Περιβάλλον

Έρευνα για την επίδραση στην υγεία των νανοσωματιδιών από ρύπους κινητήρων diesel

Έρευνα για την επίδραση στην υγεία των νανοσωματιδιών από ρύπους κινητήρων diesel
Έμφαση δίδεται πλέον στο πώς θα τα παγιδεύσουμε προτού βρεθούν στην ατμόσφαιρα και τα εισπνεύσει ο άνθρωπος, τονίζει η ερευνήτρια Πηνελόπη Μπαλτζοπούλου.
Την επίδραση στην ανθρώπινη υγεία των νανοσωματιδίων που παράγονται από τους ρύπους κινητήρων ντίζελ εσωτερικής καύσης, μελέτησε η ομάδα ερευνητών του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Σωματιδίων και Αερολυμάτων (ΕΤΕΣΑ) του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων (ΙΔΕΠ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Το ΕΤΕΣΑ απέσπασε πρόσφατα το βραβείο «Trojan Horse Prize» του ελβετικού οργανισμού Γιατροί για την Προστασία του Περιβάλλοντος (Αrztinnen und Αrzte fur Umweltschutz Schweiz).
«Πρόκειται για μια πραγματικότητα, η οποία μελετάται εντονότερα εδώ και μια δεκαπενταετία και αφορά τα σωματίδια που είναι εξαιρετικά μικρού μεγέθους, της τάξης των νανομέτρων, σωματίδια που έχουν την ικανότητα να διεισδύουν στην αναπνοή και να φτάνουν στο κατώτερο αναπνευστικό σύστημα του ανθρώπου» τόνισε μιλώντας στον ρ/σ του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», η Πηνελόπη Μπαλτζοπούλου, εκ της ερευνητικής ομάδας του εργαστηρίου.

Στόχος η μελέτη της επίδρασης των πλέον επικίνδυνων νανοσωματιδίων

Τα επονομαζόμενα και νανοσωματίδια «σχετίζονται πλέον αποδεδειγμένα με καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο του πνεύμονα και πρόωρη θνησιμότητα» και αυτό έχει ως αποτέλεσμα «να χαρακτηρίζονται και ως καρκινογενή.
Έμφαση δίδεται πλέον στο πώς θα τα παγιδεύσουμε προτού βρεθούν στην ατμόσφαιρα και τα εισπνεύσει ο άνθρωπος» τονίζει η Ελληνίδα ερευνήτρια.
Η πειραματική εργασία της ομάδας την Ελλήνων ερευνητών είχε ως κύριο αντικείμενο την έκθεση «κυττάρων πνεύμονα στην εξάτμιση κινητήρα ντίζελ, με το καύσιμο μάλιστα να διαθέτει και επιπλέον ειδικό πρόσθετο καυσίμου, το οποίο χρησιμοποιείται για να καθαριστούν οι παγίδες αιθάλης και τα αποτελέσματα να δείχνουν επίπτωση στη βιωσιμότητα αυτών των κυττάρων στην περίπτωση που χρησιμοποιούνταν το καύσιμο με το πρόσθετο αυτό», σημειώνει η κ. Μπαλτζοπούλου.
Πρωτοποριακό ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται και το ειδικό σύστημα που χρησιμοποίησε η ερευνητική ομάδα των Ελλήνων επιστημόνων, μια κατασκευή προηγμένη, που έχει αναπτυχθεί από την ίδια την ομάδα εντός του Ινστιτούτου και έχει διακριθεί σε διαγωνισμό καινοτομίας που έλαβε χώρα στο πρόσφατο παρελθόν.

Απαραίτητη η χρήση τεχνολογικών λύσεων που πρέπει να εφαρμοστούν σε παλαιότερα οχήματα με βάση τα συμπεράσματα της έρευνας

«Ο στόλος των αυτοκινήτων ντίζελ στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ μεγάλος, ειδικότερα παλαιότερης τεχνολογίας.
Πρόκειται για ταξί, μικρά φορτηγά, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι όλος ο στόλος των αστικών λεωφορείων, οπότε και πρέπει να βρεθεί λύση για όλα αυτά τα οχήματα» τονίζει η κ. Μπαλτζοπούλου.
Η λύση αυτή, προσθέτει, είναι η «ενσωμάτωση εκ των υστέρων καταλυτικών φίλτρων αιθάλης, κάτι που έχει κόστος και σήμερα δεν είναι υποχρεωτικό από τη νομοθεσία, εξ' ου και είναι επιπλέον απαραίτητο κάτι να γίνει και προς αυτή την κατεύθυνση».
Σημαντικό είναι από την άλλη να τονιστεί πως η ερευνητική κοινότητα έχει πλέον αποτελέσματα που δείχνουν ότι «και οι κινητήρες βενζίνης παράγουν μικρό αριθμό σωματιδιακών ρύπων, αλλά σε πολύ μικρότερα μεγέθη, κάτι που όμως σημαίνει πως πρόκειται για μεγέθη που είναι ικανά να εισπνεύσει ο άνθρωπος».
Έτσι, όπως προσθέτει η κ. Μπαλτζοπούλου, «ανοίγει μια συζήτηση και για φίλτρα κινητήρων βενζίνης, κάτι που συζητά πλέον και η επιστημονική κοινότητα όπως και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την κατιούσα που παίρνει, με έναν τρόπο, η κατασκευή αυτοκινήτων ντίζελ, λόγω του σκανδάλου που είχε προκύψει τα τελευταία χρόνια».
Σε πρακτικό επίπεδο και σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της καθημερινότητας η Ελληνίδα ερευνήτρια τονίζει πως οι πολίτες μπορούν να τηρήσουν μερικές οδηγίες.
«Καλό είναι να αποφεύγουν να βρίσκονται στα σημεία όπου τα αυτοκίνητα στέκονται για πολλή ώρα, ειδικότερα οι ευπαθείς ομάδες και τα παιδιά» σημειώνει, ενώ στην περίπτωση των μεγάλων οχημάτων και λεωφορείων με κινητήρες ντίζελ «μια πρακτική λύση είναι να βγει το τελευταίο τμήμα της εξάτμισης των αυτοκινήτων στο άνω μέρος του οχήματος και όχι κάτω, οπότε και λύνεται και ένα μεγάλο πρόβλημα της επιλογής του σημείο από το οποίο θα περάσει ο πεζός για να αποφύγει τους ρύπους».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης