Ο Επιτρόπος Ενέργειας προειδοποιεί για οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες σε περίπτωση επένταξης του project από τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος
Να αποφασίσει εάν η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη - Αττική θα προχωρήσει εντός πλαισίου PCI ή ως εθνικό έργο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι στη δεύτερη περίπτωση θα υπάρχουν «ρυθμιστικές, οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες» καλεί την ελληνική κυβέρνηση ο Επίτροπος Μικαέλ Αρίας Κανιέτε.
Με επιστολή του προς τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη με ημερομηνία 15 Ιανουαρίου 2019 ο Επίτροπος Κανιέτε επισημαίνει ότι οι αποφάσεις που έλαβε η ΡΑΕ τον περασμένο Σεπτέμβριο (816/2018 και 838/2018) έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις στην εφαρμογή του PCI, oι οποίες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν θα προσδιορισθεί το χρονικό σημείο που θα τεθεί σε εφαρμογή το άρθρο 5 του Κανονισμού που διέπει τα PCI.
Οι αποφάσεις της ΡΑΕ (ανάθεσης του έργου στον ΑΔΜΗΕ και ορισμού ως φορέα υλοποίησης της 100% θυγατρικής του «Αριάδνης») οδήγησαν το υπουργείο Ενέργειας να διακόψει τη διαδικασία αδειοδοτήσεων όπως και την αίτηση χρηματοδότησης από το CEF (Ταμείο Συνδέοντας την Ευρώπη) που είχε ξεκινήσει ο Εuroasia Interconnector, αναφέρει ο Επίτροπος.
Επισημαίνει επίσης ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία (ΤΕΝ-Ε) ο εθνικός ρυθμιστής μπορεί να ορίσει τρίτη οντότητα για να χρηματοδοτήσει ή να κατασκευάσει όλο ή μέρος του PCI, o project promoter (εν προκειμένω ο Εuroasia) μπορεί να αλλάξει μόνο με τη συγκατάθεσή του.
«Συνεπώς, αυτή τη στιγμή επαφίεται στις ελληνικές αρχές να αποφασίσουν εάν θα συνεχίσουν την υλοποίηση του τμήματος Κρήτη - Αττική εντός του πλαισίου PCI ή εάν θα το ανακηρύξουν εθνικό έργο», αναφέρει ο Επίτροπος στην επιστολή του και συνεχίζει: «Εναλλακτικά η Ελλάδα μπορεί να προχωρήσει την υλοποίηση του έργου ως εθνικού. Αυτό θα σημάνει ότι αποποιείται το καθεστώς PCI για το έργο και καθιστά τον φορέα που θα το αναλάβει μη επιλέξιμο για χρηματοδότηση με κονδύλια από το πρόγραμμα CEF».
Πρόσθετα οικονομικά βάρη στους καταναλωτές
Στο σημείο αυτό ο κ. Κανιέτε επισημαίνει τις οικονομικές επιπτώσεις σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Σε αντίθεση με τον δανεισμό, τα κονδύλια του CEF θα βοηθήσουν να κρατηθούν υπό έλεγχο τα τέλη που θα πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές».
Σημειώνει επίσης ότι ο Εuroasia έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες για έγκριση της χρηματοδότησης για το τμήμα Αττική - Κρήτη και έχει υποβάλει όλες τις απαιτούμενες μελέτες, οι οποίες ολοκληρώθηκαν χάρη στη χρηματοδότηση από το CEF.
Εκτός από την οικονομική διάσταση, αυτή η επιλογή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υλοποίηση των άλλων δύο τμημάτων, καθώς θα τις καταστήσει υψηλού κόστους και μη διαλειτουργικές, σημειώνεται στην επιστολή.
«Καταλήγοντας, πιστεύω ακράδαντα ότι ο οδικός χάρτης, όπως προτάθηκε από την Κομισιόν και έχει ήδη συμφωνηθεί από όλα τα κυπριακά μέρη, επιτυγχάνει τη σωστή ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων όλων των μερών. Ιδιαίτερα, θα εξασφαλίσει την έγκαιρη κατασκευή του τμήματος Κρήτη - Αττική ως PCI, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύσει την οικονομική βιωσιμότητα του τμήματος Κρήτη – Κύπρος. Ωστόσο, είναι στη διακριτική ευχέρεια των ελληνικών αρχών να αποφασίσουν ποια από τις παραπάνω εναλλακτικές επιθυμούν να επιλέξουν, λαμβάνοντας υπόψιν τις αντίστοιχες ρυθμιστικές, οικονομικές και γεωπολιτικές συνέπειες», καταλήγει ο κ. Κανιέτε.
www.worldenergynews.gr