Μόλις ένα από τα πέντε μεγάλα έργα ΣΔΙΤ που έχουν προκηρυχθεί, συνολικού ύψους 330 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε φάση υλοποίησης
Μεγάλο και χωρίς καμία ουσιαστική πρόοδο παραμένει το πρόβλημα των σκουπιδιών στη χώρα μας, με τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση να πέφτουν βροχή, όσο οι ελληνικές αρχές δεν προχωρούν στην επίλυσή του.
Σήμερα από τους πέντε διαγωνισμούς διαχείρισης απορριμμάτων, Δυτικής Μακεδονίας, Σερρών, Ηλείας, Πελοποννήσου και Ηπείρου που έχουν προκηρυχτεί μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 330 εκατ. ευρώ, ο μόνος που έχει συμβασιοποιηθεί είναι αυτός της Δυτικής Μακεδονίας.
Ωστόσο, κοντά στην υπογραφή της σύμβασης βρίσκεται και η Τέρνα για την διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου.
Επίσης υπάρχουν άλλα τρία έργα, αυτό της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, της Κέρκυρας και της Αχαϊας, που είναι στα σκαριά.
Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας υπάρχουν 52 ενεργές χωματερές, εκ των οποίων 20 στην Πελοπόννησο, 11 στο Νότιο Αιγαίο, 5 στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, 5 στη Δυτική Ελλάδα (περιλαμβάνεται η Αχαΐα και η Ηλεία), 3 στο Ιόνιο, 3 στη Στερεά Ελλάδα, 3 στην Αττική και 2 στο Βόρειο Αιγαίο.
Οι ανενεργές (αυτές που έχουν κλείσει, αλλά δεν έχουν αποκατασταθεί) φθάνουν τις 166, εκ των οποίων οι 60 βρίσκονται στην Πελοπόννησο, 46 στην Κεντρική Μακεδονία, 21 στο Νότιο Αιγαίο, 10 στη Στερεά Ελλάδα.
«Βροχή» τα πρόστιμα
Για όλες αυτές τις χωματερές η χώρα μας πληρώνει δεκάδες εκατ. ευρώ.
Έτσι η Ελλάδα κάθε εξάμηνο πρέπει θα καταβάλλει 80.000 ευρώ για κάθε χωματερή σε λειτουργία και 40.000 ευρώ για κάθε χωματερή που έχει κλείσει, αλλά δεν έχει αποκατασταθεί.
Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό πρόστιμο (10 εκατ. ευρώ εφάπαξ) αφορούσε σε 293 χωματερές με συνολικά 363 παραβάσεις.
Στις 2 Ιουνίου 2015 η χώρα κατέβαλε 10,4 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 103 τις παραβάσεις.
Το επόμενο εξάμηνο, η χώρα κατέβαλε 9,8 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 20 τις παραβάσεις.
Τέλος, στις 2 Ιουνίου 2016 η χώρα κατέβαλε 7 εκατ. ευρώ, καθώς οι παραβάσεις είχαν μειωθεί περαιτέρω κατά 72.
Συνολικά, λοιπόν, για τις παράνομες χωματερές μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί περίπου 41 εκατ. ευρώ (10 εκατ. εφάπαξ συν 31 εκατ. στα τέσσερα εξαμηνιαία πρόστιμα).
Η Ελλάδα έχει επίσης καταβάλει μέχρι τώρα περίπου 17 εκατ. ευρώ σε ευρωπρόστιμα για την απουσία αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών σε πέντε μεγάλες πόλεις, όλες στην Ανατολική Αττική.
Με δεδομένο ότι οι υποδομές δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί, μέρος του προστίμου θα πρέπει να καταβάλλεται τουλάχιστον έως το 2020.
Τέλος, η χώρα μας κατέβαλε ακόμα 10 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων.
ΣΔΙΤ Δυτικής Μακεδονίας
Το έργο της Δυτικής Μακεδονίας, είναι το μόνο που έχει μέχρι σήμερα συμβασιοποιηθεί και ανάδοχος είναι η εταιρεία ΕΠΑΔΥΜ.
Είναι μία εταιρεία ειδικού σκοπού που συστήθηκε από δύο εταιρείες μέλη του Ομίλου της Ελλάκτωρ, κατά 50% από την Ηλέκτωρ και 50% από την Άκτωρ Παραχωρήσεις, για να υλοποιήσει τη σύμβαση σύμπραξης για την διαχείριση των απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας.
Το έργο είναι διάρκειας 27 ετών, συν δύο χρόνια κατασκευής.
Το έργο αφορά την διαχείριση των σύμμεικτων απορριμμάτων όλης της Δυτικής Μακεδονίας.
Περιλαμβάνει την κατασκευή μιας μονάδας απορριμμάτων, η οποία έχει δύο βασικά μέρη: το τμήμα της μηχανικής διαλογής που εκεί θα γίνεται ο διαχωρισμός του σύμμεικτου σκουπιδιού από τα ανακυκλώσιμα υλικά, με σύγχρονες μεθόδους με το αποτέλεσμα να έχει μεγάλη καθαρότητα.
Και μετά υπάρχει και το κομμάτι της βιολογικής επεξεργασίας.
Το κομμάτι της βιολογικής επεξεργασίας περιλαμβάνει αερόβια επεξεργασία του οργανικού μέρους του απορρίμματος και παράγεται ένα υλικό τύπου compost, το οποίο έχει ιδιότητες βελτιωτικού – εδάφους, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αποκαταστάσεις ορυχείων, λατομείων κλπ.
Εκτός από το εργοστάσιο, το έργο περιλαμβάνει και 10 σταθμούς μεταφόρτωσης: εννέα υφιστάμενους και ένα επιπρόσθετο.
Οι δήμοι θα είναι υπεύθυνοι για τη συλλογή των σκουπιδιών και τη μεταφορά τους στους σταθμούς μεταφόρτωσης.
Από εκεί, η μεταφορά και η επεξεργασία είναι ευθύνη του αναδόχου του έργου.
Το έργο έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2017.
ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
Με σημαντικές καθυστερήσεις και εμπόδια προχωρά η υλοποίηση του έργου της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, όπου προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχτεί η Τέρνα Ενεργειακή
Και αυτό γιατί μπορεί η κυβέρνηση να προχώρησε, στις 30 Δεκεμβρίου, στην υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία εγκρίνεται η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης παραμένει κλειστός.
Τα δύο αγκάθια που έχει να αντιμετωπίσει η επένδυση είναι ότι μέχρι στιγμή δεν έχει εξασφαλιστεί ο θεσμικά ικανοποιητικός τρόπος με τον οποίο τα έσοδα από τα δημοτικά τέλη (που θα εισπράττουν οι δήμοι) θα φτάνουν στην περιφέρεια, ώστε αυτή με τη σειρά της να πληρώνει τον ανάδοχο.
Ο ανάδοχος, που θα υπογράψει σύμβαση με την περιφέρεια Πελοποννήσου, θα αποπληρώνει με τη σειρά του τα τραπεζικά δάνεια (ύψους 60 εκατ. ευρώ) που θα καλύψουν τμήμα της επένδυσης των 158 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον, εκφράζονται αντιρρήσεις επειδή το ΠΕΣΔΑ προβλέπει πως οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας και εναλλακτικών υποδομών διαχείρισης, αν η ποσότητα των απορριμμάτων ξεπεράσει τις 100.000 τόνους ετησίως.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να τινάξει την επένδυση στον αέρα, υποστηρίζουν όσοι ζητούν αλλαγές καθώς για να είναι αποδοτική, πρέπει οι μονάδες επεξεργασίας να δέχονται συγκεκριμένες ποσότητες απορριμμάτων.
Το σχέδιο για το ΣΔΙΤ προβλέπει πως θα κατασκευαστούν τρεις μονάδες επεξεργασίας συνολικής δυναμικότητας 200.000 τόνων ετησίως, με δύο κεντρικούς σταθμούς μεταφόρτωσης.
ΣΔΙΤ Σερρών
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η υπογραφή της σύμβασης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την υλοποίηση μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στο Νομό Σερρών, μετά την ένταξή της στον άξονα Προτεραιότητας "Διατήρηση και Προστασία του Περιβάλλοντος - Προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων" του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη".
Η χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 33 εκατ. ευρώ, θα προέλθει από κοινοτικά κονδύλια ύψους 15,6 εκατ. ευρώ, ενώ το υπολειπόμενο ποσό θα καλυφθεί από κεφάλαια - είτε ίδια είτε τραπεζικό δανεισμό - που θα εξασφαλίσει ο ανάδοχος που είναι η κοινοπραξία των εταιρειών Intrakat - Αρχιρόδον – Envitec.
Να σημειωθεί ότι η μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων των Σερρών διαθέτει δυναμικότητα 63.000 τόνων ανά έτος.
Πρόκειται για το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020, καθώς τέλη Νοεμβρίου το ΣΔΙΤ Ηπείρου, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, εξασφάλισε χρηματοδότηση 20,7 εκατ. ευρώ από πόρους του νέου ΕΣΠΑ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη"
ΣΔΙΤ Ηλείας
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 39,2 εκατ. ευρώ και προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχτεί η κοινοπραξία Μεσόγειος - J&P ΑΒΑΞ - ΑΑΓΗΣ.
Ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης θα αναλάβει την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των υποδομών της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων του Νομού Ηλείας, δυναμικότητας περίπου 80.000 τόνων, για χρονικό διάστημα έως 27 έτη.
Η χρηματοδότηση του Έργου θα πραγματοποιηθεί μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων από τον ανάδοχο και κοινοτικών πόρων.
Έτσι μετά και την υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία εγκρίνεται η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας απομένουν λεπτομέρειες για να κλείσει οριστικά το όλο εγχείρημα που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων του.
Παράλληλα, με κοινοτικούς πόρους η Πολιτεία κατασκευάζει από τον περασμένο Μάρτιο τον ΧΥΤΥ στην ίδια περιοχή, ο οποίος θα ενσωματωθεί στις εγκαταστάσεις του ιδιώτη.
ΣΔΙΤ Ηπείρου
Ένα βήμα πιο κοντά στην υπογραφή βρίσκεται το έργο διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας Ηπείρου μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), μετά και την πρόσφατη έγκριση του αναθεωρημένου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων Ηπείρου (ΠΕΣΔΑ) από το περιφερειακό συμβούλιο. Πρόκειται για το πρώτο ΠΕΣΔΑ που εγκρίνεται με βάση και τις επιταγές του νέου σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων, που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση από την Άνοιξη του 2015.
Με την απόφαση ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, που είναι ο προσωρινός μειοδότης του έργου.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει μία Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων, τρεις επεκτάσεις ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ (χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων και υπολειμμάτων), δώδεκα Σταθμούς Μεταφόρτωσης, τέσσερις Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων και πλήθος πράσινων σημείων.
Ελένη Μπότα
www.worldenergynews.gr
Σήμερα από τους πέντε διαγωνισμούς διαχείρισης απορριμμάτων, Δυτικής Μακεδονίας, Σερρών, Ηλείας, Πελοποννήσου και Ηπείρου που έχουν προκηρυχτεί μέσω ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 330 εκατ. ευρώ, ο μόνος που έχει συμβασιοποιηθεί είναι αυτός της Δυτικής Μακεδονίας.
Ωστόσο, κοντά στην υπογραφή της σύμβασης βρίσκεται και η Τέρνα για την διαχείριση των απορριμμάτων της Πελοποννήσου.
Επίσης υπάρχουν άλλα τρία έργα, αυτό της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, της Κέρκυρας και της Αχαϊας, που είναι στα σκαριά.
Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας υπάρχουν 52 ενεργές χωματερές, εκ των οποίων 20 στην Πελοπόννησο, 11 στο Νότιο Αιγαίο, 5 στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, 5 στη Δυτική Ελλάδα (περιλαμβάνεται η Αχαΐα και η Ηλεία), 3 στο Ιόνιο, 3 στη Στερεά Ελλάδα, 3 στην Αττική και 2 στο Βόρειο Αιγαίο.
Οι ανενεργές (αυτές που έχουν κλείσει, αλλά δεν έχουν αποκατασταθεί) φθάνουν τις 166, εκ των οποίων οι 60 βρίσκονται στην Πελοπόννησο, 46 στην Κεντρική Μακεδονία, 21 στο Νότιο Αιγαίο, 10 στη Στερεά Ελλάδα.
«Βροχή» τα πρόστιμα
Για όλες αυτές τις χωματερές η χώρα μας πληρώνει δεκάδες εκατ. ευρώ.
Έτσι η Ελλάδα κάθε εξάμηνο πρέπει θα καταβάλλει 80.000 ευρώ για κάθε χωματερή σε λειτουργία και 40.000 ευρώ για κάθε χωματερή που έχει κλείσει, αλλά δεν έχει αποκατασταθεί.
Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό πρόστιμο (10 εκατ. ευρώ εφάπαξ) αφορούσε σε 293 χωματερές με συνολικά 363 παραβάσεις.
Στις 2 Ιουνίου 2015 η χώρα κατέβαλε 10,4 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 103 τις παραβάσεις.
Το επόμενο εξάμηνο, η χώρα κατέβαλε 9,8 εκατ. ευρώ, έχοντας μειώσει κατά 20 τις παραβάσεις.
Τέλος, στις 2 Ιουνίου 2016 η χώρα κατέβαλε 7 εκατ. ευρώ, καθώς οι παραβάσεις είχαν μειωθεί περαιτέρω κατά 72.
Συνολικά, λοιπόν, για τις παράνομες χωματερές μέχρι στιγμής έχουν καταβληθεί περίπου 41 εκατ. ευρώ (10 εκατ. εφάπαξ συν 31 εκατ. στα τέσσερα εξαμηνιαία πρόστιμα).
Η Ελλάδα έχει επίσης καταβάλει μέχρι τώρα περίπου 17 εκατ. ευρώ σε ευρωπρόστιμα για την απουσία αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών σε πέντε μεγάλες πόλεις, όλες στην Ανατολική Αττική.
Με δεδομένο ότι οι υποδομές δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί, μέρος του προστίμου θα πρέπει να καταβάλλεται τουλάχιστον έως το 2020.
Τέλος, η χώρα μας κατέβαλε ακόμα 10 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων.
ΣΔΙΤ Δυτικής Μακεδονίας
Το έργο της Δυτικής Μακεδονίας, είναι το μόνο που έχει μέχρι σήμερα συμβασιοποιηθεί και ανάδοχος είναι η εταιρεία ΕΠΑΔΥΜ.
Είναι μία εταιρεία ειδικού σκοπού που συστήθηκε από δύο εταιρείες μέλη του Ομίλου της Ελλάκτωρ, κατά 50% από την Ηλέκτωρ και 50% από την Άκτωρ Παραχωρήσεις, για να υλοποιήσει τη σύμβαση σύμπραξης για την διαχείριση των απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας.
Το έργο είναι διάρκειας 27 ετών, συν δύο χρόνια κατασκευής.
Το έργο αφορά την διαχείριση των σύμμεικτων απορριμμάτων όλης της Δυτικής Μακεδονίας.
Περιλαμβάνει την κατασκευή μιας μονάδας απορριμμάτων, η οποία έχει δύο βασικά μέρη: το τμήμα της μηχανικής διαλογής που εκεί θα γίνεται ο διαχωρισμός του σύμμεικτου σκουπιδιού από τα ανακυκλώσιμα υλικά, με σύγχρονες μεθόδους με το αποτέλεσμα να έχει μεγάλη καθαρότητα.
Και μετά υπάρχει και το κομμάτι της βιολογικής επεξεργασίας.
Το κομμάτι της βιολογικής επεξεργασίας περιλαμβάνει αερόβια επεξεργασία του οργανικού μέρους του απορρίμματος και παράγεται ένα υλικό τύπου compost, το οποίο έχει ιδιότητες βελτιωτικού – εδάφους, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αποκαταστάσεις ορυχείων, λατομείων κλπ.
Εκτός από το εργοστάσιο, το έργο περιλαμβάνει και 10 σταθμούς μεταφόρτωσης: εννέα υφιστάμενους και ένα επιπρόσθετο.
Οι δήμοι θα είναι υπεύθυνοι για τη συλλογή των σκουπιδιών και τη μεταφορά τους στους σταθμούς μεταφόρτωσης.
Από εκεί, η μεταφορά και η επεξεργασία είναι ευθύνη του αναδόχου του έργου.
Το έργο έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί τον Ιούνιο του 2017.
ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
Με σημαντικές καθυστερήσεις και εμπόδια προχωρά η υλοποίηση του έργου της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου, όπου προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχτεί η Τέρνα Ενεργειακή
Και αυτό γιατί μπορεί η κυβέρνηση να προχώρησε, στις 30 Δεκεμβρίου, στην υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία εγκρίνεται η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης παραμένει κλειστός.
Τα δύο αγκάθια που έχει να αντιμετωπίσει η επένδυση είναι ότι μέχρι στιγμή δεν έχει εξασφαλιστεί ο θεσμικά ικανοποιητικός τρόπος με τον οποίο τα έσοδα από τα δημοτικά τέλη (που θα εισπράττουν οι δήμοι) θα φτάνουν στην περιφέρεια, ώστε αυτή με τη σειρά της να πληρώνει τον ανάδοχο.
Ο ανάδοχος, που θα υπογράψει σύμβαση με την περιφέρεια Πελοποννήσου, θα αποπληρώνει με τη σειρά του τα τραπεζικά δάνεια (ύψους 60 εκατ. ευρώ) που θα καλύψουν τμήμα της επένδυσης των 158 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον, εκφράζονται αντιρρήσεις επειδή το ΠΕΣΔΑ προβλέπει πως οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας και εναλλακτικών υποδομών διαχείρισης, αν η ποσότητα των απορριμμάτων ξεπεράσει τις 100.000 τόνους ετησίως.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να τινάξει την επένδυση στον αέρα, υποστηρίζουν όσοι ζητούν αλλαγές καθώς για να είναι αποδοτική, πρέπει οι μονάδες επεξεργασίας να δέχονται συγκεκριμένες ποσότητες απορριμμάτων.
Το σχέδιο για το ΣΔΙΤ προβλέπει πως θα κατασκευαστούν τρεις μονάδες επεξεργασίας συνολικής δυναμικότητας 200.000 τόνων ετησίως, με δύο κεντρικούς σταθμούς μεταφόρτωσης.
ΣΔΙΤ Σερρών
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η υπογραφή της σύμβασης Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την υλοποίηση μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στο Νομό Σερρών, μετά την ένταξή της στον άξονα Προτεραιότητας "Διατήρηση και Προστασία του Περιβάλλοντος - Προαγωγή της αποδοτικής χρήσης των πόρων" του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη".
Η χρηματοδότηση του έργου, προϋπολογισμού 33 εκατ. ευρώ, θα προέλθει από κοινοτικά κονδύλια ύψους 15,6 εκατ. ευρώ, ενώ το υπολειπόμενο ποσό θα καλυφθεί από κεφάλαια - είτε ίδια είτε τραπεζικό δανεισμό - που θα εξασφαλίσει ο ανάδοχος που είναι η κοινοπραξία των εταιρειών Intrakat - Αρχιρόδον – Envitec.
Να σημειωθεί ότι η μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων των Σερρών διαθέτει δυναμικότητα 63.000 τόνων ανά έτος.
Πρόκειται για το δεύτερο έργο ΣΔΙΤ στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020, καθώς τέλη Νοεμβρίου το ΣΔΙΤ Ηπείρου, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, εξασφάλισε χρηματοδότηση 20,7 εκατ. ευρώ από πόρους του νέου ΕΣΠΑ στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη"
ΣΔΙΤ Ηλείας
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 39,2 εκατ. ευρώ και προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχτεί η κοινοπραξία Μεσόγειος - J&P ΑΒΑΞ - ΑΑΓΗΣ.
Ο ιδιωτικός φορέας σύμπραξης θα αναλάβει την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των υποδομών της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων του Νομού Ηλείας, δυναμικότητας περίπου 80.000 τόνων, για χρονικό διάστημα έως 27 έτη.
Η χρηματοδότηση του Έργου θα πραγματοποιηθεί μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων από τον ανάδοχο και κοινοτικών πόρων.
Έτσι μετά και την υπογραφή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία εγκρίνεται η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την τροποποίηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας απομένουν λεπτομέρειες για να κλείσει οριστικά το όλο εγχείρημα που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα διαχείρισης των απορριμμάτων του.
Παράλληλα, με κοινοτικούς πόρους η Πολιτεία κατασκευάζει από τον περασμένο Μάρτιο τον ΧΥΤΥ στην ίδια περιοχή, ο οποίος θα ενσωματωθεί στις εγκαταστάσεις του ιδιώτη.
ΣΔΙΤ Ηπείρου
Ένα βήμα πιο κοντά στην υπογραφή βρίσκεται το έργο διαχείρισης απορριμμάτων της περιφέρειας Ηπείρου μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), μετά και την πρόσφατη έγκριση του αναθεωρημένου Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων Ηπείρου (ΠΕΣΔΑ) από το περιφερειακό συμβούλιο. Πρόκειται για το πρώτο ΠΕΣΔΑ που εγκρίνεται με βάση και τις επιταγές του νέου σχεδιασμού διαχείρισης αποβλήτων, που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση από την Άνοιξη του 2015.
Με την απόφαση ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή της σύμβασης με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, που είναι ο προσωρινός μειοδότης του έργου.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει μία Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων, τρεις επεκτάσεις ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ (χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων και υπολειμμάτων), δώδεκα Σταθμούς Μεταφόρτωσης, τέσσερις Μονάδες Επεξεργασίας Βιοαποβλήτων και πλήθος πράσινων σημείων.
Ελένη Μπότα
www.worldenergynews.gr