Κάθε ένας από τους εταίρους του LNG Canada θα είναι υπεύθυνος για την παροχή του μεριδίου του στο φυσικό αέριο που πρόκειται να υγροποιηθεί και θα είναι επίσης υπεύθυνος για την εμπορία της παραγωγής του υπερψυγμένου καυσίμου
Το πρώτο μεγάλο έργο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που θα εγκριθεί παγκοσμίως σε πέντε χρόνια θα κατασκευαστεί στον Καναδά, αλλά η φιλοσοφία του φαίνεται να είναι πιο στενά συνδεδεμένη με την ρήση "θα είναι σωστή, σύντροφος".
Το έργο LNG Canada πήρε το πράσινο φως την Τρίτη 2/10 από την Royal Dutch Shell η οποία ηγείται της επιχείρηση αξίας 31 δισεκατομμυρίων δολαρίων μαζί με τους εταίρους Petronas, Mitsubishi, PetroChina και Korea Gas.
Αυτό που κάνει το πρώτο εργοστάσιο εξαγωγής στη δυτική ακτή του Καναδά διαφορετικό από το τελευταίο κύμα των έργων LNG είναι ότι δεν υποστηρίζεται από μακροπρόθεσμες συμβάσεις πώλησης.
Αυτές οι συμφωνίες ήταν απαραίτητες στο παρελθόν για να παρέχουν ένα επίπεδο βεβαιότητας στις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου και τους χρηματοδότες τους, ότι υπήρχαν αγοραστές για την παραγωγή και τα έσοδα.
Αντ 'αυτού, η Shell ανέφερε σε δήλωσή της ότι κάθε ένας από τους εταίρους του LNG Canada θα είναι υπεύθυνος για την παροχή του μεριδίου του στο φυσικό αέριο που πρόκειται να υγροποιηθεί και θα είναι επίσης υπεύθυνος για την εμπορία της παραγωγής του υπερψυγμένου καυσίμου.
Αυτό σημαίνει ότι τίθεται ένα στοίχημα ότι όλα θα λειτουργήσουν καλά, ακόμα κι αν δεν μπορούν να είναι σίγουροι γι 'αυτό.
Υπάρχει ίσως μια νότα ειρωνείας στο γεγονός ότι η είσοδος του Καναδά στο LNG αρπάζει την ευκαιρία από τους κατασκευαστές των οκτώ νέων έργων LNG στην Αυστραλία τα τελευταία χρόνια που δεν ήταν σε θέση να το πραγματοποιήσουν.
Αυτά τα εγχειρήματα, συμπεριλαμβανομένου του επιβατηγού έργου LNG της Shell, εξασφαλίστηκαν με μακροπρόθεσμες συμφωνίες για μεγάλο μέρος της παραγωγής τους και μολονότι οι όροι τιμολόγησης παραμένουν εμπιστευτικοί, ήταν συνηθισμένο να συνδέονται αυτές οι συμφωνίες με την τιμή του αργού πετρελαίου.
Αυτό που αποδεικνύει η έγκριση του LNG Canadaείναι ότι η δυναμική της αγοράς που περιβάλλει το LNG έχει αλλάξει δραματικά από τότε που η Αυστραλία, και σε μικρότερο βαθμό οι Ηνωμένες Πολιτείες, ξεκίνησαν τον τελευταίο γύρο μεγάλων έργων.
Οι αγοραστές ζήτησαν να τερματιστούν οι μακροπρόθεσμες συμβάσεις σε πετρέλαιο με περιοριστικές ρήτρες και, αντιθέτως, ζήτησαν βραχυπρόθεσμες και άμεσες συμφωνίες που θα τους επιτρέψουν να διαφοροποιήσουν τις πηγές εφοδιασμού.
Η άνοδος της Κίνας για να γίνει ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG παγκοσμίως μετά την Ιαπωνία έχει επίσης ενισχύσει αυτή τη μετατόπιση, καθώς οι Κινέζοι τείνουν να δραστηριοποιούνται στην αγορά spot σε περιόδους μέγιστης ζήτησης, συνήθως τον χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου.
Άλλοι αναδυόμενοι αγοραστές LNG στην Ασία, όπως η Ινδία, επιδιώκουν επίσης πιο ευέλικτες ρυθμίσεις και οι παραγωγοί LNG έπρεπε να ενστερνιστούν τη νέα δυναμική, ενώ εκείνοι στις Ηνωμένες Πολιτείες είχαν το προβάδισμα προσφέροντας φορτία έναντι του εσωτερικού δείκτη αναφοράς των ΗΠΑ.
Νέα μοντέλα
Αυτό που η σταδιακή αλλαγή στο LNG ήταν πιο δύσκολη αφορούσε την χρηματοδότηση νέων έργων, τα οποία συνήθως κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια, χρειάζονται τουλάχιστον πέντε χρόνια για να χτισθούν και έχουν μεγάλες περιόδους αποπληρωμής για τους επενδυτές.
Όπως δείχνει το LNG Canada το στοιχείο κινδύνου είναι υψηλότερο από ό, τι στην προηγούμενη περίπτωση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τεράστιες ποσότητες καυσίμων θα χρειασθούν την επόμενη δεκαετία για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες της Ασίας, με τυπικές προβλέψεις για αύξηση της ζήτησης από τους σημερινούς 300 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε περίπου 450 εκατομμύρια μέχρι το 2025.
Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, οι αρχικοί14 εκατομμύρια τόνοι του LNG Canada φαίνεται βέβαιο ότι θα βρουν πρόθυμους αγοραστές καθώς δεν έχουν εγκριθεί αρκετά νέα έργα για να καλύψουν την πρόβλεψη της ζήτησης.
Το Κατάρ, που θα χάσει τη θέση του ως ο πρώτος εξαγωγέας στον κόσμο την επόμενη χρονιά από την Αυστραλία, πιθανότατα θα πάρει το «στέμμα» του πίσω, ενισχύοντας την παραγωγή του κατά 23 εκατομμύρια τόνους σε 100 εκατομμύρια τόνους μέχρι την αρχή της επόμενης δεκαετίας.
Η ρωσική Novotek φαίνεται επίσης να είναι κοντά στο να πάρει μια τελική απόφαση επένδυσης για το έργο Arctic 2 των σχεδόν 20 εκατομμυρίων τόνων το χρόνο και υπάρχουν επίσης δύο έργα στην Ανατολική Αφρική που μπορούν να εγκριθούν στο όχι πολύ μακρινό μέλλον.
Υπάρχουν επίσης και άλλα projects στον Καναδά, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία που θα μπορούσαν να εγκριθούν, εάν οι υποστηρικτές τους πιστεύουν στο αισιόδοξο σενάριο για το LNG.
Εδώ βρίσκεται ο πραγματικός κίνδυνος, δεδομένου ότι ο κλάδος δεν έχει πολύ καλές επιδόσεις να υπολογίζει σωστά τη μελλοντική ζήτηση.
Μια αναμενόμενη έλλειψη μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας ώθησε το τεράστιο κύμα επενδύσεων στην Αυστραλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες τα τελευταία χρόνια, αλλά η αγορά έκανε στροφή 180 μοιρών στη συνέχεια και ένα πλεόνασμα αναμενόταν από τις αρχές της δεκαετίας του 2020.
Όμως τώρα που το πλεόνασμα καλύφθηκε λόγω της ανάπτυξης της κινεζικής ζήτησης για άλλη μια φορά οι ειδήμονες προβλέπουν σημαντικό έλλειμμα στα μέσα της επόμενης δεκαετίας.
Αλλά όπως έχει αποδειχθεί από την άνοδο του σχιστολιθικού φυσικού αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο «θάνατος» του άνθρακα σε μεγάλο μέρος της Ευρώπης και η συνεχιζόμενη μείωση του κόστους των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μπορεί να αλλάξει πολλά στον ενεργειακό χώρο σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.
Οι εταίροι του LNG Canada μάλλον στοιχηματίζουν ότι η ζήτηση LNG θα αυξηθεί σημαντικά και, ακόμη και αν δεν γίνει, πάλι θα έχουν το πρώτο πλεονέκτημα καθώς μπορεί να είναι η αρχή σε ένα άλλο κύμα νέων έργων.
www.worldenergynews.gr