Το γεγονός ότι οι εταιρίες της κοινοπραξίας που επιδιώκει να αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ ελέγχουν ταυτόχρονα το 55% του υπό κατασκευή αγωγού TAP, ενδεχομένως να προκαλέσει την παρέμβαση της DGcomp
Προβληματισμός επικρατεί στα αρμόδια κυβερνητικά επιτελεία για τον τρόπο ανάκτησης των εσόδων ύψους 320 εκατ. ευρώ του ΔΕΣΦΑ για τα έτη 2006 -2015 και την διαμόρφωση των τελών του δικτύου, καθώς ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του 66% σε στρατηγικό επενδυτή εισέρχεται στην δεύτερη φάση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών.
Οι υποψήφιοι επενδυτές θέτουν, σύμφωνα με πληροφορίες, πιεστικά αίτημα για εμπροσθοβαρή ανάκτηση και σε συντομότερο χρονικό διάστημα από την 20ετία που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθετική ρύθμιση.
Το αίτημα επαναφέρει με ένα τρόπο το πρόβλημα που προέκυψε και στον προηγούμενο διαγωνισμό και η διαχείρισή του από τον πρώην υπουργό Πάνο Σκουρλέτη οδήγησε σε ναυάγιο τη συμφωνία με την Socar.
Eμπροσθοβαρή ανάκτηση και γρηγορότερη απόσβεσή της σημαίνει σημαντικές αυξήσεις στις ταρίφες του δικτύου και επιβάρυνση των καταναλωτών και κυρίως της ενεργοβόρας βιομηχανίας που είναι εκτεθειμένη στο διεθνή ανταγωνισμό.
Ό,τι ακριβώς δηλαδή θέλησε να αποφύγει η κυβέρνηση στον προηγούμενο διαγωνισμό, περιορίζοντας το αρχικά ανακτήσιμο ποσό από τα 829 στα 285 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια στα 326 εκατ. ευρώ με ορίζοντα ανάκτησης την 20ετία, το ξαναβρίσκει μπροστά της καθώς οι υποψήφιοι επενδυτές συνδέουν το αίτημά τους με το τίμημα που θα προσφέρουν.
Το δίλλημα της κυβέρνησης
Έτσι η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά στο δίλημμα αποδοχής του αιτήματος και υψηλό τίμημα ή μη αποδοχής του και χαμηλότερο τίμημα από τα 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar και έχει τεθεί ως κατώφλι στο νέο διαγωνισμό.
Και οι δύο επιλογές συνοδεύονται από υψηλό πολιτικό κόστος, αφού στην πρώτη θα πρέπει να αντιμετωπίσει την κριτική για τις επιβαρύνσεις των καταναλωτών και στη δεύτερη την κριτική για είσπραξη χαμηλότερων εσόδων από τον πρώτο διαγωνισμό που έτρεξε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Την άσκηση με τα τέλη και τα ανακτήσιμα ποσά έχει αναλάβει να λύσει η ΡΑΕ, με άσσο στο μανίκι τα παραπάνω έσοδα του ΔΕΣΦΑ για το 2017 σε σχέση με τα εγκεκριμένα.
Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ εκ του οποίου τα 50 προτίθεται να τα επιστρέψει στην κατανάλωση, μειώνοντας τα τέλη από τον Μάιο του 2018 και τα υπόλοιπα 50 να τα συμψηφίσει με τα ποσά που θα πρέπει να ανακτήσει ο ΔΕΣΦΑ.
Έτσι ικανοποιείται σε μεγάλο βαθμό το αίτημα των επενδυτών για εμπροσθοβαρή ανάκτηση, χωρίς να προκύπτει μεγάλη επιβάρυνση των καταναλωτών.
Η πίεση ωστόσο που ασκείται για σύντμηση του χρονικού διαστήματος ανάκτησης των 320 εκατ. ευρώ μπορεί να φέρει τα αντίθετα ή ακόμη και απρόβλεπτα αποτελέσματα.
Εμπλοκή λόγω TAP;
Στο μεταξύ, κάποιοι βλέπουν στην εξέλιξη του διαγωνισμού πιθανά προβλήματα και με την DGcomp.
Συγκεκριμένα αναφέρονται στο επενδυτικό σχήμα των Snam – Enagas - Fluxys - Gasunie και στο γεγονός ότι οι τρεις πρώτες εταιρίες ελέγχουν το 55% του αγωγού φυσικού αερίου TAP.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το θέμα τέθηκε ανεπίσημα από επενδυτές που έχουν αποκλειστεί από την δεύτερη φάση του διαγωνισμού με το επιχείρημα ότι δεν συνάδει με το ευρωπαϊκό πλαίσιο ο έλεγχος ενός ευρωπαϊκού Διαχειριστή από έναν ιδιωτικό αγωγό και την εκτίμηση ότι το πρόβλημα θα προκύψει στην περίπτωση που το συγκεκριμένο επενδυτικό σχήμα επιλεγεί ως προτιμητέος επενδυτής και το θέμα φτάσει στην DGcomp.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δεύτερη εταιρία που διεκδικεί το ΔΕΣΦΑ είναι η ισπανική Regasificadora del Noroeste SA, ενώ στο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών μπορούν με τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί να συμπράξουν και νέες εταιρίες.
www.worldenergynews.gr
Οι υποψήφιοι επενδυτές θέτουν, σύμφωνα με πληροφορίες, πιεστικά αίτημα για εμπροσθοβαρή ανάκτηση και σε συντομότερο χρονικό διάστημα από την 20ετία που προβλέπει η υφιστάμενη νομοθετική ρύθμιση.
Το αίτημα επαναφέρει με ένα τρόπο το πρόβλημα που προέκυψε και στον προηγούμενο διαγωνισμό και η διαχείρισή του από τον πρώην υπουργό Πάνο Σκουρλέτη οδήγησε σε ναυάγιο τη συμφωνία με την Socar.
Eμπροσθοβαρή ανάκτηση και γρηγορότερη απόσβεσή της σημαίνει σημαντικές αυξήσεις στις ταρίφες του δικτύου και επιβάρυνση των καταναλωτών και κυρίως της ενεργοβόρας βιομηχανίας που είναι εκτεθειμένη στο διεθνή ανταγωνισμό.
Ό,τι ακριβώς δηλαδή θέλησε να αποφύγει η κυβέρνηση στον προηγούμενο διαγωνισμό, περιορίζοντας το αρχικά ανακτήσιμο ποσό από τα 829 στα 285 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια στα 326 εκατ. ευρώ με ορίζοντα ανάκτησης την 20ετία, το ξαναβρίσκει μπροστά της καθώς οι υποψήφιοι επενδυτές συνδέουν το αίτημά τους με το τίμημα που θα προσφέρουν.
Το δίλλημα της κυβέρνησης
Έτσι η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά στο δίλημμα αποδοχής του αιτήματος και υψηλό τίμημα ή μη αποδοχής του και χαμηλότερο τίμημα από τα 400 εκατ. ευρώ που πρόσφερε η Socar και έχει τεθεί ως κατώφλι στο νέο διαγωνισμό.
Και οι δύο επιλογές συνοδεύονται από υψηλό πολιτικό κόστος, αφού στην πρώτη θα πρέπει να αντιμετωπίσει την κριτική για τις επιβαρύνσεις των καταναλωτών και στη δεύτερη την κριτική για είσπραξη χαμηλότερων εσόδων από τον πρώτο διαγωνισμό που έτρεξε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Την άσκηση με τα τέλη και τα ανακτήσιμα ποσά έχει αναλάβει να λύσει η ΡΑΕ, με άσσο στο μανίκι τα παραπάνω έσοδα του ΔΕΣΦΑ για το 2017 σε σχέση με τα εγκεκριμένα.
Πρόκειται για ένα ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ εκ του οποίου τα 50 προτίθεται να τα επιστρέψει στην κατανάλωση, μειώνοντας τα τέλη από τον Μάιο του 2018 και τα υπόλοιπα 50 να τα συμψηφίσει με τα ποσά που θα πρέπει να ανακτήσει ο ΔΕΣΦΑ.
Έτσι ικανοποιείται σε μεγάλο βαθμό το αίτημα των επενδυτών για εμπροσθοβαρή ανάκτηση, χωρίς να προκύπτει μεγάλη επιβάρυνση των καταναλωτών.
Η πίεση ωστόσο που ασκείται για σύντμηση του χρονικού διαστήματος ανάκτησης των 320 εκατ. ευρώ μπορεί να φέρει τα αντίθετα ή ακόμη και απρόβλεπτα αποτελέσματα.
Εμπλοκή λόγω TAP;
Στο μεταξύ, κάποιοι βλέπουν στην εξέλιξη του διαγωνισμού πιθανά προβλήματα και με την DGcomp.
Συγκεκριμένα αναφέρονται στο επενδυτικό σχήμα των Snam – Enagas - Fluxys - Gasunie και στο γεγονός ότι οι τρεις πρώτες εταιρίες ελέγχουν το 55% του αγωγού φυσικού αερίου TAP.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, το θέμα τέθηκε ανεπίσημα από επενδυτές που έχουν αποκλειστεί από την δεύτερη φάση του διαγωνισμού με το επιχείρημα ότι δεν συνάδει με το ευρωπαϊκό πλαίσιο ο έλεγχος ενός ευρωπαϊκού Διαχειριστή από έναν ιδιωτικό αγωγό και την εκτίμηση ότι το πρόβλημα θα προκύψει στην περίπτωση που το συγκεκριμένο επενδυτικό σχήμα επιλεγεί ως προτιμητέος επενδυτής και το θέμα φτάσει στην DGcomp.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η δεύτερη εταιρία που διεκδικεί το ΔΕΣΦΑ είναι η ισπανική Regasificadora del Noroeste SA, ενώ στο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών μπορούν με τα σχήματα που έχουν προεπιλεγεί να συμπράξουν και νέες εταιρίες.
www.worldenergynews.gr