Ο αγωγός θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στην Ευρώπη, μέσω της χώρας μας
Ένα ακόμη βήμα για την υλοποίηση του αγωγού EastMed πρόκειται να πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα στην Ιερουσαλήμ, όπου στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου θα συνέλθει η ομάδα εργασίας Ελλάδας, Κύπρου, Ιταλίας και Ισραήλ για την προώθηση του έργου.
Από ελληνικής πλευράς, στις συναντήσεις θα δώσει το «παρών» ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Μιχάλης Βερροιόπουλος, συνοδευόμενος από διπλωματικό σύμβουλο του ΥΠΕΝ.
Στις εργασίες αναμένεται να προχωρήσει, ή ακόμη και να ολοκληρωθεί, η διαμόρφωση του σχεδίου διακυβερνητικής συμφωνίας των τεσσάρων χωρών, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίηση αυτού του εμβληματικού ενεργειακού έργου, που θα ενώνει το Ισραήλ και την Κύπρο με την Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.
Το σχέδιο είχε τεθεί επί τάπητος στις δύο προηγούμενες συσκέψεις της ομάδας εργασίας, οι οποίες είχαν πραγματοποιηθεί τον Μάιο και στις αρχές Ιουλίου στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τον Ιούλιο, σε ανακοίνωση που είχε εκδώσει το ΥΠΕΝ, είχε χαρακτηρίσει «αποφασιστικής σημασίας» τις συναντήσεις σε τεχνικό επίπεδο, οι οποίες είχαν λάβει χώρα ανάμεσα στα τέσσερα κράτη.
Επίσης, είχε προαναγγείλει τη σύσκεψη του Σεπτεμβρίου στο Ισραήλ.
Η υπογραφή διακυβερνητικής συμφωνίας ανάμεσα στις τέσσερις χώρες εκτιμάται πως θα επισφραγίσει την προοπτική υλοποίησης του έργου.
Σε κάθε περίπτωση, όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν πως μέσα στο φθινόπωρο θα υπάρχουν πλέον σαφή δεδομένα.
Δυναμικότητα 10 δις. κυβικών μέτρων
Η διαχείριση του EastMed (Eastern Mediterranean Pipeline) ανήκει στην IGI POSEIDON, θυγατρική της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison.
Ο ρόλος του θα είναι να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης (Ισραήλ, Κύπρος) στην Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας.
Γι’ αυτό τον σκοπό, θα ξεκινά από τα εν λόγω κοιτάσματα, θα διέρχεται από την Κύπρο, την Κρήτη και την Πελοπόννησο για να καταλήξει στη Θεσπρωτία, όπου θα συνδέεται με τον επίσης υπό εξέταση αγωγό Ελλάδας - Ιταλίας («Ποσειδών»), ώστε το φυσικό αέριο να φτάσει στο ιταλικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου και, από εκεί, στην υπόλοιπη «Γηραιά Ήπειρό».
Η παραπάνω διαδρομή σημαίνει πως, από τα περίπου 1.700 χιλιόμετρα που θα είναι το συνολικό μήκος του, το μεγαλύτερο ποσοστό (1.300 χλμ.) θα είναι υποθαλάσσιο.
Παράλληλα, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητά του θα αγγίζει τα 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να αυξηθεί στα 16 δισ. κυβικά μέτρα.
Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές μελέτες που έχουν γίνει για τον EastMed, ο αγωγός είναι τεχνικά εφικτός και οικονομικά βιώσιμος, καθώς το κόστος μεταφοράς είναι συγκρίσιμο σε σχέση με τις εναλλακτικές επιλογές «όδευσης» του φυσικού αερίου από τα συγκεκριμένα κοιτάσματα προς την Ευρώπη.
H E.E. έχει χρηματοδοτήσει με 34,5 εκατ. ευρώ τις μελέτες εφαρμογής (Front End Engineering and Design, FEED) για τον αγωγό, συμπεριλαμβάνοντάς τις στις επενδύσεις ύψους 873 εκατ. ευρώ που ενέκρινε για 17 σημαντικά ευρωπαϊκά έργα ενεργειακών υποδομών.
Η ένταξη του EastMed στη συγκεκριμένη λίστα δείχνει τη στρατηγική σημασία που έχει για την Ευρώπη στην προοπτική υλοποίησής του.
www.worldenergynews.gr