Σύμφωνα με πληροφορίες στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV που θα αναλάβει την διασύνδεση εξετάζεται η συμμετοχή ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων και σε αυτό συμβάλλει με πρωτοβουλία της η ΡΑΕ.
Σήμερα 12/7/2018 θα κριθεί η συμφωνία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και τoυ Euroasia Interconnector για την κατασκευή του καλωδίου διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης χωρητικότητας 1000 MW.
Το έργο είναι σημαντικό για την διασύνδεση της Κρήτης και όπως είναι γνωστό η ΡΑΕ έχει προτείνει τη συνεργασία μεταξύ των δύο φορέων για την υλοποίηση ενός μόνο project από τα δύο με στόχο τον περιορισμό της τελικής επιβάρυνσης του Έλληνα καταναλωτή καθώς τα 2 αυτά καλώδια θα ανακτούσαν το κόστος από τις χρεώσεις χρήσης συστήματος/δικτύου που επιμερίζονται σε όλους τους καταναλωτές της επικράτειας.
Όπως είναι γνωστό συγκεκριμένες δεσμεύσεις έχουν απαιτήσει οι εκπρόσωποι της Κομισιόν να υλοποιήσει η κοινοπραξία του EuroAsia Interconnector έως σήμερα 12 Ιουλίου
Οι εκπρόσωποι της Κομισιόν, οι οποίοι έχουν υποχρεώσει την κοινοπραξία, στο πλαίσιο της νέας παράτασης που δόθηκε, να τοποθετηθεί στο προσχέδιο με συγκεκριμένα σχόλια και ενστάσεις.
Η Κομισιόν έχει ζητήσει επίσης από την κοινοπραξία να προσκομίσει τα σχετικά proof of funds, ώστε να στοιχειοθετήσει την κεφαλαιακή της επάρκεια και να εισφέρει τα ποσά που της αναλογούν στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού.
Ανεξάρτητα από τους σκοπούς που κρύβονται πίσω από την επιλογή του EuroAsia να παρουσιάσει ένα κείμενο γενικών αρχών παρά τις απαιτήσεις της ΡΑΕ, η αντίδραση της Κομισιόν δείχνει πως δεν υπάρχει περίπτωση παράκαμψης του MoU.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV που θα αναλάβει την διασύνδεση εξετάζεται η συμμετοχή ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων και σε αυτό συμβάλλει με πρωτοβουλία της η ΡΑΕ.
Τα δεδομένα αυτά όμως συσχετίζονται με κρίσιμες νομικά ισορροπίες που έχουν να κάνουν με άδειες αιολικών που έχουν λάβει εταιρίες υπό το καθεστώς της Κρήτης ως μη διασυνδεδεμένου νησιού με την αυτόματη όμως υποχρέωση να κατασκευάσουν οι ίδιες αυτόνομα υποθαλάσσιο καλώδιο διασύνδεσης 1000 MW, η απόσβεση του οποίου θα γίνει από την λειτουργία της επένδυσης των αιολικών μονάδων.
Στην κατεύθυνση αυτή εισηγήσεις που προέρχονται από παράγοντες του κυβερνώντος κόμματος, επισημαίνουν ότι δεν μπορεί με τροπολογία, που όπως αναφέρουν οι πληροφορίες ετοιμάζονται να μπουν στην κοινοπραξία ΑΔΜΗΕ – Euroasia Interconnector οι εταιρίες αυτές με μειοψηφικό ποσοστό, διατηρώντας παράλληλα τα πλεονεκτήματα των αδειών, εφόσον οι ίδιες δεν κατασκευάσουν αυτόνομα το υποθαλάσσιο καλώδιο.
Οι άδειες αυτές σε μια τέτοια περίπτωση δεν μεταφράζονται σε project αφού στην διασυνδεδεμένη Κρήτη η είσοδος νέων ΑΠΕ γίνεται υποχρεωτικά κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας. Σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει εκ νέου Feasibility Study με βάση τις σημερινές τιμές που αναμένονται και σε ανταγωνισμό με τους όποιους δυνητικούς επενδυτές, γιατί διαφορετικά θα παραβιάζονται οι αρχές του ανταγωνισμού.
Παράλληλα θα δημιουργηθεί συμφόρηση στην διασύνδεση αν αντίστοιχα οι ΑΠΕ αξιώσουν, όπως και θα μπορούσαν την προτεραιότητα έγχυσης ενώ η διαστολόγηση του καλωδίου από τον ΑΔΜΗΕ αυτονόητα πρέπει να έγινε με την παραδοχή ότι θα υπήρχε χωριστό καλώδιο για τα 1000 – 2000 MW των εταιριών.
Παράλληλα για κάποια υβριδικά που αποσχίστηκαν η τιμολόγηση και αποζημίωση διαθεσιμότητας δεν μπορούν να ισχύσουν με όρους μη διασυνδεδεμένου νησιού, από την στιγμή που το έργο θα υλοποιηθεί από ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector.
Κατά συνέπεια όπως φαίνεται υπάρχει και άλλο παρασκήνιο που καθυστερεί την υλοποίηση της συμφωνίας που είναι κρίσιμη για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μανούσος Μανουσάκης καταβάλει κάθε προσπάθεια για μια ξεκάθαρη συμφωνία που θα είναι υπερ των καταναλωτών και των συμφερόντων των μετόχων του ΑΔΜΗΕ.
Άλλωστε το υπουργείο Ενέργειας επί κυβερνήσως ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να τεκμηριώνει ότι έχει εξαντλήσει τα περιθώρια διαφάνειας, δεν έχει υπογράψει αμαρτωλές συμβάσεις και έχει μεγιστοποιήσει τα συμφέροντα του δημοσίου.
Π.Μπ.
www.worldenergynews.gr