Η συνάντηση των επικεφαλής των τριών εταιρών στη Μόσχα καθόρισε τα επόμενα βήματα με στόχο την έναρξη κατασκευής του έργου εντός του 2017
Ένα ακόμη βήμα στην πορεία των προσπαθειών για την μεταφορά του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω της νότιας διαδρομής που περνάει από την Ελλάδα και την Ιταλία, έγινε χθες στη Μόσχα κατά τη συνάντηση εργασίας των επικεφαλής της Gazprom, της Edison και της ΔΕΠΑ.
Οι επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ, της ιταλικής Edison Μαρκ Μπεναγιούν και της ΔΕΠΑ Θεόδωρος Κιτσάκος, είχαν συνομιλίες για το θέμα που πραγματοποιήθηκαν στα κεντρικά γραφεία του ρωσικού ομίλου στη Μόσχα.
Αντικείμενο στης συνάντησης ήταν η επιλογή της διαδρομής μεταφοράς του ρωσικού αερίου στην Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία.
Ουσιαστικά πρόκειται για την επέκταση του αγωγού Turkish Stream στην Ελλάδα και από τη χώρα μας ως την Ιταλία μέσω της αναβίωσης του ελληνο-ιταλικού πρότζεκτ ITGI Poseidon, του αγωγού που αρχικά σχεδιάστηκε για τη μεταφορά του αερίου από το Αζερμπαϊτζάν αλλά τελικά το έργο αυτό ανάλαβε ο αγωγός ΤΑΡ.
Η ανακοίνωση της Gazprom
Οι επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ, της ιταλικής Edison Μαρκ Μπεναγιούν και της ΔΕΠΑ Θεόδωρος Κιτσάκος, είχαν συνομιλίες για το θέμα που πραγματοποιήθηκαν στα κεντρικά γραφεία του ρωσικού ομίλου στη Μόσχα.
Αντικείμενο στης συνάντησης ήταν η επιλογή της διαδρομής μεταφοράς του ρωσικού αερίου στην Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία.
Ουσιαστικά πρόκειται για την επέκταση του αγωγού Turkish Stream στην Ελλάδα και από τη χώρα μας ως την Ιταλία μέσω της αναβίωσης του ελληνο-ιταλικού πρότζεκτ ITGI Poseidon, του αγωγού που αρχικά σχεδιάστηκε για τη μεταφορά του αερίου από το Αζερμπαϊτζάν αλλά τελικά το έργο αυτό ανάλαβε ο αγωγός ΤΑΡ.
Η ανακοίνωση της Gazprom
«Οι τρεις πλευρές συζήτησαν τη συνεχιζόμενη συνεργασία στο πλαίσιο του Μνημονίου Κατανόησης που έχουν υπογράψει, με επίκεντρο τον προσδιορισμό της καλύτερης διαδρομής για τη μεταφορά του αερίου από τη Ρωσία στην Ελλάδα και κατόπιν στην Ιταλία» ανέφερε η Gazprom σε σχετική ανακοίνωσή της.
«Οι συμμετέχοντες στη συνάντηση υπογράμμισαν ότι η συνεργασία των τριών εταιριών θα συμβάλει στην ανάπτυξη πρόσθετου δυναμικού μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Νότιας Ευρώπης» προσθέτει.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι τρεις εταιρίες έχουν υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης στα τέλη Φεβρουαρίου 2016 και παρότι σε αυτό δεν κατονομάζονται σαφώς ούτε ο αγωγός Turkish Stream, ούτε ο ITGI Poseidon, θεωρείται ως δεδομένο ότι η συνεργασία τους αφορά τα συγκεκριμένα έργα.
Πρόσφατα ο κ. Κιτσάκος σε ομιλία του σε ενεργειακό συνέδριο είχε επισημάνει ότι όλες οι πλευρές δουλεύουν από κοινού για τη σύνδεση του ρωσικού αερίου μέσω όδευσης που φαίνεται ότι θα είναι η Τουρκία.
Μένει να αποσαφηνιστεί το αν τελικά θα είναι η Τουρκία (στο MoU το σημείο αυτό είχε μείνει ανοιχτό, με πιθανές επιλογές μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας) καθώς θα εισέλθει πλέον ως τέταρτος εταίρος στο έργο.
Σχετικές δηλώσεις έκανε πρόσφατα και κ. Μίλλερ ο οποίος είπε ότι η κατασκευή των δύο γραμμών που θα ποντιστούν στη Μαύρη Θάλασσα με προορισμό, η μία την αποκλειστική τροφοδοσία της Τουρκίας και η άλλη την μεταφορά αερίου στην Ευρώπη, μέσω αγωγού που θα καταλήγει στα ελληνο-τουρκικά σύνορα, θα ξεκινήσει ταυτόχρονα.
Ποια θα είναι η στάση της ΕΕ;
Ένα άλλο ζήτημα είναι οι ισορροπίες που πρέπει να τηρηθούν σχετικά με την στάση της Κομισιόν.
Μέχρι πρόσφατα, Βρυξέλλες και Ουάσινγκτον εξέφραζαν την κάθετη αντίθεσή τους στο έργο.
Από τότε όμως που η Κομισιόν έδωσε εμμέσως τη συναίνεσή της για την κατασκευή του Nord Stream II, του δεύτερου αγωγού Ρωσίας- Γερμανίας, δεν έχει επαναλάβει δημοσίως την διαφωνία της με την επέκταση του Turkish Stream.
Ας σημειωθεί τέλος ότι η Edison είναι θυγατρική της γαλλικής Edf και ο κ. Μπεναγιούν εκτός από διευθύνων σύμβουλος της Edison είναι και εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Edf.
Εκτιμάται ότι το έργο μπορεί να ξεκινήσει το 2017 με ορίζοντα τα τέλη 2019 ή αρχές 2020.
www.worldenergynews.gr
«Οι συμμετέχοντες στη συνάντηση υπογράμμισαν ότι η συνεργασία των τριών εταιριών θα συμβάλει στην ανάπτυξη πρόσθετου δυναμικού μεταφοράς αερίου στην Ευρώπη και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της Νότιας Ευρώπης» προσθέτει.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι τρεις εταιρίες έχουν υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης στα τέλη Φεβρουαρίου 2016 και παρότι σε αυτό δεν κατονομάζονται σαφώς ούτε ο αγωγός Turkish Stream, ούτε ο ITGI Poseidon, θεωρείται ως δεδομένο ότι η συνεργασία τους αφορά τα συγκεκριμένα έργα.
Πρόσφατα ο κ. Κιτσάκος σε ομιλία του σε ενεργειακό συνέδριο είχε επισημάνει ότι όλες οι πλευρές δουλεύουν από κοινού για τη σύνδεση του ρωσικού αερίου μέσω όδευσης που φαίνεται ότι θα είναι η Τουρκία.
Μένει να αποσαφηνιστεί το αν τελικά θα είναι η Τουρκία (στο MoU το σημείο αυτό είχε μείνει ανοιχτό, με πιθανές επιλογές μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας) καθώς θα εισέλθει πλέον ως τέταρτος εταίρος στο έργο.
Σχετικές δηλώσεις έκανε πρόσφατα και κ. Μίλλερ ο οποίος είπε ότι η κατασκευή των δύο γραμμών που θα ποντιστούν στη Μαύρη Θάλασσα με προορισμό, η μία την αποκλειστική τροφοδοσία της Τουρκίας και η άλλη την μεταφορά αερίου στην Ευρώπη, μέσω αγωγού που θα καταλήγει στα ελληνο-τουρκικά σύνορα, θα ξεκινήσει ταυτόχρονα.
Ποια θα είναι η στάση της ΕΕ;
Ένα άλλο ζήτημα είναι οι ισορροπίες που πρέπει να τηρηθούν σχετικά με την στάση της Κομισιόν.
Μέχρι πρόσφατα, Βρυξέλλες και Ουάσινγκτον εξέφραζαν την κάθετη αντίθεσή τους στο έργο.
Από τότε όμως που η Κομισιόν έδωσε εμμέσως τη συναίνεσή της για την κατασκευή του Nord Stream II, του δεύτερου αγωγού Ρωσίας- Γερμανίας, δεν έχει επαναλάβει δημοσίως την διαφωνία της με την επέκταση του Turkish Stream.
Ας σημειωθεί τέλος ότι η Edison είναι θυγατρική της γαλλικής Edf και ο κ. Μπεναγιούν εκτός από διευθύνων σύμβουλος της Edison είναι και εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Edf.
Εκτιμάται ότι το έργο μπορεί να ξεκινήσει το 2017 με ορίζοντα τα τέλη 2019 ή αρχές 2020.
www.worldenergynews.gr