Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Κατσαφάδος (ΔΕΗ): Οι υψηλές τιμές της βενζίνης «καίνε» την τσέπη των καταναλωτών

Κατσαφάδος (ΔΕΗ): Οι υψηλές τιμές της βενζίνης «καίνε» την τσέπη των καταναλωτών

Ο κ. Κώστας Κατσαφάδος ερωτά, μεταξύ άλλων, τους αρμόδιους Υπουργούς εάν προτίθενται να λάβουν πρωτοβουλίες για να ανακοπεί η συνεχόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης

Οι υψηλές τιμές της βενζίνης που «καίνε» την τσέπη των καταναλωτών είναι το θέμα της Ερώτησης που κατέθεσε στους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Οικονομίας & Ανάπτυξης, ο Βουλευτής της ΝΔ Α’ Πειραιώς και Νήσων και αναπληρωτής Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κώστας Κατσαφάδος.

Όπως επισημαίνει στην ερώτησή του ο κ. Κατσαφάδος, επικαλούμενος στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, την ώρα που η αγορά στενάζει και χιλιάδες πρατήρια απειλούνται με λουκέτο, λόγω της μείωσης των πωλήσεων καυσίμων που έχουν υποστεί, ο αρμόδιος Υπουργός θεωρεί «άκαιρη» τη μείωση των φόρων στη βενζίνη.

Παράλληλα, τονίζει ότι, ενώ η Κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι θα έφερνε 1,5 δις ευρώ από την πάταξη του λαθρεμπορίου, μέχρι στιγμής δεν έχει κάνει τίποτα, με τους ελέγχους για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα να έχουν ατονήσει.

«Είναι χαρακτηριστικό ότι με Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ οι έλεγχοι έκαναν ‘’βουτιά’’. Το 2014 με την προηγούμενη Κυβέρνηση έγιναν 27.365 έλεγχοι, ενώ το 2015, με Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ οι έλεγχοι κατρακύλησαν σε 8.850, το 2015 και ακόμα λιγότεροι το 2016. Τον περασμένο Μάιο, ο Υπουργός Ενέργειας, κ. Σταθάκης, ερωτηθείς στη Βουλή για τους ελέγχους είχε παραδεχτεί ότι οι έλεγχοι στο λαθρεμπόριο έχουν ατονήσει, προβάλλοντας ως επιχείρημα ότι έχει καταργηθεί το «μπόνους» που ελάμβαναν οι ελεγκτές ανά έλεγχο.

Με άλλα λόγια, η ένταση των ελέγχων για τη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου για την Κυβέρνηση αυξομειώνεται ανάλογα με τις απολαβές των ελεγκτών, παρότι η νοθεία και η παράνομη διακίνηση καυσίμων κινούνται αυξητικά. Κατά συνέπεια, και τα δημόσια έσοδα από τους ελέγχους μειώθηκαν δραματικά: Από 15,5 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν το 2013 και 11,3 εκατ. ευρώ το 2014, το 2015 εισπράχθηκαν μόλις 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο ενιάμηνο του 2017, δηλαδή από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, εισπράχθηκαν 3,1 εκατ. Ευρώ», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βουλευτής.

Ο κ. Κώστας Κατσαφάδος ερωτά, μεταξύ άλλων, τους αρμόδιους Υπουργούς εάν προτίθενται να λάβουν πρωτοβουλίες για να ανακοπεί η συνεχόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης, εάν θα υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμων, με ποιον τρόπο θα γίνονται οι έλεγχοι για την κατακόρυφη αύξηση των καυσίμων και του λαθρεμπορίου, αλλά και για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει η αξιοποίηση του συστήματος εισροών-εκροών και η μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων.

Το κείμενο της Ερώτησης του κ. Κατσαφάδου έχει ως εξής:

Προς:  1. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

             2. Υπουργό Οικονομίας & Ανάπτυξης

 

Θέμα: Οι αυξήσεις των τιμών καυσίμων «καίνε» την αγορά, τους καταναλωτές και την Κυβέρνηση.

Τρίτη στην Ευρώπη βρίσκεται η χώρα μας με την πιο υψηλή τιμή βενζίνης, ενώ κατέχει την πρωτιά ως ακριβότερη χώρα στην επιβολή ΦΠΑ επί του καυσίμου.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης αυτή τη στιγμή, βρίσκεται στα 1,645 ευρώ ανά λίτρο (95 οκτανίων)- πράγμα που σημαίνει πως στην ουσία οι πραγματικές τιμές αγγίζουν τα 2 ευρώ το λίτρο. Η κατακόρυφη αύξηση των τιμών έχουν γονατίσει τα νοικοκυριά, ιδίως στα νησιά και την περιφέρεια - με τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων κ. Γ. Ασμάτογλου να προειδοποιεί ότι αν δεν μειωθούν οι ειδικοί φόροι, η βενζίνη θα φτάσει τα 2,5 ευρώ.

Εν μέσω καλοκαιριού, η αύξηση της βενζίνης και μάλιστα σε συνθήκες βαθιάς ύφεσης, θα δώσει τη χαριστική βολή στην αγορά που ήδη στενάζει, καθώς πλήττει σοβαρά την παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα πολλών κλάδων της οικονομίας, θα επιφέρει αύξηση των τιμών των προϊόντων λόγω μεταφορικού κόστους, θα προκαλέσει μείωση της κατανάλωσης και των μετακινήσεων, σοβαρή επιβάρυνση του οικογενειακού εισοδήματος, διαρροή εσόδων για το κράτος, αλλά και λουκέτο σε πολλά πρατήρια. Ήδη η αύξηση της βενζίνης έχει επιφέρει μείωση των πωλήσεων καυσίμων κατά 25%.

