''Χρειαζόμαστε αφενός την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ώστε να θωρακιστούμε από τις επιπτώσεις της, αλλά και αλλαγή του ίδιου του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου για να μετριάσουμε το φαινόμενο", σημείωσε ο υπουργός
Μιλώντας εχθές στο συνέδριο της Περιφέρειας Αττικής (Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά) με θέμα "Περιβάλλον και Ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά: Περιβαλλοντικές επιπτώσεις και προοπτικές για τις λιμενικές πόλεις", ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος επεσήμανε καταρχάς τη σπουδαιότητα της συνεργασίας ανάμεσα στην πολιτεία, την τοπική αυτοδιοίκηση και την κοινωνία προκειμένου να καταστούν δυνατές οι απαραίτητες αλλαγές προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, τονίζοντας το γεγονός ότι η ανάπτυξη τόσο της πόλης όσο και της ευρύτερης περιοχής συνδέεται αναμφίβολα με το μοντέλο της αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης, με προτεραιότητα στις περιβαλλοντικές παραμέτρους: "Εάν κάποιος ισχυριστεί ότι δεν είναι αναγκαίες οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ή η αξιολόγηση των φυσικών πόρων, εκ των πραγμάτων απορρίπτει τη δυνατότητα ανάπτυξης, εφόσον το περιβάλλον δίνει αξία στη συγκεκριμένη περιοχή, και φυσικά ανάπτυξη δεν εννοείται και δεν συντηρείται χωρίς τους φυσικούς και ανθρώπινους πόρους", είπε χαρακτηριστικά ο Αν. ΥΠΕΝ.
"Στην περιοχή του Πειραιά συναντώνται ζητήματα φόρτισης και συγκρούσεων χρήσεων γης με ψηλή πυκνότητα και άναρχο παρελθόν, χωρίς σχεδιασμό, με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, έντονη οικονομική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα με παροπλισμένα πλοία και παλαιά απόβλητα τα οποία έχουν αποτεθεί στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με έντονα προβλήματα ηχορύπανσης, ατμοσφαιρικής ρύπανσης και διαχείρισης αποβλήτων τα οποία πρέπει να επιλυθούν", συνέχισε ο Αν. ΥΠΕΝ προσθέτοντας και τον παράγοντα της κλιματικής αλλαγής σε όλους τους σχεδιασμούς που ολοκληρώνονται ή πρόκειται να ολοκληρωθούν.
"Χρειαζόμαστε αφενός την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ώστε να θωρακιστούμε από τις επιπτώσεις της, αλλά και αλλαγή του ίδιου του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου για να μετριάσουμε το φαινόμενο", σημείωσε.
Συνεπώς, το Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής, όπως και όλες οι Περιφέρειες της χώρας, με βάση τον σχετικό νόμο που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση, είναι εξαιρετικά σημαντικό για τον σχεδιασμό των λειτουργιών μιας λιμενικής πόλης, όπως είναι ο Πειραιάς, ο οποίος διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια με ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία. "Κάθε σχεδιασμός οφείλει να είναι ολιστικός και να λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον, εάν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα σε όλους τους τομείς. Στην κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα έχει ήδη διατυπώσει το αναπτυξιακό σχέδιο της επόμενης μέρας, στο οποίο η κλιματική αλλαγή και η βιώσιμη ανάπτυξη είναι βασικά στοιχεία", ανέφερε ο Αν. ΥΠΕΝ μιλώντας και για τα νέα εργαλεία που συμβάλλουν σε αυτή την προοπτική: το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, το Σχέδιο για την Κυκλική Οικονομία, την Διαχείριση Αποβλήτων κ.α.
Ειδικότερα, στο ζήτημα της διαχείρισης αποβλήτων με βάση τη διαλογή στην πηγή ανέφερε πως πρέπει να εφαρμοστεί και εντός της ζώνης λιμένα, μιας και είναι υποχρεωτική για τα πλοία, αλλά και σε όλους τους Δήμους και τα Δημόσια και εμπορικά κτίρια, ενώ για την Ψυτάλλεια είπε πως θα παραμείνει στην υπάρχουσα δυναμικότητα και ότι η Ανατολική Αττική βρίσκει με βάση το σχεδιασμό τις δικές της λύσεις και για τα υγρά και για τα στερεά απόβλητα που παράγει, διότι αυτό από μια άλλη ματιά σημαίνει δημοκρατία και αποκέντρωση. Ως προς την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον Πειραιά σημείωσε ότι η επέκταση του μετρό και των Μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς και η ηλεκτροκίνηση σε ΜΜΜ και ταξί που επιδιώκει η κυβέρνση, θα επιδράσουν θετικά στο πρόβλημα. Επιπλέον, η αλλαγή καυσίμων στα πλοία, το 2020, με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι επίσης μια μεγάλη τομή, καθώς και η ηλεκτρική σύνδεση και ηλεκτροδότηση των πλοίων, όταν είναι σε στάση.
