Ενέργεια

Σύγκρουση Σκυλακάκη στην Κρήτη για την γραμμή Χανιά - Δαμάστα - Κρίσιμες αποφάσεις για το «Κρήτη - Αττική»

Σύγκρουση Σκυλακάκη στην Κρήτη για την γραμμή Χανιά - Δαμάστα - Κρίσιμες αποφάσεις για το «Κρήτη - Αττική»

ΥΠΕΝ και ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν ότι η υπογειοποίηση της γραμμής ανεβάζει το κόστος του έργου 7 φορές πάνω από την εγκατάσταση των εναέριων πυλώνων

 

Ψηλά τη σημαία των αντιδράσεων κατά των πυλώνων του ΑΔΜΗΕ στη γραμμή μεταφοράς υψηλής τάσης 150ΚV Χανιά – Δαμάστα σηκώνει ο Δήμος Αποκόρωνα μετά την συνάντηση του Δημάρχου Χαράλαμπου Κουκιανάκη χθες στο ΥΠΕΝ με τον Υπουργό Θόδωρο Σκυλακάκη και τον Διευθυντή της Διεύθυνσης Νέων Έργων Μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ, Μιχαήλ Χατζηπάνο.

Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης οι επικεφαλής της αντιπολίτευσης στο Δήμο κκ. Ανδρέας Κουκλινός, Κωνσταντίνος Γύπαρης και Νικήτας Μελισσάκης και οι νομικοί σύμβουλοι του Δήμου Μανώλης Νικολούδης και Αργυρώ Κουκιανάκη.

 

Η υπογειοποίηση της γραμμής ανεβάζει το κόστος του έργου

Ο Υπουργός ξεκαθάρισε στους συνομιλητές του ότι η όδευση του έργου δεν μπορεί να αλλάξει επικαλούμενος το πολλαπλάσιο κόστος που συνεπάγεται η υπογειοποίηση της γραμμής έναντι της εναέριας που έχει σχεδιάσει ο ΑΔΜΗΕ.

Η υπογειοποίηση της γραμμής σύμφωνα με τα όσα μεταφέρθηκαν στην συνάντηση ανεβάζει το κόστος του έργου 7 φορές πάνω από την εγκατάσταση των εναέριων πυλώνων, κάτι που θα επιβαρύνει υπέρμετρα τους καταναλωτές ρεύματος σε όλη τη χώρα αφού το κόστος αυτό περνάει στην περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ και μεταφέρεται μεταφέρεται στους λογαριασμούς ρεύματος ως ρυθμιζόμενη χρέωση.

Αντιδρά έντονα ο Δήμος Αποκόρωνα

Η στάση του υπουργείου προκάλεσε «οργή και αγανάκτηση» στην αντιπροσωπεία του Δήμου Αποκόρωνα.

«Παρά το Παρά το γεγονός ότι η αντιπροσωπεία του Δήμου Αποκορώνου εξέθεσε τεκμηριωμένα τα επιχειρήματά της, μεταφέροντας ταυτόχρονα την οργισμένη φωνή σύσσωμης της κοινωνίας του Αποκόρωνα, η πλευρά του υπουργείου και του ΑΔΜΗΕ άτεγκτα και χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες (αδειοδότηση του έργου) παρουσίασαν ως ειλημμένη την απόφαση για τον τρόπο υλοποίησης του σχεδιαζόμενου έργου μέσω εναέριας όδευσης κατά μήκος όλου του Αποκόρωνα.

«Μετά από την κάθετη άρνηση της πολιτικής ηγεσίας, γνωρίζοντας το αγωνιστικό και δημοκρατικό φρόνημα του Αποκορωνιώτικου λαού για την υπεράσπιση του τόπου του, καταστήσαμε σαφές ότι για όσες δυσάρεστες καταστάσεις τυχόν επακολουθήσουν η ευθύνη θα βαρύνει τους ίδιους» αναφέρει ανακοίνωση που εξέδωσε η αντιπροσωπεία του Δήμου αμέσως μετά τη συνάντηση.


Σχετικά με το έργο

Η σχεδιαζόμενη γραμμή μεταφοράς η οποία θα ξεκινάει από τον υποσταθμό Χανίων και θα καταλήγει στον υποσταθμό Δαμάστας συνιστά έργο για τη μεταφορά ισχύος προς την ευρύτερη περιοχή της Κρήτης, το οποίο έχει συμπεριλάβει ο ΑΔΜΗΕ στο εγκεκριμένα δεκαετές αναπτυξιακό πλάνο του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2022-2031. 

Είναι επίσης άρρηκτα συνδεδεμένο με το εμβληματικό έργο της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, καθώς η ενέργεια που θα εγχύει στο σύστημα όταν ολοκληρωθεί, δεν μπορεί να υποστηριχθεί με το υφιστάμενο δίκτυο.

Ωστόσο ολόκληρη σχεδόν η Κρήτη έχει ξεσηκωθεί με την Περιφέρεια και τους Δήμους να πρωτοστατούν με αίτημα την υπογειοποίηση του έργου, καθώς ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, ύψους 35 μέτρων στον ορεινό όγκο από τα Χανιά μέχρι το Ανατολικό Ρέθυμνο.

Η γραμμή αρχικά είναι υπόγεια σε μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 χιλιομέτρων, περιλαμβάνοντας του 269 πυλώνες, διπλού κυκλώματος που έχουν σηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Οι πυλώνες σύμφωνα με τους αντιδρώντες διέρχονται πλησίον  οικισμών και προστατευόμενων περιοχών γι’ αυτό και ζητούν από τον ΑΔΜΗΕ την υπογειοποίησή του έργου στο σύνολό του.

 

Ο ΑΔΜΗΕ εξηγεί γιατί είναι κατά της υπογειοποίησης

Η υπογειοποίηση σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ δεν αποτελεί ενδεδειγμένη λύση για πολλούς λόγους.

Επιπλέον υπογειοποίηση τμημάτων του έργου θα οδηγήσει σε αύξηση του μήκους της γραμμής, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, φαινόμενο που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του ηλεκτρικού συστήματος.

Επιπλέον σε περίπτωση βλάβης του υπόγειου δικτύου η επισκευή θα απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο αποκατάστασης και αυξημένη όχληση στην κυκλοφορία και επίσης σε περίπτωση τροποποίησης ή διαπλάτυνσης του οδικού άξονα (ΒΟΑΚ) η μετατόπιση του καλωδιακού συστήματος είναι αδύνατη.

Η υπογειοποίηση, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ μεταφράζεται και σε σημαντική αύξηση του κόστους καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 120χλμ υπόγειας όδευσης, 720χλμ καλωδίου 150kV, επιπλέον εξοπλισμός αντιστάθμισης και αντίστοιχα κατάλληλοι χώροι εγκατάστασης που δεν έχουν προβλεφθεί. Το πρόσθετο αυτό κόστος εκτιμάται σε 150 εκατ. ευρώ, το οποίο  εφόσον εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ, θα μετακυλισθεί στους καταναλωτές. Επανασχεδιαμός του έργου θα οδηγήσει τέλος σε καθυστερήσεις που θα επηρεάσουν και την λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης