Δυναμικό άνοιγμα της Motor Oil στην αγορά υδρογόνου - Το project Blue Med και οι επενδύσεις των 4 δισ.  

Δυναμικό άνοιγμα της Motor Oil στην αγορά υδρογόνου - Το project Blue Med και οι επενδύσεις των 4 δισ.   

Ισχυρή παρουσία στον τομέα της πράσινης ενέργειας

 

 

Με δυο βασικούς πυλώνες, το project Blue Med που αναπτύσσεται στο χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και την Hellenic Hydrogen, κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο, ο όμιλος Motor Oil ανοίγεται σε όλο το φάσμα της αγοράς του νέου πράσινου καυσίμου. 

Πρόκειται για ένα σχέδιο ανάπτυξης της νέας αγοράς του υδρογόνου το οποίο εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική της Motor Oil με στόχο έως το 2030 να καταστεί ένας ευρύς ενεργειακός όμιλος με ισχυρότατη παρουσία σε όλους τους τομείς της πράσινης ενέργειας. 

Στην κατεύθυνση αυτή η Motor Oil έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ένα γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 4 δις ευρώ έως το 2030, από τα οποία τα 2,5 δις ευρώ θα κατευθυνθούν στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση και 1,5 δις ευρώ στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την περαιτέρω ψηφιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών του ομίλου. 

 

Ανάπτυξη μονάδας ηλεκτρόλυσης

 Η Hellenic Hydrogen που είναι κοινοπρακτική εταιρία (51% Motor Oil και 49% ΔΕΗ) προωθεί το έργο North-1. Αυτό προβλέπει την ανάπτυξη Μονάδας Ηλεκτρόλυσης σε πρώτη φάση ισχύος 50 MW (με δυνατότητα ανάπτυξης έως 300 MW) στην παροπλισμένη λιγνιτική μονάδα της ΔΕΗ στο Αμύνταιο. 

Το North-1 θα αποτελεί την πρώτη εμπορική μονάδα παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και από τις πρώτες μονάδες τέτοιας κλίμακας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ύψος της αρχικής επένδυσης υπολογίζεται σε 60-70 εκατ. ευρώ και επί του παρόντος η Motor Oil ωριμάζει τεχνικά και αδειοδοτικά το έργο ενώ αναζητεί χρηματοδότηση του από ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια. 

Πρέπει να σημειωθεί ότι η διαδικασία αδειοδότησης μονάδας ηλεκτρόλυσης εκτός βιομηχανικού συγκροτήματος γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. 

Καταναλωτές του υδρογόνου που θα παράγεται από τη μονάδα στο Αμύνταιο θα είναι κατ΄ αρχήν η νέα μονάδα ΣΗΘΥΑ της ΔΕΗ στην «Καρδιά» για την οποία έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός αλλά δεν έχει υπογραφεί ακόμη η σύμβαση με τον ανάδοχο. Στους καυστήρες της θα μπορεί να καίγεται μίγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου σε αναλογία έως 80% – 20%. Επίσης υδρογόνο από τη σχεδιαζόμενη μονάδα ηλεκτρόλυσης θα μπορεί να είναι οχήματα βαρέως τύπου, αλλά και βιομηχανικοί καταναλωτές που θα προμηθεύονται αέριο μέσω των αγωγών του ΔΕΣΦΑ.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ, ότι βασικό στοιχείο για την ανάπτυξη αγοράς του υδρογόνου είναι η εξασφάλιση της διακίνησης του καυσίμου. Μια από τις κυριότερες μεθόδους είναι η πρόσμιξη του με το φυσικό αέριο και η μεταφορά μέσω του δικτύου των αγωγών. Επί του παρόντος οι όγκοι του υδρογόνου που σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ μπορούν να δεχθούν οι αγωγοί του είναι ποσοστό 2%, το οποίο θεωρείται πολύ μικρό. Εκτιμάται ότι με πρόσμιξη υδρογόνου σε ποσοστό 10% θα μπορούσε απορροφηθεί η παραγωγή μονάδων ηλεκτρόλυσης ισχύς 70-80 MW. 

 

350 εκατ. Ευρώ για το Blue Med

 Ο δεύτερος μεγάλος πυλώνας της ανάπτυξης της Motor Oil στον τομέα του υδρογόνου είναι το πρόγραμμα Blue Med προϋπολογισμού 350 εκατ ευρώ. Το Blue Med «σπάει» σε πολλά υποέργα από την παραγωγή, τη διανομή έως και την τελική χρήση του υδρογόνου. Η υλοποίησή τους πραγματοποιείται, μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων και επιμέρους προγραμμάτων το Ephyra και το Trieres το Iris και το REA.

 Στο τμήμα του Blue Med που αφορά στην παραγωγή υδρογόνου ωριμάζουν τα έργα Ephyra και Trieres. Ο σχεδιασμός του Ephyra περιλαμβάνει εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου (30 MW) από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) σε βιομηχανική κλίμακα, με τη χρήση μεγάλης κλίμακας τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης, η οποία θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil. 

Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023, έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028. Ήδη, η Motor Oil βρίσκεται στο τελικό στάδιο επιλογής του προμηθευτή του συστήματος ηλεκτρόλυσης, και εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου.

Το Trieres αναπτύσσει μια κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγιών Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Αφορά στην ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα συνδέει τη μονάδα παραγωγής, με διάφορους χρήστες όπως επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς του δημόσιου τομέα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.

 

Τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα

 Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με την εφαρμογή τεχνολογίας δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών CO2. Επιπλέον, θα αναπτυχθεί μονάδα παραγωγής συνθετικής μεθανόλης, με χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα.

Με ημερομηνία έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2024 και διάρκεια σχεδόν 10 ετών. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2037. 

Ταυτόχρονα, υλοποιούνται τα πρατήρια υδρογόνου REA (Αγ. Θεόδωροι) και REAH2 (Ακράτα), από την AVINOIL. Το πρατήριο υδρογόνου των Αγίων Θεοδώρων αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως τα τέλη του έτους ενώ το δεύτερο της Ακράτας τον Οκτώβριο του 2025

Όσον αφορά στη χρήση υδρογόνου, στο πλαίσιο της συνεργασίας της Ο.ΣΥ. με την Motor Oil σύντομα δύο λεωφορεία υδρογόνου θα ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών έως το 2026 ώστε στη συνέχεια ο δεύτερος κύκλος ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων Αττικής και Θεσσαλονίκης να συμπεριλάβει και λεωφορεία υδρογόνου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης