Υπογειοποίηση ζητούν Περιφέρεια και Δήμοι - Τι απαντά ο ΑΔΜΗΕ
Η συνάντηση διοργανώθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, ως ο αρμόδιος φορέας περιβαλλοντικής αδειοδότησης και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ολοκλήρωσης της διαδικασίας διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, με σκοπό την ενημέρωση και συζήτηση επί των θεμάτων που έχουν προκύψει για την εκτέλεσή του εντός χρονοδιαγράμματος.
Παρόν στη συνάντηση ήταν ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης με τους Αντιπεριφερειάρχες Χανίων, Ηρακλείου και Τομέα Περιβάλλοντος, καθώς και οι επικεφαλής των ΟΤΑ στους οποίους χωροθετούνται τα επίμαχα έργα, ο Πρόεδρος ΠΕΔ Κρήτης και Δήμαρχος Ρεθύμνου Γεώργιος Μαρινάκης, οι Δήμαρχοι Χανίων, Αποκόρωνα, Αμαρίου, Μυλοποτάμου και Μαλεβιζίου.
Ο ΑΔΜΗΕ είχε την ευκαιρία σε αυτή τη συνάντηση να ενημερώσει Δημάρχους και Περιφέρεια Κρήτης για την σημασία του έργου σε επίπεδο περιφερειακής και εθνικής οικονομίας, αλλά και σε περιβαλλοντικό επίπεδο. Η σχεδιαζόμενη γραμμή μεταφοράς η οποία θα ξεκινάει από τον υποσταθμό Χανίων και θα καταλήγει στον υποσταθμό Δαμάστας συνιστά έργο για τη μεταφορά ισχύος προς την ευρύτερη περιοχή της Κρήτης.
Οι πυλώνες και οι αντιδράσεις
Είναι επίσης άρρηκτα συνδεδεμένο με το εμβληματικό έργο της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, καθώς η ενέργεια που θα εγχύει στο σύστημα όταν ολοκληρωθεί, δεν μπορεί να υποστηριχθεί με το υφιστάμενο δίκτυο. Ωστόσο ολόκληρη σχεδόν η Κρήτη έχει ξεσηκωθεί με την Περιφέρεια και τους Δήμους να πρωτοστατούν με αίτημα την υπογειοποίηση του έργου, καθώς ο σχεδιασμός του ΑΔΜΗΕ προβλέπει την κατασκευή 269 πυλώνων, ύψους 35 μέτρων στον ορεινό όγκο από τα Χανιά μέχρι το Ανατολικό Ρέθυμνο. Η γραμμή αρχικά είναι υπόγεια σε μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 χιλιομέτρων, περιλαμβάνοντας του 269 πυλώνες, διπλού κυκλώματος που έχουν σηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Οι πυλώνες σύμφωνα με τους αντιδρώντες διέρχονται πλησίον οικισμών και προστατευόμενων περιοχών γι αυτό και ζητούν από τον ΑΔΜΗΕ την υπογειοποίησή του έργου στο σύνολό του.
Ο σχεδιασμός του έργου, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ είναι ο βέλτιστος που προέκυψε κατόπιν εξέτασης εναλλακτικών επιλογών κατά την οποία γνωμοδότησαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς. Η υπογειοποίηση σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ δεν αποτελεί ενδεδειγμένη λύση για πολλούς λόγους.
Επιπλέον υπογειοποίηση τμημάτων του έργου θα οδηγήσει σε αύξηση του μήκους της γραμμής, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης, φαινόμενο που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του ηλεκτρικού συστήματος. Επιπλέον σε περίπτωση βλάβης του υπόγειου δικτύου η επισκευή θα απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο αποκατάστασης και αυξημένη όχληση στην κυκλοφορία και επίσης σε περίπτωση τροποποίησης ή διαπλάτυνσης του οδικού άξονα (ΒΟΑΚ) η μετατόπιση του καλωδιακού συστήματος είναι αδύνατη.
Αύξηση του κόστους
Η υπογειοποίηση, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ μεταφράζεται και σε σημαντική αύξηση του κόστους καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 120χλμ υπόγειας όδευσης, 720χλμ καλωδίου 150kV, επιπλέον εξοπλισμός αντιστάθμισης και αντίστοιχα κατάλληλοι χώροι εγκατάστασης που δεν έχουν προβλεφθεί. Το πρόσθετο αυτό κόστος εκτιμάται σε 150 εκατ. ευρώ, το οποίο εφόσον εγκριθεί από τη ΡΑΑΕΥ, θα μετακυλισθεί στους καταναλωτές. Επανασχεδιαμός του έργου θα οδηγήσει τέλος σε καθυστερήσεις που θα επηρεάσουν και την λειτουργία της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής.
www.worldenergynews.gr