Ενέργεια

«Καλπάζει» η Νορβηγία: Γίνεται η πρώτη χώρα που περνά πλήρως στην ηλεκτροκίνηση

«Καλπάζει» η Νορβηγία: Γίνεται η πρώτη χώρα που περνά πλήρως στην ηλεκτροκίνηση
Καθώς η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισε να επιτυγχάνει σε μαζική κλίμακα μία (ή μάλλον δύο) δεκαετίες αργότερα, διαδοχικές κυβερνήσεις της Νορβηγίας συσσώρευαν με το πέρασμα των ετών ολοένα και περισσότερα προνόμια για τους οδηγούς EV
Από το 2017, η Νορβηγία είχε θέσει τον στόχο της πλήρους εξάλειψης των πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2025.

Αν και τότε ο στόχος αυτός έμοιαζε σαν ουτοπία, τώρα φαίνεται πως η σκανδιναβική χώρα κατάφερε το αδιανόητο.

Σίγουρα, το επίτευγμα διευκολύνθηκε από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων της χώρας –οι οποίες εισέφεραν στα νορβηγικά κρατικά ταμεία ποσό της τάξης των 108 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023– ωστόσο ξεχωρίζει σε ένα πλαίσιο υποχώρησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ευρώπη και παραπαίουσας προόδου της συγκεκριμένης μορφής αυτοκίνησης στις ΗΠΑ, όπου η υιοθέτηση των EV κινδυνεύει, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ επιστρέφει στην εξουσία.

Ο αρχικός στόχος ήταν ουτοπικός, λέει ο Harald Andersen, επικεφαλής της ένωσης εισαγωγών αυτοκινήτων της Νορβηγίας, η οποία εκπροσωπεί εταιρείες που κυμαίνονται από κινεζικές νεοφυείς επιχειρήσεις του κλάδου των ηλεκτρικών οχημάτων έως τη γερμανική Volkswagen.

«Θέσαμε φιλόδοξους στόχους», αναφέρει, «ωστόσο αυτοί οι στόχοι συνοδεύθηκαν αργότερα από τις σωστές πολιτικές».

Αυτές οι πολιτικές είναι ως επί το πλείστον η παροχή κινήτρων, τα οποία μάλιστα χρονολογούνται από το 1994, όταν το Think City –ένα μικρό EV το οποίο έκανε το ντεμπούτο του στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Lillehammer–απαλλάχθηκε από τους φόρους ταξινόμησης του νορβηγικού κράτους.

Καθώς η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισε να επιτυγχάνει σε μαζική κλίμακα μία (ή μάλλον δύο) δεκαετίες αργότερα, διαδοχικές κυβερνήσεις της Νορβηγίας συσσώρευαν με το πέρασμα των ετών ολοένα και περισσότερα προνόμια για τους οδηγούς EV: δωρεάν στάθμευση, πρόσβαση σε λεωφορειολωρίδες και απαλλαγές από διόδια, τέλη κυκλοφορίας και φόρο προστιθέμενης αξίας.

Τα κίνητρα

Μολονότι η Νορβηγία έχει αρχίσει να αίρει ορισμένα από αυτά τα πλεονεκτήματα –από το 2023, για παράδειγμα, οι αγοραστές ακριβότερων μοντέλων πρέπει να πληρώνουν έναν ορισμένο ΦΠΑ– τα πιο σημαντικά παραμένουν σε ισχύ, καθιστώντας τα ηλεκτρικά οχήματα κυρίαρχα στους νορβηγικούς δρόμους.

Ως αποτέλεσμα, τα συνεργεία επισκευής επενδύουν σε εκπαίδευση τεχνικών για την επισκευή οχημάτων υψηλής τάσης και σε εγκαταστάσεις κατάλληλες για εργασία επάνω σε μπαταρίες αυτοκινήτων. Οι αλυσίδες πρατηρίων καυσίμων όπως η Circle K απεγκαθιστούν αντλίες βενζίνης, προκειμένου να δημιουργήσουν χώρο για ηλεκτρικά βύσματα φόρτισης αυτοκινήτων.

Οι δε χειριστές του δικτύου ενέργειας βλέπουν τα γραφεία τους γεμάτα αιτήσεις για τις ζεύξεις υψηλότερης τάσης που απαιτούνται για τα σημεία φόρτισης.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αρχικά ρίζωσαν σε πόλεις όπως το Όσλο και το Μπέργκεν, πλέον όμως κάνουν τη δυναμική εμφάνισή τους σε επαρχιακές περιοχές τόσο μακρινές όσο το νησί Svalbard και το Kirkenes της Αρκτικής, λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορα της Νορβηγίας με τη Ρωσία.

Τον Σεπτέμβριο, οι μπαταρίες τροφοδοτούσαν τουλάχιστον το 90% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν σε κάθε νομό της Νορβηγίας και έως και το 98% σε ορισμένα μέρη, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εθνικών Οδών.

Ακόμη κι έτσι, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα αποτελούν μόνον το 1/4 των αυτοκινήτων που κινούνται στους νορβηγικούς δρόμους και πιθανότατα δεν θα φτάσουν το 50% πριν από το 2030.

Υπάρχουν αυτή τη στιγμή περίπου 170 ηλεκτροκίνητα μοντέλα για να διαλέξει κανείς ποιο θα αγοράσει στη Νορβηγία.

Η Tesla ξεπέρασε την Toyota και τη VW και έγινε η μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις. Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως η Xpeng, η BYD και η Nio ανταγωνίζονται σφόδρα για το ποια θα ενοικιάσει ή θα αγοράσει κορυφαία ακίνητα στο κέντρο του Όσλο.

Οι δε αντιπροσωπείες αυτοκινήτων προσελκύουν πελάτες με πάρτι, στα οποία προσφέρονται χοτ-ντογκ και με διοργάνωση οικογενειακών εκδρομών σε φάρμες.

Παράδειγμα για τις άλλες χώρες

Καθώς άλλες χώρες επιδιώκουν να επιταχύνουν την απομάκρυνσή τους από τα ορυκτά καύσιμα, θα μπορούσαν κάλλιστα να υιοθετήσουν τη στρατηγική της Νορβηγίας, να προσφέρει διαφόρων ειδών κίνητρα στους αγοραστές και χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων, αποφεύγοντας ταυτόχρονα την πλήρη απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Παρόλο που τα οχήματα με εξάτμιση θα μπορούν να συνεχίσουν να πωλούνται από το 2025 και μετά, δεδομένης της κλίμακας των κινήτρων που παρέχει το νορβηγικό κράτος –που σημαίνουν δισεκατομμύρια δολάρια σε χαμένα φορολογικά έσοδα– τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος ιδιοκτησίας.

Η αρχική απήχηση των ηλεκτρικών οχημάτων περιοριζόταν σε μεγάλο βαθμό στους πιο περιβαλλοντικά ευαίσθητους Νορβηγούς, αυτό ωστόσο έχει πια αλλάξει, καθώς η εμπιστοσύνη στη συγκεκριμένη πράσινη τεχνολογία αυξάνεται και οι επιλογές φόρτισης πολλαπλασιάζονται, λέει η Christina Bu, γενική γραμματέας της Ένωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων.

Παλαιότερα, ήταν σύνηθες για τους αγοραστές να διατηρούν τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ως εφεδρικά, ενώ σήμερα σχεδόν τα 2/3 των νοικοκυριών που κατέχουν ηλεκτρικό όχημα δεν διαθέτουν άλλα αυτοκίνητα διαφορετικής πηγής ενέργειας.

«Οι άνθρωποι έρχονται σε μένα με ενθουσιασμό και δηλώνουν ότι αρχικά ποτέ δεν ήθελαν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ωστόσο τώρα είναι πολύ περήφανοι που το έχουν», τονίζει η Bu.

«Αυτό μπορεί να αποτελέσει μάθημα για άλλες χώρες», τόνισε.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης