Αποθήκευση: Για 25+25 χρόνια οι άδειες - Και σε Διαχειριστές ιδιοκτησιακό καθεστώς - Τι ισχύει για ΕΤΜΕΑΡ και ΥΚΩ

Αποθήκευση: Για 25+25 χρόνια οι άδειες - Και σε Διαχειριστές ιδιοκτησιακό καθεστώς - Τι ισχύει για ΕΤΜΕΑΡ και ΥΚΩ
Στόχος της χώρας, είναι έως το τέλος της δεκαετίας να έχουν τεθεί σε λειτουργία σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον 3,5 GW, επιπλέον των υδροηλεκτρικών
Σε δύο κατηγορίες χωρίζονται τα συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας βάσει των διατάξεων που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας ΑΠΕ (β΄ φάση) το οποίο ετέθη χθες σε δημόσια διαβούλευση. Πρόκειται για τα έργα αμιγούς αποθήκευσης για τα οποία η άδεια αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας θα χορηγείται κατ’ αναλογία με τις απαιτήσεις που υφίστανται για τα ειδικά έργα ΑΠΕ και για τα έργα αποθήκευσης που συνδυάζονται με σταθμούς ΑΠΕ. Σύμφωνα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για τα έργα αποθήκευσης προβλέπονται ότι:

Η δραστηριότητα της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας επιτρέπεται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα στα οποία έχει χορηγηθεί άδεια αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή τα οποία έχουν νομίμως εξαιρεθεί από την υποχρέωση αυτή.
Από την υποχρέωση λήψης άδειας αποθήκευσης εξαιρούνται οι Σταθμοί Αποθήκευσης ονομαστικής ισχύος μικρότερης του ενός MW.
Η άδεια αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας χορηγείται από τη Ρ.Α.Ε. για χρονικό διάστημα έως και 25 έτη και μπορεί να παραταθεί για ίσο χρόνο. Ειδικά για τους σταθμούς αποθήκευσης τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης, η αδεια αποθήκευσης χορηγείται για χρονικό διάστημα έως και 35 έτη.

Στην περίπτωση έργων αποθήκευσης που συνδυάζονται με σταθμούς ΑΠΕ, ο σταθμός αποθήκευσης θα μπορεί να λειτουργεί μόνο υποστηρικτικά του σταθμού ΑΠΕ (η αποθήκη είναι πίσω από τον σταθμό ΑΠΕ - κατάντη του μετρητή) και δεν θα απορροφά ενέργεια από το δίκτυο, οπότε και θα λαμβάνει Βεβαίωση Παραγωγού όπως τα συνήθη έργα ΑΠΕ και θα έχει δυνατότητα να λάβει λειτουργική ενίσχυση (ταρίφα). Θα μπορεί ωστόσο και να απορροφά ενέργεια από το δίκτυο, οπότε και θα λαμβάνει Βεβαίωση Παραγωγού Ειδικών Έργων ΑΠΕ χωρίς όμως να έχει τη δυνατότητα να λάβει λειτουργική ενίσχυση.

Ηλεκτρονικό Μητρώο

Οι κάτοχοι Βεβαιώσεων σταθμών
παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς δυνατότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφάται από το δίκτυο, δύνανται να συνάπτουν Συμβάσεις Λειτουργικής Ενίσχυσης ή να συμμετέχουν στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Επίσης, προβλέπεται η τήρηση από τον φορέα αδειοδότησης – ΡΑΕ του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (Η.Μ.ΑΠ.Η.Ε.), μέσω του οποίου θα εκδίδονται οι άδειες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και στο οποίο θα καταχωρούνται τα προβλεπόμενα στοιχεία, αιτήσεις, διαδικασίες και λεπτομέρειες, όπως εξειδικεύονται στον Κανονισμό Αδειών Αποθήκευσης και το οποίο σχεδιάζεται να δια-λειτουργεί με τα ηλεκτρονικά συστήματα των υπολοίπων φορέων αδειοδότησης.

Στο νομοσχέδιο καλύπτεται η αναγκαιότητα για τον καθορισμό ειδικού πλαισίου προτεραιότητας στη χορήγηση οριστικών Προσφορών Σύνδεσης για σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας από τον αρμόδιο Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου και παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό ειδικών όρων, προϋποθέσεων και περιορισμών.

Και οι Διαχειριστές στην αποθήκευση

Εισάγεται επιπλέον διάταξη για τη ρύθμιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος εγκαταστάσεων αποθήκευσης ενέργειας από διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ.
Κατά γενικό κανόνα, η δραστηριότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας είναι ανταγωνιστική δραστηριότητα και απαγορεύεται στους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας να έχουν στην ιδιοκτησία τους, να αναπτύσσουν, να διαχειρίζονται ή να λειτουργούν εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας.

Κατ΄ εξαίρεση και υπό την έγκριση της εθνικής ρυθμιστικής αρχής ενέργειας (ΡΑΕ), οι διαχειριστές θα μπορούν να διατηρούν τέτοιες εγκαταστάσεις μόνο εφόσον αποτελούν πλήρως ενσωματωμένα στοιχεία του δικτύου, καθώς και σε περίπτωση που η ρυθμιστική αρχή έχει αξιολογήσει ότι υφίσταται σχετική ανάγκη, η οποία δεν μπορεί να ικανοποιηθεί από τρίτα μέρη κατόπιν ανταγωνιστικών διαδικασιών και υπό τους περιορισμούς που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία. Κάθε τέτοια παρέκκλιση θα πρέπει να γνωστοποιείται στον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών ACER, καθώς και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επιπλέον η ΡΑΕ θα αξιολογεί την ανάγκη αυτή κατά τακτά χρονικά διαστήματα, προκειμένου σταδιακά να καταργηθούν οι σχετικές δραστηριότητες των διαχειριστών.

Ρυθμίσεις για ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ

Επίσης, ρυθμίζεται το ζήτημα των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για τους σταθμούς αποθήκευσης και τα υβριδικά συστήματα. Συγκεκριμένα οι μοναδιαίες χρεώσεις για την καταβολή του ανταλλάγματος ΥΚΩ θα αφορούν αποκλειστικά το τμήμα της ιδιοκαταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας των σταθμών, η οποία δεν θα αποτελεί μέρος της απορροφούμενης ηλεκτρικής ενέργειας για πλήρωση των αποθηκευτικών συστημάτων και την επαναπόδοσή της στο δίκτυο ή το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας και θα υπολογίζονται ανάλογα με την κατηγορία καταναλωτών στην οποία υπάγονται.

Ακόμη, ρυθμίζονται ο υπολογισμός και η χρέωση του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. για τους σταθμούς αποθήκευσης και τους υβριδικούς σταθμούς. Ειδικότερα οι σταθμοί δεν θα υπόκεινται σε ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Αντιθέτως, η ενέργεια ιδιοκαταναλώσεων των σταθμών που εξυπηρετείται μέσω ανεξάρτητου μετρητή και δεν αποτελεί μέρος της απορροφούμενης για πλήρωση των αποθηκευτικών συστημάτων υπόκειται στις ίδιες χρεώσεις όπως για καταναλωτές της αντίστοιχης κατηγορίας (επιπέδου τάσης και τιμολογίου). Επιπλέον εισάγονται ρυθμίσεις για τις μοναδιαίες χρεώσεις χρήσης Συστήματος και Δικτύου αναφορικά με την άσκηση της δραστηριότητας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι στόχοι

Στόχος της χώρας, είναι έως το τέλος της δεκαετίας να έχουν τεθεί σε λειτουργία σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τουλάχιστον 3,5 GW, επιπλέον των υδροηλεκτρικών. Τα έργα αποθήκευσης θα συμβάλλουν στην αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και ως εκ τούτου στη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και την ενίσχυση της επάρκειας ισχύος και της ενεργειακής ανταγωνιστικότητας της χώρας. Θα συμβάλλουν, επίσης, στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, μειώνοντας συνεπώς το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας για τους τελικούς καταναλωτές.

Έως το τέλος του 2025, βάσει των προβλέψεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), θα έχουν εγκατασταθεί σταθμοί αποθήκευσης συνολικής ισχύος περί τα 1500 MW εκ των οποίων τα 800-900 MW θα προέρχονται κυρίως από συστήματα αποθήκευσης περιορισμένης χωρητικότητας π.χ. συσσωρευτές και περί τα 700 MW από συστήματα αποθήκευσης μεγάλης χωρητικότητας π.χ. σταθμοί αντλησιοταμίευσης. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη χώρα μεταξύ των χωρών της ΕΕ που κοινοποίησε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού καθεστώς ενίσχυσης των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης