Ενέργεια

Kρίσιμη για την ΔΕΗ η εισήγηση της Eurelectric στην Κομισιόν για την ενεργειακή απόδοση

Kρίσιμη για την ΔΕΗ η εισήγηση της Eurelectric στην Κομισιόν για την ενεργειακή απόδοση
Τα ενεργειακά μίγματα,οι αποδόσεις καθαρής ενέργειας και το μέλλον της πολιτικής καθορίζονται από τους νέους στόχους για το 2030
Έναν φιλόδοξο, αλλά οικονομικά αποδοτικό, ενδεικτικό στόχο ενεργειακής απόδοσης για το 2030, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει η Ένωση Εταιρειών Ηλεκτρισμού της Ευρώπης -Eurelectric- εν αναμονή της αναθεώρησης του σχετικού πλαισίου.
Μέλος της Εurelectric είναι και η ΔΕΗ.

Σε σχετική της, πρόσφατη τοποθέτηση, επισημαίνει ότι οποιαδήποτε αύξηση πάνω από 27% πρέπει να υποστηρίζεται από μια ουσιαστική και ολοκληρωμένη εκτίμηση επιπτώσεων, που θα καταδεικνύει με διαφανή τρόπο τους λόγους για την επιλογή του συγκεκριμένου επιπέδου του στόχου -αναφερόμενη στην πιθανή πρόθεση της Κομισιόν να προτείνει δεσμευτικό στόχο στο 30% για το 2030.
Ειδικότερα, τονίζει ότι μια αύξηση του στόχου από 27% (Οκτώβριος 2014) σε 30% μπορεί να πληρεί τις σχετικές προϋποθέσεις, όμως πρέπει να δικαιολογείται από ένα σημαντικό οικονομικό όφελος, περιλαμβανομένων και των απαιτούμενων επενδύσεων για την επίτευξή του.

Οι ενεργειακές αποδόσεις

Ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο, κεντρικής σημασίας για την Eurelectric, είναι η αναθεώρηση του παράγοντα πρωτογενούς ενέργειας (PEF), που εφαρμόζεται σήμερα στο πλαίσιο για την ενεργειακή απόδοση και στις οδηγίες της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και του οικολογικού σχεδιασμού και της ενεργειακής σήμανσης.
Αν και συχνά αντιμετωπίζεται ως μια τεχνική λεπτομέρεια, αυτό το εργαλείο πολιτικής θα εξακολουθήσει να έχει σοβαρές επιπτώσεις στο κατά πόσο η επιλογή καυσίμου στον τομέα του εφοδιασμού στο μέλλον θα βασίζεται σε ορυκτά  ή σε ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα (π.χ. ΑΠΕ, πυρηνικά) καύσιμα.
Ειδικά στην οδηγία για την ενεργειακή απόδοση, ο παράγοντας πρωτογενούς ενέργειας θα καθορίσει αν και σε ποιο βαθμό τα κράτη-μέλη κινητοποιούνται για την εξοικονόμηση ορυκτών καυσίμων ή ηλεκτρισμού (που μεσοσταθμικά το 2014 ήταν ήδη σε ποσοστό 55% ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα στην ΕΕ).
Σε σχέση με την εκτίμηση επιπτώσεων που προτείνει, σημειώνει ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να λαμβάνει υπόψη τους συνολικούς σκοπούς του πακέτου ολοκληρωμένης πολιτικής για την ενέργεια και το κλίμα της ΕΕ, καθιστώντας σαφές ότι τα εργαλεία πολιτικής δεν επηρεάζονται αρνητικά από την πρόταση της Κομισιόν.
Εκφράζει τον προβληματισμό της για τις αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στην ενεργειακή απόδοση και σε άλλους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους, που θεωρεί καίριας σημασίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζει ότι επανειλημμένα έχει ζητήσει προσεκτική εξέταση του αντίκτυπου του στόχου της ενεργειακής απόδοσης στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS).
Όπως εξηγεί καθώς προχωρούν οι διαπραγματεύσεις για την τρέχουσα αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας, θα είναι ουσιώδες να εξασφαλιστεί ότι η λειτουργία του συστήματος δεν υπονομεύεται από τις “υπέρ-φιλοδοξίες” στο πεδίο της ενεργειακής απόδοσης.
Επιπλέον, θεωρεί σημαντικό για την αναθεώρηση του στόχου ενεργειακής απόδοσης να αναγνωριστούν τα περιβαλλοντικά οφέλη από τον εξηλεκτρισμό στις μεταφορές, στην θέρμανση και ψύξη, παράλληλα με την απεξάρτηση από τον άνθρακα στον τομέα της ενέργειας.
Όπως επισημαίνει, η δέσμευση του τομέα για απεξάρτηση από τον άνθρακα έως το 2050, κάνει τις επιχειρήσεις βασικό καταλύτη στην επίτευξη της αποδοτικότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα στους δευτερογενείς τομείς.
Αν αυτό δεν ληφθεί επαρκώς υπόψη, προσθέτει, η Ευρώπη διατρέχει τον κίνδυνο να συνεχίσει μια πολιτική επικάλυψης, που μπορεί να υπονομεύσει τον αποδοτικό δρόμο προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα της οικονομίας της ΕΕ έως το 2050 και να καταστεί αντιπαραγωγική σε όρους ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού στην Ευρώπη.
H Eurelectric υποστηρίζει ότι ένας ενδεικτικός στόχος ενεργειακής απόδοσης για το 2030 σε επίπεδο ΕΕ παραμένει η καλύτερη επιλογή.
Αυτό απηχεί την αξιολόγηση της Κομισιόν ότι ο υφιστάμενος στόχος για το 2020 μαζί με το μείγμα των δεσμευτικών μέτρων της ΕΕ και τις εθνικές δράσεις, περιλαμβανομένων των ενδεικτικών στόχων που έχουν τεθεί από τα κράτη-μέλη, απεδείχθη αποτελεσματικός καθώς οδήγησε σε σημαντική πρόοδο.
Ο όποιος στόχος ενεργειακής απόδοσης υιοθετηθεί στην επικείμενη αναθεώρηση του πλαισίου, αναφέρεται, πρέπει να περιλαμβάνει έναν τρόπο που προάγει τις επενδύσεις και την καινοτομία μέσα από ανταγωνιστικές αγορές, που αντανακλούν τα πραγματικά κόστη και οφέλη, όπως και την δυνατότητα των πελατών να έχουν έναν ενεργό, θετικό ρόλο.

Ανάγκη ευελιξίας για τα κράτη-μέλη

Παράλληλα, η Eurelectric ζητά, στο πλαίσιο της επερχόμενης αναθεώρησης της νομοθεσίας της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, να εξασφαλιστεί ότι θα διατηρηθεί επαρκής ευελιξία για τα κράτη-μέλη, ώστε να αντιμετωπίσουν τις δικές τους “ατομικές” προκλήσεις.
Αυτό σχετίζεται τόσο με τον τρόπο που τα κράτη-μέλη πρέπει να θέσουν και να επιτύχουν τον στόχο σε όρους είτε πρωτογενούς είτε τελικής ενεργειακής κατανάλωσης, όσο και με τις ιδιαιτερότητες του άρθρου 7 της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, αναφορικά με την τελική εξοικονόμηση ενέργειας κατά την τελική χρήση.
Στοιχεία από την εθνική εφαρμογή κατέδειξαν επίσης ότι επιδιώκοντας ένα ποσοστό 1,5% σε εξοικονόμηση ενέργειας είναι δύσκολο να επιτευχθεί για κάποια κράτη-μέλη λόγω του αυξανόμενου οριακού κόστους.
Αυτά τα κόστη δεν πρέπει καταστούν δυσανάλογα, σημειώνει και προσθέτει ότι γι’ αυτό η αναθεώρηση πρέπει να διασφαλίσει το ίδιο επίπεδο ευελιξίας στην θεωρία και στην πράξη.
Μια επιπλέον πρόκληση θα είναι η διασφάλιση ότι το άρθρο 7 παρέχει μεγαλύτερη λογοδοσία (υπευθυνότητα) για τον υπολογισμό της εξοικονόμησης χωρίς να προσθέτει δυσανάλογο διοικητικό φόρτο, που υπονομεύει την σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας του εργαλείου αυτού.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης