Το Ταμείο προτίθεται να ζητήσει από τον προτιμητέο επενδυτή που θα ανακηρυχθεί μετά τις βελτιωμένες προσφορές που θα καταθέσουν οι δύο διεκδικητές, να βελτιώσει περαιτέρω το τίμημα για την απόκτηση του 66% της εταιρίας
Το ΤΑΙΠΕΔ προτίθεται να προχωρήσει και σε τρίτο γύρο για τη βελτίωση του τιμήματος στον διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Την ίδια ώρα όμως επιφυλακτικότητα υφίσταται στις δύο κοινοπραξίες καθώς η ΡΑΕ θα κρίνει τις ταρίφες που θα ισχύσουν για τον ΔΕΣΦΑ στη νέα περίοδο αξιολογώντας τα στοιχεία που θα υποβάλλει ο ΔΕΣΦΑ τον προσεχή Μάιο.
Mέχρι τότε είναι πιθανόν να έχει προχωρήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να αποβεί σε βάρος των συμφερόντων της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και του μέσου καταναλωτή.
Οι νέες προσφορές
Ο τρίτος γύρος θα ακολουθήσει μετά την υποβολή των βελτιωτικών προσφορών που είναι προγραμματισμένη για την εβδομάδα μετά το Πάσχα.
Όπως έχει ήδη γράψει από τα μέσα Μαρτίου το World Energy News, το ΤΑΙΠΕΔ με βάση τους όρους του διαγωνισμού προτίθεται να ζητήσει από τον προτιμητέο επενδυτή που θα ανακηρυχθεί τις επόμενες 10 έως 15 ημέρες να βελτιώσει περαιτέρω το τίμημα.
«Στον τρίτο γύρο δεν αλλάζει κάτι στον διαγωνισμό σχετικά με τον προτιμητέο επενδυτή αλλά έχουμε κάθε δικαίωμα να ζητήσουμε την περαιτέρω βελτίωση του τιμήματος», λέει χαρακτηριστικά ο Άρης Ξενόφος ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι δύο κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται για την εξαγορά του 66% είναι οι κοινοπραξίες της ιταλικής Snam με τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagás Internacional, καθώς και η κοινοπραξία της ισπανικής Reganosa με τη ρουμανική Transgaz και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD).
Οι δυο κοινοπραξίας έχουν κληθεί να υποβάλουν τις βελτιωμένες δεσμευτικές προσφορές τους μετά το Πάσχα και συγκεκριμένα την Πέμπτη 12 Απριλίου.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ λόγω Πάσχα επέλεξε να δώσει σχεδόν τρεις εβδομάδες περιθώριο στους ενδιαφερομένους για να υποβάλουν βελτιωμένα τιμήματα σ’ αυτό τον δεύτερο κύκλο κατάθεσης οικονομικών προσφορών.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αρκετά αισιόδοξος σχετικά με το κλείσιμο της συμφωνίας για τον ΔΕΣΦΑ εντός του 2018 καθώς εκτιμά πως έχει γίνει σημαντική προεργασία ώστε n σύμβαση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ να λάβει γρήγορα τις εγκρίσεις από τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ενέργειας και φυσικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ανακοινώσει ότι το τίμημα μέχρι στιγμής ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ με τις πληροφορίες να το ανεβάζουν κοντά στα 460 – 480 εκατ. ευρώ.
Η εμπειρία του ΑΔΜΗΕ και ο κρίσιμος ρόλος της ΡΑΕ
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι προβληματισμό έχει προκαλέσει στους υποψήφιους επενδυτές του ΔΕΣΦΑ η απόφαση της ΡΑΕ για το ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ που περιορίζει το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) στο 7% για το 2018, 6,9% για το 2019, 6,5% για το 2029 και 6,3% το 2021.
Το ύψος του WACC της αμέσως προηγούμενης περιόδου, το οποίο έλαβε υπόψη της και η κινεζική State Grid όταν εξέφρασε ενδιαφέρον για την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ ξεκινούσε από 8% και κατέληγε στο τέλος της τετραετούς ρυθμιστικής περιόδου στο 7,3%, ενώ η εισήγηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ προς τη ΡΑΕ για την νέα ρυθμιστική περίοδο ήταν 8,8% τα έτη 2018 και 2019 και 8,6% τα έτη 2020 και 2021.
Αν και η απόφαση δεν αφορά άμεσα το ΔΕΣΦΑ, εντούτοις ως Διαχειριστής ενεργειακών υποδομών υπόκειται στο ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο σε ότι αφορά στην τιμολόγηση και τα ρυθμιζόμενα έσοδα σε τετραετή βάση, διάστημα που ορίζεται ως μία ρυθμιστική περίοδο.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για το ΔΕΣΦΑ, όπως και η κινεζική Stade Grid στην περίπτωση του διαγωνισμού για ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ που προηγήθηκε, συναρτούν τις προσφορές και τις δεσμεύσεις τους για συγκεκριμένες επενδύσεις στη βάσει του WACC της περιόδου που τρέχουν οι σχετικοί διαγωνισμοί.
Έτσι, αποτελεί πάντα δυσάρεστη έκπληξη για τους επενδυτές ο εκ των υστέρων περιορισμός του WACC,
Βέβαια στον ΑΔΜΗΕ υπήρχαν και άλλα δεδομένα, όπως για παράδειγμα η μείωση των επιτοκίων δανεισμού ή τη διεύρυνση της περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών.
www.worldenergynews.gr
Την ίδια ώρα όμως επιφυλακτικότητα υφίσταται στις δύο κοινοπραξίες καθώς η ΡΑΕ θα κρίνει τις ταρίφες που θα ισχύσουν για τον ΔΕΣΦΑ στη νέα περίοδο αξιολογώντας τα στοιχεία που θα υποβάλλει ο ΔΕΣΦΑ τον προσεχή Μάιο.
Mέχρι τότε είναι πιθανόν να έχει προχωρήσει η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πρέπει να αποβεί σε βάρος των συμφερόντων της εγχώριας βιομηχανίας αλλά και του μέσου καταναλωτή.
Οι νέες προσφορές
Ο τρίτος γύρος θα ακολουθήσει μετά την υποβολή των βελτιωτικών προσφορών που είναι προγραμματισμένη για την εβδομάδα μετά το Πάσχα.
Όπως έχει ήδη γράψει από τα μέσα Μαρτίου το World Energy News, το ΤΑΙΠΕΔ με βάση τους όρους του διαγωνισμού προτίθεται να ζητήσει από τον προτιμητέο επενδυτή που θα ανακηρυχθεί τις επόμενες 10 έως 15 ημέρες να βελτιώσει περαιτέρω το τίμημα.
«Στον τρίτο γύρο δεν αλλάζει κάτι στον διαγωνισμό σχετικά με τον προτιμητέο επενδυτή αλλά έχουμε κάθε δικαίωμα να ζητήσουμε την περαιτέρω βελτίωση του τιμήματος», λέει χαρακτηριστικά ο Άρης Ξενόφος ως πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι δύο κοινοπραξίες που ενδιαφέρονται για την εξαγορά του 66% είναι οι κοινοπραξίες της ιταλικής Snam με τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagás Internacional, καθώς και η κοινοπραξία της ισπανικής Reganosa με τη ρουμανική Transgaz και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD).
Οι δυο κοινοπραξίας έχουν κληθεί να υποβάλουν τις βελτιωμένες δεσμευτικές προσφορές τους μετά το Πάσχα και συγκεκριμένα την Πέμπτη 12 Απριλίου.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ λόγω Πάσχα επέλεξε να δώσει σχεδόν τρεις εβδομάδες περιθώριο στους ενδιαφερομένους για να υποβάλουν βελτιωμένα τιμήματα σ’ αυτό τον δεύτερο κύκλο κατάθεσης οικονομικών προσφορών.
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ εμφανίστηκε αρκετά αισιόδοξος σχετικά με το κλείσιμο της συμφωνίας για τον ΔΕΣΦΑ εντός του 2018 καθώς εκτιμά πως έχει γίνει σημαντική προεργασία ώστε n σύμβαση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ να λάβει γρήγορα τις εγκρίσεις από τις επιτροπές Ανταγωνισμού Ενέργειας και φυσικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ανακοινώσει ότι το τίμημα μέχρι στιγμής ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ με τις πληροφορίες να το ανεβάζουν κοντά στα 460 – 480 εκατ. ευρώ.
Η εμπειρία του ΑΔΜΗΕ και ο κρίσιμος ρόλος της ΡΑΕ
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι προβληματισμό έχει προκαλέσει στους υποψήφιους επενδυτές του ΔΕΣΦΑ η απόφαση της ΡΑΕ για το ετήσιο ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ που περιορίζει το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) στο 7% για το 2018, 6,9% για το 2019, 6,5% για το 2029 και 6,3% το 2021.
Το ύψος του WACC της αμέσως προηγούμενης περιόδου, το οποίο έλαβε υπόψη της και η κινεζική State Grid όταν εξέφρασε ενδιαφέρον για την εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ ξεκινούσε από 8% και κατέληγε στο τέλος της τετραετούς ρυθμιστικής περιόδου στο 7,3%, ενώ η εισήγηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ προς τη ΡΑΕ για την νέα ρυθμιστική περίοδο ήταν 8,8% τα έτη 2018 και 2019 και 8,6% τα έτη 2020 και 2021.
Αν και η απόφαση δεν αφορά άμεσα το ΔΕΣΦΑ, εντούτοις ως Διαχειριστής ενεργειακών υποδομών υπόκειται στο ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο σε ότι αφορά στην τιμολόγηση και τα ρυθμιζόμενα έσοδα σε τετραετή βάση, διάστημα που ορίζεται ως μία ρυθμιστική περίοδο.
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για το ΔΕΣΦΑ, όπως και η κινεζική Stade Grid στην περίπτωση του διαγωνισμού για ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ που προηγήθηκε, συναρτούν τις προσφορές και τις δεσμεύσεις τους για συγκεκριμένες επενδύσεις στη βάσει του WACC της περιόδου που τρέχουν οι σχετικοί διαγωνισμοί.
Έτσι, αποτελεί πάντα δυσάρεστη έκπληξη για τους επενδυτές ο εκ των υστέρων περιορισμός του WACC,
Βέβαια στον ΑΔΜΗΕ υπήρχαν και άλλα δεδομένα, όπως για παράδειγμα η μείωση των επιτοκίων δανεισμού ή τη διεύρυνση της περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών.
www.worldenergynews.gr