Την ίδια στιγμή η ΔΕΠΑ έχει εξασφαλίσει με την συμφωνία που συνήψε, ποσότητες συνολικού φορτίου που αντιστοιχεί σε 10 TWh oι οποίες καλύπτουν το σύνολο των αναγκών της αγοράς, όσο δηλαδή LNG εισάγεται συνολικά για 5 μήνες.
Αυτό βέβαια δεν αποτρέπει και άλλους μεγάλους πάικτες της αγοράς που εισάγουν LNG να συνεχίσουν να φέρνουν φορτία όπως άλλωστε έχει ήδη προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο και έχει καταγράψει το WEN. Ενισχύει όμως σε σημαντικό βαθμό τις συνθήκες και προϋποθέσεις επάρκειας για την ελληνική αγορά, αφού οι παραπάνω ποσότητες θα μπορούν να καλύψουν με μεγαλύτερη ευχέρεια ό,τι ενδεχομένως χαθεί, από ενδεχόμενη ολοσχερή διακοπή τροφοδοσίας φυσικού αερίου από την Ρωσία.
Όπως είναι γνωστό κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, η εξάρτηση της Ελλάδας από το ρωσικό φυσικό αέριο μειώθηκε αισθητά, καθώς το μερίδιό του επί των εισαγωγών φυσικού αερίου διαμορφώθηκε στο 34% (έναντι 45% το ίδιο διάστημα πέρυσι). Παράλληλα, έχουν ενισχυθεί σημαντικά οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (αύξηση 50% σε ετήσια βάση). Οι εισαγωγές LNG από τη Ρεβυθούσα αντιστοιχούν στο 44% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου, έναντι 31% τον περασμένο χρόνο.
Διαπραγματεύσεις και για εναλλακτικό μακροχρόνιο συμβόλαιο αν χρειαστεί
Στην Ρεβυθούσα τα φορτία που θα εισαχθούν τον Οκτώβριο αυξάνονται κυρίως, λόγω του γεγονότος ότι ο ελληνικός τερματικός σταθμός αξιοποιείται από τις εταιρίες για την εξαγωγή αερίου προς τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Σύμφωνα με το τελευταίο πρόγραμμα εκφορτώσεων του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα το Οκτώβριο θα δέσουν εννέα πλοία.
Πρόκειται για ένα φορτίο της OMV PETROM που αφορά την αγορά της Ρουμανίας που θα μεταφέρει 147.710 κμ. LNG,ένα φορτίο της Μυτιληναίος επίσης 147.710 κμ. LNG, δυο φορτία της ΔΕΠΑ 36.928 κμ και 73.855 κ.μ. δυο φορτία της Elpedison 73.855 κ.μ. και 10.340 κ.μ.. Επίσης η ΔΕΗ εισάγει 73.855 κ.μ. και η βουλγαρική MET Energy εισάγει δυο φορτία 47.267 κ.μ. και 19.202 κ.μ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι και τον Οκτώβριο σημειώνεται το φαινόμενο που είδαμε να συμβαίνει την περίοδο της ενεργειακής κρίσης δηλαδή οι εταιρίες να κλείνουν από μισό το φορτίο ενός πλοίου όπως συμβαίνει τον Οκτώβριο για τη ΔΕΗ και την Elpedison.
Παράλληλα η δίοικηση Ξιφαρά μετά την συμφωνία, που εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας τους επόμενους μήνες, διερευνά τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την σύναψη μακροχρόνιου συμβολάιου, ώστε να έχει κατοχυρώσει την ενεργειακή αγορά, αν οι εξελίξεις οδηγήσουν σε πλήρη ανατροπή της συμφωνίας με την Gazprom. H αποτελεσματικότητα με την οποία κινήθηκε το μάνατζμεντ της ΔΕΠΑ συνάπτοντας την συμφωνία μς την TOTAL, εξασφαλίζοντας σε πρώτη φάση τις ανάγκες της ενεργειακής αγοράς για τους επόμενους μήνες, δημιουργεί τις βάσεις για την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων σε πιο μακροπρόθεσμο χρονικά ορίζοντα, εφόσον οι γεωπολιτικές εξελίξεις προσλάβουν εκρηκτικό χαρακτήρα.Για τον λόγο αυτό και βρίσκεται σε συζητήσεις με τους μεγαλύτερους "παίκτες" διεθνώς του κλάδου.
Η τρέχουσα συμφωνία
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας υπέγραψε συμφωνία για την ασφάλεια τροφοδοσίας της χώρας για τους επόμενους πέντε μήνες, δηλαδή από τον Νοέμβριο 2022 έως και τον Μάρτιο 2023 με τη γαλλική TotalEnergies για την προμήθεια LNG με δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ανά μήνα, συνολικού φορτίου που αντιστοιχεί σε 10 TWh.
Η Ελλάδα θα προμηθεύεται το LNG με τιμή αναφοράς διαφορετική από εκείνη του κόμβου TTF, ο οποίος παρουσιάζει έντονη μεταβλητότητα, ενώ διατηρεί τη δυνατότητα να μην παραλάβει τα φορτία, εάν κριθεί ότι δεν μας είναι απαραίτητα, με την καταβολή τέλους ακύρωσης.
www.worldenergynews.gr