Η κυπριακών συμφερόντων κοινοπραξία υποστηρίζει πως η υλοποίηση της διασύνδεσης ως εθνικό έργο συνεπάγεται αυξημένο κόστος της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ
Συνεχίζεται το σήριαλ της αντιπαράθεσης του ΑΔΜΗΕ με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία EuroAsia Interconnector σχετικά με την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, εν όψει και της εκπνοής στις 28 Φεβρουαρίου της προθεσμίας που έχει θέσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης προς την κοινοπραξία προκειμένου να αναγνωρίσει τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη ως επίσημο φορέα υλοποίησης του τμήματος Αττική – Κρήτη.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Σταθάκης με επιστολή του στις 12 Φεβρουαρίου, προς τον Ευρωπαίο Επίτροπο Κανιέτε κατέστησε σαφές ότι εάν η κοινοπραξία EuroAsia δεν αναγνωρίσει την «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του τμήματος Αττική - Κρήτη, τότε η Ελλάδα θα αποσύρει τη στήριξή της στο έργο ως PCI προχωρώντας στην υλοποίηση του project ως εθνικό έργο που μάλιστα θα ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο.
Με βάση αυτό το δεδομένο, η EuroAsia χωρίς επί της ουσίας να απαντήσει στο ερώτημα της ελληνικής πλευράς υποστηρίζει ότι οι επιλογή της υλοποίησης της διασύνδεσης ως εθνικό έργο συνεπάγεται αυξημένο κόστος της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ.
Υποστηρίζει ακόμη ότι το ΥΠΕΝ θα κληθεί να δώσει απαντήσεις στον Κύπριο υπουργό Ενέργειας Γιώργο Λακκοτρύπη, καθώς η ελληνική επιλογή θα σημάνει τη μη διασύνδεση της Κύπρου με το ευρωπαϊκό δίκτυο, ενώ επικαλείται τη συμφωνία ΡΑΕ - ΡΑΕΚ για τον διαμοιρασμό του κόστους υλοποίησης του EuroAsia Interconnector, δηλαδή του συνόλου της διασύνδεσης Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ.
Αποποίηση ευρωπαϊκής επιδότησης
Σύμφωνα με την κυπριακή εταιρία με την απόφασή του το ΥΠΕΝ, αποποιείται ευρωπαϊκής επιδότησης από το ταμείο του CEF, ύψους περίπου 355 εκατ. ευρώ.
Πρέπει να σημειωθεί εδώ, ωστόσο, ότι τα κονδύλια του προγράμματος CEF είναι εξαιρετικά περιορισμένα και τα διεκδικούν πολλά έργα διασύνδεσης σε όλη την Ευρώπη.
Ως εκ τούτου δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η συγκεκριμένη διασύνδεση θα λάβει τα 355 εκατ. ευρώ που υποστηρίζει η EuroAsia.
Εξάλλου όπως κατ’ επανάληψη έχει διευκρινιστεί από την ελληνική πλευρά, τα όποια χρήματα δοθούν στο έργο από το πρόγραμμα CEF αφορούν το τμήμα της διασύνδεσης μεταξύ Κρήτης και Κύπρου.
Άλλωστε πρόκειται για ένα εξαιρετικά ακριβό έργο (περίπου 1,5 δις ευρώ), το οποίο για να καταστεί βιώσιμο θα πρέπει να επιδοτηθεί και με επιπλέον 300 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες καταναλωτές μέσω των τελών χρήσης του δικτύου, κάτι το οποίο αναφέρεται σαφώς στη συμφωνία διαμοιρασμού που υπεγράφη μεταξύ ΡΑΕ και ΡΑΕΚ.
Στήριξη στον ΑΔΜΗΕ
Πρέπει να σημειωθεί ότι η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει πλήρως τις επιλογές του ΑΔΜΗΕ στην υπόθεση της αντιπαράθεσης με την κοινοπραξία EuroAsia, η οποία έχει μεν εντάξει το σύνολο του έργου στη λίστα των PCI και διεκδικεί χρηματοδότηση από το πρόγραμμα CEF.
Όμως η λίστα των έργων PCI βρίσκεται σε φάση αναθεώρησης, καθώς η Κομισιόν έχει καλέσει σε υποβολή υποψηφιοτήτων έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Ο ΑΔΜΗΕ θα επιδιώξει την ένταξη του έργου Κρήτη – Αττική στη νέα λίστα και αυτός είναι κατά πάσα πιθανότητα ο λόγος της ενεργοποίησης της κοινοπραξίας EuroAsia.
Υπενθυμίζεται ότι ο Euroasia έχει προειδοποιήσει με προσφυγές μετά το σπάσιμο της συνεργασίας από την ελληνική πλευρά, κάτι το οποίο υπονοεί και πάλι χωρίς ωστόσο να απαντάει επαρκώς στο ερώτημα που τίθεται από την ελληνική πλευρά για το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου και την οικονομική του δυνατότητα να στηρίξει το έργο.
Ο Euroasia υποστηρίζει ότι θα διαθέσει τα απαραίτητα κονδύλια όταν ξεκαθαριστεί το ύψος της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να παραμένει ασαφές όταν μιλάμε για ένα έργο που στο κομμάτι Κρήτη - Αττική υπολογίζεται ότι θα κοστίσει 1 δις και το τμήμα Κρήτη - Κύπρος περί το 1,5 δις ευρώ.
www.worldenergynews.gr