¨Ο κ. Λακκοτρύπης ανέφερε ότι δεν έχει διασυνδεθεί σε καμιά φάση το θέμα των υδρογονανθράκων με τις διαδικασίες επίλυσης του Κυπριακού.
Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται να αποσταλούν στον υπουργό Ενέργειας της Κύπρου Γιώργο Λακκοτρύπη οι εκθέσεις για τις αποφάσεις που αφορούν τον γ΄ γύρο αδειοδότησης έρευνας υδρογονανθράκων και οι συμβάσεις αναμένεται να υπογραφούν στις αρχές του 2017, όπως μεταδίδει το Κυπριακό πρακτορείο ειδήσεων.
Μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του υπουργείου του, ο κ. Λακκοτρύπης ανέφερε, ότι αφού λάβει τις εκθέσεις και τις θέσει ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, θα ακολουθήσει περίοδος διαπραγμάτευσης με τους προσφοροδότες, πριν από τη λήψη αποφάσεων.
Ο υπουργός ανέφερε ακόμη, ότι η συμμετοχή κάποιων κοινοπραξιών στον γ΄ γύρο αδειοδότησης, όπως της Exxon Mobil με την Qatar Petroleum, αλλά και της ENI με την Total, είναι ενδεικτικές των προοπτικών που υπάρχουν στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Χαρακτήρισε επίσης άκρως σημαντική τη γεώτρηση στο οικόπεδο «11» το 2017, γιατί θα είναι η πρώτη γεώτρηση με παρόμοια μορφολογία με αυτή του «Ζορ», ώστε να εξεταστεί κατά πόσο αυτή επεκτείνεται και στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Παράλληλα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου μετά από τη συνεδρία της Επιτροπής, ανέφερε ότι δεν έχει διασυνδεθεί σε καμιά φάση το θέμα των υδρογονανθράκων με τις διαδικασίες επίλυσης του Κυπριακού.
Εντός της Επιτροπής ανέφερε επίσης, ότι δεν υπήρξαν τεχνοοικονομικές μελέτες για διοχέτευση φυσικού αερίου στην Τουρκία, αφού δεν υπάρχει ούτε και η πρόσβαση στα σχετικά στοιχεία.
Ανέφερε επίσης ότι μετά την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια για έλευση φυσικού αερίου για τις ανάγκες της Κύπρου, η ΔΕΦΑ έλαβε οδηγίες να ετοιμάσει μια μελέτη για υποδομές εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Κύπρου.
Σημείωσε, ότι ένα πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί σε αυτό το θέμα, ήταν πως πολλές από τις υποδομές για διοχέτευση φυσικού αερίου στην Κύπρου δεν ήταν φτιαγμένες για την Κύπρο, αλλά για μεγαλύτερες χώρες.
Ανέφερε ακόμα, ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να διορίσει μη εκτελεστικό διευθυντή στη ΔΕΦΑ το επόμενο διάστημα.
Σε σχέση με την στρατηγική του υπουργείου για θέματα υδρογονανθράκων, είπε ότι εστιάζεται πρώτον στις περαιτέρω ανακαλύψεις στην κυπριακή ΑΟΖ για την οποία γίνονται συζητήσεις με τις ήδη αδειοδοτημένες εταιρείες Total και ΕΝΙ, ενώ βρίσκεται υπό αξιολόγηση ο τρίτος γύρος αδειοδότησης.
Δεύτερον, ανέφερε ότι η εξετάζεται η βέλτιστη αξιοποίηση του κοιτάσματος «Αφροδίτη», για την οποία θεωρείται ως πιο συμφέρουσα επιλογή η διοχέτευση με αγωγό στην Αίγυπτο.
Ωστόσο ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή η Κύπρος αντιμετωπίζει την πρόκληση των χαμηλών τιμών που δεν την ευνοούν, θέμα που προσπαθεί να διαχειριστεί με τους αδειούχους του «Αφροδίτη» και την Κυβέρνηση της Αιγύπτου.
Σε σχέση με τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου EastMed που θα μεταφέρει φυσικό αέριο μεταξύ Κύπρου, Ισραήλ και Ελλάδας, ανέφερε ότι η εταιρεία «IGI Poseidon», που είναι ο φορέας κατασκευής του αγωγού, παρουσίασε στις ομάδες από την Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, αλλά και την Ιταλία τα τεχνοοικονομικά δεδομένα.
Όπως είπε, παρόλο που ο αγωγός είναι εφικτός με ένα κόστος 5-6 δισ. ευρώ, συνεχίζεται να είναι υπό αξιολόγηση από τις χώρες, αφού το κριτήριο αν είναι οικονομικά βιώσιμος, είναι η εξεύρεση αγοραστή.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ανέφερε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην ημερομηνία εντός του 2017 κατά την οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί η γεώτρηση της Total και το θέμα με το λιμάνι Λεμεσού βαίνει προς θετική κατάληξη, ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση.
Είπε επίσης ότι βρίσκονται σε διαβουλεύσεις και με την ΕΝΙ, για τη δική της γεώτρηση.
Αναφορικά με το τερματικό υγροποίησης, είπε ότι η Κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει το master-plan του Βασιλικού όπου προνοούνται πέντε τρένα, απλά πρέπει να υπάρξουν περισσότερες ανακαλύψεις φυσικού αερίου για να υλοποιηθεί.
Αναφορικά με τον αγωγό ηλεκτρικής διασύνδεσης Euroasia Interconnector ανέφερε ότι ο φορέας υλοποίησης έχει καταθέσει την επενδυτική του πρόταση για το έργο στην Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από τις τρεις ρυθμιστικές αρχές και να συμφωνήσουν μεταξύ τους ποια επένδυση αναλογεί σε κάθε χώρα με βάση την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr
Μιλώντας στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του υπουργείου του, ο κ. Λακκοτρύπης ανέφερε, ότι αφού λάβει τις εκθέσεις και τις θέσει ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου, θα ακολουθήσει περίοδος διαπραγμάτευσης με τους προσφοροδότες, πριν από τη λήψη αποφάσεων.
Ο υπουργός ανέφερε ακόμη, ότι η συμμετοχή κάποιων κοινοπραξιών στον γ΄ γύρο αδειοδότησης, όπως της Exxon Mobil με την Qatar Petroleum, αλλά και της ENI με την Total, είναι ενδεικτικές των προοπτικών που υπάρχουν στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Χαρακτήρισε επίσης άκρως σημαντική τη γεώτρηση στο οικόπεδο «11» το 2017, γιατί θα είναι η πρώτη γεώτρηση με παρόμοια μορφολογία με αυτή του «Ζορ», ώστε να εξεταστεί κατά πόσο αυτή επεκτείνεται και στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Παράλληλα, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου μετά από τη συνεδρία της Επιτροπής, ανέφερε ότι δεν έχει διασυνδεθεί σε καμιά φάση το θέμα των υδρογονανθράκων με τις διαδικασίες επίλυσης του Κυπριακού.
Εντός της Επιτροπής ανέφερε επίσης, ότι δεν υπήρξαν τεχνοοικονομικές μελέτες για διοχέτευση φυσικού αερίου στην Τουρκία, αφού δεν υπάρχει ούτε και η πρόσβαση στα σχετικά στοιχεία.
Ανέφερε επίσης ότι μετά την τελευταία αποτυχημένη προσπάθεια για έλευση φυσικού αερίου για τις ανάγκες της Κύπρου, η ΔΕΦΑ έλαβε οδηγίες να ετοιμάσει μια μελέτη για υποδομές εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου, που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της Κύπρου.
Σημείωσε, ότι ένα πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί σε αυτό το θέμα, ήταν πως πολλές από τις υποδομές για διοχέτευση φυσικού αερίου στην Κύπρου δεν ήταν φτιαγμένες για την Κύπρο, αλλά για μεγαλύτερες χώρες.
Ανέφερε ακόμα, ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να διορίσει μη εκτελεστικό διευθυντή στη ΔΕΦΑ το επόμενο διάστημα.
Σε σχέση με την στρατηγική του υπουργείου για θέματα υδρογονανθράκων, είπε ότι εστιάζεται πρώτον στις περαιτέρω ανακαλύψεις στην κυπριακή ΑΟΖ για την οποία γίνονται συζητήσεις με τις ήδη αδειοδοτημένες εταιρείες Total και ΕΝΙ, ενώ βρίσκεται υπό αξιολόγηση ο τρίτος γύρος αδειοδότησης.
Δεύτερον, ανέφερε ότι η εξετάζεται η βέλτιστη αξιοποίηση του κοιτάσματος «Αφροδίτη», για την οποία θεωρείται ως πιο συμφέρουσα επιλογή η διοχέτευση με αγωγό στην Αίγυπτο.
Ωστόσο ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή η Κύπρος αντιμετωπίζει την πρόκληση των χαμηλών τιμών που δεν την ευνοούν, θέμα που προσπαθεί να διαχειριστεί με τους αδειούχους του «Αφροδίτη» και την Κυβέρνηση της Αιγύπτου.
Σε σχέση με τον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου EastMed που θα μεταφέρει φυσικό αέριο μεταξύ Κύπρου, Ισραήλ και Ελλάδας, ανέφερε ότι η εταιρεία «IGI Poseidon», που είναι ο φορέας κατασκευής του αγωγού, παρουσίασε στις ομάδες από την Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, αλλά και την Ιταλία τα τεχνοοικονομικά δεδομένα.
Όπως είπε, παρόλο που ο αγωγός είναι εφικτός με ένα κόστος 5-6 δισ. ευρώ, συνεχίζεται να είναι υπό αξιολόγηση από τις χώρες, αφού το κριτήριο αν είναι οικονομικά βιώσιμος, είναι η εξεύρεση αγοραστή.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ανέφερε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην ημερομηνία εντός του 2017 κατά την οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί η γεώτρηση της Total και το θέμα με το λιμάνι Λεμεσού βαίνει προς θετική κατάληξη, ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση.
Είπε επίσης ότι βρίσκονται σε διαβουλεύσεις και με την ΕΝΙ, για τη δική της γεώτρηση.
Αναφορικά με το τερματικό υγροποίησης, είπε ότι η Κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει το master-plan του Βασιλικού όπου προνοούνται πέντε τρένα, απλά πρέπει να υπάρξουν περισσότερες ανακαλύψεις φυσικού αερίου για να υλοποιηθεί.
Αναφορικά με τον αγωγό ηλεκτρικής διασύνδεσης Euroasia Interconnector ανέφερε ότι ο φορέας υλοποίησης έχει καταθέσει την επενδυτική του πρόταση για το έργο στην Κύπρο, την Ελλάδα και το Ισραήλ, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από τις τρεις ρυθμιστικές αρχές και να συμφωνήσουν μεταξύ τους ποια επένδυση αναλογεί σε κάθε χώρα με βάση την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
www.worldenergynews.gr