Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ

Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ
Όλες οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις για το σίριαλ της ιδωτικοποίσης του ΔΕΣΦΑ. Πως φθάσαμε στο ναυάγιο της συμφωνίας με τη Socar; Τι θα γίνει από εδώ και πέρα;  
    1.Τι είναι ο ΔΕΣΦΑ
Ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου αποτελεί ανώνυμη εταιρία που ελέγχεται σε ποσοστό 65% από το ελληνικό δημόσιο και 35% από τα ΕΛΠΕ.
Ελέγχει τις υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου.
Τον κεντρικό αγωγό που συνδέει τη χώρα με το δίκτυο φυσικού αερίου της Βουλγαρίας και της Τουρκίας και τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα στον Κόλπο των Μεγάρων, όπου με πλοία καταφθάνει LNG, αεριοποιείται και διοχετεύται στον κεντρικό αγωγό φυσικού αερίου και από εκεί στο δίκτυο μέσης και χαμηλής τάσης που τροφοδοτεί επιχειρήσεις και οικιακές καταναλώσεις.
2. Ποια είναι τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ
Τα έσοδα του Διαχειριστή Συστήματος προέρχονται από τα τέλη που πληρώνουν εταιρίες που κάνουν χρήση των υποδομών και τα οποία ρυθμίζονται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Η ΡΑΕ για να βγάλει το ρυθμιζόμενο τέλος του ΔΕΣΦΑ λαμβάνει υπόψη της τις επενδύσεις που έχει κάνει ο ΔΕΣΦΑ και ένα εύλογο κέρδος για την απόσβεσή της βασική παράμετρος του οποίου είναι η ζήτηση φυσικού αερίου.
Οσο μεγαλύτερη είναι η ζήτηση τόσο μικρότερο είναι το τέλος αφού η απόσβεση των επενδύσεων επιμερίζεται σε μεγαλύτερες καταναλώσεις κα  το αντίστροφο.
3. Πρέπει να ιδιωτικοποιηθεί ο ΔΕΣΦΑ
Το ευρωπαικό πλαίσιο επιβάλλει την ανεξαρτητοποίηση των Διαχειριστών συστημάτων φυσικού αερίου, τον μη έλεγχό τους δηλαδή από καθετοποιημένες εταιρίες γι αυτό και ο ΔΕΣΦΑ έχει αποσχισθεί από την μητρική εταιρία του, τη ΔΕΠΑ.
Δεν επιβάλλει τον έλεγχό τους από ιδιώτες γι αυτό και στις περισσότερες χώρες της ΕΕ οι αντίστοιχοι Διαχειριστές βρίσκονται κατά πλειοψηφία υπό δημόσιο έλεγχο ενώ συμμετέχουν και επενδυτές που προσδοκούν στο ρυθμιζόμενο εγγυημένο έσοδο, funds και ασφαλιστικά ταμεία.  
4. Γιατί διατέθηκε προς πώληση το 66% της εταιρίας
Το 2012 αποφασίστηκε η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων όπως προσδιορίστηκε από το πρώτο μνημόνιο.
Το δημόσιο αποφάσισε να περιορίσει το ποσοστό του στο 34% διαθέτοντας σε στρατηγικό επενδυτή ποσοστό 31% από κοινού με το 35% των ΕΛΠΕ.
Με μία έννοια δηλαδή, στον ΔΕΣΦΑ υπήρχε ήδη στρατηγικός επενδυτής, τα ΕΛΠΕ γεγονός που καθιστούσε δύσκολη την προσέλευση νέου επενδυτή με χαμηλότερο ποσοστό, ενώ επιπλέον στο πρόγρμαμα αποκρατικοποιήσεων συμπεριλαμβάνεται και η περεταίρω αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ.
