
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, δεν δήλωσε κάτι για τις νέες μπαταρίες νατρίου που έρχονται φέτος, αλλά τον τελευταίο καιρό, ήταν απασχολημένος με το να επηρεάζει τις εκλογές σε πολλές πολιτείες και να ασχολείται με τις δουλείες του Λευκού Οίκου. Βέβαια, οι πωλήσεις EV της Tesla συνεχίζουν να πέφτουν.
Οι μπαταρίες νατρίου έρχονται στην αγορά αποθήκευσης ενέργειας
Οι μπαταρίες νατρίου, γνωστές και ως μπαταρίες ιόντων νατρίου, χρησιμοποιούν αλάτι και άλλα φθηνά, άφθονα υλικά. Είναι επίσης μη εύφλεκτα και μη τοξικά. Η μεταφορά αυτών των χαρακτηριστικών σε μακροχρόνια, υψηλής απόδοσης συστήματα αποθήκευσης ενέργειας ήταν ένα έργο σε εξέλιξη, με το υπερβολικό βάρος μεταξύ των εμποδίων. Τώρα όλη αυτή η σκληρή δουλειά αρχίζει να αποδίδει και μπαταρίες νατρίου αρχίζουν να εμφανίζονται στην αγορά, τόσο για εφαρμογές αποθήκευσης σταθερής ενέργειας όσο και για εφαρμογές κινητικότητας. Τα τελευταία νέα στο μέτωπο της κινητικότητας προέρχονται από την κινεζική startup HiNa Battery Technology, η οποία ήταν πολύ απασχολημένη από την κυκλοφορία του το 2017.
Τον Φεβρουάριο του 2024, η εταιρεία ερευνών αγοράς IDTechEx συνάντησε τη HiNa, σημειώνοντας ότι η εταιρεία κατασκευής μπαταριών παρουσίασε ένα πρωτότυπο ηλεκτρικό μικροαυτοκίνητο το 2023, παράλληλα με την κυκλοφορία της νέας σειράς μπαταριών νατρίου. «Το μικροαυτοκίνητο Sehol E10X χαμηλού κόστους χρησιμοποιεί μια μπαταρία 25 kWh κατασκευασμένη από κυλινδρικές κυψέλες ιόντων νατρίου της HiNa», παρατήρησε η IDTech Ex, προσθέτοντας ότι η HiNa έβαλε σε λειτουργία την αρχική της γραμμή παραγωγής 1 gigawatt τον Δεκέμβριο του 2022, με σχέδια ήδη να εκτελούνται για πέντε συνολικά 30 gigawatt.
«Πολλοί ανταγωνιστές, όπως οι CATL, Svolt, Farasis, Lifun, DFD, Transimage και άλλοι εργάζονται επί του παρόντος στις δικές τους μπαταρίες ιόντων νατρίου που θα παραχθούν μαζικά φέτος», πρόσθεσε για τα καλά η IDTechEx.
Το περασμένο φθινόπωρο, η HiNa κέρδισε επίσης ένα επώνυμο από την εταιρεία Research and Markets σε μια νέα έκθεση που δημοσιεύτηκε με τίτλο «Υλικά, τεχνολογίες και παγκόσμιες αγορές μπαταριών νατρίου έως το 2029 με CATL, HiNa Battery Technology, Faradion, Tiamat και Natron Energy που κυριαρχούν στο υπόβαθρο των μπαταριών 838,5 εκατομμυρίων δολαρίων».
Περισσότερες μπαταρίες νατρίου για τις ΗΠΑ
Στις 10 του περασμένου Οκτωβρίου, η εταιρεία μπαταριών Acculon με έδρα το Οχάιο ανακοίνωσε μια σύνδεση με την HiNa για να φέρει τις μπαταρίες νατρίου της εταιρείας στην αγορά των ΗΠΑ για σταθερή αποθήκευση ενέργειας.
"Αυτή η συνεργασία στοχεύει να αντικαταστήσει τα παραδοσιακά συστήματα μολύβδου σε εμπορικές και βιομηχανικές εφαρμογές με ανώτερη τεχνολογία Na+, προσφέροντας βελτιωμένη ασφάλεια, απόδοση και πυκνότητα ενέργειας. Η Acculon επέλεξε το HiNa μετά από αυστηρές δοκιμές πολλών προμηθευτών, αναγνωρίζοντας την τεχνολογία Na+ τους ως ανώτερη για κέντρα δεδομένων, εκσυγχρονισμό δικτύου και άλλες κρίσιμες αγορές", εξήγησε η Acculon.
Η Acculon έριξε επίσης μια ματιά στην τεχνολογία μπαταριών ιόντων λιθίου σημειώνοντας ότι «οι βιομηχανικές και εμπορικές αγορές αναζητούν τεχνολογία Na+ για να μετριάσουν τις ανησυχίες σχετικά με την εγγενή αστάθεια των υλικών και των αλυσίδων εφοδιασμού μπαταριών ιόντων λιθίου».
Μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων
Την περασμένη εβδομάδα η HiNa ανακοίνωσε την κυκλοφορία μιας νέας μπαταρίας νατρίου ταχείας φόρτισης για την αγορά EV, δηλώνοντας ότι μπορεί να φορτίσει στο 100% σε 20–25 λεπτά και να διαρκέσει για περισσότερες από 8.000 φορτίσεις, ακόμη και αν η γρήγορη φόρτιση χρησιμοποιείται αποκλειστικά.
Ονομάζεται "Hina Battery · Haixing", η σουίτα τεσσάρων προϊόντων περιλαμβάνει τα K150 και K210 για μικρές αποστάσεις και τα K280 και K350 για μεταφορά logistics.
«Σε σύγκριση με τις υπάρχουσες λύσεις μπαταριών επαγγελματικών οχημάτων, η λύση μπαταρίας ιόντων νατρίου της Hina μπορεί να υποστηρίξει μεγαλύτερη απόδοση με σημαντικά χαμηλότερο κόστος», ανέφερε η CnEVPost, επικαλούμενη τον γενικό διευθυντή της HiNa, Li Shujun.
Τι γίνεται με τις ΗΠΑ;
Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ έχει διοχετεύσει εκατομμύρια δολάρια φορολογουμένων σε δημόσια χρηματοδοτούμενες προσπάθειες Ε&Α με στόχο την εξάλειψη των στροφών της τεχνολογίας μπαταριών ιόντων νατρίου, με στόχο τη μείωση του κόστους αποθήκευσης ενέργειας, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στην αλυσίδα εφοδιασμού και τη μείωση, αν όχι την εξάλειψη των τοξικών υλικών. Μένει να δούμε αν ο Διοικητής της εξωσωματικής γονιμοποίησης, ο οποίος καταλαμβάνει το Οβάλ Γραφείο, σταματήσει την προσπάθεια, αλλά η γάτα με μπαταρία νατρίου είναι ήδη έξω από την τσάντα.
Τον περασμένο Αύγουστο, για παράδειγμα, η εταιρεία της Καλιφόρνια Natron Energy ανακοίνωσε σχέδια για κλιμάκωση της παραγωγής των μπαταριών νατρίου της για την εγχώρια αγορά, ξεκινώντας με ένα εργοστάσιο 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην κομητεία Edgecombe της Βόρειας Καρολίνας.
Η εγκατάσταση αναμένεται να έχει ισχύ 24 γιγαβάτ, περίπου 40 φορές τη χωρητικότητα της υπάρχουσας γραμμής παραγωγής της Natron. Η εταιρεία αναμένει επίσης να δημιουργήσει 1.000 νέες θέσεις εργασίας υψηλής αμοιβής και να προσθέσει 3,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ν είσοδο περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο, όχι λιγότερο».
Η Natron στοχεύει στις εγκαταστάσεις 1,2 εκατομμυρίων τετραγωνικών ποδιών στη σταθερή αγορά αποθήκευσης ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων μπαταριών νατρίου για σταθμούς γρήγορης φόρτισης EV.
«Οι μπαταρίες της Natron είναι οι μόνες μπαταρίες ιόντων νατρίου που περιλαμβάνονται στη λίστα UL στην αγορά σήμερα και θα παραδοθούν σε ένα ευρύ φάσμα αγορών τελικών πελατών στον χώρο της βιομηχανικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των κέντρων δεδομένων, της κινητικότητας, της γρήγορης φόρτισης EV, των μικροδικτύων και των τηλεπικοινωνιών, μεταξύ άλλων», αναφέρει η εταιρεία.
Η Natron λαμβάνει γενναιόδωρη βοήθεια από κρατικά ταμεία οικονομικής ανάπτυξης στη Βόρεια Καρολίνα, επομένως αυτό δεν είναι απαραίτητα ένα από εκείνα τα έργα καθαρής τεχνολογίας υψηλού αντίκτυπου που ο Τραμπ και το πλήρωμά του στο «DOGE» μπορούν να προσπαθήσουν να καταστρέψουν αναστέλλοντας ή ανακτώντας κονδύλια που χορηγούνται μέσω ομοσπονδιακών υπηρεσιών.
Επίσης, στις 6 Μαρτίου, η τσεχική εταιρεία χημικών Draslovka ανακοίνωσε μια νέα συμφωνία Ε&Α με τη Natron. «Η συνεργασία θα αξιοποιήσει τη βαθιά τεχνογνωσία της Draslovka στην ιδιόκτητη κατασκευή χημείας για την παροχή υψηλής ποιότητας πρωσικών μπλε υλικών που είναι ζωτικής σημασίας για τον προηγμένο σχεδιασμό μπαταριών ιόντων νατρίου της Natron», εξήγησε ο Draslovka.
Μέχρι στιγμής, το Megapack της Tesla απολάμβανε ένα υγιές μερίδιο της εμπορικής αγοράς αποθήκευσης ενέργειας, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει.
www.worldenergynews.gr