Οι επενδύσεις σε νέα ισχύ ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ήταν περισσότερο από το διπλάσιο των επενδύσεων νέων ορυκτών καυσίμων και πυρηνικής ενέργειας συνδυαστικά
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν το 70% των καθαρών προσθηκών στην παγκόσμια ισχύ ηλεκτροπαραγωγής το 2017, τη μεγαλύτερη αύξηση της δυναμικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη σύγχρονη ιστορία, σύμφωνα με την έκθεση παγκόσμιας κατάστασης (Renewables 2018 Global Status Report - GSR) του οργανισμού REN 21 (Διεθνές Δίκτυο Ανανεώσιμων Ενεργειακών Πολιτικών για τον 21ο αιώνα).
Ωστόσο, οι κλάδοι θέρμανσης, ψύξης και μεταφορών, οι οποίοι μαζί αντιπροσωπεύουν περίπου τα τέσσερα πέμπτα της παγκόσμιας τελικής ζήτησης ενέργειας, εξακολουθούν να υστερούν πολύ σε σχέση με τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής.
Το GSR είναι η πιο ολοκληρωμένη ετήσια επισκόπηση της κατάστασης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας παγκοσμίως.
Η νέα εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών (PV) έφθασε σε επίπεδα ρεκόρ.
Συγκεκριμένα, οι φωτοβολταϊκές προσθήκες αυξήθηκαν κατά 29% σε σχέση με το 2016 φτάνοντας τα 98 GW.
Περισσότερη ηλιακή φωτοβολταϊκή ισχύς προστέθηκε στο σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας από ό, τι οι συνδυασμένες προσθήκες ισχύος από άνθρακα, φυσικό αερίου και πυρηνικής ενέργειας.
Η αιολική ενέργεια οδήγησε επίσης στην άνοδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προσθέτοντας 52 GW παγκοσμίως, ενώ ακόμη 28 GW προήλθαν από άλλες μορφές ΑΠΕ.
Οι επενδύσεις σε νέα ισχύ ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ήταν περισσότερο από το διπλάσιο των επενδύσεων νέων ορυκτών καυσίμων και πυρηνικής ενέργειας συνδυαστικά, παρά τις μεγάλες συνεχιζόμενες επιδοτήσεις για παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα.
Χάρη στην αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα κόστους, περισσότερο από τα δύο τρίτα των επενδύσεων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αφορούσαν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 2017.
Το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται.
Αύξηση ζήτησης και εκπομπών CO2
Τόσο η ζήτηση ενέργειας όσο και οι σχετιζόμενες με την ενέργεια εκπομπές CO2 αυξήθηκαν σημαντικά για πρώτη φορά σε τέσσερα χρόνια.
Οι εκπομπές CO2 που σχετίζονται με την ενέργεια αυξήθηκαν κατά 1,4%.
Η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας αυξήθηκε κατά 2,1% το 2017 λόγω της οικονομικής ανάπτυξης στις αναδυόμενες οικονομίες και της αύξησης του πληθυσμού.
Η αύξηση ανανεώσιμης ενέργειας δεν συμβαδίζει με αυτήν την αυξανόμενη ενεργειακή ζήτηση και τις συνεχιζόμενες επενδύσεις σε ορυκτά και πυρηνικά καύσιμα.
Στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά προχωράει πιο αργά από ό, τι είναι δυνατό ή επιθυμητό.
Η δέσμευση που έχει αναληφθεί βάσει της συμφωνίας του Παρισιού του 2015 για το κλίμα για τον περιορισμό της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας σε αρκετά κάτω από 2 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα καθιστά τη φύση της πρόκλησης ακόμα σαφέστερη.
Εάν ο κόσμος πρόκειται να επιτύχει τον στόχο που έχει τεθεί στη συμφωνία του Παρισιού, τότε η θέρμανση, η ψύξη και οι μεταφορές θα πρέπει να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο με τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής και μάλιστα γρήγορα.
Η εικόνα σε ψύξη - θέρμανση και μεταφορές
Αυτούς τους τομείς χαρακτηρίζουν:
• Μικρή μεταβολή στην προσθήκη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη θέρμανση και ψύξη. Η ανανεώσιμη ενέργεια παρείχε περίπου το 10% της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής θερμότητας το 2015. Εθνικοί στόχοι για χρήση ανανεώσιμης ενέργειας στη θέρμανση και ψύξη υπάρχουν σε 48 μόνο χώρες σε όλο τον κόσμο, ενώ 146 χώρες έχουν στόχους για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής. Σε εξέλιξη είναι μικρές αλλαγές. Στην Ινδία, για παράδειγμα, οι εγκαταστάσεις ηλιακών θερμικών συλλεκτών αυξήθηκαν κατά περίπου 25% το 2017 σε σύγκριση με το 2016. Η Κίνα επιδιώκει να έχει το 2% των ψυκτικών φορτίων των κτιρίων της από ηλιακή θερμική ενέργεια έως το 2020.
• Στις μεταφορές, η αύξηση της ηλεκτροδότησης προσφέρει δυνατότητες για χρήση περισσότερης ανανεώσιμης ενέργειας, παρά την κυριαρχία των ορυκτών καυσίμων. Πάνω από 30 εκατομμύρια δίκυκλα και τρίκυκλα ηλεκτρικά οχήματα προστίθενται κάθε χρόνο παγκοσμίως και 1,2 εκατομμύρια επιβατικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν το 2017, περίπου 58% αύξηση σε σχέση με το 2016. Η ηλεκτρική ενέργεια παρέχει 1,3% των ενεργειακών αναγκών στον τομέα των μεταφορών, εκ των οποίων περίπου το ένα τέταρτο είναι ανανεώσιμη, ενώ τα βιοκαύσιμα παρέχουν το 2,9%. Συνολικά, ωστόσο, το πετρέλαιο εξακολουθεί να καλύπτει το 92% της ζήτησης ενέργειας στις μεταφορές ενώ μόνο 42 χώρες έχουν εθνικούς στόχους για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές.
Προκειμένου να αλλάξουν οι τομείς αυτοί, πρέπει να θεσπιστούν τα κατάλληλα πολιτικά πλαίσια που θα οδηγήσουν στην καινοτομία και στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών ανανεώσιμης ενέργειας στους τομείς που υστερούν.
«Εξισώνοντας την «ηλεκτρική ενέργεια» με την «ενέργεια» οδηγεί σε εφησυχασμό», δήλωσε η Rana Adib, Εκτελεστική Γραμματέας του REN21.
«Μπορεί να τρέχουμε προς την κατεύθυνση ενός μέλλοντος αποτελούμενο από 100% ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά όταν πρόκειται για τη θέρμανση, την ψύξη και τις μεταφορές, βαδίζουμε σαν να έχουμε μπροστά μας πολύ χρόνο. Δυστυχώς, δεν έχουμε».
Ο κ. Αρθούρος Ζέρβος, πρόεδρος του REN21, πρόσθεσε: «Για να γίνει η ενεργειακή μετάβαση, πρέπει οι κυβερνήσεις να διαδραματίσουν και αναλάβουν ηγετικό ρόλο. Για παράδειγμα αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσα από τον τερματισμό επιχορηγήσεων σε ορυκτά και πυρηνικά καύσιμα, επενδύοντας στις απαραίτητες υποδομές και θέτοντας σκληρούς στόχους και πολιτικές για τη θέρμανση, ψύξη και τις μεταφορές. Χωρίς αυτές τις πρωτοβουλίες, θα είναι δύσκολο για τον κόσμο να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις για το κλίμα και την αειφόρο ανάπτυξη».
www.worldenergynews.gr