Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΥΠΕΝ: Έτοιμες οι τεχνικές προδιαγραφές για τα πρατήρια υδρογόνου - Πολύ μακροπρόθεσμα τα projects λέει η αγορά

ΥΠΕΝ: Έτοιμες οι τεχνικές προδιαγραφές για τα πρατήρια υδρογόνου - Πολύ μακροπρόθεσμα τα projects λέει η αγορά
Στην νέα ΚΥΑ του ΥΠΕΝ διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίας μονάδας μέγιστης αποθήκευσης 2,5 τόνων

Το νέο επενδυτικό κύμα στην ενεργειακή αγορά, έπειτα από τις ΑΠΕ και την αποθήκευση ενέργειας, αναμένεται να έρθει από τον τομέα του υδρογόνου, ο οποίος θεμελιώνεται πάνω στο σχέδιο της ενεργειακής μετάβασης και στην ανάγκη αντικατάστασης των ορυκτών καυσίμων καταρχάς στις μεταφορές και έπειτα στη βιομηχανία. Ήδη ο δρόμος για τα …υδρογονάδικα στην Ελλάδα ανοίγει.

Πάντως κύκλοι της αγοράς εκτιμούν, ότι δεν θα είναι εύκολο να υπάρξουν άμεσα εμπορικές εφαρμογές του υδρογόνου, αλλά θα χρειαστεί μακρύ διάστημα για να επιτευχθεί αυτό.

Με πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), την περασμένη Παρασκευή, καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου ενώ περιγράφονται και οι τεχνικές προδιαγραφές για τη χωροθέτηση και τους όρους ασφαλείας. Είχε προηγηθεί η δοκιμαστική λειτουργία, για έναν μήνα, του λεωφορείου υδρογόνου της ΟΣΥ, το οποίο παραχωρήθηκε από την Solaris έπειτα από ανοικτή πρόσκληση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι από το 2027 και μετά ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών να περιλαμβάνει έως και 100 υδρογονοκίνητα οχήματα.

Το επαρκές δίκτυο

Ωστόσο, βασική παράμετρος για να ανοίξει η αγορά της υδρογονοκίνησης είναι να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές, και ειδικότερα επαρκές δίκτυο πρατηρίων ανεφοδιασμού υδρογόνου. Η αγορά παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και προετοιμάζεται για την επόμενη ημέρα. Ο όμιλος της Motor Oil αξιοποιεί ειδικές εγκαταστάσεις στους Αγίους Θεοδώρους για παραγωγή υδρογόνου. Άλλωστε έχει ήδη υποβάλλει προς ένταξη στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI) το «Blue Med» και προετοιμάζεται για την κατασκευή σταθμού ανεφοδιασμού υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους.

Το Blue Med συνίσταται στην παραγωγή μπλε υδρογόνου χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος καθώς και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα το 2025. Το έργο προβλέπει τη δημιουργία συμπλέγματος ολοκληρωμένου κύκλου παραγωγής για μεταφορά, διανομή και χρήση σε βιομηχανία και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία) και αναμένεται και εμπλοκή του ΔΕΣΦΑ, της ΔΕΗ όπως και ερευνητικών ιδρυμάτων.

Άλλωστε Motor Oil και ΔΕΗ έχουν υπογράψει συμφωνία για τη σύσταση της νέας εταιρείας HELLENIC HYDROGEN Α.Ε. με μετοχική σύνθεση 51% - 49%. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσω του κοινού σχήματος σχεδιάζουν τη δημιουργία μιας μονάδας ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία. Αλλά και η Μυτιληναίος, η HELLENiQ ENERGY, η ΔΕΠΑ, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η Energean, ο ΔΕΣΦΑ, ο TAP, η ΕΛΙΝΟΙΛ και άλλοι «παίκτες» παίρνουν θέση για την επόμενη ημέρα του υδρογόνου.

Πάντως, είναι αξιοσημείωτο ότι το πρώτο υδρογονάδικο για ανεφοδιασμό μικρών οχημάτων υδρογόνου, κατασκευάστηκε με τεχνολογία που αναπτύχθηκε από τη Cyrus, τεχνοβλαστό (spin-off) του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» πριν από περίπου έναν χρόνο.

Η ΚΥΑ του ΥΠΕΝ

Όσον αφορά στην νέα ΚΥΑ του ΥΠΕΝ, με αυτήν διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίας μονάδας μέγιστης αποθήκευσης 2,5 τόνων, ως προς την διάθεση υδρογόνου για χρήση στις οδικές μεταφορές.

Η ίδρυση και η λειτουργία αμιγούς ή μικτού πρατηρίου υδρογόνου, καθώς και η μετατροπή λειτουργούντος πρατηρίου σε υδρογόνου υπό οποιονδήποτε συνδυασμό καυσίμων, επιτρέπεται σε εντός και εκτός σχεδίου περιοχές, όπου δεν απαγορεύεται η ίδρυση και η λειτουργία πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων, αμιγών ή μικτών, λαμβάνοντας υπόψη τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τις εγκεκριμένες χρήσεις γης.

Τα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό σχεδιασμό ως προς τον αριθμό των σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου έως το 2025, θα πρέπει να εγκαταστήσουν στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων ένα πρατήριο ανεφοδιασμού κάθε 150 χιλιόμετρα. Το σχέδιο για την εθνική στρατηγική του υδρογόνου έχει ήδη παραδοθεί στο ΥΠΕΝ από το περασμένο καλοκαίρι και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ είχε προγραμματίσει να το θέσει σε δημόσια διαβούλευση εντός της άνοιξης, ωστόσο η προκήρυξη των εκλογών έχει αλλάξει τον προγραμματισμό, με τη δημοσίευσή του να προσδιορίζεται πλέον προς τις αρχές της θερινής περιόδου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης