Υπεγράφη η απόφαση για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων
Σε φάση επανεκκίνησης φαίνεται ότι βρίσκεται το project του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Ιταλίας. Αυτήν την εβδομάδα υπεγράφη από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η απόφαση για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων της κατασκευής και λειτουργίας του υποθαλασσίου αγωγού καθώς και των συνοδευτικών του εγκαταστάσεων, καθώς «πατούσαν» πάνω σε περιοχή Natura, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο δίκτυο προστατευόμενων περιοχών της χώρας όταν είχε αρχικώς εγκριθεί η ΑΕΠΟ του έργου προ δεκαετίας.
Το έργο (συνέχεια του μεγάλου αγωγού EastMed που θα μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη), όπως φαίνεται, ξαναβγαίνει από το «ψυγείο» στο οποίο είχε μπει προ τριετίας, όταν η Ουάσιγκτον με non paper προς τη Λευκωσία και την Αθήνα δήλωνε ότι δεν θα υποστήριζε την υλοποίηση του αγωγού για λόγους οικονομικής βιωσιμότητας, επιβάρυνσης του περιβάλλοντος αλλά και για λόγους «ασφάλειας» στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ωστόσο, σήμερα, η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο ο οποίος έχει δηλώσει ότι θα στηρίξει τα ορυκτά καύσιμα και απορρίπτει τους φιλόδοξους παγκόσμιους στόχους για την κλιματική αλλαγή, καθώς και οι νέες αλλαγές στην διπλωματική – ενεργειακή σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου δίνουν πράσινο φως για την «αναγέννηση» του έργου.
Οι σχέσεις με το Ισραήλ
Σε αυτό συντείνει και η ρήξη των σχέσεων Ισραήλ – Τουρκίας (σ.σ. στο τραπέζι είχε πέσει παλαιότερα εναλλακτική όδευση του αγωγού μέσω Τουρκίας). Άλλωστε στην κορυφή της ατζέντας των συζητήσεων του Ισραηλινού υπουργού Ενέργειας κ. Έλι Κοέν με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του, παραμονές Χριστουγέννων, στη χώρα μας, βρίσκονταν η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ των δύο χωρών στους τομείς της ενέργειας και ειδικότερα σε εκείνους της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και του φυσικού αερίου.
Η νέα δραστηριότητα γύρω από το ελληνικό τμήμα του East Med είχε ξεκινήσει ήδη από τον Δεκέμβριο όταν η Tenaris και η IGI Poseidon (κοινοπραξία ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και ιταλικής Edison S.p.A. που τρέχει το έργο του αγωγού) ένωσαν τις δυνάμεις τους για εκτεταμένες δοκιμές αντοχής υλικών υψηλής απόδοσης και συγκολλήσεων, υπό συνθήκες υψηλής πίεσης που προσομοιώνουν τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου μέσω των υποθαλάσσιων αγωγών που έχει ήδη σχεδιάσει η IGI Poseidon για φυσικό αέριο.
Τον ίδιο μήνα ανακοινώθηκε και συνεργασία IGI Poseidon με τη Σωληνουργεία Κορίνθου, για την προώθηση της ασφαλούς και αποδοτικής μεταφοράς υδρογόνου μέσω υποθαλάσσιων αγωγών υψηλής πίεσης.
Έργο 2.100 χλμ.
Ο αγωγός EastMed-Poseidon, συνολικού μήκους 2.100 χλμ., έχει σχεδιαστεί για να είναι πλήρως συμβατός και με υδρογόνο, παρέχοντας ένα διάδρομο προς την ΕΕ για υδρογόνο που θα παράγεται στο Ισραήλ, την Κύπρο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς και για υδρογόνο που θα εισάγεται από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
Πρόκειται για έναν διασυνδετήριο αγωγό αμφίδρομης ροής για τη μεταφορά των ενεργειακών πόρων της Ανατολικής Μεσογείου στις ευρωπαϊκές αγορές, μέσω της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας. Η συνολική δυναμικότητά του έχει σχεδιαστεί για την παροχή ποσοτήτων φυσικού αερίου και υδρογόνου προς την Κύπρο, την Ελλάδα, την Ιταλία και τις λοιπές ευρωπαϊκές αγορές έως 12 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης σε μέγιστη ροή 20 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο.
Όσον αφορά στην ανάγκη τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων του αγωγού Ελλάδας – Ιταλίας, η πρόσφατη απόφαση αφορά στην προτεινόμενη όδευση τμήματος του υποβρύχιου αγωγού, από το σημείο προσαιγιάλωσης και δυτικότερα, από την Ειδική Ζώνη Διατήρησης των Παξών και των Αντίπαξων και της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής.
www.worldenergynews.gr