Αναμένεται ανάλογη κίνηση και από την πλευρά της Ρυθμιστικής Αρχής Βουλγαρίας
Δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια η απόφαση της ΡΑΕ για τη χορήγηση εξαίρεσης από την πρόσβαση τρίτων μερών στον αγωγό IGB, κάτι που θεωρείτο απαραίτητη προϋπόθεση για την οριστικοποίηση του χρηματοδοτικού πλάνου του έργου.
Με την απόφαση, που φέρει ημερομηνία 29 Μαΐου, ουσιαστικά προαναγγέλλεται το «πράσινο φως» και από τη Ρυθμιστική Αρχή της Βουλγαρίας, καθώς επισυνάπτεται η κοινή μελέτη που διενέργησαν οι δύο φορείς και στην οποία αποφαίνονται πως ο αγωγός πληροί όλα τα κριτήρια για τη χορήγηση εξαίρεσης.
Η εξαίρεση έχει 25ετή διάρκεια, όπως ισχύει κατά κανόνα στα μεγάλα ενεργειακά έργα υποδομής, στα οποία δίνεται αυτό το «παράθυρο» αναστολής της ισχύος των κοινοτικών διατάξεων περί ανταγωνισμού, ώστε οι ανάδοχες εταιρείες να αποσβέσουν την επένδυσή τους.
Έτσι, μετά τις αποφάσεις των δύο Ρυθμιστικών Αρχών, το μόνο που μένει για να υπαχθεί και ο IGB σε αυτό το καθεστώς είναι να εγκριθούν από την Ε.Ε.
Με μήκος 182 χιλιόμετρα και αρχικά προβλεπόμενη μεταφορική ικανότητα έως 3 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, ο IGB θα συνδέει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου με το βουλγαρικό, ξεκινώντας από την Κομοτηνή και καταλήγοντας στη Στάρα Ζαγόρα στη γειτονική χώρα.
Μέσω της διασύνδεσης με τον ΤΑΡ και το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ θα παρέχει στη νοτιοανατολική Ευρώπη πρόσβαση στο αέριο της Κασπίας και άλλων πηγών, καθώς και σε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) μέσω των ελληνικών τερματικών σταθμών.
Υλοποιείται από την κοινοπραξία ICGB, όπου συμμετέχει η ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (κατά 50% θυγατρική της ΔΕΠΑ) και η Bulgarian Energy Holding (ΒΕΗ).
Συμφωνίες για την κατασκευή του έργου
Στα τέλη Ιουνίου, στη σύνοδο για τη διασυνδεσιμότητα στην Ανατολική Ευρώπη (CESEC) στη Σόφια, υπογράφηκαν δύο συμφωνίες που επισφράγισαν την έναρξη κατασκευής του έργου.
Η πρώτη συμφωνία συνήφθη ανάμεσα στην κοινοπραξία του IGB και τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου. Παράλληλα, η Bulgarian Energy Holding και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) υπέγραψαν συμφωνία για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του IGB καθώς και άλλων έργων.
Την ίδια ημέρα, στη Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες, ο Έλληνας πρωθυπουργός Α. Τσίπρας και ο Βούλγαρος ομόλογός του Μπόικο Μπορίσοφ, παρουσία του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, υπέγραψαν πολιτική δήλωση υποστήριξης (political agreement of support) για τον IGB.
Στη δήλωση συμφωνήθηκε οι εργασίες κατασκευής να ξεκινήσουν έως το τέλος του 2018 και ο αγωγός να είναι πλήρως λειτουργικός εντός του 2020.
www.worldenergynews.gr