Μετά την τροπολογία για τη χωροθέτησή τους, θα ακολουθήσει η έκδοση υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει τις ποσότητες και την ανώτατη τιμή από την οποία θα ξεκινούν οι διαγωνισμοί για την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών
Το πρώτο βήμα για την ενεργοποίηση επενδύσεων στο τομέα των μικρών ανεμογεννητριών ισχύος μέχρι 60kW, μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, γίνεται με ειδική ρύθμιση που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στο νομοσχέδιο για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.
Η υπόθεση της εγκατάστασης μικρών ανεμογεννητριών αποτελεί μια εκκρεμότητα οκτώ ετών, καθώς η πρώτη ρύθμιση έγινε με το νόμο 3851/2010, ενώ με τον νόμο 4203/2013 προβλεπόταν η έκδοση της υπουργικής απόφασης που θα ενεργοποιούσε το ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης μικρών ανεμογεννητριών.
Η υπουργική απόφαση θα έπρεπε να είχε εκδοθεί το αργότερο μέχρι τις 30/6/2014, όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη, με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να έχει παγώσει.
Έτσι τα τελευταία χρόνια είχε ανασταλεί κάθε επενδυτική δραστηριότητα στον τομέα, παρότι υπήρξε παλαιότερα σημαντικό επενδυτικό και εμπορικό ενδιαφέρον και σε αρκετές περιπτώσεις έχουν ήδη δαπανηθεί σημαντικά ποσά για εγκατάσταση ιστού, αδειοδότηση κλπ.
Μάλιστα φαίνεται ότι ο ΔΕΔΔΗΕ έχει λάβει περί τις 1.000 αιτήσεις για την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών.
Μετά την ψήφιση από τη Βουλή της νέας ρύθμισης που εισηγείται ο κ. Σταθάκης θα πρέπει να ακολουθήσει η έκδοση υπουργικής απόφασης που θα καθορίζει τις ποσότητες και την ανώτατη τιμή από την οποία θα ξεκινούν οι διαγωνισμοί για την εγκατάσταση μικρών ανεμογεννητριών.
Σε ότι αφορά τις ποσότητες, εκτιμάται ότι δεν θα είναι πάνω από 20 MW.
Για την ανώτατη τιμή εκκίνησης δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις, αλλά εκτιμάται ότι δεν θα απομακρυνθούν από τα επίπεδα των 15 με 17 ευρώ ανά KWh.
Στόχος του υπουργείου Ενέργειας είναι ο διαγωνισμός για τις μικρές ανεμογεννήτριες να γίνει εντός του 2018 και κατά πάσα πιθανότητα το Σεπτέμβριο μαζί με τον δεύτερο διαγωνισμό για τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά.
Νέες ρυθμίσεις για έργα ΑΠΕ
Εξάλλου στο νομοσχέδιο για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό εντάχθηκαν και μια σειρά άλλες ρυθμίσεις που αφορούν κυρίως τις ΑΠΕ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη στο νομοσχέδιο εισάγονται ειδικοί όροι δόμησης για την κατασκευή μικρών υδροηλεκτρικών έργων, με κύριο στόχο να μην δεσμεύονται πολύ μεγαλύτερα γήπεδα από τα αναγκαία.
Επιπλέον, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο «αναμορφώνεται το αδειοδοτικό πλαίσιο για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που συμμετέχουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών.
Συγκεκριμένα, ρυθμίζεται η δυνατότητα επιστροφής της εγγυητικής επιστολής που έχει υποβληθεί στον αρμόδιο Διαχειριστή για τους σταθμούς που τελικά δεν επιλέγονται στο πλαίσιο των διαγωνισμών που διενεργεί η ΡΑΕ».
Προβλέπεται, επίσης, ρύθμιση αναφορικά με την ανανέωση των αδειών λειτουργίας αιολικών σταθμών μετά τη λήξη της 20ετούς αρχικής άδειας λειτουργίας τους, καθώς υπήρχε σχετικό ρυθμιστικό κενό.
Επιπλέον, παρατείνεται μέχρι την 30η Ιουνίου η δυνατότητα στους κατόχους αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να εξοφλήσουν το ετήσιο τέλος διατήρησης δικαιώματος κατοχής της άδειάς τους για το έτος 2016.
Τέλος, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ «εισάγεται ρύθμιση για τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΔΕΣΦΑ και της ΔΕΠΑ, κατ’ εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών και της εθνικής νομοθεσίας. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα εκπροσωπείται στον ΔΕΣΦΑ από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ η ΔΕΠΑ εκπροσωπείται από τον Υπουργό Οικονομικών. Με τον τρόπο αυτό δεν προκύπτει σύγκρουση συμφερόντων».
www.worldenergynews.gr