Τέλος, ο Σωκράτης Φάμελλος έκανε ειδική αναφορά στο περιστατικό του Αγία Ζώνη ΙΙ ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχούς αντίδρασης και αντιμετώπισης του κρατικού μηχανισμού. "Στο περιστατικό αυτό καταφέραμε για πρώτη φορά στη χώρα να γίνει ανέλκυση ναυαγίου από περιβαλλοντικό ατύχημα μέσα σε δυόμισι μήνες, να υλοποιηθεί ένα εντατικό πρόγραμμα καθαρισμού και αναγνώρισης όλου του θαλάσσιου και παράκτιου υπόβαθρου από τους επιστημονικούς φορείς της χώρας, συλλογή χωρίς χημικά όλων των ρύπων και επεξεργασία των ρύπων στην Ελληνική περιβαλλοντική βιομηχανία. Σε όλη αυτή τη διαδικασία παρακολουθήσαμε πλήρως όλες τις ποσότητες, ώστε σήμερα να έχουμε τη δυνατότητα να συζητάμε για ένα οικοσύστημα το οποίο μπορεί να είναι σε καλύτερη κατάσταση από αυτό που υπήρχε πριν το ατύχημα, και μάλιστα στη βάση της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει", χωρίς επιβάρυνση του πολίτη".
Και κατέληξε λέγοντας: "Όλα αυτά αποτελούν το δρομολόγιο για να βρεθούν οι λύσεις σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα. Χρειάζεται πολιτική βούληση η οποία πρέπει να αποτυπωθεί και στο επίπεδο της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας. Μπορεί κάποιοι να μην θέλουν η χώρα μας να αλλάξει σελίδα, αλλά η κοινωνία έχει αποφασίσει το αντίθετο. Συνεπώς, η επόμενη μέρα για τον Πειραιά δεν μπορεί παρά να είναι πραγματικά αειφόρος και βιώσιμη".
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, τονίζοντας το γεγονός ότι η ανάπτυξη τόσο της πόλης όσο και της ευρύτερης περιοχής συνδέεται αναμφίβολα με το μοντέλο της αειφόρου και βιώσιμης ανάπτυξης, με προτεραιότητα στις περιβαλλοντικές παραμέτρους: "Εάν κάποιος ισχυριστεί ότι δεν είναι αναγκαίες οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις ή η αξιολόγηση των φυσικών πόρων, εκ των πραγμάτων απορρίπτει τη δυνατότητα ανάπτυξης, εφόσον το περιβάλλον δίνει αξία στη συγκεκριμένη περιοχή, και φυσικά ανάπτυξη δεν εννοείται και δεν συντηρείται χωρίς τους φυσικούς και ανθρώπινους πόρους", είπε χαρακτηριστικά ο Αν. ΥΠΕΝ.
"Στην περιοχή του Πειραιά συναντώνται ζητήματα φόρτισης και συγκρούσεων χρήσεων γης με ψηλή πυκνότητα και άναρχο παρελθόν, χωρίς σχεδιασμό, με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, έντονη οικονομική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα με παροπλισμένα πλοία και παλαιά απόβλητα τα οποία έχουν αποτεθεί στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με έντονα προβλήματα ηχορύπανσης, ατμοσφαιρικής ρύπανσης και διαχείρισης αποβλήτων τα οποία πρέπει να επιλυθούν", συνέχισε ο Αν. ΥΠΕΝ προσθέτοντας και τον παράγοντα της κλιματικής αλλαγής σε όλους τους σχεδιασμούς που ολοκληρώνονται ή πρόκειται να ολοκληρωθούν.
"Χρειαζόμαστε αφενός την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ώστε να θωρακιστούμε από τις επιπτώσεις της, αλλά και αλλαγή του ίδιου του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου για να μετριάσουμε το φαινόμενο", σημείωσε.
Συνεπώς, το Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής, όπως και όλες οι Περιφέρειες της χώρας, με βάση τον σχετικό νόμο που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση, είναι εξαιρετικά σημαντικό για τον σχεδιασμό των λειτουργιών μιας λιμενικής πόλης, όπως είναι ο Πειραιάς, ο οποίος διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια με ιδιαίτερη γεωστρατηγική σημασία. "Κάθε σχεδιασμός οφείλει να είναι ολιστικός και να λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον, εάν θέλουμε να έχουμε αποτελέσματα σε όλους τους τομείς. Στην κατεύθυνση αυτή, η Ελλάδα έχει ήδη διατυπώσει το αναπτυξιακό σχέδιο της επόμενης μέρας, στο οποίο η κλιματική αλλαγή και η βιώσιμη ανάπτυξη είναι βασικά στοιχεία", ανέφερε ο Αν. ΥΠΕΝ μιλώντας και για τα νέα εργαλεία που συμβάλλουν σε αυτή την προοπτική: το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας, το Σχέδιο για την Κυκλική Οικονομία, την Διαχείριση Αποβλήτων κ.α.
Ειδικότερα, στο ζήτημα της διαχείρισης αποβλήτων με βάση τη διαλογή στην πηγή ανέφερε πως πρέπει να εφαρμοστεί και εντός της ζώνης λιμένα, μιας και είναι υποχρεωτική για τα πλοία, αλλά και σε όλους τους Δήμους και τα Δημόσια και εμπορικά κτίρια, ενώ για την Ψυτάλλεια είπε πως θα παραμείνει στην υπάρχουσα δυναμικότητα και ότι η Ανατολική Αττική βρίσκει με βάση το σχεδιασμό τις δικές της λύσεις και για τα υγρά και για τα στερεά απόβλητα που παράγει, διότι αυτό από μια άλλη ματιά σημαίνει δημοκρατία και αποκέντρωση. Ως προς την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον Πειραιά σημείωσε ότι η επέκταση του μετρό και των Μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς και η ηλεκτροκίνηση σε ΜΜΜ και ταξί που επιδιώκει η κυβέρνση, θα επιδράσουν θετικά στο πρόβλημα. Επιπλέον, η αλλαγή καυσίμων στα πλοία, το 2020, με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι επίσης μια μεγάλη τομή, καθώς και η ηλεκτρική σύνδεση και ηλεκτροδότηση των πλοίων, όταν είναι σε στάση.
Τέλος, ο Σωκράτης Φάμελλος έκανε ειδική αναφορά στο περιστατικό του Αγία Ζώνη ΙΙ ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχούς αντίδρασης και αντιμετώπισης του κρατικού μηχανισμού. "Στο περιστατικό αυτό καταφέραμε για πρώτη φορά στη χώρα να γίνει ανέλκυση ναυαγίου από περιβαλλοντικό ατύχημα μέσα σε δυόμισι μήνες, να υλοποιηθεί ένα εντατικό πρόγραμμα καθαρισμού και αναγνώρισης όλου του θαλάσσιου και παράκτιου υπόβαθρου από τους επιστημονικούς φορείς της χώρας, συλλογή χωρίς χημικά όλων των ρύπων και επεξεργασία των ρύπων στην Ελληνική περιβαλλοντική βιομηχανία. Σε όλη αυτή τη διαδικασία παρακολουθήσαμε πλήρως όλες τις ποσότητες, ώστε σήμερα να έχουμε τη δυνατότητα να συζητάμε για ένα οικοσύστημα το οποίο μπορεί να είναι σε καλύτερη κατάσταση από αυτό που υπήρχε πριν το ατύχημα, και μάλιστα στη βάση της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει", χωρίς επιβάρυνση του πολίτη".
Και κατέληξε λέγοντας: "Όλα αυτά αποτελούν το δρομολόγιο για να βρεθούν οι λύσεις σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα. Χρειάζεται πολιτική βούληση η οποία πρέπει να αποτυπωθεί και στο επίπεδο της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας. Μπορεί κάποιοι να μην θέλουν η χώρα μας να αλλάξει σελίδα, αλλά η κοινωνία έχει αποφασίσει το αντίθετο. Συνεπώς, η επόμενη μέρα για τον Πειραιά δεν μπορεί παρά να είναι πραγματικά αειφόρος και βιώσιμη".
www.worldenergynews.gr