    5. Τι δεν έλαβε υπόψη του ο διαγωνισμός του 2012
Σοβαρή παράλειψη του διαγωνισμού που εξελίχθηκε σε πραγματική περιπέτεια με την γνωστή κατάληξη, ήταν οι προβλέψεις του ευρωπαικού πλαισίου για το τρίτο ενεργειακό πακέτο.
Αυτές θέτουν ιδιαίτερα αυστηρούς έως απαγορευτικούς όρους για την είσοδο σε υποδομές δικτύων φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού καθετοποιημένων εταιριών τρίτων χωρών. Δηλαδή εταιριών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της παραγωγής, προμήθειας και εμπορίας φυσικού αερίου.  
Στόχος του τρίτου ευρωπαικού πακέτου ήταν ουσιαστικά να αποκλείσει τον έλεγχο ευρωπαικών ενεργειακών δικτύων από τη ρωσική  Gazprom.
6. Γιατί η ΕΕ έβαλε όρο μεταβίβασης ποσοστού τουλάχιστον 17% από τη Socar σε τρίτη ευρωπαική εταιρίας καθώς και του μάνατζμεντ προκειμένου να εγκρίνει την μεταβίβαση
Ακριβώς γιατί η Socar έχει παρόμοια χαρακτηριστικά καθετοποιημένης εταιρίας με αυτά τις Gazprom.
Eγκριση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη Socar χωρίς προυποθέσεις θα άνοιγε παράθυρο για έλεγχο άλλων ευρωπαικών δικτύων από την Gazprom.
Eτσι μπήκε στο “παιχνίδι” η ιταλική Snam η οποία διαπραγμετύονταν μέχρι τελευταία στιγμή πακέτο μετοχών από την Socar.
7. Τι ανάτρεψε η τροπολογία Σκουρλέτη
Η περίφημη τροπολογία που κατέθεσε ο πρώην υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, αφαίρεσε από το ΔΕΣΦΑ επενδύσεις ύψους 200 εκατ. Ευρώ που είχαν γίνει με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους τα έτη 2006-2015 και η προηγούμενη κυβέρνηση είχε συμπεριλάβει στις επενδύσεις που θα έπρεπε η εταιρία να ανακτήσει από την κατανάλωση ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 829 εκατ. Ευρώ.
Αυτό σήμαινε αυξήσεις στα τέλη συστήματος της τάξης του 68% που μεταφράζονται σε αύξηση πάνω από 15% για τον τελικό καταναλωτή φυσικού αερίου.
Η τροπολογία Σκουρλέτη περιόρισε τις αυξήσεις των τελών του ΔΕΣΦΑ στο 23% πατώντας πάνω στο ευρωπαικό δίκαιο που δεν συμπεριλαμβάνει αποσβέσεις επιδοτήσεων.
8. Γιατί αντέδρασαν οι Αζέροι
Η μείωση των επενδύσεων κατά 200 εκατ. Ευρώ περιόριζε τη βάση υπολογισμού των τελών του ΔΕΣΦΑ και άρα των μελλοντικών εσόδων της εταιρίας και ως εκ τούτου των επενδυτών.
Αυτός ήταν ο λόγος που Socar και Snam έθεσαν θέμα μείωσης του τιμήματος αρχικά και στη συνέχεια τμηματικής καταβολής και συνάρτησής της με την εξέλιξη των εσόδων της εταιρίας.
9. Γιατί δεν έγινε αποδεκτό το αίτημα από την κυβέρνηση
Οπως ανέφερε και το υπουργείο Ενέργειας στη σχετική ανακοίνωσή του, το αίτημα ήταν εκτός κοινοτικού πλαισίου και όρων του διαγωνισμού, οπότε η αποδοχή του θα οδηγούσε σε ακύρωση.
10. Ποια είναι τα επόμενα βήματα
Η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και ως εκ τούτου θα πρέπει να προχωρήσει.
Οι θεσμοί ζητάνει την επαννεκίνησή του προκειμένου να αποφευχθούν χρονοβόρες διαδικασίες και νέες καθυστερήσεις.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης