
Η κοινοπραξία Caspian Pipeline που υποστηρίζεται από τη Δύση ετοιμάζεται να αμφισβητήσει ενώπιον ρωσικού δικαστηρίου μια κανονιστική απόφαση που έχει ακρωτηριάσει τις εξαγωγικές της δυνατότητες και απειλεί να περικόψει τις ροές πετρελαίου στις παγκόσμιες αγορές, ανέφεραν στο Reuters τρεις πηγές του κλάδου.
Οι αιτιάσεις της ρυθμιστικής αρχής
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η ρυθμιστική αρχή μεταφορών της Ρωσίας διέταξε την κοινοπραξία CPC, της οποίας οι μέτοχοι περιλαμβάνουν τη Chevron και την Exxon Mobil, να αναστείλει τις εργασίες σε δύο από τα τρία αγκυροβόλια στον εξαγωγικό τερματικό σταθμό της Μαύρης Θάλασσας μετά από έκτακτους ελέγχους που σχετίζονται με μια τεράστια διαρροή πετρελαίου τον Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με το ρωσικό διοικητικό δίκαιο, ένα δικαστήριο θα εξετάσει την απόφαση της ρυθμιστικής αρχής. Η CPC σχεδιάζει να αμφισβητήσει την απόφαση στις ακροάσεις, οι οποίες αναμένονται τις επόμενες ημέρες, ανέφεραν οι πηγές, υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Το CPC αρνήθηκε να σχολιάσει. Η ρυθμιστική αρχή, Rostransnadzor, δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Ο αγωγός CPC και ο OPEC+
Ο αγωγός CPC είναι μια βασική οδός εξαγωγής πετρελαίου για το Καζακστάν, το οποίο - λόγω κυρίως της αύξησης της παραγωγής από το γιγάντιο κοίτασμα πετρελαίου Tengiz υπό την ηγεσία της Chevron - έχει παραβιάσει τις ποσοστώσεις εξαγωγών εντός της ομάδας παραγωγών OPEC+, η οποία περιλαμβάνει τον OPEC και τη Ρωσία.
Άλλα μέλη του OPEC +, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας, πιέζουν επίσης το Καζακστάν να μειώσει την παραγωγή για να καλύψει τις ποσοστώσεις του.
Την Πέμπτη, ο OPEC + αποφάσισε να αυξήσει την παραγωγή νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, σηματοδοτώντας ότι ο όμιλος ήταν πεπεισμένος ότι τα μη συμμορφούμενα μέλη θα μείωναν την παραγωγή τις επόμενες εβδομάδες.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων, ο αγωγός CPC, ο οποίος μεταφέρει περίπου το 1% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου, θα μπορούσε να χάσει περίπου το 50% της χωρητικότητάς του εάν μπορεί να βασίζεται μόνο σε μία θέση αγκυροβόλησης.
Οι εξαγωγές πετρελαίου
Οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω του αγωγού CPC ορίστηκαν σε 1,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ή περίπου 6,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, για τον Απρίλιο, πράγμα που σημαίνει ότι ενδέχεται να χαθούν προμήθειες άνω των 800.000 βαρελιών την ημέρα.
Οι έμποροι είπαν επίσης ότι η παραγωγή πετρελαίου στο Καζακστάν, το οποίο εξάγει περίπου το 80% του συνολικού πετρελαίου του μέσω της διαδρομής, θα μειωθεί εάν οι περιορισμοί παραμείνουν σε ισχύ για περισσότερο από μία εβδομάδα.
Το CPC δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι οι περιορισμοί στον τερματικό σταθμό θα παραμείνουν έως ότου αντιμετωπιστούν οι παρατυπίες που εντόπισε ο φύλακας, οι οποίες δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.
H στάση της Ρωσίας
Η Ρωσία έχει πιέσει την κοινοπραξία στο παρελθόν, περιορίζοντας τις εξαγωγές της λόγω θυελλωδών καιρικών συνθηκών και τεχνικών ζητημάτων.
Το 2022, ένα δικαστήριο στη ρωσική πόλη Novorossiisk διέταξε το CPC να σταματήσει τις λειτουργίες του τερματικού σταθμού για 30 ημέρες λόγω της γραφειοκρατίας του για πετρελαιοκηλίδες.
«Πολλοί στη Ρωσία έχουν απέχθεια για τον αγωγό CPC, καθώς είναι η μόνη σημαντική οδός διαμετακόμισης ενέργειας που δεν βρίσκεται υπό τον έλεγχο του ρωσικού κράτους», δήλωσε ο Benjamin Godwin, συνεργάτης της PRISM Strategic Intelligence με έδρα το Λονδίνο, μια συμβουλευτική εταιρεία επενδύσεων.
«Ο αγωγός, ωστόσο, παρουσιάζει μια ευκαιρία για τη Ρωσία να ασκήσει πίεση στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, δεδομένης της χρήσης του από τις παγκόσμιες μεγάλες εταιρείες ενέργειας».
Οι περιορισμοί επιβλήθηκαν καθώς ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε δυσαρεστημένος με τη Ρωσία για τον ρυθμό προόδου στις ειρηνευτικές συνομιλίες με την Ουκρανία και απείλησε να επιβάλει δευτερεύοντες δασμούς στους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου.
Η επιχείρηση πετρελαίου της Chevron στο Καζακστάν, Tengizchevroil, δήλωσε σε σχόλια που έστειλε μέσω email ότι παραμένει επικεντρωμένη σε ασφαλείς και αξιόπιστες λειτουργίες και παρέπεμψε περαιτέρω ερωτήσεις στην CPC.
Η Ρωσία, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, επέβαλε επίσης την Τετάρτη περιορισμούς σε μια άλλη σημαντική οδό εξαγωγής πετρελαίου, αναστέλλοντας την πρόσδεση στο λιμάνι Novorossiisk της Μαύρης Θάλασσας μόνο μια ημέρα μετά την έναρξη ισχύος των περιορισμών CPC.
www.worldenergynews.gr