Άλλος ένας μεγάλος ενεργειακός όμιλος της χώρας προστίθεται στη λίστα εκείνων που ετοιμάζονται να επενδύσουν στη βιομηχανία του υδρογόνου. Έτσι, στον «χορό» της νέας τεχνολογίας, η οποία θα στηρίξει τα σχέδια της ενεργειακής μετάβασης της χώρας, μπαίνει και ο όμιλος Κοπελούζου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη αναπτύσσει τρία πάρκα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) δύο φωτοβολταϊκά και ένα αιολικό πάρκο στην περιοχή της Θεσσαλίας, συνολικής ισχύος περίπου 50 MW, με την προοπτική να χρησιμοποιήσει την «πράσινη» ενέργεια για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου σε μονάδα ηλεκτρόλυσης των 10 MW, η οποία πρόκειται να κατασκευαστεί στο ίδιο σημείο. Στόχος είναι σε περίπου δύο με τρία χρόνια το έργο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία.
Motor Oil και Helleniq Energy
Ήδη στον τομέα του υδρογόνου έχουν μπει τα μεγάλα διυλιστήρια της Motor Oil και της Helleniq Energy, τα οποία αποτελούν και μεγάλους καταναλωτές υδρογόνου. Επίσης, στη νέα αγορά μπαίνει δυναμικά και η ΔΕΗ, μέσω της Hellenic Hydrogen που έχει συστήσει μαζί με τον όμιλο της Motor Oil, αλλά και άλλες μικρότερες εταιρείες, όπως και Περιφέρειες της χώρας.
Μάλιστα, η Hellenic Hydrogen μπαίνει δυναμικά στις επενδύσεις υδρογόνου και ωριμάζει διάφορα έργα ηλεκτρόλυσης στη χώρα. Ένα από αυτά είναι και το North project 1, το οποίο αφορά στην κατασκευή μιας μονάδας ηλεκτρόλυσης των 100 ΜW στη Δυτική Μακεδονία, σε μια περιοχή που βρίσκεται σε εγγύτητα με το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ, με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου καθώς και με τον αγωγό TAP. Στόχος είναι η αξιοποίηση του πλούσιου δυναμικού πράσινης ενέργειας της περιοχής για την δημιουργία ενός πράσινου κόμβου υδρογόνου. Για το project η εταιρεία έχει υποβάλλει αίτημα χρηματοδότησης στο Ιnnovation fund από την περασμένη άνοιξη και αναμένει νεότερα εντός του καλοκαιριού.
Παράλληλα, η Motor Oil υλοποιεί και το πρόγραμμα Blue Med που στοχεύει στη δημιουργία ενός κόμβου ενέργειας χαμηλών ρύπων στην Ανατολική Μεσόγειο. Το έργο χωροθετείται στις εγκαταστάσεις του ομίλου στη Κόρινθο. Ειδικότερα, τον επόμενο χρόνο εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει σταθμός εφοδιασμού υδρογόνου, θα ακολουθήσει η εγκατάσταση πρατηρίων εφοδιασμού με υδρογόνο, με τον σταθμό ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή υδρογόνου να αναμένεται το 2026.
Η επένδυση των 320 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει δύο έργα παραγωγής πράσινου υδρογόνου (60.000 τόνων ανά έτος), το οποίο, θα διακινείται μέσω αγωγών στην τοπική βιομηχανία, θα εγχέεται στο σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τέλος θα μετατρέπεται σε εναλλακτικά καύσιμα. Μάλιστα, ήδη το τελευταίο διάστημα Motor Oil και ΔΕΣΦΑ βρίσκονται σε συζητήσεις για το ποια είναι η βέλτιστη λύση για την έκχυση του υδρογόνου που θα παράγεται στους αγωγούς του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου. Το έργο περιλαμβάνει επτά σχήματα συγχρηματοδότησης και συμμετέχουν 26 εταίροι και πέντε χώρες.
Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY προετοιμάζει για το διυλιστήριο της Ελευσίνας μια μικρή μονάδα ηλεκτρόλυσης 10 MW. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Helleniq Energy κ. Ανδρέα Σιάμισιη, η εταιρεία αξιολογεί επένδυση σε τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) για το διυλιστήριο της Ελευσίνας, με στόχο την παραγωγή «μπλε» υδρογόνου. Για τη συγκεκριμένη επένδυση έχει υποβληθεί και αίτημα χρηματοδότησης στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Καινοτομίας.
H ADVENT
Επίσης, η ADVENT Technology ωριμάζει στη Δυτική Μακεδονία το έργο της «Green HiPo», ένα από τα μεγαλύτερα IPCEI projects. Προσφάτως εξασφάλισε και την έκταση στην Κοζάνη όπου θα εγκατασταθεί το έργο. Η συνολική χρηματοδότηση που θα λάβει η ADVENT θα ανέλθει σε 782,1 εκατ. ευρώ και θα διατεθεί σε περίοδο έξι ετών.
Όσο για το Crete-Aegean Hydrogen Valley – CRAVE H2 στην Κρήτη (αναπτύσσεται από κοινοπραξία φορέων και εταιρειών με επικεφαλής τη Eunice), το πράσινο υδρογόνο θα παράγεται με χρήση αποκλειστικά Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και σε πρώτη φάση η ενέργεια που θα απαιτείται να παράγεται από φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 3 MW.
Από τα σημαντικά έργα στα IPCEI είναι και το “H2CAT TANKS” της B&T Composites. Πρόκειται για ένα project 8 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει την κατασκευή καινοτόμων δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου, κυρίως στον τομέα των μεταφορών όπως σε τραίνα, φορτηγά και πολύ σύντομα και στα αεροπλάνα. Μάλιστα, η εταιρεία φαίνεται να βρίσκεται σε συζητήσεις με την Airbus για την ανάπτυξη ειδικών δεξαμενών.
Σε κάθε περίπτωση για την ανάπτυξη του τομέα του υδρογόνου στην Ελλάδα απαιτείται άμεσα ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, χρηματοδότηση και επίτευξη ανταγωνιστικών τιμών διμερών συμβάσεων (PPAs) με δεδομένο ότι η παραγωγή πράσινου υδρογόνου απαιτεί πολλαπλάσια εγκατεστημένη ισχύ από έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
www.worldenergynews.gr