Οι διεθνείς προμηθευτές της εταιρίας έχουν κάνει σαφές στις ελληνικές αρχές ότι η μελλοντική εταιρική μορφή της ΔΕΠΑ δεν μπορεί να μην αποτελεί συνέχεια της σημερινής
Σενάρια «μερικής» απόσχισης των δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ εξετάζουν ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείο Ενέργειας, καθώς διαπιστώνεται ότι η 100% απόσχιση που προβλέπει το σχέδιο διχοτόμησης της εταιρίας σε Εμπορία και Υποδομές δεν είναι εύκολο να… περπατήσει.
Το πρόβλημα που έχει ανακύψει δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με τον στόχο της ιδιωτικοποίησης που αποτελεί και τη βασική δέσμευση έναντι των πιστωτών, συνδέεται με τις πιθανές ενστάσεις των δύο βασικών διεθνών προμηθευτών της ΔΕΠΑ, δηλαδή της Gazprom και της Sonatrach, αλλά και της τουρκικής Botas.
Βάσει της νομοθεσίας, ο μετασχηματισμός της εταιρικής μορφής μιας εταιρίας υπόκειται στην έγκριση των πιστωτών, οι οποίοι καλούνται να εκφράσουν πιθανές αντιρρήσεις σε διάστημα 60 ημερών μετά την έγκριση του νέου εταιρικού σχήματος.
Στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, όμως, βαρύτητα έχει και ο λόγος των διεθνών προμηθευτών της, στους οποίους παρείχε εγγυήσεις στις μεταξύ τους συμβάσεις προμήθειας ως ενιαία εταιρία.
Η διάσπασή της σε Εμπορία και Υποδομές δημιουργεί αβεβαιότητες στους διεθνείς προμηθευτές, οι οποίες έχουν - σύμφωνα με πληροφορίες - μεταφερθεί από πλευράς τους τόσο στη διοίκηση της ΔΕΠΑ όσο και στο υπουργείο Ενέργειας.
Gazprom και Sonatrach φέρονται να έχουν κάνει σαφές στις αρμόδιες ελληνικές αρχές ότι η νέα εταιρική μορφή της ΔΕΠΑ δεν μπορεί να μην έχει κάποια συνέχεια με την τωρινή.
Κατά τον τρόπο αυτό φαίνεται ότι η σημερινή δίοικηση Τζώρτζη-Δότση επιχειρεί μεν να τετραγωνίσει τον κύκλο, απέχει όμως πολύ και η στρατηγική της παρουσιάζει πολά κενά σε σχέση με τους διεθνείς επενδυτές όπως θα δούμε παρακάτω.
Περίπλοκες σχέσεις μεταξύ δραστηριοτήτων
Δυσκολίες προκύπτουν επί προσθέτως και από το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι δραστηριότητες Εμπορίας και Υποδομών δεν είναι εντελώς ξεκάθαρες.
Για παράδειγμα, η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό ΙGB που αποτελεί υποδομή και η παράλληλη δέσμευσή της για χωρητικότητα που εμπίπτει στο κομμάτι της εμπορίας. Μια άλλη περίπτωση είναι αυτή της συμμετοχής της ΔΕΠΑ στον τερματικό σταθμό Αλεξανδρούπολης που συνδυάζεται επίσης με δέσμευση χωρητικότητας.
Υπουργείο Ενέργειας και ΤΑΙΠΕΔ αναζητούν διέξοδο από την νέα αυτή εμπλοκή με το χρόνο να πιέζει ασφυκτικά, καθώς το συμφωνηθέν με τους θεσμούς χρονοδιάγραμμα προβλέπει νομοθετική ρύθμιση για το νέο εταιρικό σχήμα τον Οκτώβριο και εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης για το 50,1% της δραστηριότητας της εμπορίας μέσα στο Νοέμβριο.
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι μερική απόσχιση των δραστηριοτήτων είτε της Εμπορίας είτε των Υποδομών από την ΔΕΠΑ έναντι της 100% απόσχισης, έτσι ώστε να διασφαλιστεί κατά ένα βαθμό η συνέχεια της σημερινής εταιρικής μορφής και να καθησυχαστούν οι ανησυχίες των διεθνών προμηθευτών.
Βασική, τέλος, εκκρεμότητα του όλου σχεδιασμού παραμένει η έγκριση της συμφωνίας μεταξύ ΔΕΠΑ και Shell για την ΕΠΑ Αττικής από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία στις 17 Σεπτεμβρίου προχώρησε σε εις βάθος διερεύνηση της συγκέντρωσης παρατείνοντας έτσι την απόφαση για 45 ημέρες.
www.worldenergynews.gr