Η σημαντική βελτίωση στην ποιότητα των μπαταριών, τα νέα υλικά, η μεγαλύτερη αυτονομία και κυρίως η τάση της βιομηχανίας να ρίξει στην αγορά νέες καινοτομίες, συναντιούνται με το αίτημα προστασίας του περιβάλλοντος
Είναι πλέον γεγονός ότι στις μέρες μας το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αναζητεί τη μεγάλη επιστροφή, με αρκετές ευρωπαϊκές χώρες να ανακοινώνουν την απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Μάλιστα, η Βρετανία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ως το 2040.
Πολλές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία ακόμα και η Ινδία έχουν ανακοινώσει αντίστοιχες πολιτικές αρχής γενομένης από το 2030.
Η σημαντική βελτίωση στην ποιότητα των μπαταριών, τα νέα υλικά, η μεγαλύτερη αυτονομία και κυρίως η τάση της βιομηχανίας να ρίξει στην αγορά νέες καινοτομίες, συναντιούνται με το αίτημα προστασίας του περιβάλλοντος.
Στην Ελληνική αγορά τα σύγχρονα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκίνητων άρχισαν να διατίθενται το 2014 και η γκάμα τους εμπλουτίζεται συνεχώς, καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν μεγάλη έμφαση στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι πιο διαδεδομένες κατηγορίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες και τα υβριδικά επαναφορτιζόμενα, που διαθέτουν τόσο μπαταρίες όσο και κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει επίσης, η τήρηση της σωστής και ασφαλούς οδήγησης, συμβάλλοντας στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.
Κατόπιν επικοινωνίας του worldenergynews.gr με ανθρώπους της αγοράς που ειδικεύονται στον τομέα των νέων εναλλακτικών οχημάτων, επισημάνθηκε ότι με τη χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος επιτυγχάνεται κατά 80 - 90% λιγότερη κατανάλωση ενέργειας λόγω της υψηλής απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς οι τελευταίοι έχουν μεγάλες θερμικές απώλειες ενέργειας.
Παράλληλα, έγινε αναφορά και στην τιμή, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απόσταση 100 χιλιομέτρων δεν ξεπερνά το ποσό των δύο ευρώ.
Επίσης, για να αποκτήσει κάποιος ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα θα πρέπει να διαθέσει περί τις 15.000 έως 20.000 ευρώ, για ένα μικρομεσαίο από 20.000 έως 40.000 ευρώ και για τα μεγάλα πολυτελή οχήματα πολύ περισσότερα χρήματα.
Αξίζει όμως να αναφερθούμε στους πιο σημαντικούς λόγους σύμφωνα με τους οποίους θα γίνει προτιμότερη η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έναντι των συμβατικών.
Ειδικότερα:
1. Απαιτούν λιγότερη ενέργεια: Σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες, οι ηλεκτρικοί έχουν ένα μόλις κινούμενο μέρος και αναπτύσσουν πολύ χαμηλότερη θερμοκρασία για τη λειτουργία τους.
Επομένως, σε σχέση με την ενέργεια που καταναλώνουν αποδίδουν έργο σε ποσοστό 80%, όταν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης αποδίδουν περίπου 30%.
2. Παράγουν ελάχιστο θόρυβο: Οι εκρήξεις στο θάλαμο καύσης των συμβατικών κινητήρων που «φιμώνονται» από το σύστημα εξαγωγής παραμένουν ενοχλητικοί.
Οι ηλεκτρικοί κινητήρες αφήνουν να ακουστεί μόνο ένα ελαφρύ σφύριγμα.
Ειδικά στην πόλη, πιο πολύ θα ακούγονται τα πουλιά, παρά τα αυτοκίνητα στο μέλλον.
3. Αποδίδουν τεράστια ροπή: Για να φτάσουν το μάξιμουμ της απόδοσής τους, οι σημερινοί κινητήρες χρειάζεται να ανεβάσουν στροφές.
Οι ηλεκτρικοί αποδίδουν το ίδιο ακριβώς έργο από την πρώτη στροφή.
Έτσι, η επιτάχυνση είναι ακαριαία.
4. Συντηρούνται εύκολα και φτηνά: Ξεχάστε αλλαγές λαδιών και βαλβολινών, φίλτρων, ρύθμιση βαλβίδων, διαρροές και περίπου το 80% των μηχανικών βλαβών.
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η συντήρηση θα είναι υπόθεση λεπτών και θα ολοκληρώνεται μάλλον μέσω ενός laptop, τουλάχιστον όσον αφορά στα ηλεκτρικά μέρη.
5. Ανακτούν ενέργεια: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να μετατρέπουν σε ηλεκτρική την ενέργεια από το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα του κινητήρα τους στις κατηφόρες. Τα συμβατικά αυτοκίνητα μπορούν να μην καταναλώνουν καύσιμο σε κάποιες περιπτώσεις, όχι όμως και να… παράγουν.
6. Έχουν μηδενικούς ρύπους: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν και αυτά ενέργεια, η οποία κάπως πρέπει να παράγεται.
Ωστόσο ηλεκτρική ενέργεια μπορούμε να έχουμε από ανανεώσιμες πηγές, κάτι που σημαίνει μηδέν ρύπους στην παραγωγή της, μηδέν και κατά την κατανάλωσή της.
Με τα ορυκτά καύσιμα αυτό απλώς δεν υπάρχει, ούτε σαν προοπτική.
7. Είναι ευχάριστα στην οδήγηση: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτόματα. Επίσης, λόγω της αντιστροφής της λειτουργίας του ή των κινητήρων τους και της μετατροπής τους σε γεννήτριες όταν αφήνουμε το πεντάλ του γκαζιού, φρενάρουν.
Μπορούν λοιπόν να οδηγηθούν ως επί το πλείστον μόνο με το γκάζι. Και το πεντάλ του φρένου απλώς να βοηθά σε καταστάσεις άμεσης ανάγκης.
8. Θα κοστίζουν λιγότερο: Σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν ακριβά, διότι έχουν πολύ μεγάλο κόστος εξέλιξης και παραγωγής.
Επίσης πωλούνται σε πολύ μικρούς αριθμούς για να εξασφαλίσουν απόσβεση και κέρδος.
Όσο όμως αυξάνεται η παραγωγή τους το κόστος θα πέσει δραματικά.
Επίσης το κόστος χρήσης θα είναι ελάχιστο, καθώς θα έχουν πολύ μικρές ανάγκες κατανάλωσης ενέργειας και συντήρησης
Βέβαια είναι γεγονός ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ψυχολογία του κόσμου έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Και αυτό γιατί οι περισσότεροι οδηγοί έχουν συνηθίσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, τη μυρωδιά της βενζίνης, τον ήχο του κινητήρα καθώς το όχημα επιταχύνει.
Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν διαφορετική προσωπικότητα και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το συνηθίσει κάποιος προτού αποφασίσει να προβεί σε αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Παρόλα αυτά, το μέλλον της αυτοκίνησης προβλέπεται συναρπαστικό σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής και την απαρχή μιας άλλης χωρίς ρύπους.
Σπύρος Κόγκας
www.worldenergynews.gr
Μάλιστα, η Βρετανία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ως το 2040.
Πολλές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία ακόμα και η Ινδία έχουν ανακοινώσει αντίστοιχες πολιτικές αρχής γενομένης από το 2030.
Η σημαντική βελτίωση στην ποιότητα των μπαταριών, τα νέα υλικά, η μεγαλύτερη αυτονομία και κυρίως η τάση της βιομηχανίας να ρίξει στην αγορά νέες καινοτομίες, συναντιούνται με το αίτημα προστασίας του περιβάλλοντος.
Στην Ελληνική αγορά τα σύγχρονα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκίνητων άρχισαν να διατίθενται το 2014 και η γκάμα τους εμπλουτίζεται συνεχώς, καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν μεγάλη έμφαση στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι πιο διαδεδομένες κατηγορίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα επαναφορτιζόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες και τα υβριδικά επαναφορτιζόμενα, που διαθέτουν τόσο μπαταρίες όσο και κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι το χαμηλό κόστος λειτουργίας.
Καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει επίσης, η τήρηση της σωστής και ασφαλούς οδήγησης, συμβάλλοντας στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.
Κατόπιν επικοινωνίας του worldenergynews.gr με ανθρώπους της αγοράς που ειδικεύονται στον τομέα των νέων εναλλακτικών οχημάτων, επισημάνθηκε ότι με τη χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος επιτυγχάνεται κατά 80 - 90% λιγότερη κατανάλωση ενέργειας λόγω της υψηλής απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς οι τελευταίοι έχουν μεγάλες θερμικές απώλειες ενέργειας.
Παράλληλα, έγινε αναφορά και στην τιμή, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απόσταση 100 χιλιομέτρων δεν ξεπερνά το ποσό των δύο ευρώ.
Επίσης, για να αποκτήσει κάποιος ένα μικρό ηλεκτρικό όχημα θα πρέπει να διαθέσει περί τις 15.000 έως 20.000 ευρώ, για ένα μικρομεσαίο από 20.000 έως 40.000 ευρώ και για τα μεγάλα πολυτελή οχήματα πολύ περισσότερα χρήματα.
Αξίζει όμως να αναφερθούμε στους πιο σημαντικούς λόγους σύμφωνα με τους οποίους θα γίνει προτιμότερη η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έναντι των συμβατικών.
Ειδικότερα:
1. Απαιτούν λιγότερη ενέργεια: Σε σχέση με τους συμβατικούς κινητήρες, οι ηλεκτρικοί έχουν ένα μόλις κινούμενο μέρος και αναπτύσσουν πολύ χαμηλότερη θερμοκρασία για τη λειτουργία τους.
Επομένως, σε σχέση με την ενέργεια που καταναλώνουν αποδίδουν έργο σε ποσοστό 80%, όταν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης αποδίδουν περίπου 30%.
2. Παράγουν ελάχιστο θόρυβο: Οι εκρήξεις στο θάλαμο καύσης των συμβατικών κινητήρων που «φιμώνονται» από το σύστημα εξαγωγής παραμένουν ενοχλητικοί.
Οι ηλεκτρικοί κινητήρες αφήνουν να ακουστεί μόνο ένα ελαφρύ σφύριγμα.
Ειδικά στην πόλη, πιο πολύ θα ακούγονται τα πουλιά, παρά τα αυτοκίνητα στο μέλλον.
3. Αποδίδουν τεράστια ροπή: Για να φτάσουν το μάξιμουμ της απόδοσής τους, οι σημερινοί κινητήρες χρειάζεται να ανεβάσουν στροφές.
Οι ηλεκτρικοί αποδίδουν το ίδιο ακριβώς έργο από την πρώτη στροφή.
Έτσι, η επιτάχυνση είναι ακαριαία.
4. Συντηρούνται εύκολα και φτηνά: Ξεχάστε αλλαγές λαδιών και βαλβολινών, φίλτρων, ρύθμιση βαλβίδων, διαρροές και περίπου το 80% των μηχανικών βλαβών.
Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η συντήρηση θα είναι υπόθεση λεπτών και θα ολοκληρώνεται μάλλον μέσω ενός laptop, τουλάχιστον όσον αφορά στα ηλεκτρικά μέρη.
5. Ανακτούν ενέργεια: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να μετατρέπουν σε ηλεκτρική την ενέργεια από το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα του κινητήρα τους στις κατηφόρες. Τα συμβατικά αυτοκίνητα μπορούν να μην καταναλώνουν καύσιμο σε κάποιες περιπτώσεις, όχι όμως και να… παράγουν.
6. Έχουν μηδενικούς ρύπους: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν και αυτά ενέργεια, η οποία κάπως πρέπει να παράγεται.
Ωστόσο ηλεκτρική ενέργεια μπορούμε να έχουμε από ανανεώσιμες πηγές, κάτι που σημαίνει μηδέν ρύπους στην παραγωγή της, μηδέν και κατά την κατανάλωσή της.
Με τα ορυκτά καύσιμα αυτό απλώς δεν υπάρχει, ούτε σαν προοπτική.
7. Είναι ευχάριστα στην οδήγηση: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτόματα. Επίσης, λόγω της αντιστροφής της λειτουργίας του ή των κινητήρων τους και της μετατροπής τους σε γεννήτριες όταν αφήνουμε το πεντάλ του γκαζιού, φρενάρουν.
Μπορούν λοιπόν να οδηγηθούν ως επί το πλείστον μόνο με το γκάζι. Και το πεντάλ του φρένου απλώς να βοηθά σε καταστάσεις άμεσης ανάγκης.
8. Θα κοστίζουν λιγότερο: Σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν ακριβά, διότι έχουν πολύ μεγάλο κόστος εξέλιξης και παραγωγής.
Επίσης πωλούνται σε πολύ μικρούς αριθμούς για να εξασφαλίσουν απόσβεση και κέρδος.
Όσο όμως αυξάνεται η παραγωγή τους το κόστος θα πέσει δραματικά.
Επίσης το κόστος χρήσης θα είναι ελάχιστο, καθώς θα έχουν πολύ μικρές ανάγκες κατανάλωσης ενέργειας και συντήρησης
Βέβαια είναι γεγονός ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη και η ψυχολογία του κόσμου έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Και αυτό γιατί οι περισσότεροι οδηγοί έχουν συνηθίσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, τη μυρωδιά της βενζίνης, τον ήχο του κινητήρα καθώς το όχημα επιταχύνει.
Tα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν διαφορετική προσωπικότητα και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το συνηθίσει κάποιος προτού αποφασίσει να προβεί σε αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Παρόλα αυτά, το μέλλον της αυτοκίνησης προβλέπεται συναρπαστικό σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής και την απαρχή μιας άλλης χωρίς ρύπους.
Σπύρος Κόγκας
www.worldenergynews.gr