Η ανάπτυξη θα συνεχίσει να αυξάνεται υποστηριζόμενη από τη σταθερή αύξηση του πραγματικού εισοδήματος
Στο 2,1% θα κινηθεί η ανάπτυξη φέτος για την ελληνική οικονομία μέχρι και το 2026 σύμφωνα με την πρόβλεψη της Κομισιόν, προσυπογράφοντας τη συνέχιση της σύγκλισης των εισοδημάτων με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, αφού προβλέπει μέσο ρυθμό ανάπτυξης 1,3% για την Ευρωζώνη και 1,4% για την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παράλληλα, η Επιτροπή βλέπει ταχεία δημοσιονομική προσαρμογή, με το δημοσιονομικό έλλειμμα πρακτικά να μηδενίζεται το 2025 (προβλέπεται να μειωθεί στο 0,1% του ΑΕΠ) και να καταγράφεται πλεόνασμα 0,2% το 2026.
Προβλέπει επίσης τεράστια αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,9% για τη διετία 2024-2025 και στο 3,2% για το 2026.
Το χρέος προβλέπεται να φτάσει το 153,1% του ΑΕΠ το 2024, πριν μειωθεί περαιτέρω στο 146,8% του ΑΕΠ το 2025 και στο 142,7% το 2026. Κυρίως λόγω των πολύ υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Μάλιστα, η Επιτροπή σημειώνει ότι η Ελλάδα στο τέλος του 2026 θα έχει πετύχει μείωση λόγου του χρέους ως προς το ΑΕΠ κατά 67% του ΑΕΠ που είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στην ΕΕ.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, η Επιτροπή έχει αναθεωρήσει οριακά προς τα κάτω την ανάπτυξη για φέτος στο 2,1% από 2,2% που προέβλεπε τον Μάιο, αλλά συνεχίζει να προβλέπει ανάπτυξη 2,3% για το 2025 και 2,2% για το 2026.
Ως βασικές αιτίες για τη διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης η Κομισιόν αναφέρει την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που θα αυξήσουν και το συνολικό επίπεδο επενδύσεων κατά 9% με δεδομένη τη βελτίωση των όρων χρηματοδότησης και τη συνεχιζόμενη αύξηση των εισοδημάτων.
Τονίζει συγκεκριμένα ότι η ανάπτυξη θα συνεχίσει να αυξάνεται υποστηριζόμενη από τη σταθερή αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.
Η ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης αναμένεται να ωφελήσει την αύξηση των εξαγωγών, υποστηριζόμενη περαιτέρω από τη βελτίωση του κόστους ανταγωνιστικότητας που συσσωρεύτηκε στο παρελθόν και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Η αύξηση των εισαγωγών προβλέπεται να συνεχιστεί λόγω και της αύξησης των επενδύσεων.
Για την ανεργία
Τονίζει επίσης ότι το ποσοστό ανεργίας έπεσε στο 9,5% τον Αύγουστο, αν και παραμένει ένα από τα υψηλότερα στην ΕΕ.
Τα ποσοστά των κενών θέσεων αυξήθηκαν περαιτέρω το πρώτο εξάμηνο του 2024, ιδίως στους τομείς των κατασκευών, του τουρισμού και των τομέων υψηλής ειδίκευσης.
Η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό, καθώς οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και τα διαρθρωτικά σημεία συμφόρησης, μεταξύ άλλων, όπως η έλλειψη λύσεων φροντίδας παιδιών και ηλικιωμένων, ή το σφιχτό ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μερική απασχόληση, περιορίζουν την αύξηση της προσφοράς εργασίας.
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί σε περίπου 9,0% έως το 2026, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.
Οι πραγματικοί μισθοί ανά εργαζόμενο αναμένεται να αυξηθούν κατά 1,1% κατά μέσο όρο ετησίως στον προβλεπόμενο ορίζοντα υποστηρίζεται επίσης από τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Στις πρόβλεψεις της για τον πληθωρισμό η Επιτροπή βλέπει για την Ελλάδα να συνεχίζονται οι πιέσεις από τις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών αν δεν υπολογιστούν οι τιμές της ενέργειας.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή προβλέπει ετήσιο πληθωρισμό 3,0%, 2,4% και 1,9% αντίστοιχα για το 2024, το 2025 και 2026.
Χωρίς όμως να υπολογιστούν οι τιμές της ενέργειας και των τροφίμων (δηλαδή σε όρους δομικού πληθωρισμού) η μέση αύξηση των τιμών σε ετήσια βάση θα είναι 3,4%, 2,7% και 2,0% αντίστοιχα για το 2024, το 2025 και το 2026.
Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν οι δημοσιονομικές προοπτικές εξακολουθούν να υπόκεινται σε κινδύνους ανά χώρα.
Συγκεκριμένα οι καθοδικοί κίνδυνοι προέρχονται από εκκρεμότητες νομικές υποθέσεις, με κυριότερη τις δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Δημόσιας Περιουσίας (ΕΤΑΔ).
Αντίθετα, στη θετική κατεύθυνση κινούνται οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολογική συμμόρφωση μέσω της ψηφιοποίησης ώστε να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα το 2025.
Παράλληλα, η Επιτροπή βλέπει ταχεία δημοσιονομική προσαρμογή, με το δημοσιονομικό έλλειμμα πρακτικά να μηδενίζεται το 2025 (προβλέπεται να μειωθεί στο 0,1% του ΑΕΠ) και να καταγράφεται πλεόνασμα 0,2% το 2026.
Προβλέπει επίσης τεράστια αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,9% για τη διετία 2024-2025 και στο 3,2% για το 2026.
Το χρέος προβλέπεται να φτάσει το 153,1% του ΑΕΠ το 2024, πριν μειωθεί περαιτέρω στο 146,8% του ΑΕΠ το 2025 και στο 142,7% το 2026. Κυρίως λόγω των πολύ υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων.
Μάλιστα, η Επιτροπή σημειώνει ότι η Ελλάδα στο τέλος του 2026 θα έχει πετύχει μείωση λόγου του χρέους ως προς το ΑΕΠ κατά 67% του ΑΕΠ που είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στην ΕΕ.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, η Επιτροπή έχει αναθεωρήσει οριακά προς τα κάτω την ανάπτυξη για φέτος στο 2,1% από 2,2% που προέβλεπε τον Μάιο, αλλά συνεχίζει να προβλέπει ανάπτυξη 2,3% για το 2025 και 2,2% για το 2026.
Ως βασικές αιτίες για τη διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης η Κομισιόν αναφέρει την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που θα αυξήσουν και το συνολικό επίπεδο επενδύσεων κατά 9% με δεδομένη τη βελτίωση των όρων χρηματοδότησης και τη συνεχιζόμενη αύξηση των εισοδημάτων.
Τονίζει συγκεκριμένα ότι η ανάπτυξη θα συνεχίσει να αυξάνεται υποστηριζόμενη από τη σταθερή αύξηση του πραγματικού εισοδήματος.
Η ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης αναμένεται να ωφελήσει την αύξηση των εξαγωγών, υποστηριζόμενη περαιτέρω από τη βελτίωση του κόστους ανταγωνιστικότητας που συσσωρεύτηκε στο παρελθόν και τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Η αύξηση των εισαγωγών προβλέπεται να συνεχιστεί λόγω και της αύξησης των επενδύσεων.
Για την ανεργία
Τονίζει επίσης ότι το ποσοστό ανεργίας έπεσε στο 9,5% τον Αύγουστο, αν και παραμένει ένα από τα υψηλότερα στην ΕΕ.
Τα ποσοστά των κενών θέσεων αυξήθηκαν περαιτέρω το πρώτο εξάμηνο του 2024, ιδίως στους τομείς των κατασκευών, του τουρισμού και των τομέων υψηλής ειδίκευσης.
Η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να συνεχιστεί, αν και με βραδύτερο ρυθμό, καθώς οι αναντιστοιχίες δεξιοτήτων και τα διαρθρωτικά σημεία συμφόρησης, μεταξύ άλλων, όπως η έλλειψη λύσεων φροντίδας παιδιών και ηλικιωμένων, ή το σφιχτό ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μερική απασχόληση, περιορίζουν την αύξηση της προσφοράς εργασίας.
Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται να μειωθεί σε περίπου 9,0% έως το 2026, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας.
Οι πραγματικοί μισθοί ανά εργαζόμενο αναμένεται να αυξηθούν κατά 1,1% κατά μέσο όρο ετησίως στον προβλεπόμενο ορίζοντα υποστηρίζεται επίσης από τη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Στις πρόβλεψεις της για τον πληθωρισμό η Επιτροπή βλέπει για την Ελλάδα να συνεχίζονται οι πιέσεις από τις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών αν δεν υπολογιστούν οι τιμές της ενέργειας.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή προβλέπει ετήσιο πληθωρισμό 3,0%, 2,4% και 1,9% αντίστοιχα για το 2024, το 2025 και 2026.
Χωρίς όμως να υπολογιστούν οι τιμές της ενέργειας και των τροφίμων (δηλαδή σε όρους δομικού πληθωρισμού) η μέση αύξηση των τιμών σε ετήσια βάση θα είναι 3,4%, 2,7% και 2,0% αντίστοιχα για το 2024, το 2025 και το 2026.
Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν οι δημοσιονομικές προοπτικές εξακολουθούν να υπόκεινται σε κινδύνους ανά χώρα.
Συγκεκριμένα οι καθοδικοί κίνδυνοι προέρχονται από εκκρεμότητες νομικές υποθέσεις, με κυριότερη τις δικαστικές υποθέσεις κατά της Εταιρείας Δημόσιας Περιουσίας (ΕΤΑΔ).
Αντίθετα, στη θετική κατεύθυνση κινούνται οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αυξήσει τη φορολογική συμμόρφωση μέσω της ψηφιοποίησης ώστε να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα το 2025.
www.worldenergynews.gr