Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Αρ.Αϊβαλιώτης στο COP 29: Τα ΑΙ Data centers θα δώσουν την λύση για τις περικοπές ενέργειας

Αρ.Αϊβαλιώτης στο COP 29: Τα ΑΙ Data centers θα δώσουν την λύση για τις περικοπές ενέργειας

Η πλεονάζουσα ενέργεια θα δώσει στην Ελλάδα την ευκαιρία να γίνει Power Tech Hub

 

Τα ΑΙ Data centers θα δώσουν την απάντηση στην ανάγκη ενίσχυσης της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να απορροφάται η παραπάνω πράσινη ενέργεια που θα παράγουν οι ΑΠΕ το 2030, είπε χθες ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας κ. Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης μιλώντας στο Μπακού, στο COP29.

Αναφέρθηκε στους γρήγορους ρυθμούς διείσδυσης των ΑΠΕ τονίζοντας όμως ότι η ζήτηση ενέργειας δεν ακολουθεί την αύξηση της παραγωγής. Όπως είπε το 2030 θα ανέρχονται στα 35 MW οι εγκατεστημένες ΑΠΕ ενώ η ζήτηση δεν ξεπερνάει τα 5-11 GW ανάλογα τις καιρικές συνθήκες.

Η πλεονάζουσα ενέργεια που θα παράγεται, τόνισε ο κ. Αϊβαλιώτης, μπορεί όμως να δώσει στην Ελλάδα την ευκαιρία να γίνει κέντρο τεχνολογίας και ενέργειας, Power Tech Hub, προσελκύοντας επενδύσεις AI-Data centers, ενώ σημείωσε ότι τα Data Centers που θα γίνουν στην Ελλάδα στρέφονται προς αυτή την επιλογή.

Τόνισε ότι για να αποφευχθούν οι μεγάλες περικοπές ενέργειας όταν θα αυξηθεί ως το 2030 η παραγωγή πράσινης ενέργειας από ΑΠΕ προωθούνται οι εξής λύσεις:

Προωθείται η αύξηση των διεθνών διασυνδέσεων, όπως με Ιταλία, Βουλγαρία και Γερμανία και η διασύνδεση με την Αίγυπτο που θα μειώσει τη στοχαστικότητα των ΑΠΕ.
Ενισχύεται η αποθήκευση ενέργειας με στόχο τα 4 GW μέχρι το 2030, που όμως δεν αρκεί για να λυθεί η μειωμένη ζήτηση.

Αναμένεται να αυξηθεί η ζήτηση ενέργειας, από την παραγωγή υδρογόνου, τεχνολογία που θα χρειαστεί όμως αρκετά χρόνια για να ωριμάσει.
Πιο άμεσα μπορεί να αυξηθεί η ζήτηση με δημιουργία AI datacenters, έκαστο 200 MW.


Ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας

Την περίοδο αυτή το υπουργείο Ενέργειας προετοιμάζει το ρυθμιστικό πλαίσιο για το cold ironing, τη δυνατότητα για ηλεκτροδότηση πλοίων από τα λιμάνια, το οποίο στοχεύει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιανουάριο του 2025.

Το ευρωπαϊκό πλαίσιο απαιτεί να προχωρήσει η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, τόσο μέσω των εναλλακτικών καυσίμων όσο και με το cold ironing, ώστε μέρος των ενεργειακών αναγκών των πλοίων να καλύπτεται από ηλεκτρική ενέργεια, όταν βρίσκονται στα λιμάνια.

Συνήθως, τα πλοία παράγουν τη δική τους ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιώντας γεννήτριες ντίζελ, οι οποίες εκπέμπουν ρύπους και αέρια θερμοκηπίου, όπως το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά με το cold ironing, αντί να χρησιμοποιούν ενέργεια από ντίζελ, μπορούν όσο βρίσκονται στο λιμάνι να χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από το λιμάνι και να μειώνεται το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.


Απο Πειραιά Θεσσαλονίκη το cold ironing

Σχετικά με τις εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν για να ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας είπε ότι πρέπει να αποφασιστεί ποιος θα είναι ο λειτουργός του cold ironing, τα λιμάνια ή ο TSO και αν ο προμηθευτής θα πουλά το ηλεκτρικό ρεύμα στο λιμάνι ή στο πλοίο. Ωστόσο, σημείωσε ότι θα ξεκινήσει η εφαρμογή του cold ironing από τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, για το cold ironing έχουν εξασφαλιστεί 150 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility για να χρηματοδοτηθούν οι σχετικές επενδύσεις, ενώ 100 εκ. ευρώ θα διατεθούν για τα λιμάνια Κρήτης, Μυκόνου και Ρόδου από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών και 10 εκ. έχουν εξασφαλιστεί για τα τέσσερα περιφερειακά λιμάνια που εντάσσονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, από το Connecting Europe Facility (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης