Το πετρέλαιο θα παραμείνει σε ισχυρή ζήτηση μακροπρόθεσμα
Έκθεση για την πορεία του πετρελαίου, την προσφορά και τη ζήτηση αλλά και τις προοπτικές που υπάρχουν στην παγκόσμια αγορά του LNG, συνέταξαν οι αναλυτές της UBS.
Όσον αφορά το brent το 2017 η τιμή του ήταν κάτω από τις προσδοκίες των αναλυτών της ελβετικής τράπεζας , αλλά το ισχυρό κλείσιμο έφερε τις τιμές κοντά στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις.
Ωστόσο, σε αυτό συνετέλεσαν η ισχυρή συμμόρφωση του ΟΠΕΚ και των χωρών που βρίσκονται εκτός αυτού σε συνδυασμό με την έντονη ζήτηση, την απόσυρση αποθεμάτων και την ορατότητα προς την εξομάλυνση κατά το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Στην συγκεκριμένη ανοδική τάση των τιμών του πετρελαίου καθοριστικό ρόλο είχαν οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι και η αβεβαιότητα που επικρατούσε στη Σαουδική Αραβία, τη Νιγηρία, Ιράν, Ιράκ, Βενεζουέλα και Λιβύη
Παράλληλα, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την κατεύθυνση που θα καθοριστούν οι τιμές του πετρελαίου μακροπρόθεσμα, με τα 60-80 δολάρια ανά βαρέλι να θεωρούνται ένα λογικό πλαίσιο.
Η έλευση του σχιστόλιθου ανέκαμψε τη βιομηχανία: ο αυθεντικός βραχυπρόθεσμος επενδυτικός κύκλος της παρέχει μια πηγή εφοδιασμού που καθορίζει στις τιμές, η οποία θα έπρεπε να συντομεύσει τους μελλοντικούς κύκλους τιμών, έναν ρόλο που θα μπορούσε να καλύψει μόνο ο ΟΠΕΚ.
Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση και καθώς η αγορά επανέρχεται στην ισορροπία με δεδομένη την υπο-προσφορά προς το 2020 οι τιμές του πετρελαίου θα πρέπει να ενθαρρύνουν κατάλληλες επενδύσεις σε νέες συμβατικές δυνατότητες. Το Permian Basin που αποτελεί τη βάση της αμερικανικής προσφοράς, εξασφαλίζει ικανοποιητικές αποδόσεις.
Η παραγωγή υπολογίζεται σε 4-6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, η οποία καλύπτει μερικώς τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης ζήτησης για την περίοδο 2017-2025.
Έτσι μένει ένα υπόλοιπο της τάξης των 3-4 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.
Καθώς η αγορά επιστρέφει σε ισορροπία και με την διαμόρφωση πιθανής έλλειψης προσφοράς προς το 2020, απαιτούνται οι κατάλληλες επενδύσεις για να καλυφθεί η αναγκαία παραγωγική ικανότητα.
Ενώ η αγορά περνάει από τη διαδικασία εξισορρόπησης, πρέπει να ενθαρρύνει κατάλληλα τη δημιουργία νέων επενδύσεων.
Αυτή η διαδικασία είναι ταχύτερη από αυτή που γίνεται συχνά κατανοητή, καθώς η ζήτηση πετρελαίου αυξάνεται με αργούς ρυθμούς (1% ετησίως), ενώ η μείωση της υπάρχουσας παραγωγικής ικανότητας είναι περίπου 8-10% ετησίως.
LNG: Έλλειμμα προσφοράς- ζήτησης 10% μέχρι το 2022
«Αναπτυσσόμενη» χαρακτηρίζουν την παγκόσμια αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2017 οι αναλυτές της UBS στην έκθεσή τους.
Ειδικότερα, ο ρυθμός αυξήθηκε κατά 11%, όντας ο ταχύτερος ρυθμός αύξησης από το 2010.
Η προσφορά μάλιστα δέχεται ώθηση από την Αυστραλία (Gorgon and Wheatstone), την Αμερική (Sabine Pass) με μείγματα από άλλες εδραιωμένες πηγές.
Ωστόσο, η αύξηση της προσφοράς αντισταθμίστηκε από την ισχυρή ζήτηση από τις υπάρχουσες μεγάλες αγορές, με την Κίνα να αποτελεί την κύρια πηγή ανάπτυξης.
Θα υπάρχει ένα έλλειμμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που θα διαμορφωθεί σε 40-50 δις. κυβικών μέτρων την περίοδο 2018-2022 ή το 10% του συνόλου της αγοράς
Επιπλέον, είναι σαφές ότι η διατηρήσιμη αύξηση της προσφοράς νέων προϊόντων έως τις αρχές της δεκαετίας του 2020 θα μπορούσε να είναι δύσκολο να αφομοιωθεί.
Το πρόβλημα φαίνεται να προέρχεται από πάρα πολλές εταιρείες, που δεν είναι πραγματικοί τελικοί χρήστες αερίου, αλλά θέλουν να πάρουν μακροπρόθεσμες θέσεις στα χαρτοφυλάκιά τους για να καλύψουν ανάγκες που θα δημιουργηθούν από περιορισμένη προσφορά και κυρώσεις για επενδυτικά projects.
Στην πραγματικότητα η αγορά θα ξεκαθαρίσει την πορεία της όταν θα εκδηλωθεί πρόσθετη ζήτηση από την προσαρμογή των spot τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα κατά την εισαγωγή φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Είναι σημαντικό ότι μια μεγάλη αύξηση της προσφοράς στο LNG χρειάζεται 4-5 χρόνια κατασκευής υποδομών. Κατά συνέπεια το παράθυρο για συμβασιοποιήσεις νέας προσφοράς έχει αρχίσει να ανοίγει.
Το ρίσκο είναι αν δεν υπάρξει συμφωνία σε τιμές, που θα εξασφαλίσει στους επενδυτές απόδοση, ότι θα οδηγήσει σε αναστολή επενδύσεων και την αγορά σε έλλειμμα προσφοράς.
Η αυτοκινητοβιομηχανία
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος μοχλός ανάπτυξης του πετρελαίου καλύπτοντας το 55% μιας αγοράς 96 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.
Οι αναλυτές της UBS αναμένουν ότι τα νέα δεδομένα που αφορούν τους κανόνες για τις εκπομπές, την πτώση του κόστους των μπαταριών και άλλους παράγοντες θα οδηγήσουν σε πώληση 16,5 εκατ. αυτοκινήτων μέχρι το 2025.
Τελικά, αφού σταθμιστούν όλοι οι παράγοντες η επίπτωση στη ζήτηση για πετρέλαιο θα είναι μικρή της τάξης του 1,3 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα
Στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις της UBS συμπεριλαμβάνεται η εκτίμηση της Statoil που «βλέπει» την ζήτηση του πετρελαίου να φτάνει στην κορυφή της πριν από το 2040.
Η IEA θεωρεί ότι άνοδος της ζήτησης θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2030.
www.worldenergynews.gr
Όσον αφορά το brent το 2017 η τιμή του ήταν κάτω από τις προσδοκίες των αναλυτών της ελβετικής τράπεζας , αλλά το ισχυρό κλείσιμο έφερε τις τιμές κοντά στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις.
Ωστόσο, σε αυτό συνετέλεσαν η ισχυρή συμμόρφωση του ΟΠΕΚ και των χωρών που βρίσκονται εκτός αυτού σε συνδυασμό με την έντονη ζήτηση, την απόσυρση αποθεμάτων και την ορατότητα προς την εξομάλυνση κατά το τρίτο τρίμηνο του 2018.
Στην συγκεκριμένη ανοδική τάση των τιμών του πετρελαίου καθοριστικό ρόλο είχαν οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι και η αβεβαιότητα που επικρατούσε στη Σαουδική Αραβία, τη Νιγηρία, Ιράν, Ιράκ, Βενεζουέλα και Λιβύη
Παράλληλα, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την κατεύθυνση που θα καθοριστούν οι τιμές του πετρελαίου μακροπρόθεσμα, με τα 60-80 δολάρια ανά βαρέλι να θεωρούνται ένα λογικό πλαίσιο.
Η έλευση του σχιστόλιθου ανέκαμψε τη βιομηχανία: ο αυθεντικός βραχυπρόθεσμος επενδυτικός κύκλος της παρέχει μια πηγή εφοδιασμού που καθορίζει στις τιμές, η οποία θα έπρεπε να συντομεύσει τους μελλοντικούς κύκλους τιμών, έναν ρόλο που θα μπορούσε να καλύψει μόνο ο ΟΠΕΚ.
Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση και καθώς η αγορά επανέρχεται στην ισορροπία με δεδομένη την υπο-προσφορά προς το 2020 οι τιμές του πετρελαίου θα πρέπει να ενθαρρύνουν κατάλληλες επενδύσεις σε νέες συμβατικές δυνατότητες. Το Permian Basin που αποτελεί τη βάση της αμερικανικής προσφοράς, εξασφαλίζει ικανοποιητικές αποδόσεις.
Η παραγωγή υπολογίζεται σε 4-6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, η οποία καλύπτει μερικώς τις ανάγκες της αναπτυσσόμενης ζήτησης για την περίοδο 2017-2025.
Έτσι μένει ένα υπόλοιπο της τάξης των 3-4 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.
Καθώς η αγορά επιστρέφει σε ισορροπία και με την διαμόρφωση πιθανής έλλειψης προσφοράς προς το 2020, απαιτούνται οι κατάλληλες επενδύσεις για να καλυφθεί η αναγκαία παραγωγική ικανότητα.
Δεδομένου ότι η τιμή του πετρελαίου άρχισε να μειώνεται το 2014, διαπιστώνεται ότι ο σημαντικός αποπληθωρισμός του κόστους λειτουργεί μέσω της βιομηχανίας η οποία, εάν είναι βιώσιμη, έχει σημαντικό αντίκτυπο στη μορφή της παγκόσμιας καμπύλης κόστους.
Το κόστος της βιομηχανίας υπολογίζεται κάτω από τα 50 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ η WoodMackenzie το υπολογίζει στα 40 δολ. ανά βαρέλι
Η μακροπρόθεσμη πρόβλεψη τιμών της UBS ύψους $ 70 / bbl Brent βασίζεται στην άποψή καθορισμού τιμής με την δημιουργία ενός αποδεκτού ποσοστού απόδοσης για το οριακό παραγόμενο βαρέλι. Το κόστος της βιομηχανίας υπολογίζεται κάτω από τα 50 δολάρια ανά βαρέλι, ενώ η WoodMackenzie το υπολογίζει στα 40 δολ. ανά βαρέλι
Ενώ η αγορά περνάει από τη διαδικασία εξισορρόπησης, πρέπει να ενθαρρύνει κατάλληλα τη δημιουργία νέων επενδύσεων.
Αυτή η διαδικασία είναι ταχύτερη από αυτή που γίνεται συχνά κατανοητή, καθώς η ζήτηση πετρελαίου αυξάνεται με αργούς ρυθμούς (1% ετησίως), ενώ η μείωση της υπάρχουσας παραγωγικής ικανότητας είναι περίπου 8-10% ετησίως.
LNG: Έλλειμμα προσφοράς- ζήτησης 10% μέχρι το 2022
«Αναπτυσσόμενη» χαρακτηρίζουν την παγκόσμια αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου το 2017 οι αναλυτές της UBS στην έκθεσή τους.
Ειδικότερα, ο ρυθμός αυξήθηκε κατά 11%, όντας ο ταχύτερος ρυθμός αύξησης από το 2010.
Η προσφορά μάλιστα δέχεται ώθηση από την Αυστραλία (Gorgon and Wheatstone), την Αμερική (Sabine Pass) με μείγματα από άλλες εδραιωμένες πηγές.
Ωστόσο, η αύξηση της προσφοράς αντισταθμίστηκε από την ισχυρή ζήτηση από τις υπάρχουσες μεγάλες αγορές, με την Κίνα να αποτελεί την κύρια πηγή ανάπτυξης.
Θα υπάρχει ένα έλλειμμα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που θα διαμορφωθεί σε 40-50 δις. κυβικών μέτρων την περίοδο 2018-2022 ή το 10% του συνόλου της αγοράς
Επιπλέον, είναι σαφές ότι η διατηρήσιμη αύξηση της προσφοράς νέων προϊόντων έως τις αρχές της δεκαετίας του 2020 θα μπορούσε να είναι δύσκολο να αφομοιωθεί.
Το πρόβλημα φαίνεται να προέρχεται από πάρα πολλές εταιρείες, που δεν είναι πραγματικοί τελικοί χρήστες αερίου, αλλά θέλουν να πάρουν μακροπρόθεσμες θέσεις στα χαρτοφυλάκιά τους για να καλύψουν ανάγκες που θα δημιουργηθούν από περιορισμένη προσφορά και κυρώσεις για επενδυτικά projects.
Στην πραγματικότητα η αγορά θα ξεκαθαρίσει την πορεία της όταν θα εκδηλωθεί πρόσθετη ζήτηση από την προσαρμογή των spot τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα κατά την εισαγωγή φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Είναι σημαντικό ότι μια μεγάλη αύξηση της προσφοράς στο LNG χρειάζεται 4-5 χρόνια κατασκευής υποδομών. Κατά συνέπεια το παράθυρο για συμβασιοποιήσεις νέας προσφοράς έχει αρχίσει να ανοίγει.
Το ρίσκο είναι αν δεν υπάρξει συμφωνία σε τιμές, που θα εξασφαλίσει στους επενδυτές απόδοση, ότι θα οδηγήσει σε αναστολή επενδύσεων και την αγορά σε έλλειμμα προσφοράς.
Η αυτοκινητοβιομηχανία
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ο σημαντικότερος μοχλός ανάπτυξης του πετρελαίου καλύπτοντας το 55% μιας αγοράς 96 εκατ. βαρελιών ανά ημέρα.
Οι αναλυτές της UBS αναμένουν ότι τα νέα δεδομένα που αφορούν τους κανόνες για τις εκπομπές, την πτώση του κόστους των μπαταριών και άλλους παράγοντες θα οδηγήσουν σε πώληση 16,5 εκατ. αυτοκινήτων μέχρι το 2025.
Τελικά, αφού σταθμιστούν όλοι οι παράγοντες η επίπτωση στη ζήτηση για πετρέλαιο θα είναι μικρή της τάξης του 1,3 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα
Στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις της UBS συμπεριλαμβάνεται η εκτίμηση της Statoil που «βλέπει» την ζήτηση του πετρελαίου να φτάνει στην κορυφή της πριν από το 2040.
Η IEA θεωρεί ότι άνοδος της ζήτησης θα πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2030.
www.worldenergynews.gr