Μπροστά στην κατάσταση που διαμορφώνεται, η Κυβέρνηση μέσω του αρμόδιου Υπουργού της δείχνει μάλλον αμέτοχη, αποδίδοντας την αύξηση των τιμών στην αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου. Είναι δε ιδιαίτερα προκλητικό, ο Υπουργός να θεωρεί «άκαιρη» τη μείωση των φόρων στην βενζίνη, την ώρα που η Κυβέρνηση δεν έχει πράξει τίποτα, προκειμένου να φέρει τα 1,5 δισεκ. ευρώ στα δημόσια έσοδα από την πάταξη του λαθρεμπορίου που η ίδια υποσχέθηκε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ οι έλεγχοι έκαναν ‘’βουτιά’’. Το 2014 με την προηγούμενη Κυβέρνηση έγιναν 27.365 έλεγχοι, ενώ το 2015, με Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ οι έλεγχοι κατρακύλησαν σε 8.850, το 2015 και ακόμα λιγότεροι το 2016. Τον περασμένο Μάιο, ο Υπουργός Ενέργειας, κ. Σταθάκης, ερωτηθείς στη Βουλή για τους ελέγχους είχε παραδεχτεί ότι οι έλεγχοι στο λαθρεμπόριο έχουν ατονήσει, προβάλλοντας ως επιχείρημα ότι έχει καταργηθεί το «μπόνους» που ελάμβαναν οι ελεγκτές ανά έλεγχο. Με άλλα λόγια, η ένταση των ελέγχων για τη καταπολέμηση του λαθρεμπορίου για την Κυβέρνηση αυξομειώνεται ανάλογα με τις απολαβές των ελεγκτών, παρότι η νοθεία και η παράνομη διακίνηση καυσίμων κκινούνται αυξητικά. Κατά συνέπεια, και τα δημόσια έσοδα από τους ελέγχους μειώθηκαν δραματικά: Από 15,5 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν το 2013 και 11,3 εκατ. ευρώ το 2014, το 2015 εισπράχθηκαν μόλις 4,4 εκατ. ευρώ, το 2016 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ στο πρώτο ενεάμηνο του 2017, δηλαδή από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο, εισπράχθηκαν 3,1 εκατ. ευρώ.

Σε προηγούμενη Ερώτησή μου για το θέμα, τον Φεβρουάριο του 2017, δεν υπήρξε απάντηση από πλευράς Υπουργείου για τον αριθμό των ελέγχων που έχουν γίνει, ενώ το Υπουργείο Οικονομίας ανέφερε ότι είναι σε εξέλιξη η οργάνωση κεντρικής παρακολούθησης και αξιοποίησης των παραγόμενων στοιχείων, με τη δημιουργία κοινού πληροφοριακού συστήματος, ώστε να υπάρχει διασύνδεση των αρμόδιων υπηρεσιών Ανάπτυξης και Μεταφορών στη βάση δεδομένων.

Δυστυχώς, εδώ και τρία χρόνια η καθυστέρηση της πορείας των ελέγχων και η τραγική μείωσή τους, η αναποτελεσματικότητα στην αξιοποίηση του συστήματος εισροών-εκροών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, η καθυστέρηση εγκατάστασης συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μέσα και η απαράδεκτη ολιγωρία στο ζήτημα του διαγωνισμού που αφορά στη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων, παρά το γεγονός ότι υπάρχει ήδη το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο έχουν φέρει την αγορά και τον χώρο στο χείλος του γκρεμού.

Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:

1. Προτίθεται να λάβει πρωτοβουλίες, προκειμένου να ανακόψει τη συνεχόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης και να στοχεύσει σε μια δίκαιη και αποτελεσματική τιμολόγηση της βενζίνης στην ελληνική οικονομία;

2.Θα υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμων, εφόσον τελικά η αύξηση των τιμών να προκαλεί απώλεια φόρων;

3. Με τι τρόπο πρόκειται να ελέγξει την κατακόρυφη αύξηση των καυσίμων και του λαθρεμπορίου; Πόσοι έλεγχοι έχουν διεξαχθεί από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) το τελευταίο εξάμηνο και με τι αποτελέσματα; Πόσοι έλεγχοι έγιναν το 2017 και τι έσοδα εισπράχθηκαν; Πόσοι έλεγχοι έχουν γίνει το πρώτο τρίμηνο του 2018;

4. Για ποιο λόγο έχει καθυστερήσει η αξιοποίηση του συστήματος εισροών-εκροών; Σε τι στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός που αφορά στη μοριακή ιχνηθέτηση των καυσίμων;

5.Έχει ολοκληρωθεί η οργάνωση της κεντρικής παρακολούθησης και αξιοποίησης των παραγόμενων στοιχείων και η δημιουργία κοινού πληροφοριακού συστήματος, ώστε να υπάρχει διασύνδεση των αρμόδιων υπηρεσιών, την οποία επικαλέστηκε πέρσι το Υπουργείο Οικονομίας;

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης