Κύπρος και Ελλάδα βρισκόμαστε, πρέπει να πω, σε συνεχή επικοινωνία και συντονισμό για αντιμετώπιση των απειλών της Τουρκίας, οι οποίες φυσικά δεν αναμένουμε να εκλείψουν σύντομα, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο υπουργός
Για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Λευκωσίας, τη σύνδεση των γεωτρήσεων στην Κυπριακή ΑΟΖ με το νέο ενεργειακό χάρτη της περιοχής και την άψογη συνεργασία Κύπρου και Ελλάδας στην αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων στην περιοχή υπογραμμίζει ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, Γιώργος Λακκοτρύπης, σε συνέντευξή του στο Newsbomb.gr.
Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι ενεργειακοί σχεδιασμοί της Κυπριακής Δημοκρατίας; Μπορείτε να μας πείτε πέρα από τη γεώτρηση της ExxonMobil στο τεμάχιο 10, τι ακολουθεί εντός του 2019; Ποιες δράσεις, ποιες ενέργειες;
Στο πλαίσιο ενάσκησης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, η Κυπριακή Δημοκρατία συνεχίζει και εντός του 2019 ένα φιλόδοξο ερευνητικό πρόγραμμα στην ΑΟΖ της, μεταξύ άλλων με τις δύο διαδοχικές ερευνητικές γεωτρήσεις της κοινοπραξίας ExxonMobil και Qatar Petroleum, στο Τεμάχιο 10. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί, σημειώνω, οι εργασίες στη γεώτρηση «Delphyne-1» και το πλοίο – γεωτρύπανο «Stena Icemax» έχει μεταβεί πλέον στον δεύτερο στόχο, στη γεώτρηση «Glaucus-1».
Επιπρόσθετα, τέσσερις ερευνητικές γεωτρήσεις στα αδειοδοτημένα τους Τεμάχια θα αρχίσουν εντός του 2019 και οι εταιρείες Total και Eni, με την κοινοπραξία μάλιστα να προγραμματίζει και επιβεβαιωτική γεώτρηση για να εκτιμηθεί με ακρίβεια η ποσότητα του φυσικού αερίου της ανακάλυψης «Calypso».
Ασφαλώς, καθοριστικές εξελίξεις θα υπάρξουν και σε άλλα μέτωπα, όπως της εξέτασης της αίτησης των Total και Eni για χορήγηση Άδειας Έρευνας Υδρογονανθράκων στο Τεμάχιο 7, με την τελική απόφαση να λαμβάνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019. Επιπλέον, εντός του έτους αναμένονται εξελίξεις και σ’ ό,τι αφορά στην εμπορική εκμετάλλευση του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Αφροδίτη», με απώτερο στόχο τις πρώτες εξαγωγές αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Σίγουρα έχετε κάποιες ενδείξεις για το τεμάχιο 10. Γράφτηκε ότι «Η Δελφύνη κρύβει Τερματικό». Όντως; Εάν εξευρεθούν οι απαραίτητες ποσότητες τότε βάζουμε πλώρη προς κατασκευή Τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο;
Να μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ στη γεώτρηση αυτή καθαυτή, αφού κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου και της κοινοπραξίας, ανακοινώσεις θα γίνουν με την ολοκλήρωση του δεύτερου σκέλους του παρόντος ερευνητικού της προγράμματος, με τη λήξη, δηλαδή, των εργασιών και στη γεώτρηση «Glaucus-1».
Σε κάθε περίπτωση, το έχουμε πει πολλές φορές ότι εφόσον εξευρεθούν οι απαιτούμενες ποσότητες που να το καταστήσουν τεχνοοικονομικά βιώσιμο, το Τερματικό Υγροποίησης στην περιοχή του Βασιλικού παραμένει η πιο σημαντική εξαγωγική μας επιλογή. Ο σχεδιασμός για το Ενεργειακό Κέντρο στο Βασιλικό είναι ήδη έτοιμος και σ’ αυτόν περίοπτη θέση έχουν και οι προτεινόμενες εγκαταστάσεις του Τερματικού. Χρειαζόμαστε όμως, επαναλαμβάνω, τις επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που μόνο μέσω του ερευνητικού μας προγράμματος είναι δυνατόν να ανακαλύψουμε.
Χωρίς λύση δεν μπορεί να υπάρξει αγωγός προς την Τουρκία
Κύριε Υπουργέ, για να το πούμε όσο απλά γίνεται: Όπως είναι κατανοητό, η εκμετάλλευση του Φυσικού Αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας μπορεί να γίνει -θεωρητικά- μέσω τεσσάρων οδών: α} Μέσω αγωγού προς Αίγυπτο για τον τερματικό υγροποίησης, β) Μέσω τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο, γ) μέσω αγωγού προς Τουρκία (σε περίπτωση λύσης) και δ) μέσω του Εastmed. Πείτε μας σας παρακαλώ, ποια οδό προκρίνετε ως κυβέρνηση και ποιες οι προϋποθέσεις προς υλοποίηση της κάθε μιας;
Αντιλαμβάνεστε ότι όλα εξαρτώνται στο τέλος της μέρας από τα δεδομένα που έχουμε ενώπιον μας ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, στο παρόν στάδιο, όπου η μόνη μας επιβεβαιωμένη ανακάλυψη είναι το κοίτασμα «Αφροδίτη», κρίναμε ότι η βέλτιστη εξαγωγική μας επιλογή είναι ο αγωγός προς Αίγυπτο, για εξαγωγές αερίου στην Ευρώπη μέσω των αιγυπτιακών Τερματικών Υγροποίησης.
Ο αγωγός προς την Τουρκία δεν εξετάζεται καν χωρίς τη λύση του Κυπριακού και το Τερματικό Υγροποίησης στην Κύπρο απαιτεί, όπως εξήγησα νωρίτερα, επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που να το καταστήσουν βιώσιμο.
Όσον αφορά στον EastMed, πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την περιοχή μας και την ΕΕ, το οποίο τυγχάνει στήριξης από την Κύπρο, την Ελλάδα, το Ισραήλ και την Ιταλία. Η ίδια η ΕΕ χορηγεί την τεχνοοικονομική μελέτη για τον αγωγό με €35 εκατομμύρια και νοουμένου ότι υλοποιηθεί, θα αποτελεί μελλοντικά σημαντική όδευση για μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου προς την ηπειρωτική Ευρώπη.
Επιπλέον, η μια οδός αναιρεί την άλλη; Δηλαδή αν εξευρεθούν ικανοποιητικές ποσότητες για κατασκευή Τερματικού στην Κύπρο αυτομάτως εγκαταλείπεται το σχέδιο για τον EastMed;
Τουναντίον, οι διάφορες οδοί μπορούν να λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά, στην ουσία αυξάνοντας τις εξαγωγικές μας επιλογές και αποτελώντας, ακριβώς, τις συνιστώσες του Διαδρόμου Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου που οραματιζόμαστε, ιδιαίτερα δε στα πλαίσια των συνεργασιών που αναπτύσσουμε με γειτονικές χώρες.
Απόλυτα ρεαλιστικός ο EastMed
Υπάρχει η αίσθηση στην Ελλάδα ότι ο East Med είναι ένα μη ρεαλιστικό έργο. Υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ή απλώς μια γενική συμφωνία;
Πρέπει να τονίσω ότι για τον EastMed έχει διενεργηθεί ήδη προκαταρκτική τεχνοοικονομική μελέτη, η οποία όταν ολοκληρώθηκε το 2016 κατέδειξε ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και εμπορικά βιώσιμος. Είναι γι’ αυτόν άλλωστε τον λόγο που η ΕΕ επέλεξε να χορηγήσει με €35 εκατομμύρια την τελική τεχνοοικονομική μελέτη, αλλά και που Κύπρος, Ελλάδα, Ισραήλ και Ιταλία, έχουμε αποφασίσει να στηρίξουμε τις δραστηριότητες ανάπτυξής του, ως στρατηγική προτεραιότητα για την εξαγωγή προς την Ευρώπη μέρους των υφιστάμενων αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Προς τούτο, η Διακήρυξη του Τελ Αβίβ, της 3ης Απριλίου του 2017, την οποία υπογράψαμε οι τέσσερις Υπουργοί Ενέργειας στην παρουσία και του Ευρωπαίου Επίτροπου Κλιματικής Δράσης και Ενέργειας κ. Miguel Arias Cañete, προνοεί για τετραμερή ομάδα εργασίας με σκοπό την παρακολούθηση και στήριξη του έργου του αγωγού EastMed, καθώς και για την εξέταση όρων για την απαραίτητη Διακρατική Συμφωνία για επίσπευση της κατασκευής του έργου. Στην πρόσφατη Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ στη Μπερ Σεβά, επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος για την εν λόγω Συμφωνία, η οποία και αναμένεται να υπογραφεί από τις τέσσερις χώρες εντός του 2019.
Εμείς οφείλουμε, και αυτό πράττουμε, να εργαζόμαστε για ωρίμανση όλων των εμπορικών μας επιλογών, μέχρι να διαφανεί εντέλει ο βέλτιστος τρόπος αξιοποίησης των ανακαλύψεων στην περιοχή μας. Βεβαίως, κατά πόσο θα υλοποιηθεί ή όχι το έργο του EastMed, αυτό θα εξαρτηθεί από τις ίδιες τις αγορές.
Σε ποιο βαθμό βρίσκεται η συνεργασία Κύπρου – Ελλάδας ως προς τις διάφορες απειλές που εκτοξεύονται από πλευράς Τουρκίας σχετικά με την ΑΟΖ;
Κύπρος και Ελλάδα βρισκόμαστε, πρέπει να πω, σε συνεχή επικοινωνία και συντονισμό για αντιμετώπιση των απειλών της Τουρκίας, οι οποίες φυσικά δεν αναμένουμε να εκλείψουν σύντομα. Ξέρουμε ότι έχουμε το δίκαιο με το μέρος μας και ενεργώντας πάντοτε στα πλαίσια του διεθνούς δικαίου και της νομιμότητας, φροντίζουμε να το γνωρίζουν και όλοι οι συνομιλητές μας, καταγγέλλοντας την πειρατική συμπεριφορά της Τουρκίας σε όλα τα διεθνή φόρα και Οργανισμούς.
Παράλληλα, εντατικοποιούμε περαιτέρω τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε σε επίπεδο ενεργειακής διπλωματίας για διαμόρφωση συνεργασιών με γειτονικές μας χώρες και ευρύτερα, π.χ. προχωρώντας σε σύσταση στην Κύπρο Μόνιμης Γραμματείας για συντονισμό και συνεχή αξιολόγησή τους, αλλά και συμμετέχοντας, Ελλάδα και Κύπρος, ως ιδρυτικά μέλη του East Med Gas Forum, που θα αφορά σε περιφερειακή συνεργασία στα ζητήματα του φυσικού αερίου. Το εν λόγω Forum θα έχει ως έδρα το Κάιρο και τη Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου 2019, θα πραγματοποιηθεί η πρώτη σχετική Υπουργική Συνάντηση στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα.
Η ΕuroΑsia Ιnterconnector έχει ανακοινώσει ότι υλοποιεί κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο της διακρατικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος και πως παραμένει προσηλωμένη στους στόχους και στα χρονοδιαγράμματα! Παραδόξως και ο ΑΔΜΗΕ έχει ανακοινώσει προσφάτως πως υλοποιεί κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Τελικά ποιος υλοποιεί το σχετικό έργο; Ο ΑΔΜΗΕ ή η ΕuroΑsia Ιnterconnector; Γιατί υπάρχει αυτή η σύγχυση και ποιος ευθύνεται για αυτή;
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με το Ισραήλ και την Ελλάδα είναι εξαιρετικά σημαντικό γι’ εμάς, αφού αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για άρση της ενεργειακής απομόνωσης της χώρας μας και διασύνδεσής της με τον υπόλοιπο κόσμο. Ως εγκεκριμένο δε Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού θα συνδέσει τουλάχιστον δύο Κράτη Μέλη, είναι θεωρούμε καίρια η στήριξη, τεχνικά και οικονομικά, που λαμβάνουμε από την ΕΕ. Ευελπιστούμε ότι θα εξευρεθούν τελικά οι τρόποι να υπερπηδηθούν τα όποια προβλήματα και να προχωρήσει, βάσει των αρχικών σχεδιασμών, η υλοποίησή του.
www.worldenergynews.gr
Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι ενεργειακοί σχεδιασμοί της Κυπριακής Δημοκρατίας; Μπορείτε να μας πείτε πέρα από τη γεώτρηση της ExxonMobil στο τεμάχιο 10, τι ακολουθεί εντός του 2019; Ποιες δράσεις, ποιες ενέργειες;
Στο πλαίσιο ενάσκησης των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, η Κυπριακή Δημοκρατία συνεχίζει και εντός του 2019 ένα φιλόδοξο ερευνητικό πρόγραμμα στην ΑΟΖ της, μεταξύ άλλων με τις δύο διαδοχικές ερευνητικές γεωτρήσεις της κοινοπραξίας ExxonMobil και Qatar Petroleum, στο Τεμάχιο 10. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί, σημειώνω, οι εργασίες στη γεώτρηση «Delphyne-1» και το πλοίο – γεωτρύπανο «Stena Icemax» έχει μεταβεί πλέον στον δεύτερο στόχο, στη γεώτρηση «Glaucus-1».
Επιπρόσθετα, τέσσερις ερευνητικές γεωτρήσεις στα αδειοδοτημένα τους Τεμάχια θα αρχίσουν εντός του 2019 και οι εταιρείες Total και Eni, με την κοινοπραξία μάλιστα να προγραμματίζει και επιβεβαιωτική γεώτρηση για να εκτιμηθεί με ακρίβεια η ποσότητα του φυσικού αερίου της ανακάλυψης «Calypso».
Ασφαλώς, καθοριστικές εξελίξεις θα υπάρξουν και σε άλλα μέτωπα, όπως της εξέτασης της αίτησης των Total και Eni για χορήγηση Άδειας Έρευνας Υδρογονανθράκων στο Τεμάχιο 7, με την τελική απόφαση να λαμβάνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019. Επιπλέον, εντός του έτους αναμένονται εξελίξεις και σ’ ό,τι αφορά στην εμπορική εκμετάλλευση του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Αφροδίτη», με απώτερο στόχο τις πρώτες εξαγωγές αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην ευρωπαϊκή αγορά.
Σίγουρα έχετε κάποιες ενδείξεις για το τεμάχιο 10. Γράφτηκε ότι «Η Δελφύνη κρύβει Τερματικό». Όντως; Εάν εξευρεθούν οι απαραίτητες ποσότητες τότε βάζουμε πλώρη προς κατασκευή Τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο;
Να μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ στη γεώτρηση αυτή καθαυτή, αφού κατόπιν συνεννόησης του Υπουργείου και της κοινοπραξίας, ανακοινώσεις θα γίνουν με την ολοκλήρωση του δεύτερου σκέλους του παρόντος ερευνητικού της προγράμματος, με τη λήξη, δηλαδή, των εργασιών και στη γεώτρηση «Glaucus-1».
Σε κάθε περίπτωση, το έχουμε πει πολλές φορές ότι εφόσον εξευρεθούν οι απαιτούμενες ποσότητες που να το καταστήσουν τεχνοοικονομικά βιώσιμο, το Τερματικό Υγροποίησης στην περιοχή του Βασιλικού παραμένει η πιο σημαντική εξαγωγική μας επιλογή. Ο σχεδιασμός για το Ενεργειακό Κέντρο στο Βασιλικό είναι ήδη έτοιμος και σ’ αυτόν περίοπτη θέση έχουν και οι προτεινόμενες εγκαταστάσεις του Τερματικού. Χρειαζόμαστε όμως, επαναλαμβάνω, τις επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που μόνο μέσω του ερευνητικού μας προγράμματος είναι δυνατόν να ανακαλύψουμε.
Χωρίς λύση δεν μπορεί να υπάρξει αγωγός προς την Τουρκία
Κύριε Υπουργέ, για να το πούμε όσο απλά γίνεται: Όπως είναι κατανοητό, η εκμετάλλευση του Φυσικού Αερίου της Κυπριακής Δημοκρατίας μπορεί να γίνει -θεωρητικά- μέσω τεσσάρων οδών: α} Μέσω αγωγού προς Αίγυπτο για τον τερματικό υγροποίησης, β) Μέσω τερματικού υγροποίησης στην Κύπρο, γ) μέσω αγωγού προς Τουρκία (σε περίπτωση λύσης) και δ) μέσω του Εastmed. Πείτε μας σας παρακαλώ, ποια οδό προκρίνετε ως κυβέρνηση και ποιες οι προϋποθέσεις προς υλοποίηση της κάθε μιας;
Αντιλαμβάνεστε ότι όλα εξαρτώνται στο τέλος της μέρας από τα δεδομένα που έχουμε ενώπιον μας ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, στο παρόν στάδιο, όπου η μόνη μας επιβεβαιωμένη ανακάλυψη είναι το κοίτασμα «Αφροδίτη», κρίναμε ότι η βέλτιστη εξαγωγική μας επιλογή είναι ο αγωγός προς Αίγυπτο, για εξαγωγές αερίου στην Ευρώπη μέσω των αιγυπτιακών Τερματικών Υγροποίησης.
Ο αγωγός προς την Τουρκία δεν εξετάζεται καν χωρίς τη λύση του Κυπριακού και το Τερματικό Υγροποίησης στην Κύπρο απαιτεί, όπως εξήγησα νωρίτερα, επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου που να το καταστήσουν βιώσιμο.
Όσον αφορά στον EastMed, πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας για την περιοχή μας και την ΕΕ, το οποίο τυγχάνει στήριξης από την Κύπρο, την Ελλάδα, το Ισραήλ και την Ιταλία. Η ίδια η ΕΕ χορηγεί την τεχνοοικονομική μελέτη για τον αγωγό με €35 εκατομμύρια και νοουμένου ότι υλοποιηθεί, θα αποτελεί μελλοντικά σημαντική όδευση για μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου προς την ηπειρωτική Ευρώπη.
Επιπλέον, η μια οδός αναιρεί την άλλη; Δηλαδή αν εξευρεθούν ικανοποιητικές ποσότητες για κατασκευή Τερματικού στην Κύπρο αυτομάτως εγκαταλείπεται το σχέδιο για τον EastMed;
Τουναντίον, οι διάφορες οδοί μπορούν να λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά, στην ουσία αυξάνοντας τις εξαγωγικές μας επιλογές και αποτελώντας, ακριβώς, τις συνιστώσες του Διαδρόμου Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου που οραματιζόμαστε, ιδιαίτερα δε στα πλαίσια των συνεργασιών που αναπτύσσουμε με γειτονικές χώρες.
Απόλυτα ρεαλιστικός ο EastMed
Υπάρχει η αίσθηση στην Ελλάδα ότι ο East Med είναι ένα μη ρεαλιστικό έργο. Υπάρχουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ή απλώς μια γενική συμφωνία;
Πρέπει να τονίσω ότι για τον EastMed έχει διενεργηθεί ήδη προκαταρκτική τεχνοοικονομική μελέτη, η οποία όταν ολοκληρώθηκε το 2016 κατέδειξε ότι ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και εμπορικά βιώσιμος. Είναι γι’ αυτόν άλλωστε τον λόγο που η ΕΕ επέλεξε να χορηγήσει με €35 εκατομμύρια την τελική τεχνοοικονομική μελέτη, αλλά και που Κύπρος, Ελλάδα, Ισραήλ και Ιταλία, έχουμε αποφασίσει να στηρίξουμε τις δραστηριότητες ανάπτυξής του, ως στρατηγική προτεραιότητα για την εξαγωγή προς την Ευρώπη μέρους των υφιστάμενων αποθεμάτων φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Προς τούτο, η Διακήρυξη του Τελ Αβίβ, της 3ης Απριλίου του 2017, την οποία υπογράψαμε οι τέσσερις Υπουργοί Ενέργειας στην παρουσία και του Ευρωπαίου Επίτροπου Κλιματικής Δράσης και Ενέργειας κ. Miguel Arias Cañete, προνοεί για τετραμερή ομάδα εργασίας με σκοπό την παρακολούθηση και στήριξη του έργου του αγωγού EastMed, καθώς και για την εξέταση όρων για την απαραίτητη Διακρατική Συμφωνία για επίσπευση της κατασκευής του έργου. Στην πρόσφατη Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ στη Μπερ Σεβά, επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος για την εν λόγω Συμφωνία, η οποία και αναμένεται να υπογραφεί από τις τέσσερις χώρες εντός του 2019.
Εμείς οφείλουμε, και αυτό πράττουμε, να εργαζόμαστε για ωρίμανση όλων των εμπορικών μας επιλογών, μέχρι να διαφανεί εντέλει ο βέλτιστος τρόπος αξιοποίησης των ανακαλύψεων στην περιοχή μας. Βεβαίως, κατά πόσο θα υλοποιηθεί ή όχι το έργο του EastMed, αυτό θα εξαρτηθεί από τις ίδιες τις αγορές.
Σε ποιο βαθμό βρίσκεται η συνεργασία Κύπρου – Ελλάδας ως προς τις διάφορες απειλές που εκτοξεύονται από πλευράς Τουρκίας σχετικά με την ΑΟΖ;
Κύπρος και Ελλάδα βρισκόμαστε, πρέπει να πω, σε συνεχή επικοινωνία και συντονισμό για αντιμετώπιση των απειλών της Τουρκίας, οι οποίες φυσικά δεν αναμένουμε να εκλείψουν σύντομα. Ξέρουμε ότι έχουμε το δίκαιο με το μέρος μας και ενεργώντας πάντοτε στα πλαίσια του διεθνούς δικαίου και της νομιμότητας, φροντίζουμε να το γνωρίζουν και όλοι οι συνομιλητές μας, καταγγέλλοντας την πειρατική συμπεριφορά της Τουρκίας σε όλα τα διεθνή φόρα και Οργανισμούς.
Παράλληλα, εντατικοποιούμε περαιτέρω τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουμε σε επίπεδο ενεργειακής διπλωματίας για διαμόρφωση συνεργασιών με γειτονικές μας χώρες και ευρύτερα, π.χ. προχωρώντας σε σύσταση στην Κύπρο Μόνιμης Γραμματείας για συντονισμό και συνεχή αξιολόγησή τους, αλλά και συμμετέχοντας, Ελλάδα και Κύπρος, ως ιδρυτικά μέλη του East Med Gas Forum, που θα αφορά σε περιφερειακή συνεργασία στα ζητήματα του φυσικού αερίου. Το εν λόγω Forum θα έχει ως έδρα το Κάιρο και τη Δευτέρα, 14 Ιανουαρίου 2019, θα πραγματοποιηθεί η πρώτη σχετική Υπουργική Συνάντηση στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα.
Η ΕuroΑsia Ιnterconnector έχει ανακοινώσει ότι υλοποιεί κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο της διακρατικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος και πως παραμένει προσηλωμένη στους στόχους και στα χρονοδιαγράμματα! Παραδόξως και ο ΑΔΜΗΕ έχει ανακοινώσει προσφάτως πως υλοποιεί κανονικά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Τελικά ποιος υλοποιεί το σχετικό έργο; Ο ΑΔΜΗΕ ή η ΕuroΑsia Ιnterconnector; Γιατί υπάρχει αυτή η σύγχυση και ποιος ευθύνεται για αυτή;
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κύπρου με το Ισραήλ και την Ελλάδα είναι εξαιρετικά σημαντικό γι’ εμάς, αφού αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για άρση της ενεργειακής απομόνωσης της χώρας μας και διασύνδεσής της με τον υπόλοιπο κόσμο. Ως εγκεκριμένο δε Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αφού θα συνδέσει τουλάχιστον δύο Κράτη Μέλη, είναι θεωρούμε καίρια η στήριξη, τεχνικά και οικονομικά, που λαμβάνουμε από την ΕΕ. Ευελπιστούμε ότι θα εξευρεθούν τελικά οι τρόποι να υπερπηδηθούν τα όποια προβλήματα και να προχωρήσει, βάσει των αρχικών σχεδιασμών, η υλοποίησή του.
www.worldenergynews.gr