Εάν οι Έλληνες εφαρμόσουν τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, έχουν καλή ευκαιρία να βγουν από το πρόγραμμα από το επόμενο έτος
Εάν δεν υπήρχαν τα προγράμματα διάσωσης, τότε οι 5 χώρες που ενεργοποίησαν την βοήθεια του ESM θα μπορούσαν να ήταν εκτός ευρωζώνης.
Αυτό ανέφερε ο επικεφαλής του ESM, Κ. Regling, στην εφημερίδα Äripäev της Εσθονίας, απαντώντας μάλιστα αναλυτικά και για το ελληνικό ζήτημα.
Ο Regling επανέλαβε την άποψη ότι εάν οι Έλληνες εφαρμόσουν τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, έχουν καλή ευκαιρία να βγουν από το πρόγραμμα από το επόμενο έτος.
Μάλιστα, αναφορικά με την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, ο Regling ανέφερε ότι κανείς δεν αναμένει οποιεσδήποτε ονομαστικές περικοπές, αλλά αυτό που μπορεί να ληφθεί υπόψη είναι να καταστεί η περίοδος χαμηλού κόστους εξυπηρέτησης του χρέους ακόμη μεγαλύτερη.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Regling:
Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στο πλαίσιο ενός προγράμματος. Είναι η Ελλάδα έτοιμη να βγει από το επόμενο έτος, υπήρξε πραγματική διαρθρωτική αλλαγή, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί σε μια νομισματική ένωση;
Ο ESM βοήθησε 5 χώρες.
Οι 4 είναι τώρα επιτυχείς υποθέσεις - η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία.
Έχουν ανταμειφθεί με ανάπτυξη άνω του μέσου όρου, συνεπώς η στρατηγική του προγράμματος λειτούργησε καλά.
Η Ελλάδα είναι η πιο δύσκολη περίπτωση, καθώς η Ελλάδα είχε τα μεγαλύτερα προβλήματα και την πιο αδύναμη διοίκηση για να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις.
Επίσης, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, οι πολιτικές κατευθύνθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση και χάθηκαν πολλές από τις θετικές εξελίξεις που έγιναν ορατές το 2014.
Η οικονομία υποχώρησε και πάλι.
Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στο πρόγραμμα, για 7ο έτος.
Στο σημερινό τρίτο πρόγραμμα όμως η Ελλάδα σημείωσε σημαντική πρόοδο.
Μια εντυπωσιακή εικόνα είναι η δημοσιονομική εξέλιξη: Το έλλειμμα μειώθηκε σημαντικά, ο αριθμός των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα μειώθηκε κατά 25%, οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων και οι συντάξεις μειώθηκαν.
Υπήρξε μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, του τομέα της υγείας, του φορολογικού συστήματος, της αγοράς εργασίας και προϊόντων.
Υπάρχουν ακόμα πολλά να κάνουμε.
Έχουμε 11 μήνες ακόμη στο πρόγραμμα ESM και εάν εφαρμόσουν τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, έχουν καλή ευκαιρία να βγουν από το πρόγραμμα από το επόμενο έτος.
Τι σημαίνει η ανακούφιση του ελληνικού χρέους για τον ΕΜΣ, τον μεγαλύτερο πιστωτή της Ελλάδας;
Πρώτον, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει σημαντική ελάφρυνση του χρέους στο παρελθόν, το 2012.
Οι ιδιώτες πιστωτές υπέστησαν ζημία άνω του 50% και οι επίσημοι πιστωτές βελτίωσαν τους όρους δανεισμού τους.
Αυτό βοηθά τον ελληνικό προϋπολογισμό με τις πληρωμές εξυπηρέτησης του χρέους, οι οποίες σήμερα είναι πολύ χαμηλές.
Ο κύριος λόγος γι' αυτό είναι ότι περίπου το ήμισυ του ελληνικού χρέους να ανήκει στον ESM.
Χρεώνουμε μόνο τα δικά μας έξοδα χρηματοδότησης, τα οποία είναι πολύ χαμηλά λόγω της υψηλής αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας.
Για το ήμισυ του χρέους τους, η Ελλάδα έχει κόστος χρηματοδότησης AAA ή AA +.
Αυτό εξοικονομεί στον ελληνικό προϋπολογισμό περίπου 10 δισ. ευρώ ετησίως, περισσότερο από 5% του ελληνικού ΑΕΠ.
Αυτή είναι η αλληλεγγύη προς την Ελλάδα από άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ.
Είναι μια μεγάλη βοήθεια αλλά δεν επιβαρύνει τους φορολογούμενους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα της δημιουργίας του ESM.
Και επειδή αυτό θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια, η Ελλάδα μπορεί να ξεφύγει από τα προβλήματα του χρέους παρά το υψηλό επίπεδο χρέους.
Επιπλέον, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης δήλωσαν ότι είναι έτοιμοι να εξετάσουν την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, εάν χρειαστεί, στο τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο του επόμενου έτους.
Κανείς δεν αναμένει οποιεσδήποτε ονομαστικές περικοπές, αλλά αυτό που μπορεί να ληφθεί υπόψη είναι να καταστεί η περίοδος χαμηλού κόστους εξυπηρέτησης του χρέους ακόμη μεγαλύτερη.
Ο ESM αμφισβητήθηκε στο συνταγματικό δικαστήριο της Εσθονίας. Θα μπορούσατε να συνοψίσετε εν συντομία τον ρόλο του στην ανάκαμψη της ζώνης του ευρώ;
Η δημιουργία του ESM είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε αφήσει πίσω μας την κρίση του ευρώ με ασφάλεια.
Ο ESM παρείχε οικονομική βοήθεια σε χώρες που χάνουν την πρόσβαση στην αγορά.
Χωρίς αυτή τη βοήθεια, χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ελλάδα ή η Πορτογαλία ίσως να αναγκάζονταν να εγκαταλείψουν τη ζώνη του ευρώ και αυτό θα άλλαζε πραγματικά την Ευρώπη.
Αλλά το σημαντικότερο, ως προϋπόθεση για τα δάνεια από εμάς, οι χώρες του προγράμματος αντιμετώπισαν πραγματικά τα προβλήματά τους μέσω οδυνηρών προσαρμογών για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την διόρθωση τραπεζικών συστημάτων και τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Η ΕΚΤ διαδραμάτισε επίσης σημαντικό ρόλο.
Όλα αυτά μαζί τελικά μας έβγαλαν από την κρίση.
Το κοινό νόμισμα θα επιζήσει της επόμενης κρίσης; Ποια είναι τα στοιχεία που εξακολουθούν να λείπουν στο σχεδιασμό της ζώνης του ευρώ;
Έχει ήδη σημειωθεί μεγάλη πρόοδος τα τελευταία πέντε με έξι έτη: θεσμικά, όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις και την αυξημένη παρακολούθηση και εποπτεία.
Τώρα έχουμε την τραπεζική ένωση και μια μόνιμη φορολογική βάση για τα κράτη - τον ESM.
Γνωρίζουμε ότι η επόμενη κρίση θα συμβεί τελικά.
Αλλά είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι σήμερα από ότι οκτώ ή εννέα χρόνια πριν.
Έχει αρχίσει μια ευρεία συζήτηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η ευρωζώνη θα είναι πιο ανθεκτική και ισχυρή.
Νομίζω ότι έχουμε προσδιορίσει τους τομείς στους οποίους πρέπει να εξετάσουμε.
Πρέπει να ολοκληρώσουμε την τραπεζική ένωση, όπου ακόμη λείπουν στοιχεία όπως το ευρωπαϊκό σύστημα εγγύησης των καταθέσεων.
Ένα άλλο σημαντικό ερώτημα είναι: Χρειαζόμαστε έναν προϋπολογισμό της Ευρωζώνης και για ποιο λόγο;
Τα περισσότερα κράτη μέλη συμφωνούν ότι αυτό θα ήταν χρήσιμο.
Αλλά πως θα το μεθοδεύσουν είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα.
Δεν χρειαζόμαστε περιορισμένη δημοσιονομική ικανότητα για την αντιμετώπιση ασύμμετρων διαταραχών που πλήττουν μόνο μία ή δύο χώρες.
