Οι 12 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν στο «στόχαστρο» τα πλοία της Ρωσίας
Δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν σε μέτρα που στοχεύουν τον «σκιώδη» στόλο της Ρωσίας σε πρόσφατη σύνοδο κορυφής στο Ταλίν της Εσθονίας.
Στόχος τους είναι να διαταράξουν και να αποτρέψουν τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας για να αποτρέψουν παράνομες επιχειρήσεις και να αυξήσουν το κόστος της Ρωσίας στον πόλεμο της εναντίον της Ουκρανίας.
Η Δανία, η Εσθονία, η Φινλανδία, η Γερμανία, η Ισλανδία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Πολωνία, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, συμφώνησαν στις 16 Δεκεμβρίου να διαταράξουν και να αποτρέψουν τα σκιώδη πλοία του ρωσικού στόλου. Το πρώτο βήμα είναι ο έλεγχος των πιστοποιητικών ασφάλισης των ρωσικών σκαφών.
«Η στόχευση του σκιώδους στόλου είναι ένα θέμα που βρίσκεται ψηλά στη λίστα πόνου της Ρωσίας. Εάν ο σκιώδης στόλος ελέγχεται περισσότερο από εμάς, θα στείλει ένα ισχυρό μήνυμα στη Ρωσία», είπε η Kristen Michal (Πρωθυπουργός της Εσθονίας) στο πάνελ στο Joint Expeditionary Force Leaders' Summit στο Ταλίν (JEF Tallinn).
Το offshore-energy.biz υποστηρίζει ότι οι προαναφερθείσες χώρες θα αναθέσουν στις ναυτιλιακές αρχές τους να ζητήσουν σχετικές αποδείξεις ασφάλισης από ύποπτα σκάφη καθώς περνούν από τη Μάγχη, τα Δανικά Στενά της Μεγάλης Ζώνης, τον Σάουντ μεταξύ Δανίας και Σουηδίας και τον Φινλανδικό Κόλπο. Οι πληροφορίες που συλλέγονται από τα συμμετέχοντα κράτη, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων που επιλέγουν να μην ανταποκριθούν σε αιτήματα, θα αξιολογηθούν και θα ληφθούν από κοινού ενέργειες.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε την περασμένη εβδομάδα το 15ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, εστιάζοντας στην περαιτέρω καταστολή του σκιώδους στόλου της Ρωσίας και στην καταπολέμηση της παράκαμψης των κυρώσεων.
Οι κυρώσεις του Ην. Βασιλείου
Το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε επίσης κυρώσεις σε 20 σκιώδη πλοία του στόλου που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, συμπεριλαμβανομένων των Ocean Faye, Andaman Skies και Mianzimu, τα οποία μετέφεραν το καθένα περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου το 2024. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε νέες κυρώσεις στις 17 Δεκεμβρίου 2024.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει πλέον επιβάλει κυρώσεις σε περισσότερα από 100 πλοία για μεταφορά ρωσικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων 93 πετρελαιοφόρων, περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο έθνος. Λόγω των συνεχών προσπαθειών να ηγηθεί της κατηγορίας κατά του σκιώδους στόλου, τα πλοία του μένουν άχρηστα εκτός λιμανιών, γεγονός που κοστίζει στη Ρωσία εκατομμύρια σπατάλη κεφαλαίων.
Η Ρωσία χρησιμοποιεί παλιά δεξαμενόπλοια, συχνά ανασφάλιστα και με ασαφή ιδιοκτησία, για να εξάγει αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου της στο εξωτερικό, παρά τις κυρώσεις της ΕΕ, της G7 και των διεθνών κυρώσεων. Αυτές οι δραστηριότητες έχουν επίσης εγείρει φόβους για τον κίνδυνο περιβαλλοντικών καταστροφών, συμπεριλαμβανομένων σοβαρών πετρελαιοκηλίδων.
Η Φινλανδία ελέγχει τα πιστοποιητικά ασφάλισης ρωσικών δεξαμενόπλοιων
Η Φινλανδία έχει αρχίσει να ελέγχει τα πιστοποιητικά ασφάλισης των δεξαμενόπλοιων που προέρχονται από τη Ρωσία, συμπίπτοντας με την πρόσφατη καταστολή του ρωσικού «σκιώδους στόλου» από τα δυτικά κράτη.
Από τις 11 Δεκεμβρίου 2024, η σκανδιναβική χώρα άρχισε να ζητά από τα δεξαμενόπλοια να παρέχουν στοιχεία ασφάλισης. Η απαίτηση ισχύει για δεξαμενόπλοια που προέρχονται από τη Ρωσία και μεταφέρουν αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου.
Άρχισε να απαιτεί συστηματικά όλα τα δεξαμενόπλοια που περνούν από την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Φινλανδίας και μεταφέρουν αργό πετρέλαιο ή προϊόντα πετρελαίου από τη Ρωσία να παρουσιάζουν πληροφορίες για την ασφάλιση του πλοίου που απαιτείται από τη Σύμβαση CLC.
Η Σύμβαση CLC
Οι πληροφορίες μπορούν να παρέχονται με την προσκόμιση Πιστοποιητικού CLC που εκδίδεται από το κράτος σημαίας του πλοίου. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με την ασφαλιστική κάλυψη του πλοίου έναντι περιβαλλοντικών ζημιών.
Συγκεκριμένα, η Σύμβαση CLC αναφέρεται στη Διεθνή Σύμβαση για την Αστική Ευθύνη για Ζημιές από Ρύπανση από Πετρέλαιο. Απαιτεί από τους πλοιοκτήτες να συνάπτουν ασφάλιση για τα πλοία που μεταφέρουν φορτίο πετρελαίου για την κάλυψη της ευθύνης τους για ζημιές από ρύπανση από πετρέλαιο.
Για να επιβεβαιώσει ότι πληροί τους απαραίτητους όρους, το κράτος του οποίου το πλοίο έχει τη σημαία θα εκδώσει πιστοποιητικό στο πλοίο.
Σκοπός της ασφάλισης είναι να διασφαλίσει ότι υπάρχει οικονομικός μηχανισμός για την κάλυψη της ευθύνης για ζημιές σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Η Σύμβαση CLC αποτελεί μέρος του ευρύτερου διεθνούς ρυθμιστικού τοπίου που διέπει την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος στις θαλάσσιες μεταφορές. Μαζί με άλλες διεθνείς συμφωνίες, όπως η Σύμβαση MARPOL, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των θαλάσσιων μεταφορών.
www.worldenergynews.gr