορά έχει εκ των πραγμάτων ξεπερασθεί από τις εξελίξεις, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα έληξε χωρίς αποτέλεσμα η διορία της 28ης Φεβρουαρίου, που είχε δώσει το ΥΠΕΝ στην Euroasia ώστε να μπει στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη».
Επομένως, είναι πλέον προεξοφλημένο πως το τμήμα Κρήτη - Αττική θα υλοποιηθεί ως εθνικό έργο, εκτός PCI.
Πάντως, σύμφωνα με πηγές από την Κύπρο, η εξέλιξη αυτή δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση πως οι απαιτούμενες διαδικασίες από εδώ και στο εξής αποτελούν ζήτημα αποκλειστικά της ελληνικής πλευράς.
Αντίθετα, όπως συμπληρώνουν, για να δρομολογηθεί η υλοποίηση της μεγάλης διασύνδεσης υπό το καθεστώς εθνικού έργου, θα πρέπει πρώτα οι ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Κύπρου να ανακαλέσουν τη λεγόμενη απόφαση επιμερισμού του διασυνοριακού κόστους, του Οκτωβρίου του 2017, για τα σκέλη Κρήτη - Αττική και Κύπρος - Κρήτη.
Με βάση τις ίδιες πηγές, κάθε άλλο παρά δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται πως οι κυπριακές ρυθμιστικές αρχές θα συναινέσουν στην ανάκληση της απόφασης, αν ληφθεί υπόψη πως στην Κύπρο αντιμετωπίζεται εξαιρετικά αρνητικά η απόσυρση της Ελλάδας από το PCI, η οποία διατηρεί σε ενεργειακή απομόνωση το νησί. Επομένως, σε μία τέτοια περίπτωση, μπορούν να παραπέμψουν την υπόθεση στον ACER, καθυστερώντας τις όποιες εξελίξεις.
www.worldenergynews.gr