Πυρά για το πρόγραμμα των 700 εκατ. της enaon EDA
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Motor Oil, θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάπτυξης και ελέγχου του κόστους του και μιλά για «ελλιπή κατανόηση» του σχεδιασμού για τις υποδομές μικρής κλίμακας υγροποιημένου αερίου (small scale LNG) αλλά και για ετεροβαρή πρότυπη σύμβαση που δεν σέβεται τους χρήστες.
Αναλυτικότερα, όπως τονίζει η Motor Oil, στις θέσεις που διατύπωσε στη σχετική διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ, η πρότυπη σύμβαση δεν μπορεί να είναι ετεροβαρής και να υπερασπίζεται πρωτίστως τα συμφέροντα του Διαχειριστή, αλλά πρέπει να σέβεται τα δικαιώματα των χρηστών και να προωθεί κοστοστρεφείς υπηρεσίες.
Κατανομή ρίσκου
Η εταιρία μιλάει για «ελλιπή κατανόηση» σε ότι αφορά το συνολικό σχεδιασμό των απομακρυσμένων δικτύων και ειδικότερα για τα small scale LNG (υποδομές μικρής κλίμακος για υγροποιημένο αέριο), καθώς και την κατανομή του ρίσκου και του κόστους μεταξύ Διαχειριστή, Χρηστών και Καταναλωτών
«Θεωρούμε ότι το νομοθετικό/ ρυθμιστικό πλαίσιο δεν επαρκεί για τη κατανόηση της υπό διαμόρφωση νέας αγοράς και θεωρούμε απαραίτητη μία συνολική τοποθέτηση εκ μέρους του Διαχειριστή Διανομής που έχει αναλάβει να υλοποιήσει τις νέες αγορές» αναφέρει η Μotor Oil, ζητώντας διάλογο για να λυθούν τα προβλήματα.
Εξάλλου η Μotor Oil θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάπτυξης της enaon EDA και ζητεί σαφή ενημέρωση-τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα των επενδύσεων των 700 εκατ. ευρώ, τα κριτήρια επιλογών, τις διαδικασίες αναθέσεως και ελέγχου κόστους. Επίσης ζητά να υπάρχει συνυπευθυνότητα στην απορρόφηση του κόστους απωλειών δικτύου και να μην χρεώνεται ο Διαχειριστής μόνον το 0,3% των απωλειών, όπως προτείνει. Επίσης θέτει θέμα ποιότητας υπηρεσιών μέσω της ενίσχυσης του τοπικού δικτύου, φέροντας ως παράδειγμα τον Ασπρόπυργο, όπου το δίκτυο έχει πολύ χαμηλή πίεση.
Προστασία καταναλωτών
Από την πλευρά της η Φυσικό Αέριο, τονίζει ότι οι επιπτώσεις από το πρόγραμμα ανάπτυξης ύψους 700 εκατ ευρώ, στα τιμολόγια θα είναι σημαντικές, λαμβανομένης υπόψη και της πρόσφατης αύξησης, από την 1η Φεβρουαρίου 2024, που φθάνει ως και 30% στη χρέωση δυναμικότητας σε ορισμένες περιοχές. Παράλληλα καθορίστηκε για πρώτη φορά η «Προσαύξηση Διείσδυσης» ως επιπλέον χρέωση διανομής για ολόκληρη τη Ρυθμιστική Περίοδο 2023- 2026.
Στο πλαίσιο αυτό, η Φυσικό Αέριο τονίζει ότι για να προωθηθεί αποτελεσματικά το εν λόγω καύσιμο σε όλες τις περιοχές, ως φθηνότερη και περιβαλλοντικά φιλικότερη επιλογή από το πετρέλαιο, θα πρέπει να υπάρξει προσπάθεια οι αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις να παραμένουν εντός ενός εύλογου εύρους που δεν θα προκαλεί απότομες και μεγάλες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς φυσικού αερίου.
Οι καταναλωτές που ήδη επιβαρύνονται με βάση τα νέα τιμολόγια της Ρυθμιστικής Περιόδου 2023-2026, θα πρέπει να προστατευτούν από περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις λόγω του Προγράμματος Ανάπτυξης 2024-2028, υπογραμμίζει η εταιρία, προσθέτοντας ότι τα δίκτυα διανομής αποτελούν «φυσικά» μονοπώλια.
Παράλληλα η Φυσικό Αέριο καταθέτει τους προβληματισμούς της σχετικά με την ομαλή εξέλιξη των τιμών διανομής με βάση τα βασικά σενάρια ζήτησης όπως έχουν παρουσιασθεί στη Μελέτη ανάπτυξης δικτύου του διαχειριστή, ζητώντας από τη ΡΑΑΕΥ να αξιολογήσει τις επιπτώσεις του Πλάνου Ανάπτυξης 2024- 2028 της enaon EDA στις χρεώσεις διανομής.
Τέλος η εταιρία ζητεί από τη Ρυθμιστική Αρχή να αξιολογήσει πολύ προσεκτικά τις εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές και να μην προκύψουν τα επόμενα χρόνια δυσανάλογα κόστη στους καταναλωτές φυσικού αερίου. «Ευελπιστούμε ότι θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο έτσι ώστε οι τιμές διανομής να αντικατοπτρίζουν τις εκάστοτε εξελίξεις στην αγορά ενέργειας με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των καταναλωτών” καταλήγει η Φυσικό Αέριο στην τοποθέτησή της.
www.worldenergynews.gr