Αυτός ο "απορροφητής κραδασμών" θα κρατούσε τις χώρες αυτές από το να παρεκκλίνουν πάρα πολύ από τα συνολικά κριτήρια.
Υπάρχουν επίσης θεσμικά ζητήματα όπως η δημιουργία ενός υπουργού Οικονομικών της ζώνης του ευρώ ή η ανάπτυξη του ESM σε ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, ένα EMF.
Αλλά νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό να συμφωνήσουμε πρώτα στην ουσία και στη συνέχεια να σκεφτούμε τα θεσμικά όργανα.
Πώς μπορεί να επενδύσει ο ESM για τα μέλη του;
Πρόκειται για μια επένδυση στο μέλλον της Ευρώπης και στη σταθερότητα της ζώνης του ευρώ.
Όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης επωφελούνται από το ευρώ.
Εάν έμεναν λίγες χώρες κατά τη διάρκεια της κρίσης, η σταθερότητα της ζώνης του ευρώ στο σύνολό της δεν θα ήταν εξασφαλισμένη.
Και αυτό θα ήταν κόστος για όλα τα υπόλοιπα κράτη μέλη, όπως η Εσθονία.
Αυτή είναι η πιο σημαντική επένδυση.
Με την πάροδο του χρόνου μπορούμε επίσης να δημιουργήσουμε εισόδημα μέσω της επένδυσης του καταβεβλημένου κεφαλαίου μας, το οποίο βασίζεται στις εισφορές.
Αυτό δεν συμβαίνει αυτή τη στιγμή, καθώς τα επιτόκια είναι πολύ χαμηλά.
Και το επενδύουμε πολύ συντηρητικά με στόχο τη διατήρηση του κεφαλαίου.
Ποιο είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών για τον ESM;
Η χρηματοδοτική μας δραστηριότητα διαρκεί πολύ βραχυπρόθεσμα έως πολύ μακροπρόθεσμα.
Σε πενταετή ομόλογα έχουμε παρατηρήσει αρνητικά επιτόκια.
Μεταφέρουμε τα πολύ χαμηλά επιτόκιά μας για να υποστηρίξουμε τις χώρες του προγράμματος μας.
Η ΕΚΤ αγοράζει τα χρεόγραφα μας στη δευτερογενή αγορά.
Στην πρωτογενή αγορά το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης είναι στην Ευρώπη, αλλά υπάρχουν και ορισμένες από την Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τις κεντρικές τράπεζες, τα συνταξιοδοτικά ταμεία, τις τράπεζες κ.λπ.
Έχουμε να κάνουμε με 1.200 επενδυτές παγκοσμίως σε τακτική βάση.
Και σχεδιάζουμε τα πρώτα μας δάνεια εκτός ευρωζώνης αργότερα φέτος: ένα με όρους δολαρίων ΗΠΑ για να φτάσουμε ακόμα περισσότερους επενδυτές.
Μερικοί απ 'αυτούς αγοράζουν μόνο δολάρια σε δολάρια.
Ποια είναι η συνέχεια για τον ESM; Γιατί χρειάζεται η Ευρώπη το δικό της ταμείο;
Δεν ήμασταν προετοιμασμένοι όταν ξεκίνησε η τελευταία κρίση.
Έτσι, τότε είχαμε την ευχαρίστηση να χρησιμοποιήσουμε την εμπειρία του ΔΝΤ επειδή το Ταμείο είχε κάνει αυτές τις διασώσεις σε όλο τον κόσμο για 50 χρόνια.
Στην αρχή χρειαζόμασταν και τα χρήματα του ΔΝΤ.
Το ESM και το EFSF ήταν εντελώς νέες οντότητες και δεν μπορούσαν να εγγυηθούν ότι θα μπορούσαν να εκδίδουν ομόλογα ύψους 50-60 δισ. ευρώ ετησίως, όπως κάνουμε φέτος.
Τώρα δεν χρειαζόμαστε πια χρήματα από το ΔΝΤ και έχουμε συγκεντρώσει περισσότερες γνώσεις στην Ευρώπη.
Επίσης, στο ΔΝΤ υπάρχει κριτική από μη ευρωπαϊκούς μετόχους ότι το ΔΝΤ είναι πάρα πολύ αφοσιωμένο στην Ευρώπη.
Αυτό έχει οδηγήσει σε κάποια προβλήματα.
Έτσι, υπήρξε μια συναίνεση ότι σε περίπτωση επόμενης κρίσης, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να ανταπεξέλθουμε μόνοι μας.
Είναι πιθανό ο ESM να αποκτήσει νέους ρόλους, αλλά προτιμώ να συζητήσουμε πρώτα την ουσία: Πού χρειαζόμαστε νέα μέτρα;
Τότε μπορούμε να σκεφτούμε τα θεσμικά όργανα.
Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε έναν προϋπολογισμό της ζώνης του ευρώ.
Αλλά θα έπρεπε πρώτα να συμφωνήσουμε στον σκοπό του προϋπολογισμού.
Υπάρχει συζήτηση ότι ο ESM θα μπορούσε να παράσχει ένα backstop στο ταμείο εξυγίανσης τραπεζών, το SRF.
Αυτό είναι ένα στοιχείο της τραπεζικής ένωσης που εξακολουθεί να λείπει.
Βλέπω πολλά θέματα που συζητούνται.
Αλλά δεν ψάχνω για καινούρια δουλειά για τον ESM.
Είμαστε πολύ απασχολημένοι με την τρέχουσα εντολή μας.
Πού βλέπετε αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη απειλή για τη ζώνη του ευρώ;
Είμαστε εκτός της κρίσης και δεν βλέπω σοβαρά προβλήματα.
Αν μη τι άλλο, δεν θα πρέπει να εφησυχάσουμε.
Επειδή η οικονομική ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί σύντομα - ο δυνητικός ρυθμός ανάπτυξης για τη ζώνη του ευρώ δεν υπερβαίνει το 1% -1,25%, εκτός αν εφαρμόσουμε ουσιαστικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσουμε περισσότερο.
Επίσης, τα επιτόκια θα αρχίσουν να αυξάνονται και αυτό θα επιβαρύνει επιπλέον τους προϋπολογισμούς.
Η Ιταλία έχει γίνει μια πηγή ανησυχίας;
Το έχω ακούσει εδώ και πολλά χρόνια.
Αλλά η Ιταλία δεν έχει χάσει ποτέ την πρόσβαση της στην αγορά.
Οι ρυθμοί ανάπτυξής της ήταν πολύ χαμηλοί, αλλά πρόσφατα τα πράγματα βελτιώνονται.
Αυτή η διαδικασία πρέπει να συνεχιστεί.
Ο κ. Juncker δήλωσε ότι σχεδόν όλες οι χώρες της ΕΕ πρέπει να ενταχθούν στο ευρώ.
Καμία χώρα δεν θα υποχρεωθεί να συμμετάσχει.
Αλλά η δική μου προσδοκία είναι ότι τα επόμενα 10 με 15 χρόνια θα ενταχθούν όλες οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που δεν είναι στη ζώνη του ευρώ.
Τι θα μπορούσε να αλλάξει στη γερμανική θέση όσον αφορά την ΟΝΕ μετά τις εκλογές;
Δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν πολλές εκπλήξεις.
Οι δημοσκοπήσεις φαίνεται να δείχνουν σαφώς ποιος θα είναι το μεγαλύτερο κόμμα καθώς και ποιος θα είναι καγκελάριος.
Αν τα αποτελέσματα των εκλογών επιβεβαιώσουν τις δημοσκοπήσεις, η καγκελάριος Angela Merkel έχει μεγάλη εμπειρία και ιστορικό πεπραγμένου.
Φυσικά, σε μια κυβέρνηση συνασπισμού ο εταίρος του συνασπισμού παίζει επίσης ρόλο και βλέπουμε ότι όλοι οι πιθανοί εταίροι.
Όμως, η καγκελάριος έχει βασικό λόγο σε όλους τους τομείς πολιτικής, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι η Γερμανία δεν θα αλλάξει τις φιλοευρωπαϊκές πεποιθήσεις της.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Αυτό ανέφερε ο επικεφαλής του ESM, Κ. Regling, στην εφημερίδα Äripäev της Εσθονίας, απαντώντας μάλιστα αναλυτικά και για το ελληνικό ζήτημα.
Ο Regling επανέλαβε την άποψη ότι εάν οι Έλληνες εφαρμόσουν τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, έχουν καλή ευκαιρία να βγουν από το πρόγραμμα από το επόμενο έτος.
Μάλιστα, αναφορικά με την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, ο Regling ανέφερε ότι κανείς δεν αναμένει οποιεσδήποτε ονομαστικές περικοπές, αλλά αυτό που μπορεί να ληφθεί υπόψη είναι να καταστεί η περίοδος χαμηλού κόστους εξυπηρέτησης του χρέους ακόμη μεγαλύτερη.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Regling:
Η Ελλάδα είναι η τελευταία χώρα στο πλαίσιο ενός προγράμματος. Είναι η Ελλάδα έτοιμη να βγει από το επόμενο έτος, υπήρξε πραγματική διαρθρωτική αλλαγή, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί σε μια νομισματική ένωση;
Ο ESM βοήθησε 5 χώρες.
Οι 4 είναι τώρα επιτυχείς υποθέσεις - η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Κύπρος και η Πορτογαλία.
Έχουν ανταμειφθεί με ανάπτυξη άνω του μέσου όρου, συνεπώς η στρατηγική του προγράμματος λειτούργησε καλά.
Η Ελλάδα είναι η πιο δύσκολη περίπτωση, καθώς η Ελλάδα είχε τα μεγαλύτερα προβλήματα και την πιο αδύναμη διοίκηση για να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις.
Επίσης, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, οι πολιτικές κατευθύνθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση και χάθηκαν πολλές από τις θετικές εξελίξεις που έγιναν ορατές το 2014.
Η οικονομία υποχώρησε και πάλι.
Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα στο πρόγραμμα, για 7ο έτος.
Στο σημερινό τρίτο πρόγραμμα όμως η Ελλάδα σημείωσε σημαντική πρόοδο.
Μια εντυπωσιακή εικόνα είναι η δημοσιονομική εξέλιξη: Το έλλειμμα μειώθηκε σημαντικά, ο αριθμός των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα μειώθηκε κατά 25%, οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων και οι συντάξεις μειώθηκαν.
Υπήρξε μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, του τομέα της υγείας, του φορολογικού συστήματος, της αγοράς εργασίας και προϊόντων.
Υπάρχουν ακόμα πολλά να κάνουμε.
Έχουμε 11 μήνες ακόμη στο πρόγραμμα ESM και εάν εφαρμόσουν τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, έχουν καλή ευκαιρία να βγουν από το πρόγραμμα από το επόμενο έτος.
Τι σημαίνει η ανακούφιση του ελληνικού χρέους για τον ΕΜΣ, τον μεγαλύτερο πιστωτή της Ελλάδας;
Πρώτον, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η Ελλάδα έχει ήδη λάβει σημαντική ελάφρυνση του χρέους στο παρελθόν, το 2012.
Οι ιδιώτες πιστωτές υπέστησαν ζημία άνω του 50% και οι επίσημοι πιστωτές βελτίωσαν τους όρους δανεισμού τους.
Αυτό βοηθά τον ελληνικό προϋπολογισμό με τις πληρωμές εξυπηρέτησης του χρέους, οι οποίες σήμερα είναι πολύ χαμηλές.
Ο κύριος λόγος γι' αυτό είναι ότι περίπου το ήμισυ του ελληνικού χρέους να ανήκει στον ESM.
Χρεώνουμε μόνο τα δικά μας έξοδα χρηματοδότησης, τα οποία είναι πολύ χαμηλά λόγω της υψηλής αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας.
Για το ήμισυ του χρέους τους, η Ελλάδα έχει κόστος χρηματοδότησης AAA ή AA +.
Αυτό εξοικονομεί στον ελληνικό προϋπολογισμό περίπου 10 δισ. ευρώ ετησίως, περισσότερο από 5% του ελληνικού ΑΕΠ.
Αυτή είναι η αλληλεγγύη προς την Ελλάδα από άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ.
Είναι μια μεγάλη βοήθεια αλλά δεν επιβαρύνει τους φορολογούμενους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα της δημιουργίας του ESM.
Και επειδή αυτό θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια, η Ελλάδα μπορεί να ξεφύγει από τα προβλήματα του χρέους παρά το υψηλό επίπεδο χρέους.
Επιπλέον, οι υπουργοί οικονομικών της Ευρωζώνης δήλωσαν ότι είναι έτοιμοι να εξετάσουν την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, εάν χρειαστεί, στο τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο του επόμενου έτους.
Κανείς δεν αναμένει οποιεσδήποτε ονομαστικές περικοπές, αλλά αυτό που μπορεί να ληφθεί υπόψη είναι να καταστεί η περίοδος χαμηλού κόστους εξυπηρέτησης του χρέους ακόμη μεγαλύτερη.
Ο ESM αμφισβητήθηκε στο συνταγματικό δικαστήριο της Εσθονίας. Θα μπορούσατε να συνοψίσετε εν συντομία τον ρόλο του στην ανάκαμψη της ζώνης του ευρώ;
Η δημιουργία του ESM είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους έχουμε αφήσει πίσω μας την κρίση του ευρώ με ασφάλεια.
Ο ESM παρείχε οικονομική βοήθεια σε χώρες που χάνουν την πρόσβαση στην αγορά.
Χωρίς αυτή τη βοήθεια, χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ελλάδα ή η Πορτογαλία ίσως να αναγκάζονταν να εγκαταλείψουν τη ζώνη του ευρώ και αυτό θα άλλαζε πραγματικά την Ευρώπη.
Αλλά το σημαντικότερο, ως προϋπόθεση για τα δάνεια από εμάς, οι χώρες του προγράμματος αντιμετώπισαν πραγματικά τα προβλήματά τους μέσω οδυνηρών προσαρμογών για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την διόρθωση τραπεζικών συστημάτων και τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Η ΕΚΤ διαδραμάτισε επίσης σημαντικό ρόλο.
Όλα αυτά μαζί τελικά μας έβγαλαν από την κρίση.
Το κοινό νόμισμα θα επιζήσει της επόμενης κρίσης; Ποια είναι τα στοιχεία που εξακολουθούν να λείπουν στο σχεδιασμό της ζώνης του ευρώ;
Έχει ήδη σημειωθεί μεγάλη πρόοδος τα τελευταία πέντε με έξι έτη: θεσμικά, όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις και την αυξημένη παρακολούθηση και εποπτεία.
Τώρα έχουμε την τραπεζική ένωση και μια μόνιμη φορολογική βάση για τα κράτη - τον ESM.
Γνωρίζουμε ότι η επόμενη κρίση θα συμβεί τελικά.
Αλλά είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι σήμερα από ότι οκτώ ή εννέα χρόνια πριν.
Έχει αρχίσει μια ευρεία συζήτηση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η ευρωζώνη θα είναι πιο ανθεκτική και ισχυρή.
Νομίζω ότι έχουμε προσδιορίσει τους τομείς στους οποίους πρέπει να εξετάσουμε.
Πρέπει να ολοκληρώσουμε την τραπεζική ένωση, όπου ακόμη λείπουν στοιχεία όπως το ευρωπαϊκό σύστημα εγγύησης των καταθέσεων.
Ένα άλλο σημαντικό ερώτημα είναι: Χρειαζόμαστε έναν προϋπολογισμό της Ευρωζώνης και για ποιο λόγο;
Τα περισσότερα κράτη μέλη συμφωνούν ότι αυτό θα ήταν χρήσιμο.
Αλλά πως θα το μεθοδεύσουν είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα.
Δεν χρειαζόμαστε περιορισμένη δημοσιονομική ικανότητα για την αντιμετώπιση ασύμμετρων διαταραχών που πλήττουν μόνο μία ή δύο χώρες.
Αυτός ο "απορροφητής κραδασμών" θα κρατούσε τις χώρες αυτές από το να παρεκκλίνουν πάρα πολύ από τα συνολικά κριτήρια.
Υπάρχουν επίσης θεσμικά ζητήματα όπως η δημιουργία ενός υπουργού Οικονομικών της ζώνης του ευρώ ή η ανάπτυξη του ESM σε ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, ένα EMF.
Αλλά νομίζω ότι είναι πιο σημαντικό να συμφωνήσουμε πρώτα στην ουσία και στη συνέχεια να σκεφτούμε τα θεσμικά όργανα.
Πώς μπορεί να επενδύσει ο ESM για τα μέλη του;
Πρόκειται για μια επένδυση στο μέλλον της Ευρώπης και στη σταθερότητα της ζώνης του ευρώ.
Όλα τα κράτη μέλη της ευρωζώνης επωφελούνται από το ευρώ.
Εάν έμεναν λίγες χώρες κατά τη διάρκεια της κρίσης, η σταθερότητα της ζώνης του ευρώ στο σύνολό της δεν θα ήταν εξασφαλισμένη.
Και αυτό θα ήταν κόστος για όλα τα υπόλοιπα κράτη μέλη, όπως η Εσθονία.
Αυτή είναι η πιο σημαντική επένδυση.
Με την πάροδο του χρόνου μπορούμε επίσης να δημιουργήσουμε εισόδημα μέσω της επένδυσης του καταβεβλημένου κεφαλαίου μας, το οποίο βασίζεται στις εισφορές.
Αυτό δεν συμβαίνει αυτή τη στιγμή, καθώς τα επιτόκια είναι πολύ χαμηλά.
Και το επενδύουμε πολύ συντηρητικά με στόχο τη διατήρηση του κεφαλαίου.
Ποιο είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών για τον ESM;
Η χρηματοδοτική μας δραστηριότητα διαρκεί πολύ βραχυπρόθεσμα έως πολύ μακροπρόθεσμα.
Σε πενταετή ομόλογα έχουμε παρατηρήσει αρνητικά επιτόκια.
Μεταφέρουμε τα πολύ χαμηλά επιτόκιά μας για να υποστηρίξουμε τις χώρες του προγράμματος μας.
Η ΕΚΤ αγοράζει τα χρεόγραφα μας στη δευτερογενή αγορά.
Στην πρωτογενή αγορά το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης είναι στην Ευρώπη, αλλά υπάρχουν και ορισμένες από την Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τις κεντρικές τράπεζες, τα συνταξιοδοτικά ταμεία, τις τράπεζες κ.λπ.
Έχουμε να κάνουμε με 1.200 επενδυτές παγκοσμίως σε τακτική βάση.
Και σχεδιάζουμε τα πρώτα μας δάνεια εκτός ευρωζώνης αργότερα φέτος: ένα με όρους δολαρίων ΗΠΑ για να φτάσουμε ακόμα περισσότερους επενδυτές.
Μερικοί απ 'αυτούς αγοράζουν μόνο δολάρια σε δολάρια.
Ποια είναι η συνέχεια για τον ESM; Γιατί χρειάζεται η Ευρώπη το δικό της ταμείο;
Δεν ήμασταν προετοιμασμένοι όταν ξεκίνησε η τελευταία κρίση.
Έτσι, τότε είχαμε την ευχαρίστηση να χρησιμοποιήσουμε την εμπειρία του ΔΝΤ επειδή το Ταμείο είχε κάνει αυτές τις διασώσεις σε όλο τον κόσμο για 50 χρόνια.
Στην αρχή χρειαζόμασταν και τα χρήματα του ΔΝΤ.
Το ESM και το EFSF ήταν εντελώς νέες οντότητες και δεν μπορούσαν να εγγυηθούν ότι θα μπορούσαν να εκδίδουν ομόλογα ύψους 50-60 δισ. ευρώ ετησίως, όπως κάνουμε φέτος.
Τώρα δεν χρειαζόμαστε πια χρήματα από το ΔΝΤ και έχουμε συγκεντρώσει περισσότερες γνώσεις στην Ευρώπη.
Επίσης, στο ΔΝΤ υπάρχει κριτική από μη ευρωπαϊκούς μετόχους ότι το ΔΝΤ είναι πάρα πολύ αφοσιωμένο στην Ευρώπη.
Αυτό έχει οδηγήσει σε κάποια προβλήματα.
Έτσι, υπήρξε μια συναίνεση ότι σε περίπτωση επόμενης κρίσης, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να ανταπεξέλθουμε μόνοι μας.
Είναι πιθανό ο ESM να αποκτήσει νέους ρόλους, αλλά προτιμώ να συζητήσουμε πρώτα την ουσία: Πού χρειαζόμαστε νέα μέτρα;
Τότε μπορούμε να σκεφτούμε τα θεσμικά όργανα.
Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε έναν προϋπολογισμό της ζώνης του ευρώ.
Αλλά θα έπρεπε πρώτα να συμφωνήσουμε στον σκοπό του προϋπολογισμού.
Υπάρχει συζήτηση ότι ο ESM θα μπορούσε να παράσχει ένα backstop στο ταμείο εξυγίανσης τραπεζών, το SRF.
Αυτό είναι ένα στοιχείο της τραπεζικής ένωσης που εξακολουθεί να λείπει.
Βλέπω πολλά θέματα που συζητούνται.
Αλλά δεν ψάχνω για καινούρια δουλειά για τον ESM.
Είμαστε πολύ απασχολημένοι με την τρέχουσα εντολή μας.
Πού βλέπετε αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη απειλή για τη ζώνη του ευρώ;
Είμαστε εκτός της κρίσης και δεν βλέπω σοβαρά προβλήματα.
Αν μη τι άλλο, δεν θα πρέπει να εφησυχάσουμε.
Επειδή η οικονομική ανάπτυξη θα επιβραδυνθεί σύντομα - ο δυνητικός ρυθμός ανάπτυξης για τη ζώνη του ευρώ δεν υπερβαίνει το 1% -1,25%, εκτός αν εφαρμόσουμε ουσιαστικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσουμε περισσότερο.
Επίσης, τα επιτόκια θα αρχίσουν να αυξάνονται και αυτό θα επιβαρύνει επιπλέον τους προϋπολογισμούς.
Η Ιταλία έχει γίνει μια πηγή ανησυχίας;
Το έχω ακούσει εδώ και πολλά χρόνια.
Αλλά η Ιταλία δεν έχει χάσει ποτέ την πρόσβαση της στην αγορά.
Οι ρυθμοί ανάπτυξής της ήταν πολύ χαμηλοί, αλλά πρόσφατα τα πράγματα βελτιώνονται.
Αυτή η διαδικασία πρέπει να συνεχιστεί.
Ο κ. Juncker δήλωσε ότι σχεδόν όλες οι χώρες της ΕΕ πρέπει να ενταχθούν στο ευρώ.
Καμία χώρα δεν θα υποχρεωθεί να συμμετάσχει.
Αλλά η δική μου προσδοκία είναι ότι τα επόμενα 10 με 15 χρόνια θα ενταχθούν όλες οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που δεν είναι στη ζώνη του ευρώ.
Τι θα μπορούσε να αλλάξει στη γερμανική θέση όσον αφορά την ΟΝΕ μετά τις εκλογές;
Δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν πολλές εκπλήξεις.
Οι δημοσκοπήσεις φαίνεται να δείχνουν σαφώς ποιος θα είναι το μεγαλύτερο κόμμα καθώς και ποιος θα είναι καγκελάριος.
Αν τα αποτελέσματα των εκλογών επιβεβαιώσουν τις δημοσκοπήσεις, η καγκελάριος Angela Merkel έχει μεγάλη εμπειρία και ιστορικό πεπραγμένου.
Φυσικά, σε μια κυβέρνηση συνασπισμού ο εταίρος του συνασπισμού παίζει επίσης ρόλο και βλέπουμε ότι όλοι οι πιθανοί εταίροι.
Όμως, η καγκελάριος έχει βασικό λόγο σε όλους τους τομείς πολιτικής, ώστε να είμαστε σίγουροι ότι η Γερμανία δεν θα αλλάξει τις φιλοευρωπαϊκές πεποιθήσεις της.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr