Στην επανεξέταση της νομοθετικής ρύθμισης (άρθρο 98 του ν. 4951/2022) που προβλέπει την κοινωνικοποίηση σε ποσοστό 50% του κόστους διασύνδεσης έργων ΑΠΕ και θερμικών μονάδων με το δίκτυο προχωράει το ΥΠΕΝ. Αυτό που θα διερευνήσει νομικά είναι το κατά πόσο η σχετική ρύθμιση εμπίπτει στους κανόνες κρατικών ενισχύσεων , με προοπτική εάν κάτι τέτοιο διαπιστωθεί να προχωρήσει ακόμη και στην κατάργησή της. Εναλλακτικά και αξιολογώντας τα δεδομένα για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να τεθεί αίτημα έγκρισης στην Κομισιόν.
Σε κάθε περίπτωση η οπτική αυτή του ΥΠΕΝ στο επίμαχο ζήτημα που έχει ανακύψει θα παρατείνει τον δημόσιο διάλογο και την αντιπαράθεση μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΑΕΥ, η οποία επαναδιατυπώθηκε χθες στη σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο υπό την υφυπουργό Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου και τον γγ κ. Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη. Η κατ' αρχήν τοποθέτηση της πολιτικής ηγεσίας στο ζήτημα δεν φαίνεται πάντως να ευνοεί τον ΑΔΜΗΕ. "Θα εξετάσουμε κάθε παράμετρο πριν καταλήξουμε σε μια συγκεκριμένη θέση" αναφέρουν κύκλοι του ΥΠΕΝ, εκφράζοντας σαφώς μια διαφοροποίηση από την στάση του ΑΔΜΗΕ.
Η ΡΑΑΕΥ από την πλευρά της , εμφανίζεται να εμμένει στην πρότασή της για καταγραφή του κόστους που αντιστοιχεί σε αυτή την κατηγορία έργων σε μια διακριτή περιουσιακή βάση και την αποζημίωσή τους με βάση το συντελεστή κόστους δανεισμού και όχι με το εγκεκριμένο WACC (7,5%). Μάλιστα, η αρμόδια Αρχή φέρεται να δρομολογεί διαδικασίες αναζήτησης συμβούλου, που θα αναλάβει να καταρτίσει την διακριτή αυτή περιουσιακή βάση. «Δεν μπορεί να δανείζονται με επιτόκιο που θα πέσει στο 3,5% και να αποζημιώνεται με 7,5%» αναφέρουν κύκλοι της ΡΑΑΕΥ.
H βάση της διαφωνίας
Υπενθυμίζεται, ότι η σχετική πρόταση της ΡΑΑΕΥ προς τον ΑΔΜΗΕ, στηρίζεται στο επιχείρημα ότι τα εν λόγω έργα δεν κατασκευάζονται από τον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ αλλά από ιδιώτες και ως εκ τούτου δεν εμπεριέχουν άλλο ρίσκο πέραν του δανεισμού, άποψη που φέρεται να συμμερίζεται κατ αρχήν και το ΥΠΕΝ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει αρνηθεί κατηγορηματικά την πρόταση της ΡΑΑΕΥ με βασικό επιχείρημα ότι η αποζημίωση βάσει του κόστους δανεισμού θα καταστήσει ζημιογόνες τις επενδύσεις σε αυτά τα έργα και ότι συνολικότερα η πρόταση υπονομεύει την ανάπτυξη των ΑΠΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος από αυτή την κατηγορία έργων που ο ΑΔΜΗΕ έχει συμπεριλάβει στην περιουσιακή του βάση για το 2024 ανέρχεται περί τα 400 εκατ. ευρώ με πρόταση για ανάκτησή τους σε ορίζοντα διετίας προκειμένου να περιοριστεί η επιβάρυνση για τους καταναλωτές. Ο προβληματισμός ωστόσο στη ΡΑΕΕΥ και στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ συνδέεται με το γεγονός, ότι αυτά τα κόστη συνεχώς θα διευρύνονται καθώς θα αναπτύσσονται οι ΑΠΕ.
Την πλευρά αυτή θίγει και ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ κ. Αντώνης Κοντολέων με αφορμή την νέα παρέμβαση της Ενωσης για το θέμα. «στη νέα παρέμβασή της και η ΕΒΙΚΕΝ. «Εχει υποτιμηθεί η επίπτωση σε βάθος χρόνου στον απλό καταναλωτή καθώς τα κόστη αυτά δεν είναι εφάπαξ αλλά συνεχώς θα προστίθενται νέα (στόχοι ΕΣΕΚ, υπεράκτια αιολικά, αποθήκευση)» αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο ίδιος επισημαίνει επίσης ότι «οι επιδοτήσεις που δίδονται για ιδιωτικά έργα οφείλουν να ακολουθούν τους ευρωπαϊκούς κανόνες και διαδικασίες εγκρίσεων και όχι έργα εθνικής σημασίας».
Να σημειωθεί ότι η ΕΒΙΚΕΝ έχει εκφράσει την κατηγορηματική αντίθεσή της με την κοινωνικοποίηση του εν λόγω κόστους και έχει ζητήσει από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ να επανεξετάσει τη σχετική νομοθετική ρύθμιση.
www.worldenergynews.gr
ΥΠΕΝ:Επανεξετάζει την ρύθμιση - "Μήλο της Έριδος"- μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΑΕΥ - Θα περάσει από Κομισιόν υπό τον φόβο κρατικής ενίσχυσης
Αξιολογώντας τα δεδομένα για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να τεθεί αίτημα έγκρισης στην Κομισιόν