Διμερείς συναντήσεις για θέματα που αφορούν στο φυσικό αέριο έχουν η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου και ο ειδικός σύμβουλος του ΥΠΕΝ και συντονιστής επί θεμάτων διεθνούς ενεργειακής ασφάλειας κ. Θεόδωρος Τσακίρης στο Κάιρο όπου βρίσκονται από χθες. Στόχος της ελληνικής αντιπροσωπείας είναι να στηριχθούν και να επεκταθούν οι παραδοσιακές στρατηγικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.
Ήδη από το 2020 η Αίγυπτος είχε θέσει ως στόχο την εξόρυξη μεγαλύτερων ποσοτήτων φυσικού αερίου ενώ στις αρχές του 2022, με τη στήριξη των ΗΠΑ, είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα ενός virtual αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, στο πλαίσιο των προσπαθειών απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την υγροποίηση αερίου από τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Αίγυπτο και τη διάθεσή του από εκεί ως LNG προς τη Ρεβυθούσα ή και προς τo FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση του Αλ Σίσι υπολογίζει στην αξιοποίηση των ελληνικών υποδομών για την εξαγωγή αιγυπτιακού LNG στην Ευρώπη, ώστε όσα νέα κοιτάσματα εντοπισθούν στην αιγυπτιακή ΑΟΖ να αξιοποιηθούν για εξαγωγές. Αυτό είχε διαφανεί και σε συνάντηση που είχε ο υπουργό Ενέργειας της Αιγύπτου Ταρέκ Ελ Μόλα πριν από περίπου έναν χρόνο με την Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλι στο περιθώριο του Egypt Petroleum Show 2023.
To ελληνικό hub
Η προοπτική αξιοποίησης της Ελλάδας ως ευρωπαϊκής πύλης εισόδου του αιγυπτιακού αερίου «κουμπώνει» με τον αναβαθμισμένο ρόλο που επιδιώκει να αποκτήσει το Κάιρο, ως περιφερειακό hub αερίου. Παράλληλα η χώρα μας συγκεντρώνει τις προϋποθέσεις να αποτελέσει κεντρικό προορισμό των φορτίων αιγυπτιακού LNG καθώς οι υφιστάμενες υποδομές και όσες βρίσκονται υπό ανάπτυξη (η Ρεβυθούσα, τα FSRU, οι νέοι αγωγοί και οι σταθμοί συμπίεσης) θα επιτρέψουν υψηλότερες ροές αερίου από τον Νότο προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η συνεργασία των δύο χωρών έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα. Προ ημερών μάλιστα ο Ταρέκ Ελ Μόλα συναντήθηκε και με τον επικεφαλής του ομίλου Κοπελούζου κ. Δημήτρη Κοπελούζο με επίκεντρο της συζήτησης την υλοποίηση έργων υποδομών αερίου μεταξύ του αιγυπτιακού κλάδου και της Prometheus Gas. Κατά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο έγινε αναφορά στα εντατικά ερευνητικά προγράμματα για την αύξηση των αποθεμάτων υδρογονανθράκων της χώρας αφενός για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών της Αιγύπτου αλλά και των εξαγωγών.
Επίσης, η Αίγυπτος έχει εντάξει το υδρογόνο στην ενεργειακή στρατηγική της ενώ έχει υπογράψει συμφωνίες για την ανάπτυξη πιλοτικού έργου για πράσινο υδρογόνο γεγονός που «κουμπώνει» με την ευρωπαϊκή στρατηγική και την ανακοίνωση της ΕΕ τον Μάιο του 2022 για τη δημιουργία ενός «Μεσογειακού Διαδρόμου» για το πράσινο υδρογόνο.
Η Αίγυπτος αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και την απεξάρτησή της από το ρωσικό αέριο καθώς στοχεύει να ενισχύσει τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά περίπου 40% από το 2025 κι έπειτα, με το μεγαλύτερο ποσοστό να κατευθύνεται προς την Ευρώπη.
Τα προβλήματα της Αιγύπτου
Η τελευταία κρίση, όμως, έρχεται αυτή τη φορά σαν αποκλεισμός της διώρυγας του Σουέζ, της πλέον νευραλγικής αρτηρίας στον κόσμο σε ό,τι αφορά τη διέλευση των εμπορικών πλοίων, της αρτηρίας που έχει προκαλέσει πολέμους ανάμεσα στις άλλοτε αποικιοκρατικές δυνάμεις της Βρετανίας και της Γαλλίας και την Αίγυπτο, και κάποτε αναγόρευσε την ιστορική φυσιογνωμία του Νάσερ σε ήρωα και ντε φάκτο ηγέτη του αραβικού κόσμου.
Μέχρι την πρώτη επίθεση των ανταρτών Χούθι, πριν από περίπου δύο εβδομάδες, περνούσαν καθημερινά από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ περί τα 50 εμπορικά πλοία και μετέφεραν καθημερινά εμπορεύματα από την Ασία στην Ευρώπη. Περίπου το 15% των αγαθών που εισήγε η Ευρώπη αλλά και συνολικά το 30% των μεταφορών εμπορευμάτων με κοντέινερ περνούσαν μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Σε ό,τι αφορά τους κολοσσούς των θαλάσσιων μεταφορών, τις ναυτιλιακές Maersk, Hapag Lloyd, MSC, Evergreen, CMA και Yang Ming Marine Transport, που αποφάσισαν αμέσως να εκτρέψουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, αντιπροσωπεύουν συνολικά το 60% του παγκόσμιου εμπορίου.
Το όλο ζήτημα ενδέχεται να αποδειχθεί σαφώς πιο καίριο για την ήδη χειμαζόμενη οικονομία της Αιγύπτου, που έχει ήδη πληρώσει τις συνέπειες του πολέμου με τη μείωση του τουρισμού της. Το κυριότερο είναι πως η διώρυγα του Σουέζ ανήκει στην Αίγυπτο, η οποία τη διαχειρίζεται και τη συντηρεί και αντλεί σημαντικά έσοδα από τη διέλευση των εμπορικών πλοίων και των δεξαμενοπλοίων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η αρχή διαχείρισης του Σουέζ άντλησε το δημοσιονομικό έτος 2022-2023 το ποσό-ρεκόρ των 9,4 δισ. δολαρίων.
www.worldenergynews.gr