Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Ξεκινά με πλευρική παράκαμψη και πάλι η γέωτρηση στο Τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ - Πως προέκυψε το πρόβλημα

Ξεκινά με πλευρική παράκαμψη και πάλι η γέωτρηση στο Τεμάχιο 10 της κυπριακής ΑΟΖ - Πως προέκυψε το πρόβλημα

Υψηλές παραμένουν οι προσδοκίες για την έρευνα

(upd 16.00/ 5/1/2018) Απογειώνεται το ενδιαφέρον μετά τις πρώτες ενδείξεις για την γεώτρηση στο Τεμάχιο 10 στην ΑΟΖ της Κύπρου. Παρά το γεγονός ότι το τρυπάνι έχασε για μερικά μέτρα τον στόχο στην εξόρυξη στο Δελφύνη 1, τα σφάλματα διορθώθηκαν και η νέα προσπάθεια είναι σε εξέλιξη.
Συγκεκριμένα το ζήτημα προέκυψε λόγω της σπηλώδους μορφολογίας του θαλασσίου υπεδάφους, που θεωρείται ιδιαίτερα διαταραγμένη με βάση τον γεωφυσικό χαρακτήρα της.
Παράλληλα η υψηλή πίεση του φυσικού αερίου απείλησε με έκρηξη στους μηχανισμούς αλλά τα συστήματα ασφαλείας λειτούργησαν, το πρόβλημα διορθώθηκε με καθυστέρηση και η γεώτρηση συνεχίζεται.
Η Exxon Mobil και η Qatar Petroleum στόχο έχουν τώρα να παρακάμψουν πλευρικά με την μέθοδο Horizontal Site Track την ζώνη του ασβεστόλιθου για να χτυπήσουν την ζώνη του φυσικού αερίου.
Πρόκειται για την λεγόμενη πλευρική παράκαμψη.
Αν όπως διαφαίνεται επιβεβαιωθούν οι αισιόδοξες εκτιμήσεις τότε θα αυξηθούν οι προσδοκίες για κοιτάσματα στην περιοχή της Κρήτης.

Τι είναι η οριζόντια διάτρηση

Η οριζόντια διάτρηση (Horizontal drilling) είναι μια σημαντική εφαρμογή της κατευθυντικής διάτρησης και χρησιμοποιείται για την αύξηση της παραγωγικότητας διαφόρων σχηματισμών.
Σύμφωνα με το RetroSkills μια από τις πρώτες εφαρμογές για οριζόντια διάτρηση ήταν σε κατακόρυφα κατακερματισμένες δεξαμενές στις οποίες σημαντική ποσότητα της παραγωγής προέρχεται από κατάγματα.
Εκτός εάν ένα κάθετο φρεάτιο συναντήσει ένα σύστημα θραύσης, τα ποσοστά παραγωγής θα είναι χαμηλά. Ένα οριζόντιο πηγάδι έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να συναντήσει ένα παραγωγικό σύστημα θραύσης.
Τα οριζόντια πηγάδια είναι ένας πολύ συνηθισμένος τρόπος για την παραγωγή σχηματισμών. Το Austin Chalk στο Τέξας είναι ένα κλασικό παράδειγμα χρήσης τεχνικών οριζόντιας γεώτρησης για την παραγωγή ενός θραυσμένου ταμιευτήρα.

diatrishi

Οριζόντιες γεωτρήσεις χρησιμοποιούνται για την παραγωγή σε λεπτές ζώνες πετρελαίου με προβλήματα ύδρευσης ή αερίου.
Επίσης, χρησιμοποιούνται οριζόντια πηγάδια για την αύξηση της παραγωγικότητας από δεξαμενές χαμηλής διαπερατότητας αυξάνοντας την ποσότητα του σχηματισμού που εκτίθεται στο φρεάτιο. Πολυάριθμα υδραυλικά κατάγματα μπορούν να τοποθετηθούν κατά μήκος  για να αυξηθεί η παραγωγή και να μειωθεί ο αριθμός των κάθετων φρεατίων που απαιτούνται για την αποστράγγιση της δεξαμενής.
Οριζόντια πηγάδια μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη μεγιστοποίηση της παραγωγής από δεξαμενές που δεν αποστραγγίζονται αποτελεσματικά από κατακόρυφα φρεάτια. Αυτά τα φρεάτια συνήθως έχουν ράβδους διαπερατότητας σε συνδυασμό με φυσικά κατάγματα. Το οριζόντιο πηγάδι μπορεί να συνδέει τα τμήματα της δεξαμενής που είναι παραγωγικά.
Οι οριζόντιες γεωτρήσεις είναι μια σημαντική καινοτομία στη βιομηχανία. Επέστρεψε τη διάνοιξη σχιστόλιθου και οδήγησε στην τεχνική του fracking. Κάποιοι πιστεύουν ότι το fracking "κάλυψε τον πολύ σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισαν οι οριζόντιες γεωτρήσεις για την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου από παλαιούς δυσπρόσιτους βράχους, επανάσταση στην παραγωγή ενέργειας και ακόμη και σε διεθνείς σχέσεις". Σήμερα, περίπου τα δύο τρίτα όλων των πηγαδιών είναι οριζόντια.

Τι καταφράφει σήμερα 5/1 ο Φιλελεύθερος (Philnews.com)


Ξεκινά για τα τελευταία μέτρα της γεώτρησης το Stena Icemax


Ενώ στο Stena Icemax στον στόχο «Δελφύνη-1» προχωρούν σε επανέναρξη του τελευταίου σταδίου της γεώτρησης, μετά τη σοβαρή βλάβη που αντιμετώπισε το γεωτρύπανο, το ερευνητικό Nautica Geo ολοκλήρωσε το πρώτο από τα στάδια προετοιμασίας των επόμενων γεωτρήσεων εντός της Κυπριακής ΑΟΖ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», το ερευνητικό σκάφος Nautical Geo, που ξεκίνησε από τις 28 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους για πρόσθετες έρευνες και δειγματολειψία από σειρά σημείων εντός των τεμαχίων 6,7, 8, 10 και 11, έχει ήδη πραγματοποιήσει τον πρώτο κύκλο λήψης δειγμάτων από την επιφάνεια του βυθού της θάλασσας σε δύο περιοχές. 
Συγκεκριμένα, πρόκειται για περιοχές μεταξύ των τεμαχίων 6 και 10, όπως και μεταξύ των τεμαχίων 8 και 12. Θα ακολουθήσει δειγματοληψία από τουλάχιστον δύο περιοχές ακόμα και ανάλογα με τα αποτελέσματα πιθανόν να γίνει δειγματοληψία και από πρόσθετες περιοχές.
Στο σύνολό τους οι έρευνες του Nautical Geo στην Κυπριακή ΑΟΖ, που θα συνεχιστούν μέχρι και τα μέσα Φεβρουαρίου, περιλαμβάνουν τα τρία τεμάχια (6,8 και 11) των οποίων τα δικαιώματα έρευνας έχουν οι ΤΟΤΑL και ΕΝΙ μαζί ή χωριστά, ένα τεμάχιο (το 7) για το οποίο τα δικαιώματα αναμένεται σύντομα να διατεθούν στη γαλλο-ιταλική κοινοπραξία που το διεκδικεί, όπως και για μέρος του τεμαχίου 10 για το οποίο τα δικαιώματα έχουν οι ExxonMobil –Qatar Petroleum. Επίσης περιλαμβάνεται στις έρευνες και το βορειοδυτικό τμήμα του τεμαχίου 12 που δεν είναι δεσμευμένο και για το οποίο όπως όλα δείχνουν είναι αντικείμενο σοβαρής μελέτης από τις εταιρείες που αναπτύσσουν ερευνητική δραστηριότητα στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Οι συγκεκριμένες έρευνες θα οδηγήσουν σε τελικές αποφάσεις σε σχέση με τα ακριβή σημεία που αφορούν τις τέσσερις από τις πέντε επόμενες γεωτρήσεις. Το πέμπτο σημείο έχει ήδη καθοριστεί και υπάρχουν όλα τα δεδομένα ώστε να γίνει σε κατάλληλο χρόνο η γεώτρηση και είναι στον γνωστό στόχο «Σουπιά». Η παράταση στη σύμβαση μεταξύ Δημοκρατίας και ΕΝΙ, δείχνει ότι υπάρχει και απόφαση και προγραμματισμός για διενέργεια γεώτρησης, αφού η ΕΝΙ με την αίτηση για παράταση, δεσμεύτηκε ότι θα πραγματοποιήσει γεωτρήσεις στο τεμάχιο 3. Αν τελικά τελεσφορήσουν οι διαδικασίες σύμπραξης της με τη γαλλική ΤΟΤΑL σε όλα τα τεμάχια, τότε είναι πολύ πιθανό οι γεωτρήσεις να γίνουν από κοινού.
Τα στοιχεία που θα συλλέξει το Nautical Geo, θα καθορίσουν και τα ακριβή σημεία που θα πραγματοποιηθούν οι επόμενες τέσσερις γεωτρήσεις, αλλά και θα οδηγήσουν σε σειρά μελετών που αφορούν τις τεχνικές πτυχές τους. Ακόμα, θα δώσουν ένα σημαντικό μέρος των δεδομένων που απαιτούνται για τις περιβαλλοντικές μελέτες που σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ» ήδη ετοιμάζονται, όπως και για άλλες εγκρίσεις που απαιτούνται.  

Nωρίτερα το Worldenergynews.gr ανέφερε:

Οι γεωτρητικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν τις αμέσως επόμενες ώρες, ενδεχομένως και σήμερα, αν όλες οι δοκιμές καταλήξουν με επιτυχία
Βλάβη σε σημαντικό σύστημα του γεωτρύπανου στο «Stena Icemax», οδηγεί σε καθυστέρηση περίπου δέκα ημερών την ολοκλήρωση της γεώτρησης των ExxonMobil-Qatar Petroleum στον στόχο «Δελφύνη 1».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», η βλάβη αφορά σημαντικό –μηχανικά και ηλεκτρονικά– σύστημα του γεωτρύπανου, που παρουσίασε πρόβλημα λίγο μετά τα Χριστούγεννα σε πολύ κρίσιμο σημείο της γεώτρησης, οδηγώντας σε διακοπή τις εργασίες, λίγο πριν φτάσει στο μέγιστο βάθος που ήταν προγραμματισμένο.
Έγιναν προσπάθειες να διορθωθεί η βλάβη και πριν την Πρωτοχρονιά έγιναν δοκιμές επανέναρξης της γεώτρησης, ωστόσο αποφασίστηκε να γίνουν πρόσθετες επιδιορθώσεις, που οδήγησαν σε ανάστροφη πορεία, δηλαδή τη μερική ανύψωση σωλήνων από το τελευταίο στάδιο που βρισκόταν η γεώτρηση, ώστε να τηρηθούν όλες οι διαδικασίες ασφάλειας τόσο στο ίδιο το πηγάδι όσο και στο γεωτρύπανο.
Κοντά στο γεωτρύπανο βρίσκονται δύο από τα τέσσερα ειδικά πλοία υποστήριξης, ενώ στη διάθεση των ειδικών βρίσκεται και υποβρύχιο τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ, το οποίο χρησιμοποιείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Επίσης συνεχίζεται η τακτική από αέρος σύνδεση του γεωτρύπανου με το αεροδρόμιο Λάρνακας, με τουλάχιστον μία πτήση καθημερινά για μεταφορά προσωπικού, ενώ κατά το 24ωρο της Πρωτοχρονιάς χρειάστηκε να γίνουν περισσότερες πτήσεις για μεταφορά προσωπικού που έκανε ολιγόωρες διακοπές στη στεριά.
Οι γεωτρητικές εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν τις αμέσως επόμενες ώρες, ενδεχομένως και σήμερα, αν όλες οι δοκιμές καταλήξουν με επιτυχία. Να σημειωθεί πάντως ότι τα έντονα καιρικά φαινόμενα των τελευταίων ημερών και στη θάλασσα, δεν ήταν βοηθητικά στην επιτάχυνση εφαρμογής των διορθωτικών λύσεων.
Στη συνέχεια το γεωτρύπανο θα πρέπει να ολοκληρώσει το τμήμα της γεώτρησης πάνω από το αναζητούμενο κοίτασμα και να εισέλθει σε αυτό, δηλαδή να φτάσει στο μέγιστο σχεδιαζόμενο βάθος. Μετά θα πρέπει να ξεκινήσουν έρευνες με διάφορες τεχνολογίες ώστε να διαπιστωθούν τα δεδομένα του, όπως η ύπαρξη υδρογονανθράκων και η μορφή τους, αλλά και οι διαστάσεις και η διαμόρφωση του κοιτάσματος, με κύριο ζητούμενο χαρακτηριστικό το βάθος και την πορότητα του.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι αναμένουν σε αυτό το στάδιο με αγωνία να επιλυθούν τα τεχνικά προβλήματα το συντομότερο, ώστε να ολοκληρωθεί η γεώτρηση και να γίνει γνωστό το αποτέλεσμά της, αφού όλα τα ενδεχόμενα είναι για την ώρα ανοικτά, από το απογοητευτικό αποτέλεσμα ή ένα αποτέλεσμα εμπορεύσιμου κοιτάσματος, μέχρι σε ένα αποτέλεσμα που θα αλλάξει αισθητά τον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
Με την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της γεώτρησης στον στόχο «Δελφύνη -1» μεταφέρεται και για μερικές μέρες η έναρξη της γεώτρησης στον δεύτερο στόχο των ExxonMobil – Qatar Petroleum, δηλαδή στον «Γλαύκο» στο τεμάχιο 10.

 
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης