Ποιά είναι η βασική αβεβαιότητα για το ρυθμιζόμενο έσοδο - Τα γεωπολιτικά συμφέροντα στο παιχνίδι
(upd 18:51) Τις βελτιωμένες οικονομικές προσφορές τους, σύμφωνα με πληροφορίες, κατέθεσαν πριν από λίγο στο ΤΑΙΠΕΔ οι δύο κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, είναι αμφίβολο αν τελικά οι συγκεκριμένες προσφορές και ο επενδυτής που θα αποκτήσει το 66% της εταιρίας θα γίνουν γνωστά την προσεχή Παρασκευή 13/4 όπως έχει προγραμματιστεί, καθώς είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο το άνοιγμα και η αξιολόγηση των οικονομικών προτάσεων να γίνει την ερχόμενη εβδομάδα.
Η καθυστέρηση αυτή, σε περίπτωση που το άνοιγμα των προσφορών μετατεθεί για λιγες ημέρες, θα οφείλεται κατά βάση στον έλεγχο των νέων εγγυητικών επιστολών που έχουν προσκομίσει οι δύο υποψήφιοι επενδυτές.
Νωρίτερα το World Energy News έγραφε:
Σήμερα (11/4) αναμένονται στο ΤΑΙΠΕΔ οι βελτιωμένες προσφορές των δύο διεκδικητών για το 66% του ΔΕΣΦΑ ενώ την Παρασκευή (13/4) θα ανοίξουν για να ελεγχθούν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ λόγω Πάσχα επέλεξε να δώσει σχεδόν τρεις εβδομάδες περιθώριο στους ενδιαφερομένους για να υποβάλουν βελτιωμένα τιμήματα σ’ αυτό τον δεύτερο κύκλο κατάθεσης οικονομικών προσφορών.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αρκετά αισιόδοξος σχετικά με το κλείσιμο της συμφωνίας για τον ΔΕΣΦΑ εντός του 2018 καθώς εκτιμά πως έχει γίνει σημαντική προεργασία ώστε n σύμβαση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ να λάβει γρήγορα τις εγκρίσεις από τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ενέργειας και φυσικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Παράλληλα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ανακοινώσει ότι το τίμημα μέχρι στιγμής ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ με τις πληροφορίες να το ανεβάζουν κοντά στα 460 – 480 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν οι τρεις βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, δηλαδή η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, και η ισπανική Enagas.
Απέναντι στην "ευρωπαϊκή συμμαχία", αντιπαρατίθεται το σχήμα της θεωρητικά "μικρής" ισπανικής Reganosa, μαζί με τη ρουμανική Transgaz, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (EBRD).
Η θεωρητικά αδύναμη κοινοπραξία της ρουμανικής Transgaz έχει αποκτήσει βαρύτητα καθώς μπορεί να αποτελέσει τον συνεκτικό κρίκο για την ανάπτυξη των αμερικανικών συμεφρόντων στα δίκτυα της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.
Από την άλλη πλευρά η αβεβαιότητα του ρυθμιζόμενου εσόδου που θα αρχίσει να αξιολογείται από τον Μάιο από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μπορεί να επηρεάσει αποφασιστικά την διαμόρφωση των τελικών προσφορών.
Ήδη πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι την τελευταία στιγμή οι κοινοπραξίες αναζητούσαν πληροφορίες σε σχέση με την επικείμενη διαδικασία αξιολόγησης του ρυθμιζόμενου εσόδου.
Το ύψος του WACC και ο προβληματισμός των επενδυτών
Ωστόσο οι δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν την εταιρία ξαναγράφουν τις οικονομικές τους προσφορές, λαμβάνοντας υπόψη και τη νέα αυτή εξέλιξη, αφού το ύψος του WACC επηρεάζει την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος.
Προβληματισμό όπως είναι γνωστό έχει προκαλέσει στους υποψήφιους επενδυτές του ΔΕΣΦΑ η απόφαση της ΡΑΕ για το ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ που περιορίζει το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου WACC στο 7% για το 2018, 6,9% για το 2019, 6,5% για το 2029 και 6,3% το 2021.
Το ύψος του WACC της αμέσως προηγούμενης περιόδου, το οποίο έλαβε υπόψη της και η κινεζική State Grid όταν εξέφρασε ενδιαφέρον για την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ ξεκινούσε από 8% και κατέληγε στο τέλος της τετραετούς ρυθμιστικής περιόδου στο 7,3%, ενώ η εισήγηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ προς τη ΡΑΕ για την νέα ρυθμιστική περίοδο ήταν 8,8% τα έτη 2018 και 2019 και 8,6% τα έτη 2020 και 2021.
Αν και η απόφαση δεν αφορά άμεσα το ΔΕΣΦΑ, εντούτοις ως Διαχειριστής ενεργειακών υποδομών υπόκειται στο ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο σε ότι αφορά στην τιμολόγηση και τα ρυθμιζόμενα έσοδα σε τετραετή βάση, διάστημα που ορίζεται ως μία ρυθμιστική περίοδο.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για το ΔΕΣΦΑ, όπως και η κινεζική Stade Grid στην περίπτωση του διαγωνισμού για ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ που προηγήθηκε, συναρτούν τις προσφορές και τις δεσμεύσεις τους για συγκεκριμένες επενδύσεις στη βάσει του WACC της περιόδου που τρέχουν οι σχετικοί διαγωνισμοί και αποτελεί πάντα δυσάρεστη έκπληξη ο εκ των υστέρων περιορισμός τους ακόμη και εάν στηρίζεται σε δεδομένα υπαρκτά, όπως για παράδειγμα η μείωση των επιτοκίων δανεισμού ή η διεύρυνση της περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών.
Οι ανησυχίες των υποψηφίων επενδυτών του ΔΕΣΦΑ για μια τέτοια προοπτική που είχαν εκφραστεί και στην πρώτη φάση του διαγωνισμού επανέρχονται μετά την απόφαση της ΡΑΕ για τον ΑΔΜΗΕ , καθώς είδαν την απρόσμενη αυτή εξέλιξη ως ένα μήνυμα από τη ΡΑΕ και για τον ΔΕΣΦΑ, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν πηγές προσκείμενες στην πλευρά των επενδυτών.
Από τον προσεχή Μάιο οι νέες αξιολογήσεις της ΡΑΕ για το WACC
Την ίδια ώρα όμως επιφυλακτικότητα υφίσταται στις δύο κοινοπραξίες καθώς η ΡΑΕ θα κρίνει τις ταρίφες που θα ισχύσουν για τον ΔΕΣΦΑ στη νέα περίοδο αξιολογώντας τα στοιχεία που θα υποβάλλει ο ΔΕΣΦΑ τον προσεχή Μάιο.
Mέχρι τότε είναι πιθανόν να έχει προχωρήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να αποβεί σε βάρος των συμφερόντων της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και του μέσου καταναλωτή.
Το θέμα των τελών χρήσης του ΔΕΣΦΑ αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο προηγούμενο στάδιο του διαγωνισμού, με τους υποψηφίους επενδυτές να ζητάνε 5ετή σταθερή ρυθμιστική περίοδο με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου από το ΤΑΙΠΕΔ, αίτημα που δεν έγινε αποδεκτό.
Η συζήτηση αυτή στηρίζεται στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο που ισχύει για τους Διαχειριστές ενεργειακών υποδομών.
Η διαμόρφωση των αποκαλούμενων «επιτρεπόμενων ετήσιων εσόδων» στηρίζεται στη λογική της διασφάλισης μιας υγιούς ανάπτυξης των Διαχειριστών προσφέροντας μακροχρόνιες σταθερές αποδόσεις στα επενδεδυμένα κεφάλαια, παράλληλα με την διασφάλιση χαμηλών τιμολογίων για τους χρήστες των υποδομών που διαχειρίζονται, οι οποίες είναι μονοπωλιακού χαρακτήρα αφού δεν υπόκεινται σε ανταγωνισμό.
www.worldenergynews.gr
Ωστόσο, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, είναι αμφίβολο αν τελικά οι συγκεκριμένες προσφορές και ο επενδυτής που θα αποκτήσει το 66% της εταιρίας θα γίνουν γνωστά την προσεχή Παρασκευή 13/4 όπως έχει προγραμματιστεί, καθώς είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο το άνοιγμα και η αξιολόγηση των οικονομικών προτάσεων να γίνει την ερχόμενη εβδομάδα.
Η καθυστέρηση αυτή, σε περίπτωση που το άνοιγμα των προσφορών μετατεθεί για λιγες ημέρες, θα οφείλεται κατά βάση στον έλεγχο των νέων εγγυητικών επιστολών που έχουν προσκομίσει οι δύο υποψήφιοι επενδυτές.
Νωρίτερα το World Energy News έγραφε:
Σήμερα (11/4) αναμένονται στο ΤΑΙΠΕΔ οι βελτιωμένες προσφορές των δύο διεκδικητών για το 66% του ΔΕΣΦΑ ενώ την Παρασκευή (13/4) θα ανοίξουν για να ελεγχθούν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ λόγω Πάσχα επέλεξε να δώσει σχεδόν τρεις εβδομάδες περιθώριο στους ενδιαφερομένους για να υποβάλουν βελτιωμένα τιμήματα σ’ αυτό τον δεύτερο κύκλο κατάθεσης οικονομικών προσφορών.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αρκετά αισιόδοξος σχετικά με το κλείσιμο της συμφωνίας για τον ΔΕΣΦΑ εντός του 2018 καθώς εκτιμά πως έχει γίνει σημαντική προεργασία ώστε n σύμβαση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ να λάβει γρήγορα τις εγκρίσεις από τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ενέργειας και φυσικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Παράλληλα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ανακοινώσει ότι το τίμημα μέχρι στιγμής ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ με τις πληροφορίες να το ανεβάζουν κοντά στα 460 – 480 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν οι τρεις βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, δηλαδή η ιταλική Snam, η βελγική Fluxys, και η ισπανική Enagas.
Απέναντι στην "ευρωπαϊκή συμμαχία", αντιπαρατίθεται το σχήμα της θεωρητικά "μικρής" ισπανικής Reganosa, μαζί με τη ρουμανική Transgaz, και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και Ανάπτυξη (EBRD).
Η θεωρητικά αδύναμη κοινοπραξία της ρουμανικής Transgaz έχει αποκτήσει βαρύτητα καθώς μπορεί να αποτελέσει τον συνεκτικό κρίκο για την ανάπτυξη των αμερικανικών συμεφρόντων στα δίκτυα της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.
Από την άλλη πλευρά η αβεβαιότητα του ρυθμιζόμενου εσόδου που θα αρχίσει να αξιολογείται από τον Μάιο από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μπορεί να επηρεάσει αποφασιστικά την διαμόρφωση των τελικών προσφορών.
Ήδη πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι την τελευταία στιγμή οι κοινοπραξίες αναζητούσαν πληροφορίες σε σχέση με την επικείμενη διαδικασία αξιολόγησης του ρυθμιζόμενου εσόδου.
Το ύψος του WACC και ο προβληματισμός των επενδυτών
Ωστόσο οι δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν την εταιρία ξαναγράφουν τις οικονομικές τους προσφορές, λαμβάνοντας υπόψη και τη νέα αυτή εξέλιξη, αφού το ύψος του WACC επηρεάζει την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος.
Προβληματισμό όπως είναι γνωστό έχει προκαλέσει στους υποψήφιους επενδυτές του ΔΕΣΦΑ η απόφαση της ΡΑΕ για το ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ που περιορίζει το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου WACC στο 7% για το 2018, 6,9% για το 2019, 6,5% για το 2029 και 6,3% το 2021.
Το ύψος του WACC της αμέσως προηγούμενης περιόδου, το οποίο έλαβε υπόψη της και η κινεζική State Grid όταν εξέφρασε ενδιαφέρον για την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ ξεκινούσε από 8% και κατέληγε στο τέλος της τετραετούς ρυθμιστικής περιόδου στο 7,3%, ενώ η εισήγηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ προς τη ΡΑΕ για την νέα ρυθμιστική περίοδο ήταν 8,8% τα έτη 2018 και 2019 και 8,6% τα έτη 2020 και 2021.
Αν και η απόφαση δεν αφορά άμεσα το ΔΕΣΦΑ, εντούτοις ως Διαχειριστής ενεργειακών υποδομών υπόκειται στο ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο σε ότι αφορά στην τιμολόγηση και τα ρυθμιζόμενα έσοδα σε τετραετή βάση, διάστημα που ορίζεται ως μία ρυθμιστική περίοδο.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για το ΔΕΣΦΑ, όπως και η κινεζική Stade Grid στην περίπτωση του διαγωνισμού για ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ που προηγήθηκε, συναρτούν τις προσφορές και τις δεσμεύσεις τους για συγκεκριμένες επενδύσεις στη βάσει του WACC της περιόδου που τρέχουν οι σχετικοί διαγωνισμοί και αποτελεί πάντα δυσάρεστη έκπληξη ο εκ των υστέρων περιορισμός τους ακόμη και εάν στηρίζεται σε δεδομένα υπαρκτά, όπως για παράδειγμα η μείωση των επιτοκίων δανεισμού ή η διεύρυνση της περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών.
Οι ανησυχίες των υποψηφίων επενδυτών του ΔΕΣΦΑ για μια τέτοια προοπτική που είχαν εκφραστεί και στην πρώτη φάση του διαγωνισμού επανέρχονται μετά την απόφαση της ΡΑΕ για τον ΑΔΜΗΕ , καθώς είδαν την απρόσμενη αυτή εξέλιξη ως ένα μήνυμα από τη ΡΑΕ και για τον ΔΕΣΦΑ, όπως χαρακτηριστικά τονίζουν πηγές προσκείμενες στην πλευρά των επενδυτών.
Από τον προσεχή Μάιο οι νέες αξιολογήσεις της ΡΑΕ για το WACC
Την ίδια ώρα όμως επιφυλακτικότητα υφίσταται στις δύο κοινοπραξίες καθώς η ΡΑΕ θα κρίνει τις ταρίφες που θα ισχύσουν για τον ΔΕΣΦΑ στη νέα περίοδο αξιολογώντας τα στοιχεία που θα υποβάλλει ο ΔΕΣΦΑ τον προσεχή Μάιο.
Mέχρι τότε είναι πιθανόν να έχει προχωρήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να αποβεί σε βάρος των συμφερόντων της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και του μέσου καταναλωτή.
Το θέμα των τελών χρήσης του ΔΕΣΦΑ αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο προηγούμενο στάδιο του διαγωνισμού, με τους υποψηφίους επενδυτές να ζητάνε 5ετή σταθερή ρυθμιστική περίοδο με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου από το ΤΑΙΠΕΔ, αίτημα που δεν έγινε αποδεκτό.
Η συζήτηση αυτή στηρίζεται στο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο που ισχύει για τους Διαχειριστές ενεργειακών υποδομών.
Η διαμόρφωση των αποκαλούμενων «επιτρεπόμενων ετήσιων εσόδων» στηρίζεται στη λογική της διασφάλισης μιας υγιούς ανάπτυξης των Διαχειριστών προσφέροντας μακροχρόνιες σταθερές αποδόσεις στα επενδεδυμένα κεφάλαια, παράλληλα με την διασφάλιση χαμηλών τιμολογίων για τους χρήστες των υποδομών που διαχειρίζονται, οι οποίες είναι μονοπωλιακού χαρακτήρα αφού δεν υπόκεινται σε ανταγωνισμό.
www.worldenergynews.gr