Ενέργεια

ΡΑΕ: Υποχρεωτική ενημέρωση για το ενεργειακό μίγμα - Εργαλεία σύγκρισης για τους καταναλωτές, εποπτεία διασυνδέσεων

ΡΑΕ: Υποχρεωτική ενημέρωση για το ενεργειακό μίγμα - Εργαλεία σύγκρισης για τους καταναλωτές, εποπτεία διασυνδέσεων

 Επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της Ανεξάρτητης Αρχής, πλήρως αυτονομούμενη

 

Υποχρεωτική ενημέρωση των καταναλωτών για το ενεργειακό μίγμα των προμηθευτών, εργαλεία σύγκρισης τιμών τιμολογίων ρεύματος από ιδιώτες και δημόσιους φορείς, αλλά και νέες ρυθμίσεις για τη λειτουργία της ΡΑΕ, η οποία αναλαμβάνει και αρμοδιότητες ελέγχου   στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, ενώ θα εποπτεύει και την εφαρμογή των κανόνων πρόσβασης στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση.


Ειδικότερα, προτείνεται ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται για το ενεργειακό μίγμα των παρόχων ρεύματος, ώστε εάν το επιθυμούν να επιλέγουν τους παρόχους εκείνους που έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά «καθαρής» ενέργειας, επηρεάζοντας έτσι και την αγορά ηλεκτρισμού.

Στοιχεία

Ειδικότερα, στο άρθρο 19 προβλέπεται ότι οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας θα παρέχουν στους πελάτες στοιχεία είτε μέσω των τιμολογίων, είτε παραπέμποντας σε συγκεκριμένη πηγή, είτε σε χωριστό έγγραφο συνημμένο στον λογαριασμό κατανάλωσης, σχετικά με:

(α) Τη συνεισφορά κάθε ενεργειακής πηγής στο συνολικό μείγμα καυσίμων του εκάστοτε Προμηθευτή κατά το προηγούμενο έτος, με κατανοητό και σαφώς συγκρίσιμο τρόπο, τόσο σε εθνικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο προμηθευτή, εφόσον ο εν λόγω προμηθευτής δραστηριοποιείται σε περισσότερα του ενός κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

(β) Πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όσον αφορά τουλάχιστον τις εκπομπές CO2, που είναι αποτέλεσμα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από το συνολικό μείγμα καυσίμων του Προμηθευτή κατά το προηγούμενο έτος.

Εργαλεία σύγκρισης τιμών

Με άλλη ρύθμιση, δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε εγκεκριμένα από τη ΡΑΕ ψηφιακά εργαλεία σύγκρισης τιμολογίων ρεύματος. Τα συγκεκριμένα εργαλεία θα μπορούν να τα λειτουργούν είτε ιδιώτες, είτε δημόσιοι φορείς, αλλά θα πρέπει πρώτα να λαμβάνουν σήματα εμπιστοσύνης από την Αρχή. Ειδικότερα, στο άρθρο 22 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι οι οικιακοί πελάτες και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις με αναμενόμενη ετήσια κατανάλωση κάτω από 100.000 κιλοβατώρες (kWh) δικαιούνται να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε τουλάχιστον ένα εργαλείο σύγκρισης των προσφορών των προμηθευτών, περιλαμβανομένων των προσφορών για συμβάσεις δυναμικής τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι πελάτες θα ενημερώνονται για τη διαθεσιμότητα των εργαλείων αυτών από τους λογαριασμούς τους ή από τα έγγραφα που τους συνοδεύουν ή με άλλα μέσα. Τα συγκεκριμένα «εργαλεία» σύγκρισης θα πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες απαιτήσεις:

α) να λειτουργούν ανεξάρτητα από τους συμμετέχοντες στην αγορά και να εξασφαλίζουν ότι όλες οι επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας έχουν ίση μεταχείριση στα αποτελέσματα αναζήτησης,

β) να αναφέρουν με σαφήνεια τους ιδιοκτήτες τους και το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που χειρίζεται και ελέγχει το εργαλείο, και να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο χρηματοδότησης των εργαλείων,

γ) να θέτουν σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, στα οποία θα βασίζεται η σύγκριση, περιλαμβανομένων και υπηρεσιών, και να τα κοινοποιούν,

δ) να χρησιμοποιούν απλή και σαφή γλώσσα,

ε) να παρέχουν ακριβή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση και να αναφέρουν την ώρα της τελευταίας ενημέρωσης,

στ) να είναι προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία, όντας αντιληπτά και κατανοητά,

ζ) να περιλαμβάνουν αποτελεσματική διαδικασία για την αναφορά εσφαλμένης πληροφόρησης, σχετικά με τις δημοσιοποιούμενες προσφορές, και

η) να πραγματοποιούν συγκρίσεις και ταυτόχρονα να περιορίζουν τις απαιτούμενες πληροφορίες προσωπικού χαρακτήρα στα δεδομένα που είναι απολύτως αναγκαία για τη σύγκριση.

Επίσης, προτείνεται ότι, κατ’ ελάχιστον ένα εργαλείο σύγκρισης, θα πρέπει να καλύπτει ολόκληρη την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Αν η αγορά καλύπτεται από πολλαπλά εργαλεία σύγκρισης και οι πληροφορίες που παρουσιάζονται σε αυτά δεν καλύπτουν πλήρως την αγορά, τα εργαλεία αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνουν σαφή σχετική δήλωση, πριν από την παρουσίαση των αποτελεσμάτων.

Η ΡΑΕ υποχρεούται να παρακολουθεί τη διαθεσιμότητα εργαλείων σύγκρισης και να εξασφαλίζει ότι   εξακολουθούν να πληρούν τις απαιτήσεις που έθεσε όταν τους έδωσε το σήμα εμπιστοσύνης, διαφορετικά θα ανακαλείται . Μάλιστα, εάν το εργαλείο σύγκρισης προσφορών, στο οποίο έχει απονεμηθεί σήμα εμπιστοσύνης, παραβιάζει τους όρους λειτουργίας του ή τις σχετικές συστάσεις και αποφάσεις της ΡΑΕ, μπορεί να επιβάλλει και χρηματική κύρωση στον ιδιοκτήτη ή διαχειριστή του.

Επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΡΑΕ

Επεκτείνονται οι αρμοδιότητες ελέγχου της ΡΑΕ και στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, ενώ θα   εποπτεύει και την εφαρμογή των κανόνων πρόσβασης στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Καταρχάς κατοχυρώνεται η ανεξαρτησία του Ρυθμιστή της αγοράς με τα μέλη της ΡΑΕ να μην είναι υποχρεωμένα να ζητούν ούτε να λαμβάνουν απευθείας οδηγίες από κυβερνητικά και διοικητικά όργανα ή από οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο ή φορέα.

Επίσης, στο νομοσχέδιο προτείνεται (άρθρο 13) ότι η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς, συμπεριλαμβανομένων και των χρηματιστηρίων ηλεκτρικής ενέργειας, εκπονεί μελέτες, συντάσσει, δημοσιεύει και υποβάλλει εκθέσεις, προβαίνει σε συστάσεις, αποφασίζει ή εισηγείται στα αρμόδια όργανα τη λήψη αναγκαίων μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την τήρηση των κανόνων του ανταγωνισμού και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων που τίθενται με τον παρόντα νόμο, την προστασία των καταναλωτών, την εκπλήρωση υποχρεώσεων παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, την προστασία του περιβάλλοντος, την ασφάλεια εφοδιασμού και την ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, η   ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει ιδίως:

(α) το βαθμό και την αποτελεσματικότητα του ανταγωνισμού στην αγορά ενέργειας, σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής,

(β) τις τιμές για τους οικιακούς καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων προπληρωμής, το ποσοστό αλλαγής Προμηθευτή, το ποσοστό διακοπής παροχής, την παροχή υπηρεσιών συντήρησης και τα σχετικά τέλη, καθώς και τα παράπονα των Πελατών,

(γ) την εμφάνιση στρεβλώσεων ή περιορισμών του ανταγωνισμού και περιοριστικών συμβατικών πρακτικών, όπως ρητρών αποκλειστικότητας που ενδέχεται να εμποδίζουν Πελάτες να συνάπτουν συμβάσεις ταυτόχρονα με περισσότερους από έναν Προμηθευτές ή να περιορίζουν τη δυνατότητα επιλογής Προμηθευτή,

(δ) τη συμβατότητα των όρων συμβάσεων Προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου με δυνατότητα διακοπής, καθώς και των μακροπρόθεσμων συμβάσεων Προμήθειας, με το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο,

(ε) την τήρηση των ειδικών ρυθμιστικών υποχρεώσεων που βαρύνουν τις επιχειρήσεις που ασκούν Ενεργειακές Δραστηριότητες, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τους όρους των αδειών που τους έχουν χορηγηθεί.».

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης